scenariusz_21_2005_11_listopada.doc

(29 KB) Pobierz
11 Listopada – ważna data w polskim kalendarzu

11 Listopada – ważna data w polskim kalendarzu

Przydadzą się:

Świerszczyk nr 21/2005

mapa Polski

książki i albumy dotyczące historii Polski

flaga Polski, godło Polski

encyklopedia

magnetofon, kaseta z nagraniem pieśni „My, pierwsza brygada”

farby plakatowe, pędzle, bloki rysunkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

 

• Wie, kiedy Polska odzyskała niepodległość i w jaki sposób upamiętniamy to wydarzenie obecnie.

• Rozumie, że wolność i niepodległość są ważne dla każdego państwa i jego obywateli,

  i wyjaśnia własnymi słowami, dlaczego tak jest.

• W pracy plastycznej przedstawia sceny zbiorowe, postaci ludzi w ruchu.

• Śpiewa w grupie fragment pieśni żołnierskiej z akompaniamentem nagrania.

• Maszeruje, zmienia kierunek ruchu na sygnał nauczyciela.

 

Przebieg zajęć:

◙ Wysłuchanie przez dzieci tekstu „Chcę wiedzieć więcej o …11 Listopada” czytanego przez nauczyciela („Świerszczyk” nr 20/2005) – jednoczesne śledzenie tekstu w czasopiśmie i podkreślanie niezrozumiałych słów, zwrotów.

◙ Objaśnianie niezrozumiałych słów i zwrotów – samodzielnie i z wykorzystaniem encyklopedii.

◙ Wypowiedzi dzieci na temat utraty niepodległości przez Polskę, postaci marszałka Józefa Piłsudskiego i jego żołnierzy oraz ich wkładu w odzyskanie niepodległości – na podstawie wysłuchanego tekstu i wcześniej przeprowadzonych rozmów z rodzicami i innymi osobami dorosłymi.

◙ „Dlaczego obchodzimy Dzień Odzyskania Niepodległości i co to jest za święto?”– przedstawienie przez nauczyciela krótkiego rysu historycznego dotyczącego odzyskania niepodległości przez Polskę. Wyjaśnienie pojęć: wolność, niepodległość, patriotyzm, zaborcy, Legiony Polskie.

◙ Swobodne wypowiedzi dzieci na temat patriotyzmu i jego przejawów: Kim jest patriota? Jak może się przejawiać nasz patriotyzm? Dlaczego kochamy naszą ojczyznę i jak o nią dbamy?

◙ Oglądanie książek, albumów, zdjęć przedstawiających wydarzenia związane z odzyskaniem niepodległości. Wyszukiwanie w nich zdjęć, które przedstawiają sytuacje, postaci opisane w przeczytanym wcześniej tekście.

◙ Urządzenie wystawy – kącika patriotycznego w klasie (wyeksponowanie zgromadzonych książek, albumów, polskiej flagi, godła).

◙ „Żołnierze marszałka Piłsudskiego” – malowanie farbami obrazu przedstawiającego postać marszałka i jego żołnierzy (scena zbiorowa).

◙ Wystawa prac uczniów, ocena i samoocena.

◙ Wysłuchanie pieśni „My, Pierwsza Brygada” i próby śpiewania jej fragmentu z akompaniamentem nagrania.

◙ „Defilada wojskowa” – zabawa ruchowa: maszerowanie w różnych kierunkach w rytm uderzeń w bębenek (dwójkami, łączenie dwójek w czwórki, czwórek w ósemki).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin