Roman_Jakobson_-_OPRACOWANIE.docx

(20 KB) Pobierz

Roman Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa

Przedmiotem rozważań poetyki jest zagadnienie, co przekształca komunikat językowy w dzieło sztuki.

Poetyka bada strukturę języka, podobnie jak malarz skupia się na strukturze malowidła. W związku z tym poetyka może być traktowana jako integralna część lingwistyki, ponieważ lingwistyka zajmuje się ogólną wiedzą o strukturze języka. Poetyka jednak, badając język, nie odnosi się tylko do sztuki słowa, korzysta z całej teorii znaków (ogólnej semiotyki).

Uważa się, że poetyka w przeciwieństwie do lingwistyki zajmuje się dokonywaniem oceny. Nie jest tak, ponieważ literaturoznawstwo to nie to samo, co krytyka literacka. Błędnie nazywa się literaturoznawcę „krytykiem literackim”, a lingwistę „krytykiem gramatycznym/leksykalnym”. Osobistych gustów nie należy porównywać z fachową, obiektywną analizą dzieła.

Zjawiska związane z poetyką i lingwistyką:

a)      Synchronia usystematyzowanie produkcji literackiej danej epoki wraz z tą częścią tradycji, która jest dla niej istotna, ma na nią wpływ

b)      Diachronia – rozwój produkcji literackiej w czasie, np. na przestrzeni wieków

Lingwistyki nie można łączyć z poetyką wówczas, gdy traktuje ona wypowiedź pod względem stricte gramatycznym, czy też bada tylko jej formę.

 

SCHEMAT SYTUACJI KOMUNIKACYJNEJ:

                                                                          

 



                                                                               KONTEKST

                                                                            KOMUNIKAT

                                               NADAWCA.........................................ODBIORCA

                                                                               KONTAKT

                                                                                    KOD

                                                                                                                                                                 

 

NADAWCA kieruje KOMUNIKAT do ODBIORCY. Aby komunikat był efektywny, musi być zastosowany do KONTEKSTU (tj. musi coś oznaczać) uchwytnego dla odbiorcy i albo zwerbalizowanego, albo takiego, który da się zwerbalizować. Konieczny jest KOD w pełni lub przynajmniej w części wspólny dla nadawcy i odbiorcy. Musi też istnieć KONTAKT – fizyczny kanał i psychiczny związek między nadawcą i odbiorcą, umożliwiający im nawiązanie i kontynuowanie komunikacji.

 

Z każdym z tych 6 składników związana jest inna funkcja języka. Odmienność każdego aktu mowy zależy od funkcji dominującej.

 

FUNKCJA POZNAWCZA – zasadniczy cel licznych komunikatów, nastawiona na informację

FUNKCJA EMOTYWNA (ekspresywna) – nastawiona na nadawcę, ześrodkowana na odbiorcy, wyrażenie bezpośredniej postawy mówiącego wobec tego, o czym mówi, wywarcie pewnych emocji; element emotywny w języku stanowią wykrzykniki

FUNKCJA KONATYWNA (impresywna) – nastawiona na odbiorcę, najczystsza ekspresja gramatyczna w formie wołacza i rozkaźnika, wywarcie presji na odbiorcy

FUNKCJA FATYCZNA – nastawiona na KONTAKT, stosowanie formuł, których zadaniem jest przedłużenie komunikacji, funkcja wspólna ptakom i ludziom, pierwsza funkcja słowna, którą opanowują dzieci

FUNKCJA METAJĘZYKOWA – „językiem o języku” – sprowadzona do KODU, ma miejsce wówczas, gdy nadawca lub odbiorca chcą sprawdzić, czy posługują się tym samym kodem

FUNKCJA POETYKA – nastawiona na sam KOMUNIKAT, nie ogranicza się tylko do poezji, pogłębia dychotomię znak – przedmiot 

 

Poezja epicka à f. poznawcza

Liryka à f. emotywna

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     



POZNAWCZA

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

  POETYCKA

        EMOTYWNA                                            KONATYWNA

  FATYCZNA

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             METAJĘZYKOWA

 

WYBÓR dokonuje się na bazie ekwiwalencji (podobieństwa lub różnicy, synonimiki lub antonimiki)

Np. jeśli przedmiotem komunikacji jest dziecko, mówiący wybiera spośród rozlicznych, bardziej lub mniej zbliżonych do siebie rzeczowników, jak: „malec”, „synek”, „dziecko”, „chłopczyk” – wszystkie ekwiwalentne pod pewnym względem.

KOMBINACJA – powstaje na bazie przyległości

Wracając do wyżej przytoczonego dziecko, rozmówca, aby orzec o przedmiocie, wybiera jeden z semantycznie bliskich czasowników: „płacze”, „ryczy”, „wrzeszczy”, „szlocha”.









oś wyboru                                                                       dziecko        płacze                    









                                                                                         malec          ryczy                        możliwość tworzenia

                                       oś kombinacji                           szkrab         szlocha                    licznych kombinacji                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

FUNKCJA POETYCKA - projekcja zasady ekwiwalencji z osi wyboru na oś kombinacji: ekwiwalencja staje się konstytutywnym chwytem szeregu.

RÓŻNICA MIĘDZY POEZJĄ A METAJĘZYKIEM: metajęzyk posługuje się szeregiem, ale zbudować równanie (np. kawaler to człowiek nieżonaty), poezja posługuje się równaniem, aby zbudować szeregi.

WIERSZ wg G.M. HOPKINSA : typ wypowiedzi, w której całkowicie lub częściowo powtarzają się te same figury dźwiękowe.

POETYKA – część lingwistyki, która rozpatruje funkcję poetycką w jej stosunku do innych funkcji językowych; zajmuje się funkcją poetycką nie tylko w poezji, gdzie jest ona nadrzędna w stosunku do innych funkcji, lecz także poza poezją, gdzie jakaś inna funkcja jest nadrzędna w stosunku do poetyckiej. 

WIERSZ SYLABICZNY – liczba fonemów zgłoskotwórczych w ograniczonym metrycznie szeregu jest zwykle konstantą.

WIERSZ WOLNY – oparty na sprzężonych intonacjach i pauzach.

WIERSZ AKCENTOWY – przeciwstawienie pod przyciskiem sylabom bez przycisku (sylaby z akcentem wyrazowym skontrastowane z sylabami bez akcentu wyrazowego).

WIERSZ ILOCZASOWY – sylaby długie i krótkie są sobie przeciwstawione jako bardziej i mniej wydatne.

WIERSZ TONEMATYCZNY – oparty na następstwie różnorodnych intonacji zgłoskowych; u podstawy leży kategoria iloczasu.

WIERSZ ZAGADEK – rodzaj wiersza tonematycznego, oparty na przeciwstawieniu tonów wysokich i niskich.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin