mgr Dorota Wojaczek - Szkoła Podstawowa nr 39 w Częstochowie
Temat kręgu : Ulubione baśnie i bajki
Temat dnia: Opowiadamy o Odrobince
Klasa II c
Czas trwania zajęć: 90 min
Ustalenie kolejności zdarzeń i łączenie ich z ilustracjami kolorowanymi przez dzieci
na podstawie lektury baśni H. Ch. Andersena „Dziecię elfów".
Gromadzenie słownictwa określającego wybrane postacie z baśni: Odrobinkę, mysz,
ropuchę, jaskółkę.
Przypomnienie wiadomości o przymiotnikach.
Mnożenie i dzielenie przez 3, 4, 5.
Ułożenie z rozsypanki sylabowej przysłowia.
Poznanie wiadomości na temat trybu życia zwierząt występujących w baśni
(kret, ropucha, mysz polna).
Wykonanie modelu kwiatu - wycinanie z papieru, modelowanie i ozdabianie
kredkami świecowymi.
· rozwijanie umiejętności swobodnego, poprawnego wypowiadania się,
· doskonalenie umiejętności wyróżniania postaci i wydarzeń,
· doskonalenie umiejętności właściwego porządkowania ilustracji i tytułów,
· wdrażanie do słuchania,
· utrwalenie wiadomości o przymiotniku,
· bogacenie słownictwa uczniów,
· doskonalenie umiejętności mnożenia i dzielenia,
· wyrobienie nawyku starannego wykonywania prac,
· kształcenie sprawności manualnych,
· budzenie uczuć opiekuńczych w stosunku do przyrody i ludzi pokrzywdzonych
Uczeń zna i potrafi:
· treść lektury H. Ch. Andersena „Dziecię elfów",
· dostrzec związek między treścią lektury a ilustracjami,
· dobrać odpowiednie określenia do postaci,
· rozpoznawać przymiotniki.
· uzasadniać własne sądy o bohaterach,
· prawidłowo porządkować tytuły wydarzeń
· wyróżniać postacie pozytywne i negatywne w ba śni.
· prawidłowo mnożyć i dzielić,
· wykonywać pracę plastyczno-techniczną według podanego wzoru,
· koncentrować uwagę na lekcji.
Metody pracy wspomagające aktywność dziecka:
słowna, oglądowa, praktycznego działania.
indywidualna i zbiorowa, jednolita i zróżnicowana.
egzemplarze lektury H. Ch. Andersena „Dziecię elfów", ilustracje
malowane i rysowane przez uczniów, karty pracy dla każdego ucznia, tytuły wydarzeń, 8 elementów w kształcie kwiatów z liczbami i sylabami do przypięcia na tablicy, szablon kwiatu z „ogrodu króla elfów", kaseta magnetofonowa z utworem muzycznym, ilustracje z albumu o zwierzętach i książek przyrodniczych.
1. Wprowadzenie do tematu.
o Sprawdzenie pracy domowej z poprzedniego dnia.
o Przypomnienie tytułu i autora lektury.
2. Ustalenie kolejności zdarzeń.
o Zawieszenie na tablicy dziecięcych ilustracji przedstawiających przygody Odrobinki.
o Uporządkowanie ilustracji według kolejności występowania zdarzeń w lekturze,
omawianie przebiegu wydarzeń.
o Indywidualne układnie planu wydarzeń z rozsypanki
- praca dwupoziomowa (karta pracy nr 1)
I poziom - u. porządkują wydarzenia z rozsypanki
II poziom - u. porządkują rozsypankę, w której część wydarzeń jest już
ponumerowana.
o Sprawdzenie wykonanej pracy przez wspólne układanie tytułów wydarzeń na tablicy
przypinanie według właściwej kolejności.
o Głośne odczytywanie tytułów.
3. Ustalenie słownictwa określającego wybrane postacie (karta pracy nr 2)
o Wyliczenie postaci występujących w lekturze: Odrobinka, ropucha, mysz, kret,
chrabąszcz, jaskółka, król elfów, czarownica, kobieta, itd....
o Jaka była Odrobinka?
o Jaka była ropucha? Dopasowywanie określeń do
o Jaka była mysz? postaci z baśni
o Jaka była jaskółka?
4. Przypomnienie wiadomości o przymiotnikach jako częściach mowy określających
cechy rzeczowników.
5. Postawienie pytania problemowego: Czy Odrobinka zawsze postępowała dobrze?
6. Naśladowanie ruchem rąk, gestem, mimiką sytuacji i postaci z lektury
z wykorzystaniem nagrania muzycznego (utwór pt. „Łąka").
7. Przedstawienie uczniom informacji na temat wybranych zwierząt, które są
bohaterami lektury. Poznanie trybu życia i wyglądu niektórych z nich na podstawie
ilustracji, odczytanie wiadomości z książki przyrodniczej.
8. Mnożenie i dzielenie (karta pracy nr 3)
o Obliczanie iloczynów i ilorazów na kartach pracy.
o Przyporządkowywanie wynikom sylab (wynik + sylaba) umieszczone są na „kwiatkach"
na tablicy)
o Odczytanie hasła: „Maja jest królową kwiatów"
o Postawienie pytania: Czy hasło dotyczy lektury i dlaczego?
9. Wykonanie pracy plastyczno-technicznej
o Omówienie materiałów i narzędzi potrzebnych do wykonania pracy.
o Omówienie zasad zachowania bezpieczeństwa.
o Zapoznanie z planem pracy.
o Obrysowanie elementów kwiatu wg szablonu.
o Ozdabianie kwiatu kredkami świecowymi topionymi nad świecą.
o Podsumowanie: zorganizowanie wystawki i ocena wytworów.
zakorius