szkola_cykl_zajec_z_hobbita_tolkien_1.pdf

(205 KB) Pobierz
224454334 UNPDF
CYKL ZAJĘĆ Z „HOBBITA” J.R.R. TOLKIENA
Proponowany tutaj cykl zajęć z „Hobbita” jest efektem mojej kilkuletniej pracy dydaktycznej
z dziećmi i młodzieżą. Może być zrealizowany w gimnazjum na profilu rozszerzonym, lub na
zajęciach dodatkowych. Składa się z dziewięciu ramowych scenariuszy lekcji, do których
dołączam sprawdzian dostosowany do cyklu oraz propozycje tematów prac pisemnych.
Dodatkowo zamieszczam propozycje imprez oraz zajęć ponadplanowych, które można
przeprowadzić niezależnie od całości: na lekcji języka polskiego, kółku polonistycznym,
lekcji bibliotecznej, czy nawet na godzinie wychowawczej. Podane poniżej scenariusze
można skrócić i przystosować do profilu ogólnego. Dodatkowo załączam również test
czytania ze zrozumieniem oparty na fragmencie z „Hobbita” wraz z kryteriami oceniania.
I. ROZPOCZYNAMY PRACĘ NAD „HOBBITEM” J.R.R. TOLKIENA
Czas trwania: 90 min.
1. Wprowadzenie do lektury
Nauczyciel lub jeden z umówionych wcześniej uczniów przychodzi na lekcję przebrany za
Hobbita. Opowiada krótką historię Bilba, zaznaczając swoją przynależność do plemienia
hobbitów; mówi o swoim ubiorze i przyzwyczajeniach.
Strój kolorowy, najlepiej zielono-żółty; np. żółte spodnie i zielona
kamizelka; brązowa marynarka, kapelusz jakikolwiek, byle męski ,
laska, fajka. Rekwizyty dodatkowe: kędzierzawa peruka.
UWAGA: Przebranemu można zrobić zdjęcie, które później zostanie
powieszone na gazetce szkolnej lub bibliotecznej. W przypadku braku
rekwizytów, przedstawiający (ubrany zwyczajnie) po prostu opisuje
strój przedstawiony powyżej.
Krótka historia Bilba:
Nazywam się Bilbo Baggins. Jestem hobbitem. Jak moi ziomkowie,
mieszkam w Shire, małym kraiku, położonym w północno-zachodniej
części Śródziemia. Urodziłem i wychowałem się w Południowej
Ćwiartce tego państewka, w Hobbitonie. Mieszkam Pod Pagórkiem w
Bag-End, w siedzibie Bagginsów. Należę do spokojnego plemienia.
Lubimy zwykłe codzienne życie wraz z jego przyjemnościami i
rytuałami. Z zamiłowaniem oddajemy się pracy na roli i zajęciom
domowym. Pasjami lubimy pić piwo i popalać fajkowe ziele, które
uprawiamy w ogromnych ilościach. Jesteśmy weseli, lubimy bawić się
i tańczyć, chętnie śpiewamy pieśni i opowiadamy historie. Żyjemy
beztrosko i szczęśliwie. W naszym kraiku już dawno nie było wojny, bo
miłujemy pokój. Jesteśmy rubaszni i lubimy dobrze zjeść. Zasiadamy
do stołu minimum sześć razy dziennie Poza podstawowymi
posiłkami nie zapominamy nigdy o podkurku, lunchu, czy
podwieczorku. Chętnie też jadamy obiad dwa razy dziennie.
Delektujemy się jedzeniem, to jedna z największych przyjemności. Z
tego powodu jesteśmy tędzy, otyli w pasie. Ale to nam nie przeszkadza.
Lubimy siebie właśnie takich. Jesteśmy weseli, dlatego ubieramy się
na kolorowo. Ja preferuję kolory zielone i żółte, co zresztą widać.
Copyright Cecylia Buczko
Strona 1
224454334.005.png 224454334.006.png
Nigdy nie rozstaję się z fajką, a wychodząc z domu, na głowę wkładam
kapelusz. Hobbici lubią spokój, nie znoszą przygód. Przygody są
niebezpieczne, bo przez nie można spóźnić się na obiad, co dla
każdego hobbita jest powodem do wielkich zmartwień. Cóż bowiem
warte byłoby życie, gdyby nie można było sobie dobrze pojeść?
2. Prezentacja rekwizytów związanych ze Śródziemiem:
Nauczyciel przynosi na lekcję mapy, ilustracje związane ze Śródziemiem, zdjęcia z filmu P.
Jacksona, wydane w Polsce książki Tolkiena i książki o jego życiu i twórczości. Uczniowie
oglądają wszystkie przyniesione materiały i wymieniają się wrażeniami i swoimi
wiadomościami na temat twórczości Profesora. W tle słychać muzykę z filmu. Nauczyciel
podkreśla popularność twórczości Mistrza, nawiązuje do jego przyjaźni z Lewisem oraz
udowadnia, że twórczość Tolkiena jest przedmiotem badań i studiów na wysoką skalę.
UWAGA: Potrzebne materiały: mapa Beleriandu, mapa Śródziemia,
mapa obrazująca podróż Bilba do Samotnej Góry, grafiki i
kalendarze tolkienowskie, plakat lub zdjęcia z filmu P. Jacksona
oraz książki: „Hobbit”, „Władca Pierścieni”, „Niedokończone
Opowieści”, „Silmarillion”, Encyklopedia Śródziemia”, „Pierścień
Tolkiena”, przynajmniej jedna pozycja biograficzna i inne, jeśli jest
taka możliwość.
3. Pogadanka o życiu i twórczości Tolkiena
Pogadanka musi zawierać: krótką biografię pisarza, tytuły i daty powstania najważniejszych
dzieł Tolkiena, ewentualnie daty pierwszych polskich wydań i nazwiska tłumaczy.
Dodatkowo można przytoczyć kilka anegdot z życia Profesora.
Ten punkt zajęć może być zrealizowany na kilka sposobów:
- Jeżeli uczniowie są przygotowani, można przeprowadzić luźną pogadankę. Wówczas
zabierający głos mogą wymieniać się zarówno faktami biograficznymi, jak i anegdotami z
życia Tolkiena.
- Jeden z uczniów przygotowuje krótki referat, w którym przedstawia życie i twórczość
pisarza oraz przytacza anegdoty z nim związane.
- O J.R.R. Tolkienie opowiada nauczyciel
UWAGA: Biografię można zaczerpnąć z jakiejkolwiek pozycji
biograficznej poświęconej Tolkienowi lub z oficjalnej strony
internetowej poświęconej twórczości Mistrza. (Np. strona Hobbitonu:
http://www.tolkien.com.pl/biografia/ ) Wybrane anegdoty znajdują się
m.in. na forum dyskusyjnym Hobbitonu:
Pogadankę przygotowuje nauczyciel lub uczeń referujący temat.
4. Zapisanie notatki
Notatka powinna dotyczyć krótkiego przedstawienia kultury hobbitów oraz – w szczególności
– życia i twórczości J.R.R. Tolkiena. Ten punkt programu również można przeprowadzić na
kilka sposobów. Wybór metody zależy od poziomu klasy i oczytania uczniów.
- Nauczyciel tradycyjnie dyktuje notatkę;
- Nauczyciel rozdaje uczniom notatkę odbitą na ksero (oszczędzamy czas)
- Uczniowie notują podczas referatu lub wykładu nauczyciela, a w domu redagują notatkę.
Copyright Cecylia Buczko
Strona 2
224454334.007.png 224454334.008.png
5. Quiz ze znajomości treści
Quiz może się odbyć w formie luźnej rozmowy lub kartkówki. Może też przebiegać w formie
zawodów dwóch drużyn (klasę dzielimy na dwie grupy). Rywalizują całe drużyny, lub ich
przedstawiciele. Zwycięża drużyna, która uzyska najwięcej punktów.
Pytania:
1. Jak miał na imię czarodziej, który namówił Bilba na wyprawę?
2. Jak się nazywał krasnolud, który zamierzał zostać królem spod
Góry?
3. Jak miał na imię smok strzegący skarbów zrabowanych
krasnoludom?
4. Co znalazł Bilbo w jaskini Golluma?
5. Jaki pojedynek stoczył Bilbo z Gollumem?
6. Kto z bohaterów „Hobbita” umiał się zmieniać w niedźwiedzia?
7. Jak krasnoludy wydostały się z niewoli króla leśnych elfów?
8. Za czyim pośrednictwem krasnoludy wezwały na pomoc Daina z
Żelaznych Wzgórz i jego amię?
9. Kto przekazał łucznikom wiadomość, gdzie trzeba postrzelić smoka,
aby go zabić?
10. Jakie miano nosi bitwa przedstawiona pod koniec powieści?
11. W jaki sposób Bilbo doprowadził do porozumienia między
krasnoludami, ludźmi i elfami?
12. Kto został królem miasta Dal?
Copyright Cecylia Buczko
Strona 3
224454334.001.png 224454334.002.png
MATERIAŁY:
BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA:
J.R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem , tłum. M. Skibniewska, Iskry, W-wa 1997.
BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA:
R. Foster, Encyklopedia Śródziemia , Amber, W-wa 1998.
J. Carpenter, Wizjoner i marzyciel , Alfa, W-wa 1997. – Biografia pisarza (może być również
inna pozycja biograficzna dotycząca Tolkiena) – z tej pozycji pochodzi biografia
przygotowana przez nauczyciela.
A. Kubala, Przewodnik po nazwach miejscowych Śródziemia , Amber, W-wa
J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni , tlum. M. Skibniewska, wyd. Muza, W-wa 2002.
J.R.R. Tolkien, Silmarillion , tłum. M. Skibniewska, wyd. Amber, W-wa 2007.
J.R.R. Tolkien, Niedokończone opowieści , wyd. Amber, W-wa 2007.
K.W. Fonstad, Atlas Śródziemia , Amber, W-wa 2007.
D. Day, Pierścień Tolkiena , Amber, W-wa 1997.
MATERIAŁY DODATKOWE:
Rekwizyty (elementy stroju, fajka, mapy, itd...) (wymienione są każdorazowo w „Uwagach”)
UWAGA: Każdorazowo nauczyciel informuje uczniów, jaki będzie
temat kolejnych zajęć, by ci mogli się przygotować. Standardowym
zadaniem domowym jest zebranie przez uczniów informacji
potrzebnych do przeprowadzenia zajęć. Nie wystarczy, że nauczyciel
będzie przygotowany. Wymagane jest również, by uczniowie
orientowali się w omawianym temacie. Wówczas lepiej przyswoją
sobie wiadomości i bardziej docenią powieść Tolkiena.
Copyright Cecylia Buczko
Strona 4
224454334.003.png 224454334.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin