Plan dydaktyczny zajęć integralnych
Klasa II i III
Szkoła Podstawowa Nr 23 w Kaliszu
Nauczyciel : mgr Katarzyna Sibińska
Blok tematyczny : IDĄ ŚWIĘTA
Temat dnia : PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
Cele operacyjne :
KLASA II i III
Uczeń :
- wypowiada się o świątecznych zwyczajach,
- rozpoznaje i nazywa gatunki różnych drzew iglastych,
- redaguje wypowiedź na temat tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia w różnych krajach europejskich,
- wymienia symbole związane z Wielkanocą i Bożym Narodzeniem,
- wskazuje wybrane kraje na politycznej mapie Europy,
- wykonuje drzewko choinkowe z elementów w kształcie koła,
- przestrzega zasad zgodnej współpracy w grupie,
- ocenia swoją pracę na zajęciach,
Uczeń:
- mnoży i dzieli w zakresie 30,
- stosuje zasadę matematyczną dotyczącą kolejności wykonywania działań,
- tworzy rodzinę danego wyrazu,
- mnoży i dzieli w zakresie 100,
- wyszukuje w lekturze „Dzieci z Bullerbyn” odpowiednie fragmenty dotyczące Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji,
- dokonuje analizy porównawczej szwedzkich i polskich tradycji bożonarodzeniowych,
- rozwija proste zdanie w zdanie złożone,
Metody :
1. metody problemowe (aktywizujące ):
- metoda „ Prawda – Fałsz”
- metoda dyskusyjna „ burza mózgów”
- metoda integracyjna – „ puzzle”
- metoda ewaluacji – samoocena
- gra dydaktyczna – „ Sokole Oko”, „ Prymus”
- drama
2. metoda ćwiczeń praktycznych
3. metoda podająca
Formy organizacyjne:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa,
Środki dydaktyczne :
§ szablony bombek z zapisanymi działaniami i pytaniami,
§ kartki świąteczne: „puzzle”
§ karty pracy dla poszczególnych grup,
§ papier kolorowy,
§ markery, brystol,
§ nagrania kolęd,
§ plansza z choinką do samooceny,
§ karty matematyczne – „ TABLICZKA MNOŻENIA”
§ egzemplarze książki A. Lindgren „ Dzieci z Bullerbyn”,
§ naturalne okazy gałązek różnych gatunków drzew iglastych,
§ mapa Europy,
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1. Obliczenia matematyczne jako forma wprowadzenia w klimat zajęć.
- uczniowie wybierają z koszyczka papierowe (szablony) bombki, kolor bombek podzieli ich na 4 grupy. Każde dziecko oblicza zapisane na odwrocie szablonu działanie ( zróżnicowane pod względem trudności)
- jeśli wszyscy obliczą swoje działania, mocują szablony na tablicy, ale w ten sposób aby wyniki były uporządkowane od najmniejszego do największego,
- jeżeli zrobią to prawidłowo, to litery utworzą hasło : BOŻE NARODZENIE,
2. Rozmowa na temat tradycji świątecznych.
Wprowadzenie pojęcia „tradycja”.
(Wszystkie obrzędy mają długa tradycję, to znaczy od bardzo wielu lat były przekazywane z pokolenia na pokolenie).
3. Dzielenie się własnymi doświadczeniami oraz obserwacjami dotyczącymi przygotowań do świąt.
Poszczególni uczniowie z kl. II i III prezentują wiadomości, dotyczące zwyczajów obchodzenia świąt w różnych krajach europejskich: w Niemczech, na 4 Węgrzech, we Włoszech, w Austrii, we Francji, w Danii i w Hiszpanii oraz pokazują je na mapie Europy.
4. Praca grupowa: tworzenie „mapy pamięci” z hasłem podstawowym ŚWIĘTA:
Klasa II- porządkuje i uzupełnia symbole i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi i Świętami Bożego Narodzenia
Klasa III – na podstawie lektury „ Dzieci z Bullerbyn ” opisuje zwyczaje charakterystyczne dla Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji i w Polsce.
5. Wspólne ustalenie, że jednym ze zwyczajów bożonarodzeniowych jest ubieranie choinki.
6. Czytanie przez nauczyciela I zwrotki wiersza Ludwika Jerzego Kerna pt.
„Szkoda”
Kiedy choinka, leśna dama,
Włoży już swoje stroje,
A w kuchni ciasto piecze mama,
Aż pachnie na pokoje,
Wszystkich ogarnia podniecenie,
Nas i sąsiadów z bloku...
Szkoda, że Boże Narodzenie
Jest tylko raz do roku.
7. Kolejny podział na grupy – metoda „ puzzle” ( kartki świąteczne).
Klasa II – tworzy rodzinę wyrazu „choinka”, klasa III – rozwijanie zdania ”Choinka rośnie ”.
8. Drama – uczniowie przy muzyce naśladują zabawy na śniegu.
9. Prezentacja gałązek różnych gatunków drzew iglastych (świerk, sosna, jodła, diaglezja i modrzew).
Porównywanie i omówienie ich wyglądu.
10. Gra dydaktyczna : karty matematyczne
Klasa II – „ Sokole Oko”
Klasa III – „Prymus”
11. Praca techniką origami: z różnej wielkości kół wykonanie choinki na kartce brystolu.
12. Metoda: „PRAWDA – FAŁSZ”- Podsumowanie zdobytych wiadomości na zajęciach.
13. Dokonanie samooceny ( przyklejanie bombek na planszy - choince).
1. Podłaźniczka to gałąź sosny obwieszona jabłkami i orzechami.
2. Dawnym polskim zwyczajem było stawianie w kącie pokoju snopka zboża.
P
3. Choinka jako drzewko świąteczne przybyła do nas z Francji.
4. Dzieci z Bullerbyn jako ozdoby choinkowe przygotowały łańcuchy z kolorowego papieru.
5. Na stole wigilijnym powinno znajdować się 14 tradycyjnych potraw.
6. Wierzono, że w noc wigilijną zwierzęta mówią ludzkim głosem i przepowiadają przyszłość.
7. W wigilię Bożego Narodzenia nie wolno było odmówić nikomu gościny, ani jałmużny.
8. Modrzew jest drzewem iglastym, które gubi igły na zimę.
9. Jodła, klon, sosna i świerk- to gatunki drzew iglastych.
10. Kolęda to pieśń o wydarzeniu, które miało miejsce 2004 lata temu w miejscowości Betlejem.
11. Zwyczaj dzielenia się opłatkiem nie jest znany w żadnym innym kraju.
12. Resztki z wieczerzy wigilijnej dawano do zjedzenia zwierzętom domowym.
13. W Szwecji istnieje zwyczaj noszenia naczynia z grochem od domu do domu i zgadywania ile jest w nim ziaren.
14. Boże Narodzenie przypada na dzień 25 grudnia.
...
wuzeczek1