14. ku czemu zmierza rozwoj.pdf

(27 KB) Pobierz
Wykład XIV Ku czemu rozwój zmierza.doc
Barbara Weigl, Psychologia rozwoju i osobowosci, APS 2005-2006
Wyklad XIV
Ku czemu rozwój zmierza? Analiza wybranych teorii rozwoju ze wzgledu na
przyjmowane kryterium zmiany . Psychologiczne koncepcje czlowieka i jego rozwoju
Literatura:
o Bee H. (2004) Psychologia rozwoju czlowieka. Poznan. Zysk i S-ka Wydawnictwo
o Brzezinska A. Trempala J. (1999) Wprowadzenie do psychologii rozwoju . W:
J.Strelau (red.) Psychologia. Podrecznik akademicki (tom I). Gdansk. Gdanskie
Wydawnictwo Psychologiczne
Czym jest rozwój? Zmiany:
o ilosciowe czy jakosciowe?
o przebiegaja w sposób ciagly czy skokowy?
o czy zmierzaja w kierunku okreslonych celów (standardów) koncowych?
A - modele zmian fazowych
B - modele zmian cyklicznych
C - modele zmian sekwencyjnych
D - modele zmian liniowych
E – modele kontekstualno-dialektyczne
ZMIANA UKIERUNKOWAN A
Teorie psychoanalityczne
Teorie neo-piagetowskie
Erik H. Erikson
John H. Flavell
Teorie pozn.-rozwojowe
Teorie humanistyczne
Jean Piaget
Abraham H. Maslow
Lawrence Kohlberg
Carl Rogers
A
Teorie
kontekstualno
-dialektyczne
Neofunkcjonalizm
C
ROZWOJU
E
STADIÓW
Lew S. Wygotski
Paul Baltes
B
D
Teoria zadan rozwojowych
Teorie uczenia
Robert J. Havighurst
John. B. Watson
Burrhus F. Skinner
Teoria sezonów zycia
Teoria spolecznego
Daniel J. Levinson
uczenia
Albert Bandura
Teoria cyklu rodzinnego
Evelyn Duvall
ZMIANA NIEUKIERUNKOWANA
1
Zygmunt Freud
Robert S. Siegler
STADIA
BRAK
Barbara Weigl, Psychologia rozwoju i osobowosci, APS 2005-2006
2
Barbara Weigl, Psychologia rozwoju i osobowosci, APS 2005-2006
Opis poszczególnych modeli
Model A:
Dlugotrwaly proces kierunkowych zmian struktury i jej funkcji, zmierzajacy ku okreslonym
stanom koncowym lub celom (np. wzrastajaca organizacja, zintegrowane poczucie
tozsamosci, zlozone wewnetrzne sposoby myslenia). Wyrazne etapy, jakosciowo rózne
stadia rozwojowe
A.1.Teorie psychoanalityczne i kontynuatorzy:
Freud : stala sekwencja przemieszczania sie energii libido do róznych czesci ciala, które
kolejno staja sie bardziej wrazliwe na pobudzenia w okreslonym wieku.
Erikson : zasada epigenezy; podstawowy plan powstawania calosci z czesci, z których
kazda wyksztalca sie w specyficznym dla siebie czasie i dominuje tak dlugo, az nie powstana
wszystkie inne „cnoty”, aby utworzyc funkcjonalna calosc tozsamosci i osobowosci
Jung: koncepcja indywiduacji. Czlowiek rozwijajac sie i stajac sie bardziej ludzki w kolejnych
etapach rozwoju przejawia zmiany wyrazajace wysilek jednostki w dochodzeniu do
równowagi ze swiatem i osiaganiu wewnetrznej integracji. Indywiduacja polega na
organizowaniu sie spójnej i niepowtarzalnej calosci struktur psychicznych. Dokonuje sie
dzieki integrujacej roli jazni i przebiega etapami (dziecinstwo – aktywnosc podtrzymujaca
istnienie; mlodosc –ekstrawertywne zorientowanie na swiat zewnetrzny; pózna doroslosc –
introwertywne zorientowanie na swój wewnetrzny subiektywny swiat w poszukiwaniu
integralnosci).
A. 2.Teorie rozwojowo-poznawcze:
Piaget
Kohlberg
Model B:
Cykl równowartosciowych zmian stadialnych – osiaganie kolejnego stadium nie wyraza
ani wzrostu ani osiagania celów wartosciowanych jako bardziej pozytywne. Gestosc zmian
moze byc rózna w róznych odcinkach zycia. Tworzy jednak zamkniety cykl zycia i rozwoju
wspólny dla ludzi w obszarze okreslonej kultury.
Levinson – bieg zycia czlowieka doroslego jest zindywidualizowany, ale mozna wyodrebnic
pewne wspólne rytmy, wzory i struktury wspólne dla ludzi w danym wieku w róznych
kulturach. Wyraziste sa okresy stabilnosci struktury zycia i okresy przejsciowe, które
poprzedzaja kazdy z glównych etapów (epok: era wczesnej doroslosci 17-45, era sredniej
doroslosci 40-65, era póznej doroslosci 60 i wiecej)
W ramach kazdej ery, trzy podokresy: faza nowicjatu, faza posrednia, faza kulminacji.
Havighurst – zadania rozwojowe sa to postawy, umiejetnosci czy wiedza która jednostka
powinna nabyc w danym momencie zycia. Stadia nie wyrazaja wiekszej zlozonosci czy
dojrzalosci. Pomyslne rozwiazanie zadania rozwojowego prowadzi do przystosowania,
poczucia sukcesu. Niepowodzenie rodzi poczucie spolecznej dezaprobaty, lek, utrudnia
realizacje kolejnych zadan. Powodzenie laczy Havighurst z momentem wyuczalnosci
Duvall- wraz z wiekiem w sposób najbardziej zauwazalny zmieniaja sie role rodzinne. Zycie
ludzi doroslych mozna lepiej zrozumiec analizujac przejmowanie wraz z wiekiem kolejnych
ról rodzinnych. Relatywizacja historyczno-kulturowa.
Model C:
Modele sekwencyjne
Odrzuca sie pojecie stadium rozwojowego lecz zachowuje sie koncepcje rozwoju jako
ukierunkowanych zmian strukturalno-jakosciowych. Rozwój to nie sekwencja stadiów
zwiazana z wiekiem, ale sekwencja stopniowych przeksztalcen zwiazanych glównie z
doswiadczeniem czlowieka. Istnieje potencjalnosc sekwencji osiagania tych samych
poziomów rozwoju w róznym wieku zycia jednostki. Mozliwosc funkcjonowania róznych ludzi
w róznym wieku na podobnym poziomie rozwoju danej struktury psychicznej.
3
Barbara Weigl, Psychologia rozwoju i osobowosci, APS 2005-2006
C.1. Psychologia humanistyczna
Abraham H. Maslow – indywidualny system potrzeb
Carl Rogers - osobisty potencjal rozwojowy ujawniajacy sie w trakcie zycia jednostki
C.2. Koncepcje neo-piagetowskie
Siegler – koncepcja rozwoju zasad poznawczych (I zasada-przedoperacyjna; II –
przejsciowa; III –konkretno-operacyjna; IV –formalno-operacyjna). Sekwencja zalezy nie tyle
od wieku ile doswiadczen gromadzonych w rozwiazywaniu danego typy zadan.
Flavell- rozwój strategii zapamietywania. Zaleznosc od doswiadczenia indywidualnego.
Proces rozwojowy jako przejscie od nowicjatu do ekspertywnosci.
Model D:
D.1. Teorie uczenia (rozwój to uczenie sie zachowan i znaczen, poprzez warunkowanie
klasyczne i instrumentalne)
Skinner
Watson
Pawlow
D.2. Teoria spolecznego uczenia (rozwój spoleczny – nabywanie wzorców przez obserwacje,
modelowanie)
Bandura
Model E:
Teorie kontekstualno-dialektyczne, ekologiczne, neofunkcjonalistyczne. Rozwój jako zmiany
wielokierunkowe, wielowymiarowe, niedookreslone, elastyczne, zanurzone w kontekscie .
Rozwój moze prowadzic do róznych stanów koncowych w zyciu jednostki.
Sinusoidalny przebieg zmian. Cykle progresji i regresji, entropia jako efekt rozwoju -
wzrastajace róznice intraindywidualne (Obuchowski).
Riegel – rozwój jest procesem ilosciowych i jakosciowych zmian wywolanych zewnetrznymi i
wewnetrznymi konfliktami zachodzacymi na róznych obszarach zycia. Konflikty rodza kryzys
powodujacy dazenie do wewnetrznej równowagi. Celem rozwoju nie jest równowaga, lecz
nowa zmiana.
Wygotski – kontekst spoleczno-kulturowy. Rozwój jako osiaganie w ramach sfery
najblizszego rozwoju.
Baltes – rozwój to proces selektywnej optymalizacji z kompensacja (SOC).
Maksymalizowanie zysków i minimalizowanie strat poprzez selekcje (ukierunkowanie
zachowania), optymalizacje (poszukiwanie srodków i sposobów realizacji celów) i
kompensacje (funkcjonalna odpowiedz na straty i ubytki).
Opis wizji rozwoju wg. wybranych teorii z poszczególnych modeli
Model A:
PSYCHOANALIZA
ZYGMUNT FREUD (1856-1939)
Rozwój czlowieka i jego zachowanie sa realizacja nieswiadomego, wrodzonego popedu
seksualnego, popedu zycia i rozwoju - libido. Libido realizuje sie poprzez kontakt osoby z
obiektami zewnetrznymi redukujacymi napiecia (poprzez kateksje). Istnieje stala,
zdeterminowana procesami dojrzewania biologicznego sekwencja przemieszczania sie
energii libido do róznych czesci ciala, które kolejno staja sie bardziej wrazliwe na pobudzenia
w okreslonym wieku.
Sekwencja ta zmienia sie w sposób fazowy (5 faz): faza oralna 0-1 (usta-wchlanianie),
analna 2-3 (odbyt-wypróznianie), falliczna 4-5 (genitalia-manipulacje, stymulacja), stadium
latencji 6-12 (libido utajone), genitalna 13-18 (libido ponownie ujawnia sie w sferze
genitalnej, przygotowanie do podjecia stosunków seksualnych).
4
Barbara Weigl, Psychologia rozwoju i osobowosci, APS 2005-2006
Osobowosc charakteryzuje sie organizacja, która zmienia sie wraz z wiekiem jednostki.
Najglebsza wrodzona warstwa jest ID – podporzadkowane zasadzie przyjemnosci.
Okolo drugiego roku zycia zaczyna tworzyc sie EGO. Rozwój to stopniowe wzmacnianie,
dojrzewanie EGO.
W wieku przedszkolnym stopniowo zaczyna ksztaltowac sie SUPEREGO, tzn.
zinternalizowane
zasady
moralne,
ja
idealne.
CARL GUSTAV JUNG (1875-1965)
Rozwój to indywiduacja, zmiany wyrazajace wysilek jednostki w dochodzeniu do równowagi
ze swiatem i osiaganiu wewnetrznej integracji struktur psychicznych.
Dziecinstwo – okres skoncentrowany na aktywnosci podtrzymujacej istnienie oraz
ksztaltowania sie potrzeb seksualnych.
Mlodosc (od osiagniecia dojrzalosci plciowej, az do wieku sredniego) – ekstrawertywne
zorientowanie na swiat zewnetrzny.
Doroslosc – przeksztalcenia osobowosci, form aktywnosci, celów, zainteresowan.
Pózna doroslosc – introwertywne zorientowanie na swój wewnetrzny, subiektywny swiat w
poszukiwaniu integralnosci.
Rozwój jako proces indywiduacji wymaga odpowiedzialnosci za wlasne zycie. W przeciwnym
przypadku jednostka staje sie zalezna od nieswiadomosci zbiorowej i traci szanse na
indywidualny rozwój.
Model B:
CYKLE ZYCIA
Rozwój jest cyklem równowartosciowych zmian stadialnych. Osiaganie kolejnego stadium
nie wyraza ani wzrostu, ani osiagania celów bardziej wartosciowych. Kolejne cykle to
konieczne w danym odcinku zycia, podejmowane zadania rozwojowe lub role spoleczne.
Tworza one zamkniety cykl zycia i rozwoju wspólny dla ludzi w obszarze okreslonej kultury
(relatywizacja ) . Gestosc zmian moze byc rózna w róznych okresach zycia
Daniel Levinson (1978) – koncepcja sezonów zycia ludzi doroslych.
Pelnione role spoleczne, jakosc i rodzaj podejmowanych interakcji powoduja, ze bieg zycia
jest zindywidualizowany, ale mozna w nim wyodrebnic wlasnosci uniwersalne, powszechne
w róznych kulturach.
Era poprzedzajaca doroslosc (0-22 lata)
Era wczesnej doroslosci (17-45 lat)
Era sredniej doroslosci (40-65 lat)
Era póznej doroslosci (60 i wiecej).
W kazdej erze mozna wyodrebnic okresy stabilnosci i okresy przejsciowe. Levinson nazywa
je: faza nowicjatu, faza posrednia, faza kulminacyjna.
Evelyn Duvall (1971)– koncepcja cyklu zycia rodzinnego
Wraz z wiekiem w sposób najbardziej zauwazalny zmieniaja sie role rodzinne
Stadium mlodej rodziny
Rodziny opiekujacej sie malym dzieckiem
Rodziny dziecka przedszkolnego
Rodziny dziecka rozpoczynajacego nauke szkolna
Rodziny dziecka dorastajacego
Rodziny opuszczanej
Opuszczonego gniazda
Rodziny starzejacej sie
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin