scenariusz_08_2006_ksiega_imion.doc

(33 KB) Pobierz
Księga imion

Księga imion

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

Uważnie słucha opowiadania czytanego przez nauczyciela i swobodnie rozmawia na jego temat.

Formułuje wnioski i odpowiada na pytania.

Opowiada o sobie.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 8/2006,

kartki z sylabami, które tworzą pięć wyrazów (imion głównej bohaterki), białe kartki formatu A4, karta pracy – Arkusz danych osobowych, kolorowe kartki, strona tytułowa do księgi imion, wstążka

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

„Łańcuszek imion” – zabawa wstępna.

Uczniowie stoją w kręgu, witają się, wypowiadając swoje imiona: każda kolejna osoba mówi imiona wszystkich poprzedników, zaczynając od pierwszej osoby, a na końcu podaje swoje imię.

 

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tekstem „Martopolitanka” („Świerszczyk” s. 14–15).

Uczniowie wymieniają „imiona”, jakich używała główna bohaterka opowiadania, i zapisują je na tablicy: Marylka, Malutka, Marutka, Majeczka, Martopolitanka.

 

◙ Analiza „imion” bohaterki.

Uczniowie pracują w pięciu grupach. Układają z rozsypanek sylabowych „imiona” głównej bohaterki i szukają w wyrazach sylab, które się powtarzają (ma, ka).

Potem ustalają, które z pięciu „imion” bohaterki to powszechnie używane imiona, a które to pseudonimy (dzieci mogą odczytać definicję ze słownika). Dzielą wyrazy na dwie grupy: imiona (Marylka, Majka), pseudonimy (Marutka, Malutka, Martopolitanka).

W grupach definiują pojęcia imię i pseudonim, szukają odpowiednich argumentów i zapisują je w tabeli.

 

                  Imię

          Pseudonim

– nadają rodzice

– jest używane w dokumentach obok nazwiska

znajduje się w kalendarzu i oznacza dzień imienin danej osoby

 

imię (lub nazwisko) przybrane, używane zamiast prawdziwego

znane i używane przez przyjaciół

 

 

 

Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie tekstu:

Dlaczego dziewczynka nie chciała, aby na nią mówiono Marylka?

Dlaczego nowe „imię” Marutka nie sprawdziło się?

Co koledzy sądzili o „imieniu” Martopolitanka?

Czy osoby, które mają oryginalne, rzadko spotykane imiona są bardziej niezwykłe od innych?

 

Każdy uczeń opisuje siebie na arkuszu danych osobowych.

 

Arkusz danych osobowych

Imię

Nazwisko

Cecha charakteru

Element wyglądu

Zainteresowania

Co u siebie lubię?

Mój pseudonim

 

Pisanie kart do księgi imion.

Nauczyciel przygotowuje stronę tytułową, a każdy uczeń na kolorowej kartce zapisuje informacje o sobie (może wykorzystać materiały z wcześniej przygotowanego arkusza danych osobowych) oraz umieszcza swoje zdjęcie lub karykaturę.

Nauczyciel układa karty księgi według alfabetu i łączy je ze stroną tytułową wstążką.

Ta księga zasili zbiór biblioczaroteki.

 

Rundka niedokończonych zdań: Mój pseudonim Wybrałem go sobie, bo

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin