sądy.docx

(13 KB) Pobierz

Karolina Gaca EEiJA

Sądy moralne

Kasia,4 lata

 

 

 

a.      kto zrobił gorzej – Tomek, który powiedział mamie, że na spacerze spotkał psa wielkiego jak krowa (a w rzeczywistości spotkał zwykłego pieska) czy Kuba, który powiedział mamie, że spotkał dzisiaj w lesie wiewiórkę (w rzeczywistości tego dnie akurat nie spotkał wiewiórki)?

 

1.  Kasia długo zastanawiała się nad odpowiedzią. Wydaje mi się, że pytanie, które jej zadałam było zbyt skomplikowane dla niej. Więc zapytałam „Jak uważasz,gdybyś powiedziała swojej mamie, że widziałaś psa wielkiego jak krowa, to zrobiłabyś źle?”. Odpowiedziała dość pewnie „Nie”. „A gdybyś powiedziała mamie, że widziałaś w lesie dziś wiewiórkę, a wcale jej nie widziałaś?” „Nie”-odpowiedziała ponownie. „A jak myślisz, które zachowanie było gorsze?”. Dziewczynka znów zastanawiała się długo,w końcu powiedziała „To o piesku”. Dlaczego tak myślisz? „Bo piesek był duży, a takich piesków nie ma”.

 

b.      Kto zrobił gorzej – Ania, która zezłościła się na mamę i specjalnie zbiła jej ulubiony kubek, czy Kasia, która chciała pomóc mamie i niechcący upuściła całą tacę kubków, tłukąc je?

 

2.      Tutaj również pomogłam trochę Kasi w zrozumieniu pytania. Ponownie podzieliłam je na dwie części. „Czy Ania zrobiła źle?” zapytałam. „Chyba tak” odpowiedziała dziewczynka. „A czy Kasia zrobiła źle?” Tutaj ciężko było mi uzyskać odpowiedź, zapytałam więc „Ona zrobiła to specjalnie?”. „Nie wiem” odpowiedziała Kasia. „A kto zrobił gorzej?” Niestety dziewczynka nie potrafiła ocenić.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wnioski:

Kasia nie potrafi jeszcze ocenić, czyje zachowanie było gorsze. Pomimo tego, że starała się odpowiedzieć i w drugim pytaniu szło jej już trochę lepiej, nie potrafiła jednoznacznie stwierdzić co było dobre, a co złe.

U dziecka nie występuje jeszcze realizm moralny. Wydaje mi się, że także nie potrafiła odgadnąć intencji osób, których zachowanie oceniała.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin