nietolerancja.doc

(41 KB) Pobierz

Mateusz Lisowski

Klasa IV te.

 

 

 

Temat:  Nietolerancja jej źródła i konsekwencje. Rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów.

 

Bibliografia:

I.           Literatura podmiotu

 

1.              Konopnicka Maria , „Mendel Gdański”.  Warszawa 1950  ISBN  83-6054-491-0.

2.              Miłosz Czesław , „ Campo di Fiori”. Wrocław 1997 ISBN  83-4014-621-7.

3.              Moczarski Kazimierz, „ Rozmowy z katem”. Warszawa ISBN 1985  83-7052-161-5.

4.        Nałkowska Zofia, „ Medaliony”. Wybór opowiadań;  „ Dwojra Zielona” Warszawa ISBN      1971 - 83-5159-137-1.

5.              Szczypiorski Andrzej, „ Początek” . Warszawa ISBN 1981  83-1361-240-1.

 

II.    Literatura przedmiotu

1.       Brandys K., „Medaliony” Zofii Nałkowskiej, „Kuźnica” 1947, nr 4 ISBN  83-7232-613-7.

2.       Brodzka Anna, Maria Konopnicka, Warszawa 1965. ISBN  83-6110-502-5.

3.       Brumberg, Przypadek Andrzeja Szczypiorskiego [w:] Polska inteligencja i antysemityzm,  Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego w Polsce 1996, nr ¾.

4.       Encyklopedia internetowa Wikipedia;  http://pl.wikipedia.org/wiki/Nietolerancja.

5.       Encyklopedia internetowa Wikipedia;  http://pl.wikipedia.org/wiki/Antysemityzm.

6.       Oficjalna strona internetowa Czesława Miłosza prowadzona przez Społeczny Instytut Wydawniczy Znak; http://www.milosz.pl/zyciorys.php.

 

III.                 Materiały pomocnicze:

 

1.              Kartka z cytatami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mateusz Lisowski

Klasa IV te.

 

Temat:  Nietolerancja jej źródła i konsekwencje. Rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów.

Ramowy plan wypowiedzi:

I.                     Określenie problemu, teza.

Nietolerancja jest źródłem zła.

II.                   Kolejność prezentowanych argumentów ( treści).

1.    Zdefiniowanie pojęcia nietolerancja.

2.    Rodzaje nietolerancji.

3.    Przyczyny ludzkich uprzedzeń.

4.    Wyjaśnienie pojęcia antysemityzm.

5.    Przykłady antysemityzmu w literaturze.

a.    „ Mendel Gdański” Marii Konopnickiej:

- wyjaśnienie pojęcia mendel”,

- tematyka noweli,

- problem antysemityzmu przedstawiony w utworze,

- pesymistyczna wymowa utworu;

b. „ Rozmowy z katem”  Kazimierza Moczarski ego:

- tematyka książki,

- przedstawienie postaci  generała SS Jürgena Stroopa,

- krótka historia warszawskiego getta,

-  kwestia żydowska;

c. „ Campo di Fiori” Czesława Miłosza:

- krótkie omówienie wiersza,

- nawiązanie do postaci Giordana Bruno,

- porównanie warszawskiego getta do placu rzymskiego Campo di Fiori,

- brak zrozumienia wobec ofiar nietolerancji;

d. „ Dwojra Zielona” Zofii Nałkowskiej:

- wyjaśnienie słowa medalion”,

- tematyka noweli,

- postawa głównej bohaterki wobec Niemców,

- opinia Zofii Nałkowskiej o zbrodniach hitlerowskich;

e. „Początek” Andrzej Szczypiorski

- krótkie streszczenie powieśc,i

- losy Ireny Seidenmann,

- postawa Niemców wobec Żydów,

- postawa  Polaków w marcu 1968 i polityka antyżydowska.

III.     Wnioski:

- skutki nietolerancji,

- symbole nietolerancji,

- antysemityzm w imię chorych idei,

- ofiary nietolerancji,

- antysemityzm jako przestroga na przyszłość,

- zapobieganie nietolerancji

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin