STYCZEŃ
I. PRZYSZŁA ZIMA BIAŁA
§ obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku: brak roślinności, opady śniegu lub deszczu ze śniegiem, słuchanie ciszy, zmiana pogody, temperatury;
§ obserwowanie zjawisk - topnienie śniegu, lodu i sopli lodowych, padającego śniegu - płatków śniegu; eksperymentowanie ze śniegiem;
§ rozwijanie mowy oraz wzbogacanie czynnego słownictwa dziecka poprzez swobodne wypowiedzi na temat zimy i jej zjawisk;
§ rozwijanie postawy badawczej i umiejętności obserwowania oraz budzenie dziecięcej ciekawości w poznawaniu zjawisk wizualnych;
§ stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch” – poznawanie sposobów chronienia się przed zimnem;
§ utrwalenie zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w czasie spacerów i wycieczek oraz bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu;
§ słuchanie utworów literackich prezentujących postacie literackie o właściwym i nagannym zachowaniu się; rozpoznawanie dobrych i złych uczynków;
§ zachęcenie dzieci do radosnego uczestnictwa w balu karnawałowym - balu przebierańców;
05.01 – 09.01
Zadania edukacyjne wyzwalające
aktywność i działalność dzieci.
Zakładane efekty, cele szczegółowe.
Dzieci potrafią:
„Witaj zimo biała”- poszerzenie wiadomości dzieci o zimie w oparciu o utwór Moniki Czerwińskiej „ O płatku śniegu, który chciał być motylem”, porównywanie treści utworu z aktualną pogodą, przybliżenie właściwości śniegu.
„ Za co lubimy zimę?.. ciąg zdań niedokończonych
-wypowiadać się na temat opowiadania pogody zimowej i pogody w dzisiejszym dniu,
-wiedzą jakie właściwości ma płatek śniegu
-kończą zdanie wypowiadając się na temat przyjemności zimy
Głodne ptaszki’- gimnastyka buzi i języka, usprawnianie aparatu mowy. zabawa dydaktyczna „Ptasie odgłosy” wykorzystanie ćwiczeń ortofonicznych do doskonalenia narządów mowy i słuchu,
- wykonują ćwiczenia buzi i języka
„ Lepimy bałwanki”- scenki dramowe.
Przedstawianie w zespołach lepienia kul śniegowych i tworzenia bałwana.
-umieją przedstawić ruchem lepienie kul i bałwana
Opowiadanie treści obrazków „Zabawy zimowe” nadanie obrazkom kolejnych numerów, stosowanie określeń położenia wyodrębnianie zabaw niebezpiecznych i bezpiecznych,
ćwiczenia słuchowo – wzrokowe
-łączą sprzęt sportowy zimowy z wybranymi dziećmi
-dzielą nazwy obrazków na sylaby,
-dobierają obrazki , których nazwy zaczynają się tą samą głoską,
-wymyślają rymy do nazw obrazków,
„Zimowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek obrazkowych i językowych.
-rozwiązują zagadki o treści zimowej
Ćwiczenia liczbowe na zbiorach: kule śniegowe, płatki śniegu, bałwanki; uczenie się na pamięć tekstu w rytmie wyliczanki: „Zimowa wyliczanka”; kształtowanie pojęć wielkości: duży, mały;
Bałwanki”- segregowanie kół wg wielkości, układanie z nich bałwanków, przeliczanie.
doskonalą umiejętność rysowania kształtów kolistych według podanych wzorów;
-tworzą zbiory liczbowe w formie graficznej (bałwanki duże i małe)
-segreguje koła wg wielkości, umie ułożyć bałwanka z kół (od największego do najmniejszego)
Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej wg P. Dennisona: „symetryczne bazgranie”, „leniwa ósemka”, pozycja Cook’a
- ruchem przekraczają linię środka ciała
Zabawa taneczna do muzyki instrumentalnej „Śnieżna zabawa”;
„Bałwankowa rodzina” - zabawa inscenizowana wysnuta z treści piosenki; klaskanie, tupanie w rytm melodii; zabawa z elementami skłonu – toczenie kul śniegowych, Nauka piosenki „Tupu, tup po śniegu”. „Tak się zachmurzyło”- zabawa ruchowa w parach wg treści piosenki.
-słuchają piosenek o tematyce zimowej i bawią się przy nich
- określają charakter i nastrój słuchanych utworów
Wyjście do ogrodu – wspólna zabawa na śniegu, czerpanie radości ze wspólnej zabawy na świeżym powietrzu: lepienie bałwana, rzuty śnieżkami do celu, wdrażanie dzieci do uprawiania sportów i zabaw zimowych w celu hartowania organizmu i ducha rywalizacji sportowej;
- ćwiczą i bawią się na śniegu przestrzegając zasad bezpieczeństwa
-wiedzą, że zabawy na powietrzu służą zdrowiu
„Co to jest śnieg?”- zabawa badawcza, filtracja śniegu.
Przeprowadzenie doświadczenia „Czy śnieg jest czysty?”
-poznają właściwości śniegu, wiedza że jest „brudny”, wiedzą że się topi
Ćwiczenia grafomotoryczne - „Zabawy zimowe”
-usprawniają koordynację wzrokowo ruchową
Wykonanie pracy plastycznej Bałwanek z wykorzystaniem brystolu, wacików, białej włóczki, wycinanek i mazaków; przypomnienie dzieciom techniki kolaż; przekształcanie obrazu pamięciowego, rozwijanie zdolności planowania,
umiejętnie posługują się przyborami plastycznymi: klej, nożyczki;
-omawiają prace innych dzieci i swoją
Ćwiczenia gimnastyczne – wyścigi rzędów „Slalom narciarski”, „Kto dalej skoczy” , „Kto trafi do celu” –
„Śnieżna kula”- zabawa ruchowa z elem. toczenia.
Śnieżynki”- zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa.
-są wdrażane do zdrowej sportowej rywalizacji.
- toczą okrągłe przedmioty
-naśladują ruchem płatki śniegu
§ Budzenie zainteresowania słowem pisanym. Globalne czytanie wyrazów, a także różnych znaków i napisów napotkanych w otaczającym środowisku.
§ Zabawy z wizytówkami doskonalące globalne czytanie dziecka; globalne czytanie napisów umieszczonych w różnych miejscach w sali;
§ Wspólne przygotowanie uroczystości związanej z Dniem Babci i Dziadka – program artystyczny, wręczenie prezentów i zaproszenie na poczęstunek;
§ Uczenie dzieci czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek; nabywanie umiejętności okazywania szacunku, wdzięczności osobom starszym;
12.01 - 16.01
Rozmowy z dziećmi na temat rodziny: kto jest członkiem rodziny, z ilu osób może się składać rodzina, jakie uczucia kojarzą się nam z rodziną?
Słuchanie wiersza „Nie jestem sama” Stanisława Grabowskiego. Zwrócenie uwagi na ważną rolę rodziców, jaką spełniają wobec dzieci.
-poznają i rozumieją rolę członków rodziny, a także rolę dziecka w rodzinie.
-kształtują więź uczuciową z rodziną.
Przygotowanie i prezentowanie zabawy pantomimicznej na temat „Członkowie rodziny i ich zajęcia”.
-poznają możliwości człowieka wynikające ze zróżnicowania wieku.
-wyrażają własne spostrzeżenia, przeżycia i uczucia w różnych formach ekspresji.
Układanie ilustracji kobiety i mężczyzny w kolejnych ramkach, zgodnie z następującymi po sobie okresami życia. Rysowanie portretu babci lub dziadka. Rozmowa z dziećmi dotycząca babć i dziadków – dlaczego powinniśmy babci i dziadkowi pomagać?
Słuchanie wiersza „Obiecanki Cacanki” Danuty Bęczek” – wprowadzenie w tematykę podejmowania przez dziecko działań na rzecz innych członków rodziny.
- wiedzą o należytym szacunku do osób starszych,
-rozwijają wrażliwość na potrzeby ludzi starszych,
Odpowiedzi na pytania na podstawie ilustracji „Co robią członkowie rodziny przedstawionej na ilustracji, jak spędzają wolny czas członkowie naszych rodzin.
-odpowiadają na pytania dotyczące ilustracji oraz
„jak spędzam wolny czas z dziadkami?”
„ za co kocham swoich dziadków?”
Nazywanie obrazków, globalne czytanie wyrazów. Wysłuchiwanie głosek: t, m, f, s, a w wygłosie wyrazów.
Próby układania zagadek do rysunków znajdujących się na ilustracjach.
Rysowanie po śladzie. Próba globalnego czytania podpisów pod powstałymi rysunkami.
-kształtują procesy poznawcze: myślenie, pamięć, wyobraźnię i uwagę.
Tworzenie zbiorów, podzbiorów, posługiwanie się liczebnikiem głównym i porządkowym w zakresie 6,porównywanie wielkości, rozpoznawanie figur geometrycznych ,klasyfikowanie przedmiotów, określanie kierunków w przestrzeni,
Zabawa dydaktyczna „Słuchamy bębenka”; utrwalenie znajomości liczb w zakresie 1-6, odtwarzanie liczb usłyszanych dźwięków.
-dokonują prostych operacji umysłowych
-utrwalają podstawowe pojęcia matematyczne, liczebniki główne i porządkowe w zakresie 1-6
-odtwarzają określonym ruchem uderzenia bębenka
Zabawy rytmiczne, improwizacje wokalne do krótkich rymowanek - wierszowanek, , wykorzystanie zabaw ruchowych przy muzyce z zestawu „Klasyka dla smyka”.
-prawidłowo reagują na zmianę tempa, rejestru i dynamiki melodii
- ćwiczą szybką orientację, pamięć i uwagę
Zabawia gramatyczna „Moja babcia jest kochana”
-poprawnie łączą rzeczowniki z przymiotnikami w mowie potocznej.
- określają cechy za pomocą przymiotników.
Ćwiczenia słuchowe połączone z oddechowymi „U babci w kuchni”.
-rozpoznają odgłosy naczyń kuchennych,
- rozwijają pojemność płuc poprzez umiarkowane dmuchanie np. „gorącą zupę”.
Nauka wierszy, piosenek okolicznościowych, przygotowanie inscenizacji , utrwalenie tańców na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
Wykonanie zaproszeń na uroczystość i przygotowanie upominków dla dziadków
-przygotowują krótki występ artystyczny dla zapraszanych gości z okazji ich święta.
-wiedzą, w jaki sposób mogą sprawić przyjemność swoim dziadkom;
- potrafią odnaleźć swoje imię spośród innych,
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową - ćwiczenia z ławeczką; doskonalenie równowagi dzieci, skoku i zeskoku z ławki; szczególne bezpieczeństwo podczas ćwiczeń przy ławeczce
„Przejdź przez okienko”- zabawa ruchowa.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - wykorzystanie elementów z metod Labana, Orffa, doskonalenie sprawności ruchowej przy akompaniamencie muzycznym z wykorzystaniem nietypowych rekwizytów,
-utrzymują równowagę podczas przejścia po ławeczce,
...
martys1708