Sierra Javier - Tajemna wieczerza.pdf

(1385 KB) Pobierz
1012416007.003.png
JAVIER SIERRA
1012416007.004.png 1012416007.005.png
TAJEMNA WIECZERZA
Z hiszpańskiego przełożyła ANNA JĘCZMYK
Tytuł oryginału: LA CENA SECRETA
Dla Evy, która oświetliła drogę temu żeglarzowi, zawsze ofiarowując mu swoje sanktuarium Kto jest
kim w Tajemnej Wieczerzy
W celu ułatwienia lektury przedstawiamy tu wybrane osoby, które pojawiają się na kartach Tajemnej
Wieczerzy. Te osoby, przy których podano daty życia, są postaciami histo-rycznymi.
Alberti Leon Battista (1404-1427) - malarz, architekt, poeta, antykwariusz, filozof, kartograf i
wynalazca. Miał także wybitne osiągnięcia w sztuce szyfrowania wiadomości, zaprojektował
bowiem pierwszą maszynę kryptograficzną, „cyfrowy dysk”, umożliwiający ko-dowanie i
odszyfrowywanie tajnych wiadomości; jako pierwszy sformułował naukowe zasady perspektywy.
Aleksander VI, papież (1431-1503) - właść. Rodrigo de Borgia, Hiszpan, jedna z najbardziej
kontrowersyjnych postaci tamtych czasów; na tronie papieskim zasiadł dzięki prze-kupstwu,
przysporzył sobie wielu wrogów za sprawą swej rozwiązłości (orgie z własną córką) i zepsucia.
Miał kilkanaścioro dzieci. Uważał się za potomka egipskiego boga Ozyrysa.
Arno Guglielmo - dominikanin, odpowiedzialny za kuchnie klasztoru Santa Maria delie Grazie.
Pozostawał pod wpływem herezji katarskiej.
Bacon Roger (1214-1294) - franciszkanin, wynalazca, teolog i filozof, autor traktatu De secretis artis
et naturae operibus, w którym opisał dwanaście sposobów ukrywania informacji w dziele sztuki. W
istocie była to pierwsza europejska praca opisująca zastosowanie kryptografii. Wielu uważa Bacona
za kogoś w rodzaju Leonarda da Vinci trzynastego stulecia.
Bandello Matteo (1484-1561) - bratanek przeora Vicenza Bandella, dominikanin, biskup Agen
(Francja), stał się. najwybitniejszym nowelistą włoskiego renesansu. W swoich pismach wspominał
lata wczesnej młodości, spędzone w pobliżu Leonarda da Vinci.
Bandello Vicenzo (1435-1506) - przeor mediolańskiego klasztoru Santa Maria delie Grazie w latach
1495-1501, po śmierci ojca Gioacchina Torrianiego generał zakonu Świętego Dominika.
Benedetto - dominikanin w klasztorze Santa Maria delie Grazie, spowiednik i sekretarz przeora
Vicenza Bandella. Stracił lewe oko w wieku siedemnastu lat podczas walk w jego ojczystym
Castelnuovo. Po zniszczeniu klasztoru w Castelnuovo został przeniesiony do Santa Maria delie
Grazie w Mediolanie.
Binasco Veronica da (1445-1497) - błogosławiona, zakonnica w klasztorze augustia-nek pod
wezwaniem świętej Marty w Mediolanie. Ekstatyczna wizjonerka, jej przepowiednie wywoływały
sensację. Udzielała upomnień nawet papieżowi Aleksandrowi VI z powodu jego rozwiązłego trybu
życia.
1012416007.006.png
Botticelli Sandro, właść. Alessandro di Mariano Filipepi (1445- 1510) - podobnie jak Leonardo da
Vinci był uczniem Verocchia, pobierał także nauki u fra Filippa Lippiego, uwa-
żany za jednego z najwybitniejszych artystów włoskiego renesansu, przedstawiciel szkoły
florenckiej. Zgłębił mitologię antyczną, co znalazło odbicie w takich jego dziełach jak Wiosna czy
Narodziny Wenus. Historycy sztuki doszukują się w jego obrazach symboli związanych z herezją
świętego Graala. Porzucił malarstwo pod wpływem Savonaroli.
Crivelli Lukrecja (1452-1519) - pozowała Leonardowi da Vinci do portretu La belle Ferroniere
(obecnie w Luwrze). Była jedną z kochanek Lodovica il Moro, urodziła mu przynajmniej jedną
córkę.
Crivelli Elena - córka Lukrecji z jej małżeństwa z hrabią Crivellim. Bratanica znanego weneckiego
malarza Carla Crivelli. W Tajemnej Wieczerzy została przedstawiona jako spadkobierczyni
prastarego rodu kobiet wywodzącego się od Marii Magdaleny. Dostąpiła wtajemniczenia w sekrety
swojej pramatki.
Este Beatrice d’ (1475-1497) - księżna Mediolanu, córka księcia Ferrary, żona Lodovica il Moro
Sforzy. Pragnęła przekształcić Mediolan w Nowe Ateny, które przywróciłyby ludzkości Złoty Wiek,
opisywany przez starożytnych pisarzy i filozofów. Lubiła luksus, kochała sztuki piękne. Dla wielu
stanowiła ucieleśnienie ideału renesansowej włoskiej księż-
niczki.
Ficino Marsilio (1433-1499) - uczony, muzyk i kaznodzieja. Jeden z najwybitniejszych
intelektualistów swoich czasów. Jako pierwszy przełożył na łacinę pisma Platona i Plotyna oraz
Corpus Hermeticum. Twórca terminu „miłość platoniczna”. Współzałożyciel Akademii Platońskiej,
która była kolebką renesansu.
Forzetta Mario - uczeń Leonarda da Vinci pochodzący, podobnie jak Beatrice d’Este, z Ferrary. W
szesnastym roku życia udał się do Mediolanu, by uczyć się malarstwa w bottega Leonarda. Po
odejściu z pracowni Leonarda zaczyna handlować starożytnymi manuskryptami w służbie Oliveria
Jacarandy. Po raz pierwszy zetknął się z herezją katarską w swojej ojczy-stej Ferrarze.
Giberto, dominikanin - zakrystian w klasztorze Santa Maria delie Grazie. Urodził się w pobliżu
granicy niemieckiej. Jego włosy w kolorze dyni były częstym powodem żartów współbraci.
Jacaranda Oliverio - antykwariusz pochodzący, podobnie jak papież Aleksander VI, z Walencji
(Hiszpania). Był jednym z pierwszych antykwariuszy, którzy dostarczali starożyt-ne eksponaty
zarówno Pałacowi Papieskiemu, jak i domowi Sforzów. Specjalista od starożytnych tekstów, a także
ojciec pięknej Marii.
Leyre Augustyn - dominikanin, rzymski inkwizytor i wybitny funkcjonariusz Sekretariatu Szyfrów
Państwa Papieskiego. Ekspert w zakresie kryptografii i teologii. To on jest narratorem historii
opowiedzianej w Tajemnej Wieczerzy. Opisuje ją u schyłku życia, w Egipcie, gdzie schronił się w
jakiś czas po odkryciach, których dokonał podczas szpiegow-skiej misji, podjętej w związku z osobą
1012416007.001.png
Leonarda da Vinci zimą 1497 roku w Mediolanie.
Luini Bernardino (ok. 1485-1532) - uczeń Leonarda da Vinci, jego prace znajdują się w wielu
muzeach europejskich. Jego biografia pełna jest tajemnic i niejasności, przypuszcza się, że nigdy nie
opuścił Lombardii.
Medici Cosimo, Starszy (1389-1464) - w źródłach polskich występuje również jako Kosma
(Kuźma) Medyceusz Starszy, faktyczny władca Republiki Florenckiej, sławny kupiec.
Był mecenasem uczonych i artystów, założył Akademię Platońską, a jej prowadzenie powierzył
młodemu Marsiliowi Ficinie.
Oggiono Marco d’ (1470-1549) - jeden z ulubionych uczniów Leonarda da Vinci, wyróżniał się
biegłością w malowaniu fresków. Był jednym z artystów, którzy najczęściej ko-piowali Ostatnią
Wieczerzę.
Pico delia Mirandola Giovanni (1463-1494) - książę, filozof i filolog, jeden z najbardziej żarliwych
zwolenników Platona, jego mistrzem był Marsilio Ficino, który nauczył go hebrajskiego i zachęcił do
studiowania kabały. Choć papież zakazał czytania jego pism, w 1493 roku Pico delia Mirandola
otrzymał rozgrzeszenie.
Pinturicchio, właść. Bernardino di Betto (1454-1513) - malarz, ukształtowany inte-lektualnie w
akademii Marsilia Ficina. W 1493 roku został wezwany do Rzymu przez papieża Aleksandra VI, by
wykonać dekoracje jego apartamentów. Według zaleceń Giovanniego Annio da Viterbo, Pinturicchio
namalował sceny z mitologii egipskiej - historię Ozyrysa, Izydy i Apisa. Jako pierwszy przedstawił
święte woły i pogańskie bóstwa w samym sercu papieskiego Rzymu.
Platon (ok. 427-347 p.n.e.) - filozof grecki, uczeń Sokratesa, twórca pierwszego systemu
filozoficznego (idealizm obiektywny), założył Akademię Platońską, by przekazywać swoje nauki. Aż
do XV wieku był praktycznie nieznany. Dopiero w roku 1483 jego dzieła zostały przełożone przez
Marsilia Ficina i wydane drukiem.
Ponte Fabio - osobisty sekretarz Giovanniego Annio da Viterbo i siostrzeniec genera-
ła zakonu dominikanów Gioacchina Torrianiego.
Savonarola Girolamo (1452-1498) - dominikanin, opat klasztoru Świętego Marka we Florencji,
kaznodzieja i reformator, był najbardziej kontrowersyjną postacią swoich czasów.
Występował przeciw świeckiej władzy papieży, piętnował zepsucie duchowieństwa, nawoływał do
ascezy. W 1494 roku stanął na czele powstania, które obaliło na krótko władzę Medyceuszy. Pod
jego wpływem Botticelli spalił te spośród swych obrazów, na których widniały motywy pogańskie.
Jego potężni wrogowie oskarżyli go o herezję, powiesili, a ciało spalili na stosie.
Sforza Lodovico (1452-1508) - zwany il Moro (Maur), z powodu ciemnej karnacji.
1012416007.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin