Czy metodykę ITIL można wdrożyć za pomocą rozwiązań standardowych.pdf

(521 KB) Pobierz
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY O NAJLEPSZYCH PROCEDURACH
Czy metodykę ITIL można wdrożyć za
pomocą rozwiązań standardowych?
970409851.019.png 970409851.020.png 970409851.021.png 970409851.022.png 970409851.001.png 970409851.002.png 970409851.003.png 970409851.004.png 970409851.005.png 970409851.006.png 970409851.007.png 970409851.008.png 970409851.009.png 970409851.010.png 970409851.011.png 970409851.012.png 970409851.013.png 970409851.014.png 970409851.015.png 970409851.016.png 970409851.017.png 970409851.018.png
Spis treści
Wstęp ..............................................................................................................................................1
Argumenty sceptyków ..................................................................................................................3
Analiza.wyzwań
>
............................................................................................................................3
Argumenty rozwiewające obawy sceptyków ..............................................................................3
Wykazywanie.zgodności.z.metodyką.ITIL
>
...................................................................................4
Wdrażanie.procesów.ITIL.w.konfiguracji.standardowej
>
..............................................................4
Integracja.procesów.ITIL.w.poszczególnych.obszarach.informatyki
>
...........................................5
>
Uwzględnianie.czynnika.ludzkiego
...............................................................................................5
Wdrażanie rozwiązania ..................................................................................................................6
Etap.1.-.ocena
>
..............................................................................................................................6
Etap.2.-.wybór,.zakup.i.instalacja.oprogramowania
>
.....................................................................7
>
Etap.3.-.lokalizacja.oprogramowania
............................................................................................8
Wnioski .........................................................................................................................................10
Wstęp
Działy.informatyczne.znajdują.się.pod.silną.presją,.ponieważ.muszą.obniżać.koszty.zarządzania.i.podejmować.
decyzje.w.oparciu.o.korzyści.i.priorytety.biznesowe..Wiele.z.nich.wybiera.metodykę.IT.Infrastructure.Library.
(ITIL ® ),.aby.uzyskać.wytyczne,.które.pozwolą.sprostać.tym.wyzwaniom..Należy.jednak.pamiętać,.że.metodyka.
ITIL.to.nie.środek.zaradczy,.lecz.zbiór.instrukcji,.które.należy.samodzielnie.przełożyć.na.skuteczne.i.wydajne.
wdrożenie.odpowiednich.reguł.w.środowisku.konkretnego.przedsiębiorstwa..Metodyka.ITIL.to.w.szczególności.
plan.procesów.ułożony.według.najlepszych.procedur,.które.opracowano.na.podstawie.rzeczywistych.
doświadczeń.klientów.zarządzających.systemami.informatycznymi.w.taki.sposób,.aby.osiągnąć.cele.firmy.i.
wartość.biznesową.
Mimo,.że.metodyka.ITIL.określa.wytyczne.dla.procesów,.skuteczność.realizacji.zależy.od.ich.harmonijnego.
powiązania.z.dwoma.pozostałymi.czynnikami.środowiska.informatycznego.-.ludźmi.i.technologią..W.tym.
miejscu.można.posłużyć.się.analogią.ze.świata.motoryzacji:.dotarcie.do.wyznaczonego.miejsca.(celu.
biznesowego).wymaga.harmonijnego.powiązania.planu.(procesów),.samochodu.(technologii).i.kierowcy.
(ludzi)..Nawet.jeżeli.plan.jest.dokładny,.pojazd.powinien.umożliwić.przejechanie.trasy,.kierowca.zaś.umieć.
prowadzić.samochód,.a.ponadto.orientować.się.w.wielu.innych.dziedzinach..Brak.któregokolwiek.z.tych.
elementów.utrudni.dotarcie.do.celu.
Wobec.tego,.aby.pomyślnie.wdrożyć.metodykę.ITIL,.należy.uwzględnić.wszystkie.trzy.czynniki.środowiska.
informatycznego.-.ludzi,.procesy.i.technologię..Może.to.być.trudne,.jednak.nie.należy.się.zniechęcać..Jest.
dostępna.technologia,.która.zapewni.sukces.wdrożenia.metodyki.ITIL..
Niektórzy.eksperci.z.branży.są.bardzo.sceptyczni.i.uważają,.że.nie.można.wdrożyć.metodyki.ITIL.przy.użyciu.
produktów.gotowych.do.pracy.w.konfiguracji.standardowej..Swoje.obawy.uzasadniają.między.innymi.w.
następujący.sposób:..
>
Nawet,.jeżeli.dana.technologia.wydaje.się.ściśle.dostosowana.do.wyznaczonych.celów,.po.rozpakowaniu
.
produktów.należy.liczyć.się.z.niespodziankami..Elementy.znalezione.lub.brakujące.w.pudełku.mogą.
zaskoczyć,.a.poszukiwanie.wymaganej.funkcjonalności.wiąże.się.z.zaangażowaniem.doradców,.co.
zwiększa.koszty.
>
Wybrana.technologia.może.nie.nadawać.się.do.integracji.z.pozostałymi.składnikami.infrastruktury..
Ponadto.w.nowych.produktach.nie.zawsze.udaje.się.odwzorować.procesy,.które.maja.być.utrzymane..
w.dotychczasowej.postaci.
>
Nawet,.jeżeli.pracownicy.zostali.przeszkoleni.w.zakresie.metodyki.ITIL,.a.niektórzy.z.nich.zdobyli.
odpowiednie.certyfikaty,.personel.może.mieć.trudności.z.przestrzeganiem.procesów.ITIL.i.
zrozumieniem.poszczególnych.ról.
>
Najpierw.należy.zdefiniować.własny.zbiór.procesów..
Czy.sceptycy.mają.rację?.A.może.to.zbyteczny.pesymizm?.Niniejszy.artykuł.udziela.odpowiedzi.na.te.
pytania..Przeanalizowano.w.nim.kwestie.dotyczące.ludzi,.procesów.i.technologii,.które.należy.rozwiązać,.
aby.zapewnić.sprawne.działanie.metodyki.ITIL.w.przedsiębiorstwie..Ponadto.artykuł.ten.dowodzi,.że.
produkty.w.konfiguracji.standardowej.nie.tylko.pozwalają.zmierzyć.się.z.takimi.problemami,.lecz.także.
wnoszą.znaczną.część.rozwiązania.ITIL.
Strona > 1
Oczywiście.sama.technologia.nie.wystarczy.do.przebycia.całej.drogi,.a.przed.firmą.wciąż.stoi.wiele.zadań..
Przykładowo,.należy.wprowadzić.niezbędne.zmiany.organizacyjne,.aby.personel.zaczął.traktować.usługi.
informatyczne.w.sposób.bardziej.biznesowy..Ponadto.firma.musi.jak.najlepiej.dostosować.kolejność.prac.
wdrożeniowych.do.swojego.środowiska.i.wybrać.te.procesy.ITIL,.od.których.trzeba.zacząć,.aby.zaspokoić.
najpilniejsze.potrzeby..Należy.również.pamiętać.o.personalizacji.rozwiązania.w.konkretnym.środowisku.
Niniejszy.artykuł.pomaga.rozwiać.obawy.firm,.które.chcą.wdrożyć.metodykę.ITIL,.lecz.ulegają.sceptycyzmowi..
Opisuje.wiele.możliwości.nowych.zaawansowanych.systemów.do.zarządzania.usługami.informatycznymi.
oraz.wskazuje,.jak.z.nich.skorzystać,.aby.sprawnie.wdrożyć.metodykę.ITIL..W.artykule.omówiono.także.
planowanie,.wybór.i.realizację.rozwiązania.ITIL.w.konfiguracji.standardowej.metodą.krok.po.kroku..
Ponadto.przedstawiono.przykład.rzeczywistych.korzyści,.jakie.odnosi.pewne.przedsiębiorstwo.dzięki.
zastosowaniu.standardowej.technologii.przy.wdrażaniu.metodyki.ITIL.
Strona > 2
Argumenty sceptyków
>
Punkt.integracji.dla.poszczególnych.aplikacji.do.zarządzania.
usługami.informatycznymi.
Wdrożenie.zasad.ITIL.to.poważne.wyzwanie,.jednak.osiągane.
efekty.znacznie.przewyższają.wkład.pracy..Zbiór.zasad.ITIL.
udostępnia.praktyczne.instrukcje.dla.przedsiębiorstw.w.zakresie.
zarządzania.z.perspektywy.biznesowej.oraz.zwiększenia.korzyści.
klientów..Definicje.procesów.ITIL.są.bardzo.ogólne.-.informują.o.
działaniach,.które.należy.podjąć,.a.nie.o.sposobie.ich.realizacji..
Ponadto.zasady.ITIL.koncentrują.się.na.metodyce.i.przedstawiają.
plan.budowy.procesów..Należy.jednak.pamiętać,.że.w.kwestii.
ITIL.wiele.zależy.od.firmy,.która.powinna.wdrożyć.procesy.w.
sposób.ściśle.dostosowany.do.potrzeb.i.warunków..Jest.to.
wielkie.wyzwanie,.ponieważ.samo.wdrożenie.procesów.to.za.
mało..Należy.również.uruchomić.technologię,.która.stanowi.
podstawę.prowadzonych.działań.i.zdefiniować.zasady.obowiązujące.
personel..To.właśnie.ogrom.tego.wyzwania.jest.czynnikiem.
wyzwalającym.sceptycyzm.w.kwestii.wdrożenia.metodyki.ITIL.
za.pomocą.produktów.standardowych.
Po.rozpatrzeniu.składników.środowiska.informatycznego.w.
postaci.procesów.i.technologii.należy.zająć.się.czynnikiem.
ludzkim..Firma.musi.zadbać.o.to,.aby.jej.pracownicy.od.razu.
zaczęli.stosować.procesy.ITIL,.co.wymaga.szkoleń.i.
ewentualnych.programów.certyfikacyjnych..Wobec.ogromu.
tych.wyzwań.niektórzy.branżowi.eksperci.zachowują.
sceptycyzm.i.sądzą,.że.przedsiębiorstwa.wdrażające.
metodykę.ITIL.przy.użyciu.rozwiązań.technicznych.w.
konfiguracji.standardowej.nie.dotrą.do.celu.
Argumenty rozwiewające obawy sceptyków
Wbrew.obawom.sceptyków.jest.już.dostępna.technologia.
zarządzania.usługami.informatycznymi,.która.ułatwia.i.
przyspiesza.wdrażanie.metodyki.ITIL..Korzyści.jakie.
zapewniają.te.rozwiązania.przy.wprowadzaniu.zasad.ITIL.
można.porównać.do.postępu.technologii.komputerowej,..
która.uprościła.wdrażanie.komputerów.osobistych..
Analiza wyzwań
Aby.sprostać.wyzwaniom,.należy.zacząć.od.zdefiniowania.
zadań.i.przebiegu.procesów,.co.umożliwi.realizację.procesów.
według.zasad.ITIL..Następnie.trzeba.dostarczyć.aplikacje.do.
zarządzania.usługami.informatycznymi,.które.zajmą.się.obsługą.
takich.procesów..Wówczas.konieczne.jest.zintegrowanie.tych.
aplikacji,.ponieważ.dopiero.wtedy.można.integrować.procesy,.
co.stanowi.ważny.element.metodyki.ITIL..
Gdy.komputery.osobiste.stawiały.pierwsze.kroki,.bardzo.niewiele.
funkcji.było.dostępnych.w.konfiguracji.standardowej..Użytkownicy.
musieli.znać.się.na.technologii,.aby.ich.sprzęt.działał.poprawnie...
W.tym.celu.trzeba.było.zmagać.się.z.topornym.systemem.
operacyjnym,.który.oferował.tajemniczy.interfejs.użytkownika.z.
wierszem.poleceń..Co.więcej,.instalacja.aplikacji.i.sterowników.do.
urządzeń.peryferyjnych.odbywała.się.bez.pomocy.odpowiednich.
programów.i.kreatorów..Obecnie.można.przyjąć,.że.komputer.PC.
jest.gotowy.do.pracy.bezpośrednio.po.rozpakowaniu..Sprzęt.i.
oprogramowanie.(system.operacyjny,.urządzenia.peryferyjne.i.
aplikacje).są.ze.sobą.zintegrowane..Aby.komputer.mógł.realizować.
przydatne.zadania,.użytkownik.przekazuje.jedynie.konkretne.dane,.
np..ustawienia.osobiste,.informacje.o.koncie.e-mail.oraz.parametry.
dostępu.do.Internetu.i.sieci.lokalnej..Integrowanie.poszczególnych.
aplikacji.również.przebiega.bezproblemowo..
Aby.obsługiwać.procesy.ITIL.oraz.zapewnić.spójny.i.dokładny.
widok.zasobów.informatycznych.wraz.z.ich.relacjami,.należy.
wdrożyć.bazę.danych.do.zarządzania.konfiguracją.(CMDB),.
znaną.również.jako.system.zarządzania.konfiguracją.(CMS)..
Rozwiązanie.CMS.zawiera.bazę.CMDB.oraz.kompletny.
system.do.zarządzania.nią,.np..mechanizm.uzgadniania...
Za.pomocą.interfejsu.łączy.się.on.z.narzędziami.do.zbierania.
danych.oraz.z.funkcją.federacji,.która.umożliwia.ich.pobieranie..
Baza.CMDB.to.istotny.składnik.wdrożeń.zarządzania.usługami.
informatycznymi.w.oparciu.o.metodykę.ITIL..Ponadto.baza.
CMDB.określa.zestaw.elementów.konfiguracyjnych.(CI).i.
może.przechowywać.informacje.o.wszystkich.częściach.
środowiska.informatycznego.-.technologii,.procesach.i.
ludziach.-.w.postaci.rekordów.CI..Zawiera.również.opisy.
elementów.CI,.np..konfiguracje.sprzętu.i.oprogramowania.w.
serwerach.i.klientach..W.bazie.CMDB.można.także.znaleźć.
informacje.o.relacjach.między.elementami.CI,.np..o.fizycznych.
i.logicznych.powiązaniach.składników.w.infrastrukturze.
informatycznej,.a.nawet.o.zależnościach,.które.określają.
serwer.obsługujący.określoną.bazę.danych.
Technologia.zarządzania.usługami.informatycznymi.rozwinęła.
się.również,.co.upraszcza.wdrażanie.metodyki.ITIL..Dostępne.
są.już.rozwiązania,.które.wdrażają.najważniejsze.procesy.ITIL.-.
według.definicji.z.książki.ITIL.“Service.Support”.-.od.razu.po.
rozpakowaniu..Niektóre.z.nich.zawierają.zestaw.aplikacji.do.
obsługi.wielu.różnych.dziedzin.informatyki.przy.użyciu.
najlepszych.sprawdzonych.procedur..Aplikacje.te.są.zintegrowane.
na.poziomie.procesów,.co.pozwala.integrować.procesy.ITIL..
i.spełniać.ważne.wymagania.metodyki..Ponadto.niektóre.
rozwiązania.oferują.bazę.CMDB,.która.jest.współużytkowana.
przez.aplikacje..
W.niniejszym.rozdziale.przedstawiono.liczne.dziedziny,.w.
których.technologia.zarządzania.usługami.informatycznymi.
rozwinęła.się..Informacje.te.stanowią.odpowiedź.na.zastrzeżenia.
sceptyków.i.ułatwiają.rozpoczęcie.wdrożenia.metodyki.ITIL..
Należy.jednak.pamiętać,.że.nie.wszystkie.z.omawianych.
rozwiązań.rozwieją.wspomniane.obawy.w.równym.stopniu...
Baza.CMDB.oferuje.dwie.podstawowe.funkcje:
>
Pojedyncze.źródło.danych.referencyjnych.oraz.informacji.o.
kontroli.dla.wszystkich.obszarów.działalności.informatycznej,.
dzięki.któremu.wszystkie.procesy.korzystają.z.dokładnych.i.
spójnych.danych.
Strona > 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin