Czy metodykę ITIL można wdrożyć za pomocą rozwiązań standardowych.pdf
(
521 KB
)
Pobierz
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY O NAJLEPSZYCH PROCEDURACH
Czy metodykę ITIL można wdrożyć za
pomocą rozwiązań standardowych?
Spis treści
Wstęp
..............................................................................................................................................1
Argumenty sceptyków
..................................................................................................................3
Analiza.wyzwań
>
............................................................................................................................3
Argumenty rozwiewające obawy sceptyków
..............................................................................3
Wykazywanie.zgodności.z.metodyką.ITIL
>
...................................................................................4
Wdrażanie.procesów.ITIL.w.konfiguracji.standardowej
>
..............................................................4
Integracja.procesów.ITIL.w.poszczególnych.obszarach.informatyki
>
...........................................5
>
Uwzględnianie.czynnika.ludzkiego
...............................................................................................5
Wdrażanie rozwiązania
..................................................................................................................6
Etap.1.-.ocena
>
..............................................................................................................................6
Etap.2.-.wybór,.zakup.i.instalacja.oprogramowania
>
.....................................................................7
>
Etap.3.-.lokalizacja.oprogramowania
............................................................................................8
Wnioski
.........................................................................................................................................10
Wstęp
Działy.informatyczne.znajdują.się.pod.silną.presją,.ponieważ.muszą.obniżać.koszty.zarządzania.i.podejmować.
decyzje.w.oparciu.o.korzyści.i.priorytety.biznesowe..Wiele.z.nich.wybiera.metodykę.IT.Infrastructure.Library.
(ITIL
®
),.aby.uzyskać.wytyczne,.które.pozwolą.sprostać.tym.wyzwaniom..Należy.jednak.pamiętać,.że.metodyka.
ITIL.to.nie.środek.zaradczy,.lecz.zbiór.instrukcji,.które.należy.samodzielnie.przełożyć.na.skuteczne.i.wydajne.
wdrożenie.odpowiednich.reguł.w.środowisku.konkretnego.przedsiębiorstwa..Metodyka.ITIL.to.w.szczególności.
plan.procesów.ułożony.według.najlepszych.procedur,.które.opracowano.na.podstawie.rzeczywistych.
doświadczeń.klientów.zarządzających.systemami.informatycznymi.w.taki.sposób,.aby.osiągnąć.cele.firmy.i.
wartość.biznesową.
Mimo,.że.metodyka.ITIL.określa.wytyczne.dla.procesów,.skuteczność.realizacji.zależy.od.ich.harmonijnego.
powiązania.z.dwoma.pozostałymi.czynnikami.środowiska.informatycznego.-.ludźmi.i.technologią..W.tym.
miejscu.można.posłużyć.się.analogią.ze.świata.motoryzacji:.dotarcie.do.wyznaczonego.miejsca.(celu.
biznesowego).wymaga.harmonijnego.powiązania.planu.(procesów),.samochodu.(technologii).i.kierowcy.
(ludzi)..Nawet.jeżeli.plan.jest.dokładny,.pojazd.powinien.umożliwić.przejechanie.trasy,.kierowca.zaś.umieć.
prowadzić.samochód,.a.ponadto.orientować.się.w.wielu.innych.dziedzinach..Brak.któregokolwiek.z.tych.
elementów.utrudni.dotarcie.do.celu.
Wobec.tego,.aby.pomyślnie.wdrożyć.metodykę.ITIL,.należy.uwzględnić.wszystkie.trzy.czynniki.środowiska.
informatycznego.-.ludzi,.procesy.i.technologię..Może.to.być.trudne,.jednak.nie.należy.się.zniechęcać..Jest.
dostępna.technologia,.która.zapewni.sukces.wdrożenia.metodyki.ITIL..
Niektórzy.eksperci.z.branży.są.bardzo.sceptyczni.i.uważają,.że.nie.można.wdrożyć.metodyki.ITIL.przy.użyciu.
produktów.gotowych.do.pracy.w.konfiguracji.standardowej..Swoje.obawy.uzasadniają.między.innymi.w.
następujący.sposób:..
>
Nawet,.jeżeli.dana.technologia.wydaje.się.ściśle.dostosowana.do.wyznaczonych.celów,.po.rozpakowaniu
.
produktów.należy.liczyć.się.z.niespodziankami..Elementy.znalezione.lub.brakujące.w.pudełku.mogą.
zaskoczyć,.a.poszukiwanie.wymaganej.funkcjonalności.wiąże.się.z.zaangażowaniem.doradców,.co.
zwiększa.koszty.
>
Wybrana.technologia.może.nie.nadawać.się.do.integracji.z.pozostałymi.składnikami.infrastruktury..
Ponadto.w.nowych.produktach.nie.zawsze.udaje.się.odwzorować.procesy,.które.maja.być.utrzymane..
w.dotychczasowej.postaci.
>
Nawet,.jeżeli.pracownicy.zostali.przeszkoleni.w.zakresie.metodyki.ITIL,.a.niektórzy.z.nich.zdobyli.
odpowiednie.certyfikaty,.personel.może.mieć.trudności.z.przestrzeganiem.procesów.ITIL.i.
zrozumieniem.poszczególnych.ról.
>
Najpierw.należy.zdefiniować.własny.zbiór.procesów..
Czy.sceptycy.mają.rację?.A.może.to.zbyteczny.pesymizm?.Niniejszy.artykuł.udziela.odpowiedzi.na.te.
pytania..Przeanalizowano.w.nim.kwestie.dotyczące.ludzi,.procesów.i.technologii,.które.należy.rozwiązać,.
aby.zapewnić.sprawne.działanie.metodyki.ITIL.w.przedsiębiorstwie..Ponadto.artykuł.ten.dowodzi,.że.
produkty.w.konfiguracji.standardowej.nie.tylko.pozwalają.zmierzyć.się.z.takimi.problemami,.lecz.także.
wnoszą.znaczną.część.rozwiązania.ITIL.
Strona
>
1
Oczywiście.sama.technologia.nie.wystarczy.do.przebycia.całej.drogi,.a.przed.firmą.wciąż.stoi.wiele.zadań..
Przykładowo,.należy.wprowadzić.niezbędne.zmiany.organizacyjne,.aby.personel.zaczął.traktować.usługi.
informatyczne.w.sposób.bardziej.biznesowy..Ponadto.firma.musi.jak.najlepiej.dostosować.kolejność.prac.
wdrożeniowych.do.swojego.środowiska.i.wybrać.te.procesy.ITIL,.od.których.trzeba.zacząć,.aby.zaspokoić.
najpilniejsze.potrzeby..Należy.również.pamiętać.o.personalizacji.rozwiązania.w.konkretnym.środowisku.
Niniejszy.artykuł.pomaga.rozwiać.obawy.firm,.które.chcą.wdrożyć.metodykę.ITIL,.lecz.ulegają.sceptycyzmowi..
Opisuje.wiele.możliwości.nowych.zaawansowanych.systemów.do.zarządzania.usługami.informatycznymi.
oraz.wskazuje,.jak.z.nich.skorzystać,.aby.sprawnie.wdrożyć.metodykę.ITIL..W.artykule.omówiono.także.
planowanie,.wybór.i.realizację.rozwiązania.ITIL.w.konfiguracji.standardowej.metodą.krok.po.kroku..
Ponadto.przedstawiono.przykład.rzeczywistych.korzyści,.jakie.odnosi.pewne.przedsiębiorstwo.dzięki.
zastosowaniu.standardowej.technologii.przy.wdrażaniu.metodyki.ITIL.
Strona
>
2
Argumenty sceptyków
>
Punkt.integracji.dla.poszczególnych.aplikacji.do.zarządzania.
usługami.informatycznymi.
Wdrożenie.zasad.ITIL.to.poważne.wyzwanie,.jednak.osiągane.
efekty.znacznie.przewyższają.wkład.pracy..Zbiór.zasad.ITIL.
udostępnia.praktyczne.instrukcje.dla.przedsiębiorstw.w.zakresie.
zarządzania.z.perspektywy.biznesowej.oraz.zwiększenia.korzyści.
klientów..Definicje.procesów.ITIL.są.bardzo.ogólne.-.informują.o.
działaniach,.które.należy.podjąć,.a.nie.o.sposobie.ich.realizacji..
Ponadto.zasady.ITIL.koncentrują.się.na.metodyce.i.przedstawiają.
plan.budowy.procesów..Należy.jednak.pamiętać,.że.w.kwestii.
ITIL.wiele.zależy.od.firmy,.która.powinna.wdrożyć.procesy.w.
sposób.ściśle.dostosowany.do.potrzeb.i.warunków..Jest.to.
wielkie.wyzwanie,.ponieważ.samo.wdrożenie.procesów.to.za.
mało..Należy.również.uruchomić.technologię,.która.stanowi.
podstawę.prowadzonych.działań.i.zdefiniować.zasady.obowiązujące.
personel..To.właśnie.ogrom.tego.wyzwania.jest.czynnikiem.
wyzwalającym.sceptycyzm.w.kwestii.wdrożenia.metodyki.ITIL.
za.pomocą.produktów.standardowych.
Po.rozpatrzeniu.składników.środowiska.informatycznego.w.
postaci.procesów.i.technologii.należy.zająć.się.czynnikiem.
ludzkim..Firma.musi.zadbać.o.to,.aby.jej.pracownicy.od.razu.
zaczęli.stosować.procesy.ITIL,.co.wymaga.szkoleń.i.
ewentualnych.programów.certyfikacyjnych..Wobec.ogromu.
tych.wyzwań.niektórzy.branżowi.eksperci.zachowują.
sceptycyzm.i.sądzą,.że.przedsiębiorstwa.wdrażające.
metodykę.ITIL.przy.użyciu.rozwiązań.technicznych.w.
konfiguracji.standardowej.nie.dotrą.do.celu.
Argumenty rozwiewające obawy sceptyków
Wbrew.obawom.sceptyków.jest.już.dostępna.technologia.
zarządzania.usługami.informatycznymi,.która.ułatwia.i.
przyspiesza.wdrażanie.metodyki.ITIL..Korzyści.jakie.
zapewniają.te.rozwiązania.przy.wprowadzaniu.zasad.ITIL.
można.porównać.do.postępu.technologii.komputerowej,..
która.uprościła.wdrażanie.komputerów.osobistych..
Analiza wyzwań
Aby.sprostać.wyzwaniom,.należy.zacząć.od.zdefiniowania.
zadań.i.przebiegu.procesów,.co.umożliwi.realizację.procesów.
według.zasad.ITIL..Następnie.trzeba.dostarczyć.aplikacje.do.
zarządzania.usługami.informatycznymi,.które.zajmą.się.obsługą.
takich.procesów..Wówczas.konieczne.jest.zintegrowanie.tych.
aplikacji,.ponieważ.dopiero.wtedy.można.integrować.procesy,.
co.stanowi.ważny.element.metodyki.ITIL..
Gdy.komputery.osobiste.stawiały.pierwsze.kroki,.bardzo.niewiele.
funkcji.było.dostępnych.w.konfiguracji.standardowej..Użytkownicy.
musieli.znać.się.na.technologii,.aby.ich.sprzęt.działał.poprawnie...
W.tym.celu.trzeba.było.zmagać.się.z.topornym.systemem.
operacyjnym,.który.oferował.tajemniczy.interfejs.użytkownika.z.
wierszem.poleceń..Co.więcej,.instalacja.aplikacji.i.sterowników.do.
urządzeń.peryferyjnych.odbywała.się.bez.pomocy.odpowiednich.
programów.i.kreatorów..Obecnie.można.przyjąć,.że.komputer.PC.
jest.gotowy.do.pracy.bezpośrednio.po.rozpakowaniu..Sprzęt.i.
oprogramowanie.(system.operacyjny,.urządzenia.peryferyjne.i.
aplikacje).są.ze.sobą.zintegrowane..Aby.komputer.mógł.realizować.
przydatne.zadania,.użytkownik.przekazuje.jedynie.konkretne.dane,.
np..ustawienia.osobiste,.informacje.o.koncie.e-mail.oraz.parametry.
dostępu.do.Internetu.i.sieci.lokalnej..Integrowanie.poszczególnych.
aplikacji.również.przebiega.bezproblemowo..
Aby.obsługiwać.procesy.ITIL.oraz.zapewnić.spójny.i.dokładny.
widok.zasobów.informatycznych.wraz.z.ich.relacjami,.należy.
wdrożyć.bazę.danych.do.zarządzania.konfiguracją.(CMDB),.
znaną.również.jako.system.zarządzania.konfiguracją.(CMS)..
Rozwiązanie.CMS.zawiera.bazę.CMDB.oraz.kompletny.
system.do.zarządzania.nią,.np..mechanizm.uzgadniania...
Za.pomocą.interfejsu.łączy.się.on.z.narzędziami.do.zbierania.
danych.oraz.z.funkcją.federacji,.która.umożliwia.ich.pobieranie..
Baza.CMDB.to.istotny.składnik.wdrożeń.zarządzania.usługami.
informatycznymi.w.oparciu.o.metodykę.ITIL..Ponadto.baza.
CMDB.określa.zestaw.elementów.konfiguracyjnych.(CI).i.
może.przechowywać.informacje.o.wszystkich.częściach.
środowiska.informatycznego.-.technologii,.procesach.i.
ludziach.-.w.postaci.rekordów.CI..Zawiera.również.opisy.
elementów.CI,.np..konfiguracje.sprzętu.i.oprogramowania.w.
serwerach.i.klientach..W.bazie.CMDB.można.także.znaleźć.
informacje.o.relacjach.między.elementami.CI,.np..o.fizycznych.
i.logicznych.powiązaniach.składników.w.infrastrukturze.
informatycznej,.a.nawet.o.zależnościach,.które.określają.
serwer.obsługujący.określoną.bazę.danych.
Technologia.zarządzania.usługami.informatycznymi.rozwinęła.
się.również,.co.upraszcza.wdrażanie.metodyki.ITIL..Dostępne.
są.już.rozwiązania,.które.wdrażają.najważniejsze.procesy.ITIL.-.
według.definicji.z.książki.ITIL.“Service.Support”.-.od.razu.po.
rozpakowaniu..Niektóre.z.nich.zawierają.zestaw.aplikacji.do.
obsługi.wielu.różnych.dziedzin.informatyki.przy.użyciu.
najlepszych.sprawdzonych.procedur..Aplikacje.te.są.zintegrowane.
na.poziomie.procesów,.co.pozwala.integrować.procesy.ITIL..
i.spełniać.ważne.wymagania.metodyki..Ponadto.niektóre.
rozwiązania.oferują.bazę.CMDB,.która.jest.współużytkowana.
przez.aplikacje..
W.niniejszym.rozdziale.przedstawiono.liczne.dziedziny,.w.
których.technologia.zarządzania.usługami.informatycznymi.
rozwinęła.się..Informacje.te.stanowią.odpowiedź.na.zastrzeżenia.
sceptyków.i.ułatwiają.rozpoczęcie.wdrożenia.metodyki.ITIL..
Należy.jednak.pamiętać,.że.nie.wszystkie.z.omawianych.
rozwiązań.rozwieją.wspomniane.obawy.w.równym.stopniu...
Baza.CMDB.oferuje.dwie.podstawowe.funkcje:
>
Pojedyncze.źródło.danych.referencyjnych.oraz.informacji.o.
kontroli.dla.wszystkich.obszarów.działalności.informatycznej,.
dzięki.któremu.wszystkie.procesy.korzystają.z.dokładnych.i.
spójnych.danych.
Strona
>
3
Plik z chomika:
ro3son
Inne pliki z tego folderu:
ITIL Podstawy - W2 - Budowa i optymalizacja procesów i serwisów ITIL.pdf
(805 KB)
Przegląd najnowszych zaleceń best practice pod kątem bezpieczeństwa systemów informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem zaleceń stosowanych w sektorze telekomunikacyjnym.pdf
(139 KB)
ITIL Podstawy - W1 - Struktura standardu ITIL.pdf
(813 KB)
Co nowego w ITILu.pdf
(293 KB)
ITIL w zastosowaniu - IBM Tivoli Unified process.pdf
(570 KB)
Inne foldery tego chomika:
ITIL(2)
ITILv3 Foundation Learning Program
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin