Określanie skutków przebiegów odkształconych i stanów nieustalonych w obwodach elektrycznych.pdf

(712 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_O1.06_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Teresa Birecka
Określanie skutków przebiegów odkształconych i stanów
nieustalonych w obwodach elektrycznych
311[08].O1.06
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381328460.001.png 381328460.002.png 381328460.003.png
Recenzenci:
dr inż. Wacław Załucki
mgr inż. Edward Wilczopolski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O1.06
„Określanie skutków przebiegów odkształconych i stanów nieustalonych w obwodach
elektrycznych” zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Przebiegi odkształcone i przyczyny ich powstawania
6
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
8
8
9
4.2. Przedstawianie przebiegu odkształconego w postaci sumy harmonicznych.
Analiza przebiegów
10
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
10
12
12
13
4.3. Obwody zasilane napięciem odkształconym. Wpływ odkształcenia na pracę
odbiorników
14
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
14
18
18
21
4.4. Przyczyny powstawania stanów nieustalonych
21
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
21
22
22
23
4.5. Stany nieustalone w obwodach RL, RC i RLC oraz ich wpływ na pracę
obwodu
24
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
24
32
33
36
5. Sprawdziany osiągnięć
37
6. Literatura
42
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w kształtowaniu umiejętności oceniania wpływu przebiegów
odkształconych i stanów nieustalonych na pracę odbiorników.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne: wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już opanowane, abyś bez
problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia: wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem;
osiągnięcie celów kształcenia określonych dla tej jednostki modułowej jest warunkiem
koniecznym do zrozumienia i przyswojenia treści zawartych w programach następnych
modułów,
materiał nauczania: zawiera „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do osiągnięcia
celów kształcenia zawartych w tej jednostce modułowej; materiał nauczania dotyczący tej
jednostki modułowej został podzielony na pięć części (rozdziałów) obejmujących grupy
zagadnień kształtujących umiejętności, które można wyodrębnić;
każdy rozdział zawiera:
pytania sprawdzające: zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś
podane treści,
ćwiczenia: pomogą ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów: pozwoli ci na dokonanie samooceny wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
sprawdziany osiągnięć: umożliwią sprawdzenie twoich wiadomości i umiejętności,
które opanowałeś podczas realizacji programu tej jednostki modułowej,
wykaz literatury: wymieniona tutaj literatura zawiera pełne treści materiału nauczania
i korzystając z niej pogłębisz wiedzę z zakresu programu jednostki modułowej; na końcu
każdego rozdziału podano pozycję literatury, którą wykorzystano przy jego opracowywaniu.
Szczególną uwagę zwróć na zrozumienie przyczyn powstawania przebiegów odkształconych
i stanów nieustalonych oraz ich wpływu na pracę urządzeń, bowiem występują one zarówno
w źródłach energii, liniach przesyłowych, jak i odbiornikach, z którymi będziesz miał do czynienia
w toku nauki i w pracy zawodowej.
Postaraj się wykonać wszystkie zaproponowane ćwiczenia z należytą starannością.
Wykonując ćwiczenia dotyczące obliczeń zrozumiesz i utrwalisz poznane wcześniej
zależności. Po wykonaniu dużej ilości prostych ćwiczeń przekonasz się, że przyswojenie
zależności, którymi opisywane są omawiane zjawiska jest w zasięgu Twoich możliwości. Do
wykonywania obliczeń i wykresów na podstawie przeprowadzonych pomiarów staraj się
wykorzystywać programy komputerowe. W ten sposób usprawnisz sobie pracę i udoskonalisz
swoje umiejętności informatyczne.
Podczas wykonywania ćwiczeń pomiarowych analizuj wyniki pomiarów. Wnioski z tej
analizy pomogą Ci ocenić wpływ stanu nieustalonego na pracę urządzeń.
Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych stosuj poznane wcześniej zasady bezpieczeństwa.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
charakteryzować zjawiska zachodzące w polu elektrycznym i magnetycznym,
rozróżniać podstawowe parametry przebiegu sinusoidalnego,
obliczać prądy, napięcia i moce w obwodach prądu stałego i sinusoidalnego,
obliczać reaktancję i impedancję obwodu,
określać warunki rezonansu,
rozróżniać filtry elektryczne i wskazać ich zastosowania,
łączyć obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego na podstawie ich schematów,
dobierać przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów w obwodach prądu przemiennego
i stałego,
mierzyć podstawowe wielkości elektryczne w obwodach prądu stałego i przemiennego,
lokalizować i usunąć proste usterki w obwodach prądu przemiennego i stałego,
stosować zasady bhp i ochrony ppoż. podczas pomiarów oraz pokazów zjawisk fizycznych.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin