GLOBALNA MŁODZIEŻ opracowanie.doc

(41 KB) Pobierz
GLOBALNA MŁODZIEŻ/GLOBALNY NASTOLATEK

GLOBALNA MŁODZIEŻ/GLOBALNY NASTOLATEK

 

 

Cechy globalnego nastolatka:

 

·   Globalna młodzież - podobna tożsamość i styl życia wielkomiejskiej młodzieży klasy średniej

·   orientuje się we współczesnej muzyce, modzie, zna się na gadżetach kulturowych, potrafi korzystać z Internetu (obcokrajowiec jest postrzegany w negatywnym stereotypie jeśli nie posiada wyżej wymienionych zdolności funkcjonowania w ramach „globalnej kultury młodzieżowej”)

·   maksymalna tolerancyjność dla odmienności i jednocześnie sceptycyzm wobec idei większego zaangażowania (jest to spowodowane nieustającymi odmiennymi doświadczeniami kulturowymi, to co w jednym kraju jest zakazane i potępiane, w innym jest aprobowane i szanowane)

·   nie posiada z góry przyjętego „schematu rzeczywistości”, akceptuje zmienność i bogactwo świata

·   posiada umiejętność adaptacji do nieustannej zmiany, przeskakiwania z jednego do drugiego dyskursu kulturowego (zanika zjawisko „szoku przyszłości” – poczucia zagubienia jednostki w obliczu ciągłej zmiany)

·   utrata odrębności, nastolatek staje się częścią lawiny i zdarzeń

·   tożsamość zdaje się być jak pusty worek, uczucia i informacje „wlatują i wylatują” nie pozostawiając śladu

·   zanika zdolność „bycia zdziwionym”

·   tworzy swoje „małe prawdy” i „tymczasowe odpowiedzi” zakładając, że nie ma absolutnych prawd i ostatecznych odpowiedzi – prawdą jest to, co się sprawdza

·   formalna edukacja jako zło konieczne, bezsensowne – „pierdolę Kochanowskiego, poczytam sobie na Pudelku !) 

·   głównym komponentem posiadanego przez nastolatka kapitału kulturowego jest dostęp do kultury POPULARNEJ 

·   młodzież ze wsi jest poddane podwójnej marginalizacji poprzez brak dostępu zarówno do kultury popularnej jak i wysokiej

·   unikanie rozmów na poważne tematy, takie „Bla Bla Bla” u Fisza

 

Styl życia globalnego nastolatka:

 

·   Prowadzi styl życia typu instant i posiada „instant tożsamość” – płynną i niestabilną (poptożsamość)

·   żyje w nieustannej przyszłości

·   masowy, powierzchowny, szybki i coraz częściej anonimowy charakter relacji z innymi ludźmi; występuje zdolność taka jak „gotowość do natychmiastowych interakcji”

·   „przyspieszenie” stosunków międzyludzkich, coraz częściej nawiązuje się kontakt nie tyle z całą osobą co z rolą, którą ona odgrywa dla nas albo my dla niej

·   Zmiana staje się celem życia samym w sobie, poszukiwanie nowych wrażeń, młodzież nie boi się zmian

·   Nie ma potrzeby życia w świecie uporządkowanym

·   Codzienne kulturowe doświadczenie staje się przypadkowe, fragmentaryczne: nowe doświadczenie – nowe doświadczenie odmienne

·   Akceptacja przygodności ludzi i życia, brak kontroli i przewidywalności staje się normą; młodzi czekają na „przypadki” i bawią się nimi

·   Kultura supermarketu – młodzi potrafią koncentrować się na kilku rzeczach nie koncentrując się przy tym na dłuższy czas na jednej rzeczy

·   Prozac, Viagra, chirurgia plastyczna – kategoria autentyczności traci sens - ważne, że widać, że jestem happy, dobrze się rucham i mam dobrą dupę/cycki/klatę/penisa… xD

·   Upadek Wielkich Metanarracji a triumf codzienności – ludzie są sceptyczni wobec „wielkich idei”, których jest mnóstwo i są pełne sprzeczności, czas Idei minął

·   Rytm życia wyznaczony przez drobne codzienne wydarzenia, momenty czynności

·   Tworzenie mikroświatów, do których dorośli mają wstęp wzbroniony, uwaga cytuję kawał zajebistego zdania: (…) a przecież nie znając zawartości twardego dysku [w komputerze], nie znasz serca i umysłu jego właściciela.”

·   Zanika styl życia oparty na refleksji nad życiem i poszukiwaniem jego sensu; uwaga znowu fantastyczne zdanie: „Poszukiwanie sensu życia zostało więc zastąpione poszukiwaniem kolejnego kremu przeciwzmarszczkowego”  (siema Wera!:*)

·   Obawa przed monotonnym życiem, idea maksymalizacji wrażeń, życie niczym film sensacyjny – w tym kontekście rodzina, wewnętrzna harmonia, praca zawodowa wydają się być szare i nudne

·   niewielu z globalnych nastolatków potrafi zmagać z prawdziwymi trudnościami życia („wejście w realną eXtremalność), nie mają siły, aby pokonać swoje obawy i lęki; uciekają często w narkotyki postrzegając to jako drogę na skróty bez intelektualnego i fizycznego wysiłku

·   co śmieszne hahahHAHAHhahahhah, nasza kultura jest SAMA W SOBIE narkotyczna, ponieważ wywiera presję na rzecz uzyskania natychmiastowej ekscytacji (oh wow lovely..)

·   coraz więcej ludzi poszukuje jakiejś formy „rosyjskiej ruletki”: seks bez zabezpieczeń, eksponowanie odwagi prowokując sytuacje zagrażające życiu

·   życiowe marzenia i aspiracje w dużej mierze koncentrują się wokół ciała: chcemy wyglądać jak Penelope Cruz/Johnny Depp i związać się z kimś kto wygląda jak Johnny Depp/Penelope Cruz; styl życia oparty na „dietowaniu”, kobiety wciągane w grę bez szans na wygraną: pełne desperacji, pasji i obsesji

·   przymus udanego życia seksualnego, panika wokół problemu (im)potencji i (an)orgazmu, VIAGRA VIAGRA VIAGRA; zaobserwowane zjawisko „tańca wokół seksu” – jednoczesne zaprzeczanie ciału i seksowi oraz dążeniu do maksymalnego seksualnego zaspokojenia

·   przymus sukcesu; dwa podstawowe konteksty sukcesu: przez dążenie do władzy, pozycji, pieniędzy oraz drugi: przez popularność i sławę

·   obecne nowe gwiazdy są wybierane przez media, a ich jedynym talentem jest uśmiech a siłą sprawczą sławy – przypadkowy ruch koła fortuny

·   rodzaje idoli we współczesnej kulturze młodzieżowej:
- idol tragiczny – indywidualista, który nie potrafi zaakceptować logiki tego świata i w rezultacie ponosi klęskę, zwykle popełnia samobójstwo (James Dean <3, Kurt Cobain)
- idol konserwatywny – dobrze się czuje w świecie dorosłych, odnosi sukces dzięki swoim talentom i pracy i prowadzi normalne życie (np. gwiazdy sportu, dodam sobie jeszcze nieśmiało moją idolkę Meryl Streep)
- idol „rebeliancki”  - buntownik, przesycony agresją, jednak nie powoduje to żadnych skutków (Marlon Brando, Jim Morrison) 
- czwarty nowy typ: post-ludzka gwiazda (np. Majkel Dżekson, Madonna), nawet nie chce mi się tego opisywać

·   zjawisko globalnego terroryzmu – radykalne załamanie poczucia bezpieczeństwa i kontynuacji, życie zdaje się być oczekiwaniem na przypadkową i bezsensowną śmierć, tragedia nowojorska nadała konsumpcji nowego znaczenia – żyj tak, jakby ten dzień miał być dniem ostatnim, bo naprawdę może być ostatni L

 

Pokolenie Y:

·   Nowa, ogromna grupa konsumentów USA, przedział wiekowy 14-24 lata

·   Idealnie odbiory reklamy dot. sportu i czasu wolnego oraz mody i ubioru

·   Cieszą się ogromnych zainteresowaniem mediów

 

Pokolenie X:

·   Negatywna reakcja na „ideologię sukcesu”, pozbawione złudzeń, obojętne, nieufne, pasywne, pragmatyczne do granic cynizmu

·   Nie zamierzają dorosnąć, kończąc uczelnie zwlekają z rozpoczęciem dorosłego życia

·   „zero look” – stan bylejakości, „żadnych nawiązań do stylów”

·   Często „próżniacy” nie tyle, że nic nie robią, mają pracę ale nie przynosi ona im żadnej satysfakcji

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin