GLOBALNA MŁODZIEŻ/GLOBALNY NASTOLATEK
Cechy globalnego nastolatka:
· Globalna młodzież - podobna tożsamość i styl życia wielkomiejskiej młodzieży klasy średniej
· orientuje się we współczesnej muzyce, modzie, zna się na gadżetach kulturowych, potrafi korzystać z Internetu (obcokrajowiec jest postrzegany w negatywnym stereotypie jeśli nie posiada wyżej wymienionych zdolności funkcjonowania w ramach „globalnej kultury młodzieżowej”)
· maksymalna tolerancyjność dla odmienności i jednocześnie sceptycyzm wobec idei większego zaangażowania (jest to spowodowane nieustającymi odmiennymi doświadczeniami kulturowymi, to co w jednym kraju jest zakazane i potępiane, w innym jest aprobowane i szanowane)
· nie posiada z góry przyjętego „schematu rzeczywistości”, akceptuje zmienność i bogactwo świata
· posiada umiejętność adaptacji do nieustannej zmiany, przeskakiwania z jednego do drugiego dyskursu kulturowego (zanika zjawisko „szoku przyszłości” – poczucia zagubienia jednostki w obliczu ciągłej zmiany)
· utrata odrębności, nastolatek staje się częścią lawiny i zdarzeń
· tożsamość zdaje się być jak pusty worek, uczucia i informacje „wlatują i wylatują” nie pozostawiając śladu
· zanika zdolność „bycia zdziwionym”
· tworzy swoje „małe prawdy” i „tymczasowe odpowiedzi” zakładając, że nie ma absolutnych prawd i ostatecznych odpowiedzi – prawdą jest to, co się sprawdza
· formalna edukacja jako zło konieczne, bezsensowne – „pierdolę Kochanowskiego, poczytam sobie na Pudelku !)
· głównym komponentem posiadanego przez nastolatka kapitału kulturowego jest dostęp do kultury POPULARNEJ
· młodzież ze wsi jest poddane podwójnej marginalizacji poprzez brak dostępu zarówno do kultury popularnej jak i wysokiej
· unikanie rozmów na poważne tematy, takie „Bla Bla Bla” u Fisza
Styl życia globalnego nastolatka:
· Prowadzi styl życia typu instant i posiada „instant tożsamość” – płynną i niestabilną (poptożsamość)
· żyje w nieustannej przyszłości
· masowy, powierzchowny, szybki i coraz częściej anonimowy charakter relacji z innymi ludźmi; występuje zdolność taka jak „gotowość do natychmiastowych interakcji”
· „przyspieszenie” stosunków międzyludzkich, coraz częściej nawiązuje się kontakt nie tyle z całą osobą co z rolą, którą ona odgrywa dla nas albo my dla niej
· Zmiana staje się celem życia samym w sobie, poszukiwanie nowych wrażeń, młodzież nie boi się zmian
· Nie ma potrzeby życia w świecie uporządkowanym
· Codzienne kulturowe doświadczenie staje się przypadkowe, fragmentaryczne: nowe doświadczenie – nowe doświadczenie odmienne
· Akceptacja przygodności ludzi i życia, brak kontroli i przewidywalności staje się normą; młodzi czekają na „przypadki” i bawią się nimi
· Kultura supermarketu – młodzi potrafią koncentrować się na kilku rzeczach nie koncentrując się przy tym na dłuższy czas na jednej rzeczy
· Prozac, Viagra, chirurgia plastyczna – kategoria autentyczności traci sens - ważne, że widać, że jestem happy, dobrze się rucham i mam dobrą dupę/cycki/klatę/penisa… xD
· Upadek Wielkich Metanarracji a triumf codzienności – ludzie są sceptyczni wobec „wielkich idei”, których jest mnóstwo i są pełne sprzeczności, czas Idei minął
· Rytm życia wyznaczony przez drobne codzienne wydarzenia, momenty czynności
· Tworzenie mikroświatów, do których dorośli mają wstęp wzbroniony, uwaga cytuję kawał zajebistego zdania: „(…) a przecież nie znając zawartości twardego dysku [w komputerze], nie znasz serca i umysłu jego właściciela.”
· Zanika styl życia oparty na refleksji nad życiem i poszukiwaniem jego sensu; uwaga znowu fantastyczne zdanie: „Poszukiwanie sensu życia zostało więc zastąpione poszukiwaniem kolejnego kremu przeciwzmarszczkowego” (siema Wera!:*)
· Obawa przed monotonnym życiem, idea maksymalizacji wrażeń, życie niczym film sensacyjny – w tym kontekście rodzina, wewnętrzna harmonia, praca zawodowa wydają się być szare i nudne
· niewielu z globalnych nastolatków potrafi zmagać z prawdziwymi trudnościami życia („wejście w realną eXtremalność), nie mają siły, aby pokonać swoje obawy i lęki; uciekają często w narkotyki postrzegając to jako drogę na skróty bez intelektualnego i fizycznego wysiłku
· co śmieszne hahahHAHAHhahahhah, nasza kultura jest SAMA W SOBIE narkotyczna, ponieważ wywiera presję na rzecz uzyskania natychmiastowej ekscytacji (oh wow lovely..)
· coraz więcej ludzi poszukuje jakiejś formy „rosyjskiej ruletki”: seks bez zabezpieczeń, eksponowanie odwagi prowokując sytuacje zagrażające życiu
· życiowe marzenia i aspiracje w dużej mierze koncentrują się wokół ciała: chcemy wyglądać jak Penelope Cruz/Johnny Depp i związać się z kimś kto wygląda jak Johnny Depp/Penelope Cruz; styl życia oparty na „dietowaniu”, kobiety wciągane w grę bez szans na wygraną: pełne desperacji, pasji i obsesji
· przymus udanego życia seksualnego, panika wokół problemu (im)potencji i (an)orgazmu, VIAGRA VIAGRA VIAGRA; zaobserwowane zjawisko „tańca wokół seksu” – jednoczesne zaprzeczanie ciału i seksowi oraz dążeniu do maksymalnego seksualnego zaspokojenia
· przymus sukcesu; dwa podstawowe konteksty sukcesu: przez dążenie do władzy, pozycji, pieniędzy oraz drugi: przez popularność i sławę
· obecne nowe gwiazdy są wybierane przez media, a ich jedynym talentem jest uśmiech a siłą sprawczą sławy – przypadkowy ruch koła fortuny
· rodzaje idoli we współczesnej kulturze młodzieżowej:- idol tragiczny – indywidualista, który nie potrafi zaakceptować logiki tego świata i w rezultacie ponosi klęskę, zwykle popełnia samobójstwo (James Dean <3, Kurt Cobain)- idol konserwatywny – dobrze się czuje w świecie dorosłych, odnosi sukces dzięki swoim talentom i pracy i prowadzi normalne życie (np. gwiazdy sportu, dodam sobie jeszcze nieśmiało moją idolkę Meryl Streep)- idol „rebeliancki” - buntownik, przesycony agresją, jednak nie powoduje to żadnych skutków (Marlon Brando, Jim Morrison) - czwarty nowy typ: post-ludzka gwiazda (np. Majkel Dżekson, Madonna), nawet nie chce mi się tego opisywać
· zjawisko globalnego terroryzmu – radykalne załamanie poczucia bezpieczeństwa i kontynuacji, życie zdaje się być oczekiwaniem na przypadkową i bezsensowną śmierć, tragedia nowojorska nadała konsumpcji nowego znaczenia – żyj tak, jakby ten dzień miał być dniem ostatnim, bo naprawdę może być ostatni L
Pokolenie Y:
· Nowa, ogromna grupa konsumentów USA, przedział wiekowy 14-24 lata
· Idealnie odbiory reklamy dot. sportu i czasu wolnego oraz mody i ubioru
· Cieszą się ogromnych zainteresowaniem mediów
Pokolenie X:
· Negatywna reakcja na „ideologię sukcesu”, pozbawione złudzeń, obojętne, nieufne, pasywne, pragmatyczne do granic cynizmu
· Nie zamierzają dorosnąć, kończąc uczelnie zwlekają z rozpoczęciem dorosłego życia
· „zero look” – stan bylejakości, „żadnych nawiązań do stylów”
· Często „próżniacy” nie tyle, że nic nie robią, mają pracę ale nie przynosi ona im żadnej satysfakcji
bopotrzebuje1