BN-klasy łaczone II-III.doc

(62 KB) Pobierz
Plan dydaktyczny zajęć integralnych

Plan dydaktyczny zajęć integralnych

 

Klasa II i  III

 

 

Szkoła Podstawowa Nr 23 w Kaliszu

Nauczyciel :   mgr Katarzyna Sibińska

Blok tematyczny : IDĄ ŚWIĘTA

Temat dnia  : PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA

Cele operacyjne :

           KLASA II i III

Uczeń  :

       -    wypowiada się o świątecznych zwyczajach,

-         rozpoznaje i nazywa gatunki różnych drzew iglastych,

-         redaguje wypowiedź na temat tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia w różnych krajach europejskich,

-         wymienia symbole związane z Wielkanocą i Bożym Narodzeniem,

-         wskazuje wybrane kraje na politycznej mapie Europy,

-         wykonuje drzewko choinkowe z elementów w kształcie koła,

-         przestrzega zasad zgodnej współpracy w grupie,

-         ocenia swoją pracę na zajęciach,

                KLASA II

Uczeń:

-         mnoży i dzieli w zakresie 30,

-         stosuje zasadę matematyczną dotyczącą kolejności wykonywania działań,

-         tworzy rodzinę danego wyrazu,

KLASA III

Uczeń:

-         mnoży i dzieli w zakresie 100,

-         wyszukuje w lekturze „Dzieci z Bullerbyn” odpowiednie fragmenty dotyczące Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji,

-         dokonuje analizy porównawczej szwedzkich i polskich tradycji bożonarodzeniowych,

-         rozwija proste zdanie w zdanie złożone,

Metody :  

1.      metody problemowe (aktywizujące ):

-    metoda „ Prawda – Fałsz”

-         metoda dyskusyjna „ burza mózgów”

-         metoda integracyjna – „ puzzle”

-         metoda ewaluacji –  samoocena

-         gra dydaktyczna – „ Sokole Oko”, „ Prymus”

-         drama

2. metoda ćwiczeń praktycznych

                      3. metoda podająca

Formy organizacyjne:

 

-         indywidualna,   

-         grupowa,

-         zbiorowa,

                                                 

Środki dydaktyczne :   

§        szablony bombek z zapisanymi działaniami i pytaniami,

§        kartki świąteczne: „puzzle”

§        karty pracy dla poszczególnych grup,

§        papier kolorowy,

§        markery, brystol,

§        nagrania kolęd,

§        plansza z choinką do samooceny,

§        karty matematyczne – „ TABLICZKA MNOŻENIA”

§        egzemplarze książki A. Lindgren „ Dzieci z Bullerbyn”,

§        naturalne okazy gałązek różnych gatunków drzew iglastych,

§        mapa Europy,

PRZEBIEG ZAJĘĆ :

 

1.      Obliczenia matematyczne jako forma wprowadzenia w klimat zajęć.

-         uczniowie wybierają z koszyczka papierowe (szablony) bombki, kolor bombek podzieli ich na 4 grupy. Każde dziecko oblicza zapisane na odwrocie szablonu działanie ( zróżnicowane pod względem trudności)

-         jeśli wszyscy obliczą swoje działania, mocują szablony na tablicy, ale w ten sposób aby wyniki były uporządkowane od najmniejszego do największego,

-         jeżeli zrobią to prawidłowo, to litery utworzą hasło : BOŻE NARODZENIE,

2.      Rozmowa na temat tradycji świątecznych.

Wprowadzenie pojęcia „tradycja”.

(Wszystkie obrzędy mają długa tradycję, to znaczy od bardzo wielu lat były przekazywane z pokolenia na pokolenie).

 

3.      Dzielenie się własnymi doświadczeniami oraz obserwacjami dotyczącymi przygotowań do świąt.

Poszczególni uczniowie  z  kl. II i III prezentują wiadomości, dotyczące zwyczajów obchodzenia świąt w różnych krajach europejskich: w Niemczech, na 4 Węgrzech, we Włoszech, w Austrii, we Francji, w Danii i w Hiszpanii oraz pokazują je na mapie Europy.

4. Praca grupowa: tworzenie „mapy pamięci” z hasłem podstawowym ŚWIĘTA:

Klasa II- porządkuje i uzupełnia symbole i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi i Świętami Bożego Narodzenia

Klasa III – na podstawie lektury „ Dzieci z Bullerbyn ” opisuje zwyczaje charakterystyczne dla Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji i w Polsce.

5.  Wspólne ustalenie, że jednym ze zwyczajów bożonarodzeniowych jest ubieranie choinki.

6.      Czytanie przez nauczyciela I zwrotki wiersza Ludwika Jerzego Kerna pt.

 

      „Szkoda”

 

Kiedy choinka, leśna dama,

Włoży już swoje stroje,

A w kuchni ciasto piecze mama,

Aż pachnie na pokoje,

Wszystkich ogarnia podniecenie,

Nas i sąsiadów z bloku...

Szkoda, że Boże Narodzenie

Jest tylko raz do roku.

 

7.  Kolejny podział na grupy – metoda „ puzzle” ( kartki świąteczne).

Klasa II – tworzy rodzinę wyrazu „choinka”, klasa III – rozwijanie zdania      ”Choinka rośnie ”.

8.  Drama – uczniowie przy  muzyce naśladują zabawy na śniegu.

9.      Prezentacja gałązek różnych gatunków drzew iglastych (świerk, sosna, jodła, diaglezja i modrzew).

      Porównywanie i omówienie ich wyglądu.

10. Gra dydaktyczna : karty matematyczne

Klasa II – „ Sokole Oko”

Klasa III – „Prymus”

11. Praca techniką origami: z różnej wielkości  kół wykonanie choinki na kartce brystolu.

12. Metoda: „PRAWDA – FAŁSZ”- Podsumowanie zdobytych wiadomości na zajęciach.

13. Dokonanie samooceny ( przyklejanie bombek na planszy -  choince).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IDĄ ŚWIĘTA

 

 

 

PYTANIA

Prawda - P/ Fałsz - F

1.     Podłaźniczka to gałąź sosny obwieszona jabłkami i orzechami.

P

2.     Dawnym polskim zwyczajem było stawianie w kącie pokoju snopka zboża.

P

3.     Choinka jako drzewko świąteczne przybyła do nas z Francji.

F

4.     Dzieci z Bullerbyn jako ozdoby choinkowe przygotowały łańcuchy z kolorowego papieru.

F

5.     Na stole wigilijnym powinno znajdować się 14 tradycyjnych potraw.

F

6.     Wierzono, że w noc wigilijną zwierzęta mówią ludzkim głosem i przepowiadają przyszłość.

P

7.     W wigilię Bożego Narodzenia nie wolno było odmówić nikomu gościny, ani jałmużny.

p

8.     Modrzew jest drzewem iglastym, które gubi igły na zimę.

P

9.     Jodła, klon, sosna i świerk- to gatunki drzew iglastych.

F

10. Kolęda to pieśń o wydarzeniu, które miało miejsce 2004 lata temu w miejscowości Betlejem.

P

11. Zwyczaj dzielenia się opłatkiem nie jest znany w żadnym innym kraju.

P

12. Resztki z wieczerzy wigilijnej dawano do zjedzenia zwierzętom domowym.

P

13. W Szwecji istnieje zwyczaj noszenia naczynia z grochem od domu do domu i zgadywania ile jest w nim ziaren.

P

14. Boże Narodzenie przypada na dzień 25 grudnia.

P

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin