Test FUM
Nr 3/2008
1.Zasada, że w firmie: „Stanowiska są zorganizowane w hierarchii autorytetu formalnego” została opracowana przez:
a) F. Taylora
b) M. Webera,
c) H. Fayola.
2. W koncepcji H.Mintzberga rola negocjatora została zaliczona do:
a) ról decyzyjnych
b) ról interpersonalnych,
c) ról informacyjnych.
3. Proces delegowania sprawia, że menedżer:
a) traci kontrolę nad zadaniem i jego rezultatem,
b) zawsze ma pełną kontrolę nad zadaniem i rezultatem;
c) w różnym stopniu traci kontrolę na zadaniem i rezultatem.
4. W klasyfikacji modeli zarządzania wg. R.E.Quinn’a okres od 1951 do 1975 roku został nazwany:
a) modelem racjonalnego celu;
b) modelem otwartych systemów;
c) modelem industrialnym.
5.W pięcioczynnikowym model osobowości ( McCrae i Costa) nie znajdziemy czynnika:
a) neurotyczność;
b) życzliwość;
c) empiryczność.
6. Obszar „ślepy” w oknie Johari oznacza:
a) rzeczy, o których wiesz, ale których nie ujawniasz innym;
b) aspekty, które widzą inni, ale których ty nie dostrzegasz;
c) aspekty tego, kim jesteś, z których sam nie zdajesz sobie sprawy i których nie znają inni.
7. Jedną z pięciu reguł działania empatycznego nie jest:
a) stosowanie słuchania refleksyjnego;
b) szybkie reagowanie na nieprecyzyjne stwierdzenia dotyczące faktów;
c) sprawdzanie samego siebie.
8. Słuchanie refleksyjne jest działaniem opartym na:
a) empatii;
b) asertywności;
c) relakcyjności.
9. Włączenie pracowników w proces podejmowania decyzji jest obecnie:
a) realne i pożądane w każdych działaniach organizacyjnych;
b) niekiedy nierealne i niepożądane.
c) całkowicie zbędne.
10. W warunkach dzisiejszego zarządzania w procesie funkcjonowania zespołów spotkania twarzą w twarz:
a) są całkowicie zbędne;
b) są pożądane, ale nie mają zasadniczego znaczenia;
c) nadal mają zasadnicze znaczenie.
11. W procesie projektowania pracy metoda rozszerzania pracy polega na:
a) zwiększaniu zakresu odpowiedzialności i możliwości decydowania;
b) możliwości przechodzenia od jednych zadań do drugich na podstawie jakiegoś harmonogramu;
c) zwiększaniu liczby zadań wykonywanych przez pracownika.
12.Podstawą przywództwa organizacyjnego jest:
a) charyzma;
b) zaufanie;
c) władza formalna.
13. Firma, która wykorzystuje zespoły samokierujące się:
a) powinna podjąć decyzję, że będą one działały w całej organizacji;
b) powinna zapewnić, by niektórzy pracowali zespołach, a inny indywidualnie;
c) może działać w oparciu o pracę indywidualną, wzbogacając ją od czasu do czasu pracą zespołową.
14. Nowa forma organizacyjna zwana „wspólnotą praktyków” to:
a) grupy ludzi formalnie powiązanych ze sobą wspólną wiedzą ekspercką i pasją do wspólnego projektu;
b) grupy ludzi nieformalnie powiązanych ze sobą wspólną wiedzą ekspercką i pasją wspólnego projektu;
c) grupy ludzi powiązanych ze sobą wspólnymi codziennie razem rozwiązywanymi zadaniami zawodowymi.
15. W działaniu menedżerskim wizja jest:
a) obiektywną, realistyczną stroną zarządzania;
b) mistyczną stroną zarządzania;
c) tożsama z misją.
16. Jedną z form aktywnego słuchania jest:
a) emocjonalne reagowanie na wyrażane poglądy;
b) przewidywanie, co rozmówca ma zamiar powiedzieć;
c) powstrzymywanie się od przewidywania, co rozmówca ma zamiar powiedzieć.
17. Zjawisko o japońskiej nazwie „karoshi” to inaczej mówiąc:
a) wycofanie się „z twarzą” z niekorzystnej sytuacji;
b) radość z pracy dla firmy, traktowanej w kategoriach rodziny;
c) śmierć z przepracowania.
18. Motywacyjna teoria sprawiedliwości opiera się na założeniu, że w motywacji ważnym czynnikiem jest:
a) obiektywna zewnętrzna ocena dotycząca sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary;
b) indywidualna ocena pracownika dotycząca sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary;
c) menedżerska ocena sprawiedliwości czy zasadności otrzymanej nagrody lub kary.
19. Cechą gospodarki postindustrialnej jest to, że:
a) towary i usługi produkowane są z myślą o indywidualnych klientach;
b) towary i usługi produkowane są z myślą o masowych grupach klientów,
c) towary i usługi produkowane są z myślą o jak największych zyskach.
20. Umiejętności techniczne menedżerów polegają na
znajomości inżynierii i technologii stosowanej w firmie,
znajomości zasad i procedur związanych z zajmowanym stanowiskiem,
biegłość w posługiwaniu się urządzeniami stosowanymi w zarządzaniu (np. laptopami ).
21. Kompromis to metoda radzenia sobie z konfliktami, która:
a) jest niezwykle skutecznym sposobem rozwiązywania prawdziwych problemów;
b) nie prowadzi do rozwiązywania prawdziwych problemów;
c) pozwala rozwiązywać tylko konflikty jawne.
22. Nowoczesne organizacje budowane są obecnie z wykorzystaniem:
a) struktur procesowych,
b) struktur funkcjonalnych,
c) struktur lokalnych.
23. Władza to zdolność do wpływania na zachowania innych. Może być ona:
a) realizowana wyłącznie dzięki autorytetowi formalnemu związanemu ze stanowiskiem
kierowniczym w organizacji;
b) wypełniana w różny sposób, w tym także przy pomocy wykorzystania posiadanych
informacji lub wiedzy fachowej;
c) wypełniana w różny sposób, ale zawsze związana jest z możliwością wymuszenia
określonych działań.
24. Ujemną stroną grupowego podejmowania decyzji jest to, że:
a) Członkowie mogą przesadnie troszczyć się o osiąganie kompromisu;
b) Różne punkty widzenia ograniczają możliwość osiągnięcia kompromisu;
c) Tworzenie zbyt wielu okazji do zaistnienia konfliktów organizacyjnych.
25. Skuteczne działanie rutynowe:
a) wymaga dyscypliny i postępowania według opracowanego planu,
b) dużej elastyczności i kreatywności,
c) selektywnego stosowania reguł i częstego przeformułowania planów.
yalishandela90