1. Pojęcie zarządzania
Griffin: Zarządzanie to tworzące określoną całość działanie, obejmujące podstawowe funkcje zarządzania nakierowane na wykorzystanie ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych zasobów organizacji dla sprawnego i skutecznego osiągania jej celów.
2. Cechy i funkcje procesu zarządzania
Cechy:
- dotyczy ludzi
- jest głęboko osadzony w kulturze
- wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów działania i zadań jednoczących członków organizacji
- ma prowadzić do uczenia się organizacji (naprawianie błędów)
- wymaga komunikowania się
- wymaga rozbudowanego systemu wskaźników
- musi być zorientowany na najważniejszy i podstawowy rezultat, jakim jest zadowolony klient
Funkcje:
- planowanie
- organizowanie
- kierowanie
- kontrolowanie
3. Zarządzanie (menedżer) a przywództwo (lider)
Menedżer: posiada podwładnych, sztuka winnych niepowodzeń, mówi „proszę to zrobić”, mówi „ja”, wywołuje lęk, polega na kontroli, dogląda planu, koncentruje się na systemach, administruje, myśli krótkookresowo
Lider: posiada zwolenników, sztuka drogi do sukcesu, mówi „zróbmy to!”, mówi „my”, wywołuje entuzjazm, patrzy w dal, wymyśla, myśli długoterminowo, wzbudza zaufanie, koncentruje się na ludziach
4. Menedżer jako osoba zarządzająca w organizacji (pojęcie, role, postrzeganie, wymagania)
Menedżerem jest każda osoba, która odpowiada za ludzi i za inne zasoby będące w dyspozycji organizacji. Jest to każdy, którego podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania. To osoba, która urzeczywistnia wytyczone cele głównie dzięki współpracy z innymi ludźmi.
Szczeble zarządzania – I klasyfikacja:
- najwyższy: niewielka grupa odpowiadająca za całość zarządzania organizacją. Są to: dyrektorzy naczelni, prezesi, w-ce prezesi. Wyznaczają oni cele organizacji, jej ogólną strategię oraz politykę operacyjną. Reprezentują oni organizację w kontaktach z otoczeniem.
- Średni: najliczniejsza grupa kierowników. Nadzorują oni i koordynują pracę kierowników n niższego szczebla, ale mogą jednocześnie kierować pracą wykonawców. Głównym zadaniem jest realizacja polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu oraz łączenie wyższych i niższych szczebli organizacji.
- Menedżerowie pierwszej linii: nadzorują i koordynują prace wykonawców. Są to: brygadziści, mistrzowie produkcji, kierownicy biur i pracowni. Mają pod sobą tylko pracowników.
II klasyfikacja: (opiera się o kryterium dziedzin zarządzania)
- menedżerowie ogólni: odpowiadają za całokształt działań organizacji
- menedżerowi funkcjonalni: odpowiadają za jakiś obszar działania organizacji (menedżerowie ds. marketingu, finansów, eksploatacji, zasobów ludzkich...)
Umiejętności menedżerskie:
- techniczne: niezbędne do wykonywania i rozumienia zadań, za które się odpowiada
- społeczne/interpersonalne: zdolność do współpracy z innymi ludźmi
- koncepcyjne: zdolność do abstrakcyjnego myślenia
Role: (10 różnorodnych ról, zaliczanych do 3 podstawowych kategorii)
Kategoria
Rola
Przykładowe zadania
Interpersonalna
Reprezentant
Przywódca
Łącznik
Udziały w konferencji branżowej
Motywuje pracowników, Koordynacja działania zespołów
Informacyjna
Obserwator
Propagator
Rzecznik
Bada sytuacje w branży, czyta fachowe pisma
Opracowuje i wysyła raporty Informuje media
Decyzyjna
Przedsiębiorca Przeciwdziałający zakłóceniom
Dysponent zasobów
Negocjator
Opracowuje nowe pomysły Nawiązuje konflikty między pracownikami
Ustala budżet
Negocjuje warunki ze związki zawodowymi
Wymagania: (skuteczni menedżerowie)
- wiedzą, na co schodzi im czas (szanowanie czasu swojego i innych)
- skupiają się bardziej na rezultatach niż na samej pracy
- budują organizację na mocnych stronach podwładnych
- stawiają sobie priorytety, do których konsekwentnie się stosują
- podejmują poprawne decyzje (lepiej mniej, a dobrze)
- tworzą wizję przyszłości organizacji
- są zdecydowani w realizacji swoich wizji
5. Zarządzanie u progu XXI w. - tendencje i cechy charakterystyczne
Trzy nurty występujące w nauce o organizacji i zarządzaniu:
Nurt klasyczny: człowiek traktowany instrumentalnie, należy na niego oddziaływać głównie za pomocą bodźców materialnych.
Nurt behawioralny: człowiek społeczny. Stosunki interpersonalne są bardzo silnym źródłem motywacji zachowań ludzi.
Nurt systemowy: człowiek racjonalny, ludzie stale dokonują wyborów, podejmują decyzje na podstawie rachunku korzyści i strat .
Szkoła klasyczna:
- Taylor: autor koncepcji zarządzania nazywanej systemem funkcjonalnym: podstawą jej było dokonanie podziału pracy kierowniczej oraz bezpośredni kontakt ze szczeblem wykonawczym
- Fayol: twórca kierunku administracyjnego, zasady zarządzania: podział pracy, autorytet, dyscyplina, jedność rozkazodawstwa, jednolitość kierownictwa, podporządkowanie interesów osobistych interesowi ogółu, wynagrodzenie, centralizacja, hierarchia, ład, stałość personelu, ludzkie podejście, inicjatywa, zgranie personelu
Szkoła empiryczna:
Zajmowała się analizą konkretnych przypadków będących przykładami sukcesów w zarządzaniu.
6. Pojęcie organizacji. Organizacja jako system
Znaczenie rzeczowe: organizacja, to „pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do niej własnych elementów, mianowicie taka całość, której wszystkie składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości.”
Znaczenie atrybutowe: jest to „pewien szczególny rodzaj stosunków części do siebie i do złożonej z nich całości, stosunek ten polega na tym, iż części współprzyczyniają się do powodzenia całości.”
Znaczenie czynnościowe: organizacja to tworzenie lub przekształcanie zorganizowanych całości
Nurt systemowy: organizacja w ujęciu systemowym, to konkretny otwarty system społeczno – techniczny ukierunkowany na uświadomione i sformułowane cele działania oraz mający określony sposób uporządkowania. Organizacja jest systemem konkretnym, gdyż w jego skład wchodzą co najmniej dwa elementy będące rzeczami. Wchodzi ona w interakcje z otoczeniem, więc jej cechą jest otwartość. Łączy zasoby ludzkie oraz rzeczowe/techniczne, więc jest systemem społeczno – technicznym.
Cechy organizacji:
ñ społeczny charakter (tworzona przez ludzi)
ñ technologiczność (wymagane są zasoby materialne)
ñ celowość (realizacja świadomie określonego celu)
ñ struktura wewnętrzna (podział ról)
ñ kierownictwo (ktoś, kto zarządza)
ñ rozmyślne zachowanie (redefiniowanie celów)
ñ ekwifinalność (różne metody osiągania tych samych celów)
ñ otwartość (wymiana z otoczeniem)
ñ zdolność do instytucjonalizacji (utrwalanie ról, wzorców)
ñ zdolność do samoorganizacji (zwiększanie efektywności i sprawności)
7. Otoczenie organizacji
Środowisko zewnętrzne, czyli otoczenie organizacji, które tworzą elementy niewchodzące w jej skład, ale z nią powiązane, zwane otoczeniem zewnętrznym.
To, co znajduje się w organizacji nazywa się środowiskiem wewnętrznym, do którego zalicza się zarząd, pracowników i kulturę organizacji.
W otoczeniu zewnętrznym wyodrębnia się dwie warstwy: otoczenie ogólne, zwane także otoczeniem dalszym lub pośrednim i otoczenie celowe, inaczej bezpośrednie lub krąg zewnętrzny organizacji.
Otoczenie ogólne obejmuje warunki, w jakich działa organizacja. Może być to otoczenie polityczne, prawne, ekonomiczne, kulturowe, techniczne, edukacyjne, naturalne.
Otoczenie celowe ma bezpośredni wpływa na organizację: klienci, odbiorcy wyrobów i usług, dostawcy, konkurenci, inne organizacje, instytucje państwowe, regulatorzy.
Otoczenie składa się z trzech obszarów:
ñ sieć powiązanych organizacji instytucje nadzorujące, klienci, partnerzy, konkurenci, grupy nacisku, dostawcy, związki zawodowe)
ñ otoczenie ogólne (sektor prawny, środowiska fizycznego, technologicznego, społecznego, politycznego, kulturowego)
ñ otoczenie globalne/międzynarodowe (globalna infrastruktura informacyjna, komunikacyjna i finansowa, zunifikowane gusta, potrzeby, międzynarodowe porozumienia)
Podstawy organizacji wobec otoczenia:
ñ ignorowanie – działanie wg swojego pomysłu
ñ postawa reaktywna – reagowanie na bodźce ze środowiskiem zewnętrznym
ñ adoptowanie się do otoczenia – dostosowywanie się do otoczenia
ñ antycypowanie zmian w otoczeniu – aktywna postawa, przewidywanie zmian
ñ kreowanie zmian w otoczeniu – dokonywanie zmian
8. Cykl życia organizacji
Fazy
Cechy organizacji
Zagrożenia
Przedsiębiorczość
Porządkowanie zasobów, dużo pomysłów, działania przedsiębiorcze, niewiele planowania, władzę ma założyciel
...
BezpieczenstwoNarodoweUjZaoczne