PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA.doc

(163 KB) Pobierz
PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA

PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA

Behavioryzm

- koncentracja na zchowaniu, czyli tym, co można obserwować

- pominięcie roli osobowości człowieka

- czł. jako jednostka działająca wg zasady bodziec-reakcja

-czł. - istota  z natury egoistyczna

- modyfikacja zachowań czł. przez system wzmocnień pozytywnych i

negatywnych (nagród i kar)

Psychol.  Humanistyczna

- czł. z natury istotą dobrą; jednostka patologiczna-wytwór „złego

środowiska”

- docenianie roli osobowości czł., zwłaszcza wartości wyższego rzędu:

zdolności do miłości, przyjaźni, wyrzeczeń

- dążenie do samorealizacji

Teoria hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa:

5. samorealizacja

4. p. osiągnięć

3. p. społeczne

2. p. bezpieczeństwa

1. p. fizjologiczne

1,2-potrzeby niższego rzędu, podstawowe, bez ich zaspokojenia nie można

zaspokoić p. wyższego rzędu

3-każdy czł. jest z natury istotą społeczną

5-dążenie do rozwoju (rozw. talentów)

Psychoanaliza

-pierwsza koncepcja, w której pojawią się problem osobowości

Osobowość czł. to 3 elementy:

1. superego (normy i zasady etyczne; powstaje pod wpływem środowiska-

rodzina, szkoła)

2. ego („ja”)

3. sfera ID (głos namawiający do złych zachowań; wrodzone skłonności)

-odkrycie istnienia i znaczenia podświadomości

-czł. jako istota z natury zła, podporządkowana wrodzonym instynktom,

np. walki, agresji; zdominowana przez popęd seksualny

-odkrycie roli dzieciństwa w życiu czł.

-teoria ta stała się podstawą do rozwoju psychoterapii

 

PROCESY POZNAWCZE

Są to procesy psychiczne, dzięki którym poznajemy świat

-spostrzeganie (postrzeganie, percepcja), zmysły

-pamięć

-uwaga (zdolność do

ASPIRACJE

-dążenie do osiągnięcia zamierzonych celów i realizacji ideałów życiowych

-jeden z elementów osobowości czł (nabyty, nie wrodzony)

-powstaje n podstawie oceny poprzednich doświadczeń życiowych

Poziom  aspiracji:

-skala trudności zadań, które stawia przed sobą czł

-trudności te można oceniać obiektywnie(porównanie zdolności i

możliwości do celów) i subiektywnie (samoocena)

Na aspiracje edukacyjno-zawodowe wpływają zainteresowania

 

KRYTERIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO

Norma:

-brak choroby

-stan równowagi fizycznej, psychicznej, duchowej i społecznej

Kryteria z. p.:

-doświadczenie subiektywnego poczucia szczęścia, kt wiąże się z wiarą we

własne siły, możliwości, poczuciem bezpieczeństwa

-zdolność adekwatnej samooceny

-poczucie własnej tożsamości

-zdolność do samorealizacji

-spójna osobowość

-odporność na stres i tolerancja zagrożenia w takim stopniu, by nie

naruszona była integracja osobowości

-umiejętność adekwatnej percepcji rzeczywistości zgodnej z

doświadczeniem innych

-rozumienie relacji przyczynowo-skutkowych

-dojrzałość emocjonalna

-przystosowanie społeczne (zaspokajanie indywidualnej potrzeby zgodnie z

wymogami i normami społecznymi)

CHOROBY PSYCHICZNE

Schizofrenia – choroba ludzi młodych (18-25 lat); ch bardzo częsta

(1% populacji). Objawy osiowe:

-autyzm - brak kontaktu  ze światem zewn, koncentracja na swoim wnętrzu

-ambiwalencja – rozszczepienie uczuciowości, jednoczesne

występowanie 2 przeciwstawnych  uczuć

-asocjacje – zaburzenia wątku myślenia, wypowiedzi, niespójności

-afekt – specyficzny nastrój: chory jest blady,

„tępy”, sztywny, brak

-na twarzy dziecka obserwujemy przy tym znaczny wysiłek,

zaczerwienienie, krople potu nad górną wargą

-jąkanie ze współruchami (zaciskanie powiek, dłoni; przytupywanie)

V. Tiki

Niecelowe, niezależne od woli skurcze mięśni (pojedynczych lub całych

grup) najczęściej na twarzy, rzadziej na szyi.

Ustępują w czasie snu, natężenie w przypadku zdenerwowania.

Przyczyny:

-nie zawsze mają podłoże psychologiczne

-postawy rodzicielskie

-wyraz „buntu” przeciw postawom rodzicielskim, zwłaszcza

nadopiekuńczości matki

PRACA Z DZIECKIEM Z REAKCJ. NERWIC.

-diagnoza – rozpoznanie przyczyn

-szczegółowy wywiad z rodzicami

-test rysunku rodziny

TERAPIA

-indywidualna i rodzinna

-udział w zajęciach socjoterapeutycznych – obniżenie napięcia

emocjonalnego

 

NERWICE

Objawy osiowe:

-lęk

-zaburzenia wegetatywne

-mechanizm zamkniętego koła (1 objaw potęguje 2)

Nerwica histeroidalna

-teatralność zachowań, przesada, gwałtowne reakcje na błahy powód

-brak tolerancji na krytykę, ogromna koncentracja na tym „jak mnie

widzą inni”

-pseudologia phantastica (patologiczne kłamstwo)

-duża pewność siebie

-pragnie być traktowany jak dziecko, ulgowo

-wciąż „kokietuje” swoje otoczenie, domaga się uwagi i

zachwytów – najbardziej nieszczęśliwy, gdy nie jest podziwiany

-bardzo rzadko odczuwa poczucie winy lub okazuje pozorne poczucie winy,

często demonstruje poczucie krzywdy

-egoizm, silna koncentracja na własnych potrzebach, manipulowanie

ludźmi, traktowanie ich przedmiotowo

-niezdolność do przyjaźni i miłości

-rozbija prace grupy

-konwersja histeryczna- objawy rzekomo neurologiczne

-trudności diagnostyczne- powyższe objawy są traktowane przez niektórych

jako symptomy swojej sytuacji

-o wysokim poziomie lęku

-z niską samoakceptacją

-oczekuje na pomoc z zewnątrz

-niekonsekwentna

-”uzależniona” od sprawcy

-często neurotyczna, niedojrzała emocjonalnie, stosująca mechanizmy

obronne

-zdarzają się sytuacje, że przemoc, której doświadcza wzbudza poczucie

winy

Sprawca:

-często z problemem alkoholowym

-wysoki wskaźnik potrzeby dominowania nad otoczeniem

-deficyt uczuć wyższych

-psychopata

-aktor

-osoba impulsywna, nie umiejąca rozwiązywać sytuacji konfliktowych

 

STEREOTYPY

-słowo stereotyp pochodzi od gr „stereos”(sztywny, twardy)

-to uproszczone przekonanie na temat jakiejś osoby lub grupy osób

niezależnie od własnego doświadczenia

-często zamiennie używa się słowa „uprzedzenia”

Cechy stereotypu

-odporny na zmiany i w małym stopniu powiązany z doświadczeniami

osobistymi ludzi, którzy dany stereotyp wyznają i powtarzające

-ma charakter społeczny

-najczęściej łączy się z jakąś oceną

-ma wyraźne zabarwienie emocjonalnego

-obiektem stereotypu są najczęściej ludzie

-jest związany z językiem (konkretne słowo wywołuje stereotyp)

Funkcje stereotypu

-wiąże się z potrzebą bezpieczeństwa i zdolności przewidywania cudzych

zachowań

-ludzie operując danym stereotypem mają złudne przekonanie, że wiedzą

jak należy się w danej chwili zachować

-integrują grupę – jeśli powtarzamy te same stereotypy

-specyficzna forma wyrażania agresji

Rodzaje stereotypów

-narodowe

-płci

-klasowe

-zawodowe

-religijne

Stereotypy płci Umiejscowienie  poczucia kontroli

-odpowiedź na pytanie: gdzie czł umiejscawia źródło swoich doświadczeń

 

 

koncentracji

-myślenie

-decydowanie

-inteligencja

Definicje:

Pamięć – zdolność ludzkiego mózgu do kodowania, przechowywania i

odtwarzania informacji;w definicji pamięci nie ma słowa przetwarzanie

– to różnica między pamięcią, a myśleniem

Rodzaje pamięci:

I.- logiczna - wymaga rozumienia przyswajanych informacji

-mechaniczna – informacje powtarzane są tak długo, aż czł. jest w

stanie odtworzyć je bez pomyłki; nie opiera się na rozumieniu

II. ze wzgl. na narządy zmysłów:

-wzrokowa

-słuchowa

-dotykowa

-węchowa

-smakowa

III.ze wzgl. na czas:

-świeża (krótkotrwała)nie nastawia się na długotrwałe przechowywanie

informacji

-długotrwała – nastawiamy się na długotrwałe zapamiętywanie

Zapamiętywaniu sprzyja:

-inteligencja, zdolności

-motywacja do zapamiętywania

-zainteresowanie daną problematyką

-powtarzanie utrwalanie

-zdolność w zakresie koncentracji uwagi

Uwaga- bardzo ważny proces poznawczy czł., specyficzny „czynnik

selekcji” bodźców. Umożliwia skupienie się na aktualnie

wykonywanej czynności. Podział uwagi:

*mimowolna – niezamie-rzona koncentracja na czymś lub kimś

spowodowania siłą bodźca

*dowolna – świadome, celowe skupienie się na czymś (ma największe

znaczenie w procesie zapamiętywania)

Przyczyny  zapominania:

-tzw. „słaby zapis” - niedostateczna koncentracja  uwagi

-zapis nieutrwalony – brak powtarzania

Pamięć wiąże się z:

-wiekiem

-stanem zdrowia i zażywanymi lekami

-zażywanymi  używkami

Inteligencja – w definicji są znaczne rozbieżności; jest w

znacznym stopniu uwarunkowana genetycznie:

1umiejętności adaptacyjne do nowej sytuacji i zmiennych wymogów zadania

(przystosowanie

dostosowania emocji do tego co robi i mówi

Objawy pierwszorzędowe:

-urojenia – owładnięcia (przekonanie, że ktoś chorym zawładnął)

lub odsłonięcia (przekonanie, że każda myśl jest publicznie dostępna)

-automatyzm  (psychiczny, ruchowy, słowny) – chory zachowuje się

jak robot

-halucynacje (omamy) słuchowe (rokazujące lub komentujące)

Rodzaje zaburzeń:

-schiz. paranoidalna: podejrzliwość – charakt jest silne

przekonanie o byciu prześladowanym, oszukiwanym, obserwowanym,

śledzonym, zatruwanym

-s. katatoniczna – brak objawów paranoi; osłabienie motoryki,

mutyzm, brak reakcji na prośby i polecenia; tzw. stupor cataconicus

-s. hebefreniczna–poważne zaburzenia w zachowaniu, ciągłe

błaznowanie

-s. prosta – rzadka, występują tylko objawy osiowe

2 przebiegi schizofrenii:

-nawracający (remisja i rzut psychotyczny)-cofanie i wracani objawów

-przewlekły

przyczyny:

-teorie genetyczne – rozwija się na podłożu genetycznym, mogą

wystąpić np. gdzieś w dalszym pokoleniu

-t. psychologiczne – relacje dziecka z matką, tzw podwójne

wiązanie, matka podaj dziecku sprzeczne informacje

-t. biochemiczne – praca mózgu

Depresja: jeszcze15-20 lat temu traktowana jako choroba ludzi w wieku

dojrzałym i starszym,dziś coraz częściej diagnozowana jest u młodych

Wyróżnia się:

-endogenną (zaburzenia biochemiczne mózgu)

-egzogenną (reakcja na bodźce społeczne)

-depresję jedno- i dwubiegunową

jednobiegunowa:

 

dwubiegunowa

 

Objawy pierwotne:

-obniżenie nastroju, smutek

-spowolnienie aktywności (myślenia, ruchów)

nerwicy, przez innych  jako zaburzenia osobowości

Przyczyny:

-dominacja procesów pobudzenia nad procesami hamowania w OUN

Psychastenia

-pozornie przeciwieństwo histeroida

-boi się być w centrum zainteresowania, nie chce się wyróżniać, chciałby

przejść przez życie niezauważony, ale w głębi duszy marzy o sławie

(głęboko to ukrywa)

-wciąż się waha każda decyzja to dramat

-nadmiernie rozbudowany system samokontroli, ciągłe poczucie bycia

gorszym od innych, co hamuje jego aktywność

-życie traktuje w kategoriach przykrego obowiązku, nic go nie cieszy

-dusi w sobie emocje, ale czasami wybucha, zaskakując tym swoje otoczenie

-sprawia wrażenie miękkiego, ustępliwego, łagodnego, ale bywa bardzo

uparty

-stara się robić tylko to, co w jego odczuciu akceptują inni

-w pracy – przesadnie odpowiedzialny, wytęża swoje siły do

maksimum, a i tak ciągle żyje w przeświadczeniu, że wszystko robi źle

- w życiu prywatnym – boi się zdobywania partnera, miłość realna

najczęściej go rozczarowuje, woli ją przeżywać w sferze marzeń

-natrętnie powtarza te same czynnościom

-silny rozdźwięk między tym jaki jest, a jakim chciałby być

-wszystko co robi wydaje się nikłe w porównaniu z tym co – w jego

ocenie- mógłby zrobić

- chwalenie i docenianie go nie zmienia samooceny

Przyczyny

-dominacja procesów hamowania nad pobudzania w OUN

-środowiskowe – złe warunki środowiskowe, niedostatek ciepłych

uczuć ze strony matki

Anaktasta (nerwica natręctw)

-powierzchownie przypomina psychastenika – nieśmiały, zamknięty w

sobie, ma trudności z podejmowaniem decyzji, uparty

-różnica: psych. nie lubi siebie, ana. - potępia siebie

-ciągle widzi w sobie zło,dlatego stwarza sobie cały system nakazów i

zakazów

-jest on formą

życiowych?

-Czy szuka przyczyn swoich sukcesów na zewnątrz  czy  w sobie?

Wewnętrzne poczucie kontroli

-opiera się na przekonaniu, że to przede wszystkim od nas samych zależy

to, jak układa się nasze życie

-filozofia życiowa czł z wewnętrznym poczuciem kontroli

-przeświadczenia, że zarówno nasze sukcesy i niepowodzenia są wynikiem

naszych zachowań i cech osobowości

Zewnętrzne umiejscowienie kontroli

-szukanie przyczyn na zewnątrz w zachowaniach, okolicznościach

zewnętrznych

-wiara w ślepy los, fatum , przeznaczenie, zbieg okolicznościach

Konsekwencje dla funkcjonowania czł w środowisku pracy

-czł z  wewn poczuciem kontroli jest bardziej samodzielny w myśleniu i

działaniu

-łatwiej podnosi się po niepowodzeniach, potrafi uczyć się na swoich

błędach

-jest bardziej twórczy, kreatywny

-łatwiej radzi sobie z negatywnymi skutkami stresu

-szybciej potrafi znaleźć informacje potrzebne mu do rozwiązania różnych

problemów zawodowych

 

WYUCZONA BEZRADNOŚĆ

-głębokie zewnętrzne poczucie kontroli

-przekonanie, że bez względu na to co czł robi i czy w ogóle cokolwiek

robi – nie ma wpływu na sytuację życiową

-uzależnienie od pomocy z zewnątrz

-zazdrość, zawiść pod adresem osób, którym lepiej się powodzi

-poczucie zniechęcenia, zgoda na wegetację, brak poczucia

odpowiedzialności za własne życie i los najbliższych

 

CECHY  DOBREGO:

SŁUCHACZA

-koncentracja uwagi na rozmówcy

-optymalny kontakt wzrokowy (30-60% czasu rozmowy)

-nie przerywa, nie kończy zdania za kogoś

-zadaje pytania, aby upewnić się czy zrozumiał

-reaguje mimicznie (np. uśmiechem, potakiwaniem)

się)

2. optymalne  uczenie się lub wykorzystywanie doświadczenia i treningu

(wdrożenie w życie tego, czego się uczymy)

3. myślenie abstrakcyjne przy użyciu symboli i pojęć

Inne podejście:nie ma jednej inteligencji:

-zdolności językowe (łat-wość posługiwania się sło-wami, nauka jęz obcych)

-zdolności logiczno-matematyczne

-zdoln. przestrzenne

-zd. muzyczne

-zd cielesno-kinestetyczne

-zd intrapersonalne

-zd interpersonalne

 

EMOCJE

Złożony zespół zmian cielesnych i psychicznych obejmujący pobudzenie

fizjologiczne, uczucia, procesy poznawcze i reakcje behavioralne

(zachowania) wykonywane w odpowiedzi na sytuację spostrzeganą jako ważną

dla danej osoby.

Podstawowe emocje: radość;  zdumienie; gniew, złość; obrzydzenie,

wstręt; strach;lęk;smutek; pogarda

funkcje emocji:

-motywacyjna-pobudzają do działania, ukierunkowują

-organizowanie działania – wpływają na to, na czym koncentrujemy

uwagę, co zapamiętujemy

-intensyfikują doświadczenia życiowe, nadają ważność różnym sytuacjom

-regulują kontakty społeczne, pobudzają do zachowań prospołecznych

-funkcja komunikacyjna

KOMPETENCJE TWORZĄCE INT. EMOCJONALNĄ

Kompetencje  społeczne:

-empatia – umiejęność doświadczania stanów emocjonalnych innych

ludzi, uświadamianie sobie uczuć , potrzeb i wartości wyznawanych przez

innych, czyli rozumienie innych

-wrażliwość na odczucia innych; postawa nastawiona na wspieranie i

pomaganie innym

-zdolność odczuwania i rozumienia relacji społecznych

-asertywność- posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie.

Otwarte wyrażanie emocji, postaw i wyznawanych wartości w granicach ni

naruszających praw i psychicznego terytorium innych

-perswazja – umiejętność wzbudzania u innych pożądanych zachowań i

-zaburze...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin