Plan tygodniowy w grupie IV od 10.11 do14.11.2008
Temat: Dlaczego widzę, słyszę , czuję, smakuję, dotykam
Cel ogólny:
Rozwijanie umiejętności rozróżniania szczegółów różnymi zmysłami
Rozbudzanie zaufania do innych
Posługiwanie się pojęciami określającymi różne zmysły
Podstawa programowa :I/1,4,11; II/1,8,9,10 ; III/6,7; IV/3,5
Mowa i myślenie -metody, formy, środki
Cele operacyjne- dziecko
1 Rozmowa z dziećmi przy tablicy na temat „ Do czego potrzebne są nam zmysły”- rozwiązywanie zagadek , odgadywanie obrazków po odsłoniętym fragmencie
2 Doświadczamy różnymi zmysłami (wzrok, węch, słuch, smak, dotyk)- przez dwa zajęcia
nabywa przekonania, że umie się wypowiadać , jest słuchany przez innych a także, że sam potrafi słuchać
poszerza zasób słownika o nowe nazwy
umie rozwiązać zagadki
wie jakie zmysły są u człowieka , jak się nazywają i jakie mają zastosowanie
nabywa umiejętności wypowiadania swoich myśli
umie rozpoznać na obrazku jaki to zmysł
doskonali mowę komunikatywną
rozpoznaje zmysłem dotyku, wzroku różne przedmioty, lub co rysuje kolega
rozumie treści przekazywane przez wrażenia zapachowe i smakowe
rozpoznaje różnego rodzaju dźwięki
bogaci określenia odnoszące się do odczuć zmysłowych
nazywanie czynności, podczas których
wykorzystane są różne zmysły
rozpoznawanie po zapachu różnorodnych produktów spożywczych
porównuje smaki przed i po podaniu określonej przyprawy
doskonali umiejętność dyskutowania na dany temat
Edukacja matematyczna - metody, formy, środki
1 Układam i rozgryzam gry planszowe typu „ Ściganki” Wspomaganie rozwoju umysłowego E. Gruszczyk- Kolczyńska str. 119
konstruuje najprostsze gry planszowe typu ściganka
wspomaga myślenie przez analogię
dłużej się skupia na zadaniu
kształtuje zdolność do wysiłku intelektualnego mimo doznawanych emocji ujemnych
Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki
1 Pachnący obrazek- zapełnianie konturów obrazka różnymi przyprawami
2 Malowanie farbami do spokojnej muzyki. Utrwalenie nazw podstawowych kolorów. Zwracanie uwagi na płukanie pędzla w wodzie.
doskonali sprawność manualną podczas zapełniania konturów obrazka różnymi przyprawami
dba o estetykę miejsca pracy,
rozwija sprawność manualną palców
doprowadza do końca pracę
umie odzwierciedlić w formie plastycznej swoje odczucia w trakcie słuchania muzyki,
dba o estetykę pracy i jego miejsca,
poprawnie trzyma pędzel w czasie malowania,
rozwija inwencję twórczą,
doskonali sprawność manualną nadgarstka
Edukacja muzyczna- metody, formy, środki
1 Zabawy z instrumentami perkusyjnych. Wyrabianie poczucia rytmu
2 Taniec integracyjny” Le Bastringlo
przestrzega zawartych umów
wybiera odpowiedni instrument
zna nazwę instrumentu
prawidłowo trzyma instrument i stara się prawidłowo wydać z niego dźwięki prawidłowo powtarza przebiegi rytmiczne
umie poruszać się w rytm muzyki
umie ustawić się i poruszać w małych grupach
nabywa swobody ruchowej i wyrabia szybką orientację
pamięta podstawowe ruchy tańca
Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki
Zabawy ruchowe: - orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” – reagowanie na sygnał słowny, wykonanie przysiadu i stukanie palcami o podłogę. – z elementem skoku „Ptaszki” – skoki obunóż ze złączonymi stopami, utrzymywanie równowagi.
Zestaw zabaw porannych
Spacery pobliskimi alejkami – szukanie w otoczeniu pierwszych oznak wiosny,
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – relaksacyjnych metodą V. Sherborne
prawidłowo wykonuje polecenia i podporządkowuje się nim,
prawidłowo bierze oddech podczas ćwiczeń,
rozwija poszczególne części ciała, korzysta z przyborów,
zachowuje prawidłową postawę ciała w czasie ćwiczeń,
pokonuje trudności
bezpiecznie porusza się po ulicy
zaobserwuje zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie
pozna własneciał0 oraz ciało partnera.
odkrywa swoje możliwości. przystosowuje własne ruchy do ruchów partnera.
umie się zrelaksować.
odczuwa radość płynącą z zabawy.
opanowuje własny lęk i emocje.
czuje się bezpieczne w czasie ćwiczeń
Przygotowanie do nauki czytania i pisania-metody, formy, środki
1 Odwzorowywanie i odtwarzanie różnych kształtów
2 Konstruowanie i wznoszenie budowli z różnych klocków
3 Rysowanie szlaczków literopodobnych
4 Zabawy i ćwiczenia ruchowe- ruchy obu ramion w różnych kierunkach
5 Tworzenie rymowanych wyrazów
6 Zabawa dydaktyczna- „Zgadnij, które obrazki mogą być razem?”
7 Zabawa słowami – wyliczanki
8 „ Zebra” – poznanie wyrazów wieloznaczeniowych
umie odtworzyć i odwzorować różne kształty
łączy ze sobą duże i małe elementy także wg wzoru
odwzorowywuje różne kształty, szlaczki, utrzymuje się w liniaturze
poprawnie naśladuje ruchy takich czynności jak : pływanie, lot ptaka, deszcz, wiosłowanie
tworzy rymowane ze sobą wyrazy
ćwiczy umiejętność wyszukiwania wspólnej cechy dla dwóch obrazków,
umie uzasadnić dlaczego te obrazki pasują do siebie,
próbuje ułożyć dalszy ciąg wyliczanki
poszerza zasób słownictwa,
rozumie, że jeden wyraz może mieć różne znaczenia,
umie skoncentrować się na zadaniu,
dopasowuje z pomocą nauczycielki obrazki do wyrazu
Diagnoza indywidualna -metody, formy, środki
Cele operacyjne-dziecko
1 Ćwiczenia grafomotoryczne
2 Zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo – ruchową „LUSTRO” – naśladowanie ruchów kolegi.
3 „ Cicho- głośno” zabawy słuchowe
lepi, maluje, wycina, łączy kropki, koloruje powierzchnie zamknięte
naśladuje ruchy swojego partnera
rozwija percepcję słuchową
prawidłowo reaguje na głośne i ciche sygnały
właściwie określa i nazywa usłyszany sygnał
11 listopada- Święto Niepodległości Polski-
· wie dlaczego w tym dniu obchodzimy święto
· rozumie słowo niepodległość
· zaśpiewa pierwszą zwrotkę hymnu polskiego
· rozpoznaje godło i barwy naszego kraju
str. 4
martys1708