Plan dydaktyczno - wychowawczy dla gr. 3, 4 - latków na luty 2009.docx

(27 KB) Pobierz

Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc luty 2009 r.

 

Tematy kompleksowe:

1. Lubimy słuchać bajek

2 –3.Kraina techniki – poznajemy działanie urządzeń elektrycznych

4. Lubimy gotować obiad dla lal

 

Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:

ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku

1.    Tworzenie  okazji do wyzwalania zainteresowań technicznych odnoszących się do urządzeń występujących w najbliższym otoczeniu – rozumienie ich funkcji technicznej i roli w ułatwianiu życia człowiekowi oraz zasad bezpieczeństwa, których trzeba bezwzględnie przestrzegać przy korzystaniu z nich.

2.    Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.

3.    Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.

4.    Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.

5.    Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

6.    Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń  i spostrzeżeń zmysłowych.

7.    Tworzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej powiązanej z literaturą.

8.    Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literatura dziecięcą.

9.    Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

Program Edukacji Zdrowotnej

10.                       Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

11.                       Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.

12.                       Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.

Program Edukacji Komunikacyjnej

13.                       Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.

Program Artystyczny

14.                       Poznanie różnych technik plastycznych.

 

Tydz

Tematy do realizacji

Cele operacyjne

Ewaluacja

1 tydzień

Lubimy słuchać bajek

1.        „Kopciuszek” – teatrzyk kukiełkowy (kukiełki wykonane z papieru).

 

 

„Dobierz pantofelek” – zabawa dydaktyczna polegająca na dobieraniu w pary pantofelków różniących się kształtem, posiadających taki sam kolor.

2.        „Jaś i Małgosia” –  słuchanie bajki opowiadanej przez n – lke ilustrowanej obrazkami.

 

 

 

 

„O jakiej bajce mówię” – zabawa dydaktyczna.

 

     Dziecko słucha bajek, gdzie eksponowana jest miłość, dobroć, prawda, potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące jej treści; podejmuje próby oceny postępowania bohaterów – rozpoznaje dobre i złe uczynki.

      Dziecko próbuje klasyfikować przedmioty według jednej cechy (koloru).

 

 

     Dziecko wypowiada się na temat treści obrazków          o ciepłych, jasnych i żywych barwach, bez nadmiaru szczegółów (kierowanie wypowiedzią przez nauczycielkę). Wzajemne zadawanie pytań na temat obrazków (ilustracji).

     Dziecko słucha opowiadania o jednym spośród trzech obrazków i odgadywanie, o którym obrazku jest opowiadanie.

 

3.        Na Wojtusia z popielnika” – nauka  piosenki.

 

Zabawa rytmiczna „Niedźwiadki i pajace” – przy dźwiękach niskich dzieci „niedźwiedzie” maszerują po sali, przy dźwiękach wysokich dzieci pajace podskakują i klaszczą w dłonie.

Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Stary niedźwiedź.

     Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem; śpiew zbiorowy; omawia treść piosenki.

     Dziecko kształci słuch muzyczny, rozróżnia rejestr wysoki i niski.

 

     Dziecko bierze udział w zabawie ze śpiewem, ustawia się w kole wiązanym.

 

4. Zgubiony bucik Kopciuszka” – wydzieranka z kolorowego papieru, naklejanie wydartych kawałków wycinanki

5. Dom Baby Jagi – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.

     Dziecko wydziera kawałki kolorowej wycinanki, wykleja nimi but Kopciuszka; wykonuje pracę dokładnie    i estetycznie.

     Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię; doskonali spostrzegawczość, dokładność; utrwala kolory (żółty, brązowy, czerwony, niebieski).

 

6.        Zestaw zabaw ruchowych nr 3                     wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

7.        Zabawa ruchowa „Dobra wróżka”.

 

 

8.        Zabawa ruchowa „Droga do krainy bajek” połączona z elementem równowagi.

 

 

9.        „O rybaku i złotej rybce” – słuchanie bajki relaksacyjnej podczas wypoczynku – po obiedzie.

     Dziecko ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, słucha i rozumie polecenia wyrabiające orientację w otoczeniu.

     Dziecko  maszeruje w kole przy muzyce, wykonuje polecenia n – lki, wyraża za pomocą mimiki własne uczucia (np. zadowolenie poprzez uśmiech).

     Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych, ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, chodzi po powierzchni zwężonej, krętej; wykonuje polecenia n – lki.

     Dziecko  wie, że po obiedzie należy odpocząć, kładzie się na dywanie, słucha bajki relaksacyjnej, potrafi się wyciszyć i zrelaksować.

 

2 tydzień

Kraina techniki – poznajemy działanie urządzeń elektrycznych

10.   B. Szelągowska „Robotolandia”– słuchanie opowiadania.

 

 

Zabawa tropiąca „Poszukiwacze skarbów Robotolandii” – poszukiwanie urządzeń elektronicznych.

 

11.   W. Chotomska „Odkurzacz” – słuchanie wiersza.

 

Zagadki słuchowe „Jakie to urządzenie?”– rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez urządzenia elektryczne.

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej.

     Dziecko poszukuje w sali ilustracji przedstawiających wybrane urządzenia elektryczne (np. pralka, żelazko, lodówka, mikrofalówka itp.); nazywa je.

     Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.

     Dziecko rozpoznaje odgłosy urządzenia elektrycznego, wskazuje dane urządzenie na obrazku.

 

12.   Domowe smoki” – słuchanie piosenki.

 

 

Zgaduj – zgadula – rozpoznawanie piosenek po zagranej melodii.

 

Zabawa muzyczno – ruchowa „Odkurzacz”        do utworu Taniec chiński  z baletu                  P. Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” – swobodny taniec dzieci do słyszanej muzyki.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.

     Dziecko rozpoznaje znane piosenki po nuconej melodii lub granej na instrumencie melodycznym; śpiew zbiorowy i indywidualny.

     Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała.

 

13.   Urządzenia elektryczne (pralka, lodówka, telewizor) – wyklejanie wybranego obrazka kolorową bibułą.

 

14.   Robot – wykonanie robota z pudełek, foli aluminiowej, wycinanki; dorysowywanie ust i oczu mazakami.

     Dziecko tworzy kompozycje półprzestrzenne; drze bibułę na kawałki, formułuje kulki, nakleja na karton kawałki kolorowej bibuły.

     Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne przy pomocy różnych materiałów: pudełek, foli aluminiowej, wycinanki, papieru pakowego, taśmy klejącej, mazaków itp.; uczy się współpracować w grupie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin