STYCZEŃ(1).doc

(90 KB) Pobierz
STYCZEŃ

STYCZEŃ

I. PRZYSZŁA ZIMA BIAŁA

§          obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku: brak roślinności, opady śniegu lub deszczu ze śniegiem, słuchanie ciszy, zmiana pogody, temperatury;

§          obserwowanie zjawisk  - topnienie śniegu, lodu i sopli lodowych, padającego śniegu - płatków śniegu; eksperymentowanie ze śniegiem;

§          rozwijanie mowy oraz wzbogacanie czynnego słownictwa dziecka poprzez swobodne wypowiedzi na temat zimy i jej zjawisk;

§          rozwijanie postawy badawczej i umiejętności obserwowania oraz budzenie dziecięcej ciekawości w poznawaniu zjawisk wizualnych;

§          stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch” – poznawanie sposobów chronienia się przed zimnem;

§          utrwalenie zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w czasie spacerów i wycieczek oraz bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu;

§          słuchanie utworów literackich prezentujących postacie literackie o właściwym i nagannym zachowaniu się; rozpoznawanie dobrych i złych uczynków;

§          zachęcenie dzieci do radosnego uczestnictwa w balu karnawałowym - balu przebierańców;

05.01 –  09.01

 

   Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

       Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dzieci potrafią:

„Witaj zimo biała”- poszerzenie wiadomości dzieci o zimie w oparciu o utwór Moniki Czerwińskiej  „ O płatku śniegu, który chciał być motylem”, porównywanie treści utworu z aktualną pogodą, przybliżenie właściwości śniegu.

„ Za co lubimy zimę?.. ciąg zdań niedokończonych

-wypowiadać się na temat opowiadania pogody zimowej i pogody w dzisiejszym dniu,

-wiedzą jakie właściwości ma płatek śniegu

 

-kończą zdanie wypowiadając się na temat przyjemności zimy

Głodne ptaszki’- gimnastyka buzi i języka,  usprawnianie aparatu mowy. zabawa dydaktyczna „Ptasie odgłosy” wykorzystanie ćwiczeń ortofonicznych do doskonalenia narządów mowy i słuchu,

- wykonują ćwiczenia buzi i języka

 

 

„ Lepimy bałwanki”- scenki dramowe.

Przedstawianie  w zespołach lepienia kul śniegowych i tworzenia bałwana.

-umieją przedstawić ruchem lepienie kul i bałwana

 

 

Opowiadanie treści obrazków „Zabawy zimowe” nadanie obrazkom kolejnych numerów, stosowanie określeń położenia wyodrębnianie zabaw niebezpiecznych i bezpiecznych,

ćwiczenia słuchowo – wzrokowe

-łączą sprzęt sportowy zimowy z wybranymi dziećmi

-dzielą nazwy obrazków na sylaby,

-dobierają obrazki , których nazwy zaczynają się tą samą głoską,

-wymyślają rymy do nazw obrazków,

„Zimowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek obrazkowych i językowych.

-rozwiązują zagadki o treści zimowej

 

Ćwiczenia liczbowe na zbiorach: kule śniegowe, płatki śniegu, bałwanki; uczenie się na pamięć tekstu w rytmie wyliczanki: „Zimowa wyliczanka”; kształtowanie pojęć wielkości: duży, mały;

Bałwanki”- segregowanie kół wg wielkości, układanie z nich bałwanków, przeliczanie.

doskonalą umiejętność rysowania kształtów kolistych według podanych wzorów;

-tworzą zbiory liczbowe w formie graficznej (bałwanki duże i małe)

-segreguje koła wg wielkości, umie ułożyć  bałwanka z kół (od największego do najmniejszego)

Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej wg P. Dennisona: „symetryczne bazgranie”, „leniwa ósemka”, pozycja Cook’a

- ruchem przekraczają linię środka ciała

Zabawa taneczna do muzyki instrumentalnej „Śnieżna zabawa”;

„Bałwankowa rodzina” - zabawa inscenizowana wysnuta z treści piosenki; klaskanie, tupanie w rytm melodii; zabawa z elementami skłonu – toczenie kul śniegowych, Nauka piosenki  „Tupu, tup po śniegu”. „Tak się zachmurzyło”- zabawa ruchowa w parach wg treści  piosenki.

-słuchają piosenek o tematyce zimowej i bawią się przy nich

- określają charakter i nastrój słuchanych  utworów

 

 

Wyjście do ogrodu  – wspólna zabawa na śniegu, czerpanie radości ze wspólnej zabawy na świeżym powietrzu: lepienie bałwana, rzuty śnieżkami do celu, wdrażanie dzieci do uprawiania sportów i zabaw zimowych w celu hartowania organizmu i ducha rywalizacji sportowej;

- ćwiczą i bawią się na śniegu przestrzegając zasad bezpieczeństwa

-wiedzą, że zabawy na powietrzu  służą zdrowiu

 

„Co to jest śnieg?”- zabawa badawcza, filtracja śniegu.

Przeprowadzenie doświadczenia „Czy śnieg jest czysty?”

-poznają właściwości  śniegu, wiedza że jest „brudny”, wiedzą że się topi

Ćwiczenia grafomotoryczne - „Zabawy zimowe”

 

-usprawniają koordynację wzrokowo ruchową

Wykonanie pracy plastycznej Bałwanek z wykorzystaniem brystolu, wacików, białej włóczki, wycinanek i mazaków; przypomnienie dzieciom techniki kolaż; przekształcanie obrazu pamięciowego,  rozwijanie zdolności planowania,

umiejętnie posługują się przyborami plastycznymi: klej, nożyczki;

-omawiają prace innych dzieci i swoją

 

Ćwiczenia gimnastyczne – wyścigi rzędów „Slalom narciarski”, „Kto dalej skoczy” , „Kto trafi do celu” –

„Śnieżna kula”- zabawa ruchowa z elem. toczenia.

Śnieżynki”- zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa.

-są wdrażane do zdrowej sportowej rywalizacji.

 

- toczą okrągłe przedmioty

-naśladują ruchem płatki śniegu

 

 

II. DLA BABUNI I DZIADZIUSIA

§          Budzenie zainteresowania słowem pisanym. Globalne czytanie wyrazów, a także różnych znaków i napisów napotkanych w otaczającym środowisku.

§          Zabawy z wizytówkami doskonalące globalne czytanie dziecka; globalne czytanie napisów umieszczonych w różnych miejscach w sali;

§          Wspólne przygotowanie uroczystości związanej z Dniem Babci i Dziadka – program artystyczny, wręczenie prezentów i zaproszenie na poczęstunek;

§          Uczenie dzieci czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek; nabywanie umiejętności okazywania szacunku, wdzięczności osobom starszym;

12.01 - 16.01

 

   Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

       Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dzieci potrafią:

Rozmowy z dziećmi na temat rodziny: kto jest członkiem rodziny, z ilu osób może się składać rodzina, jakie uczucia kojarzą się nam z rodziną?

Słuchanie wiersza „Nie jestem sama” Stanisława Grabowskiego. Zwrócenie uwagi na ważną rolę rodziców, jaką spełniają wobec dzieci.

-poznają i rozumieją rolę członków rodziny, a także rolę dziecka w rodzinie.

-kształtują więź uczuciową z rodziną.

 

 

Przygotowanie i prezentowanie zabawy pantomimicznej na temat „Członkowie rodziny i ich zajęcia”.

 

-poznają możliwości człowieka wynikające ze zróżnicowania wieku.

-wyrażają własne spostrzeżenia, przeżycia i uczucia w różnych formach ekspresji.

Układanie ilustracji kobiety i mężczyzny w kolejnych ramkach, zgodnie z następującymi po sobie okresami życia. Rysowanie portretu babci lub dziadka. Rozmowa z dziećmi dotycząca babć i dziadków – dlaczego powinniśmy babci i dziadkowi pomagać?

Słuchanie wiersza „Obiecanki Cacanki” Danuty Bęczek” – wprowadzenie w tematykę podejmowania przez dziecko działań na rzecz innych członków rodziny.

- wiedzą o należytym szacunku do osób starszych,

-rozwijają wrażliwość na potrzeby ludzi starszych,

 

Odpowiedzi na pytania na podstawie ilustracji „Co robią członkowie rodziny przedstawionej na ilustracji, jak spędzają wolny czas członkowie naszych rodzin.

-odpowiadają na pytania  dotyczące ilustracji oraz

„jak spędzam wolny czas z dziadkami?”

„ za co kocham swoich dziadków?”

Nazywanie obrazków, globalne czytanie wyrazów. Wysłuchiwanie głosek: t, m, f, s, a w  wygłosie wyrazów.

Próby układania zagadek do rysunków znajdujących się na ilustracjach.

Rysowanie po śladzie. Próba globalnego czytania podpisów pod powstałymi rysunkami.

-kształtują procesy poznawcze: myślenie, pamięć, wyobraźnię i uwagę.

 

Tworzenie zbiorów, podzbiorów, posługiwanie się liczebnikiem głównym i porządkowym w zakresie 6,porównywanie wielkości, rozpoznawanie figur geometrycznych ,klasyfikowanie przedmiotów, określanie kierunków w przestrzeni,

Zabawa dydaktyczna „Słuchamy bębenka”; utrwalenie znajomości liczb w zakresie 1-6, odtwarzanie liczb usłyszanych dźwięków.

-dokonują prostych operacji umysłowych

-utrwalają podstawowe pojęcia matematyczne, liczebniki główne i porządkowe w zakresie 1-6

 

-odtwarzają określonym ruchem uderzenia bębenka

 

 

Zabawy rytmiczne, improwizacje wokalne do krótkich rymowanek - wierszowanek, ,  wykorzystanie zabaw ruchowych przy muzyce z zestawu „Klasyka dla smyka”.

 

-prawidłowo reagują na zmianę tempa, rejestru i dynamiki melodii

- ćwiczą szybką orientację, pamięć  i uwagę

Zabawia gramatyczna „Moja babcia jest kochana”

 

 

-poprawnie łączą rzeczowniki z przymiotnikami w mowie potocznej.

- określają cechy za pomocą przymiotników.

Ćwiczenia słuchowe połączone z oddechowymi „U babci w kuchni”.

-rozpoznają odgłosy naczyń kuchennych,

- rozwijają pojemność płuc poprzez umiarkowane dmuchanie np. „gorącą zupę”.

Nauka wierszy, piosenek okolicznościowych, przygotowanie inscenizacji , utrwalenie tańców na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka

Wykonanie zaproszeń na uroczystość i przygotowanie  upominków dla dziadków

-przygotowują krótki występ artystyczny dla zapraszanych gości z okazji ich święta.

-wiedzą, w jaki sposób mogą sprawić przyjemność swoim dziadkom;

- potrafią odnaleźć swoje imię spośród innych,

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową - ćwiczenia z ławeczką; doskonalenie równowagi dzieci, skoku i zeskoku z ławki; szczególne bezpieczeństwo podczas ćwiczeń przy ławeczce

„Przejdź przez okienko”- zabawa ruchowa.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - wykorzystanie elementów z metod Labana, Orffa, doskonalenie sprawności ruchowej przy akompaniamencie muzycznym z wykorzystaniem nietypowych rekwizytów,

 

-utrzymują równowagę podczas przejścia po ławeczce,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin