Zawieszenie tylne.pdf

(518 KB) Pobierz
211044504 UNPDF
9
ZAWIESZENIE TYLNE
RUROWE
9.1. CHARAKTERYSTYKA
TECHNICZNA
Średnica zewnętrzna:
— wersja hatchback 1,4: 15,5 mm;
— wersje hatchback 1,6 i Coupe 1.6: 18 mm.
ZAWIESZENIE TYLNE
USTAWIENIE KÓŁ TYLNYCH
Zawieszenie tylne tzw. rurowe jest niezależne, ma
pojedyncze wahacze wleczone osadzone na ru­
rach poprzecznych i poprzeczne drążki skrętne
oraz amortyzatory hydrauliczne teleskopowe
i drążek stabilizatora łączący oba wahacze. Za­
wieszenie to jest stosowane w modelach:
— hatchback wyposażonych w silniki 1,4 i 1,6;
Coupe wyposażonym w silnik 1,6.
Wysokości kontrolne
zawieszenia samochodu
H1 — odległość osi obrotu koła przedniego od
nawierzchni.
H2 — odległość spodniej powierzchni przedniej
podłużnicy (w płaszczyźnie osi kół przednich) od
nawierzchni.
H4 — odległość osi obrotu koła tylnego od na­
wierzchni.
H5 — odległość osi obrotu wahacza tylnego od
nawierzchni.
Amortyzatory
Zastosowano amortyzatory hydrauliczne dwu­
stronnego działania.
Marka: Apakyb lub De Carbon.
Wysokości kontrolne zawieszenia
samochodu nie obciążonego
Drążki skrętne
Zastosowano dwa drążki skrętne umieszczone
poprzecznie względem osi podłużnej samochodu.
Drążki prawy i lewy są skręcane pod obciążeniem
w przeciwnych kierunkach i nie są identyczne. Są
oznaczone na końcach: drążek lewy — dwoma
rowkami; drążek prawy — trzema rowkami.
Średnica zewnętrzna:
— wersje hatchback 1,4 i 1,6: 20,5 mm;
— wersja Coupe 1,6: 21,0 mm.
Liczba wielowypustów:
— od strony zamocowania: 25;
— od strony wahacza: 24.
Rodzaj zawieszenia
Przednie
(H1 -H2)
Tylne
(H4-H5)
Hatchback
Wersje 1,4 1 1.6
105 ±5
14±7,5
Coupe
Wersje 1,6
113±5
34 ±7,5
Ustawienie kół tylnych
Parametr
Wartość
Wysokość
kontrolna (mm)
Sposób regulacji
Kąt pochy­
lenia kola
Zbieżność
-1°±15'
Zbieżność
5±2 mm lub
0°50'±20'
Bez obciążenia
Nie reguluje się
Drążek stabilizatora
Zastosowano pojedynczy drążek stabilizatora, łą­
czący oba wahacze zawieszenia.
Bez obciążenia
Nie reguluje się
221
211044504.008.png
Zawieszenie tylne rurowe
PIASTY KOŁ TYLNYCH
• Zdjąć z odpowiedniej strony tylne koło.
• Odkręcić śrubę górnego mocowania amortyza­
tora i wyjąć amortyzator.
Piasta kota tylnego jest ułożyskowana na dwu­
rzędowym łożysku stożkowym.
Łożysko jest montowane z naciągiem wstępnym.
Pierścień wewnętrzny iożyska jest ustalony przez
występ osi koła. zaś pierścień zewnętrzny łożyska
— przez sprężysty pierścień osadczy w bębnie.
Wymiary łożyska: 25 x 52 x 37 mm.
Luz osiowy piasty: 0 do 0,03 mm.
Zamontowanie
• Powlec smarem (np. Molykote BR2) obie śruby
mocowania amortyzatora.
• Założyć amortyzator i lekko dokręcić ręką górną
śrubę jego mocowania.
• Założyć tylne koło i opuścić samochód na
ziemię.
• Lekko dokręcić ręką dolną śrubę mocowania
amortyzatora.
• Nacisnąć kilkakrotnie silnie na tył samochodu;
następnie dokręcić śruby mocowania amortyzato­
ra właściwym momentem.
MOMENTY DOKRĘCANIA
Nakrętka piasty: 175 N-m.
Dolne mocowanie amortyzatora: 135 N-m.
Górne mocowanie amortyzatora: 100 N-m.
Mocowanie tylnego zawieszenia do nadwozia:
100 N-m.
Śruby mocowania kół: 100 N-m.
Mocowanie drążka stabilizatora do wahacza:
60 N-m.
WYMONTOWANIE I ZAMONTOWANIE
DRĄŻKA STABILIZATORA
9.2. OBSŁUGA I NAPRAWA
Wymontowanie
• Podnieść tył samochodu i ustawić na podstaw­
kach. Koła powinny zwisać swobodnie.
• Oznaczyć kierunek montażu drążka stabili­
zatora.
• Z obu stron drążka stabilizatora odkręcić po
dwie śruby (1, rys. 9.3) mocowania drążka do
wahacza i wyjąć ich nakrętki.
• Wyjąć drążek stabilizatora.
UWAGI WSTĘPNE
• Żaden z kątów ustawienia kół tylnych nie może
być regulowany.
• Wysokość kontrolna zawieszenia tylnego może
być regulowana, lecz wymaga to zastosowania
specjalnego przyrządu (wymiary przyrządu poda­
no w tekście).
• Ostateczne dokręcenie wszystkich punktów
mocowania elementów zawieszenia tylnego zale­
ca się wykonać po opuszczeniu samochodu na
koła z zachowaniem właściwych momentów do­
kręcania połączeń gwintowych.
Zamontowanie
W celu zamontowania drążka stabilizatora należy
wykonać czynności w kolejności odwrotnej do
podanej podczas jego wymontowania.
WYMONTOWANIE I ZAMONTOWANIE
WAHACZA
9.2.1. Elementy zawieszenia
tylnego
Wymontowanie
• Podnieść tył samochodu i ustawić na podstaw­
kach oraz zdjąć koła tylne.
• Wymontować drążek stabilizatora (patrz po­
przedni opis).
• Wykręcić tylko dolną śrubę mocowania tylnego
amortyzatora z odpowiedniej strony samochodu.
• Odczepić pod samochodem przy dźwigni dwu-
ramiennej (orczyku) linkę hamulca awaryjnego
z odpowiedniej strony samochodu.
• Odłączyć elastyczny przewód hydrauliczny ha­
mulca tylnego z odpowiedniej strony samochodu.
• Wykręcić nakrętki mocowania wspornika zde­
jmowanego wahacza do nadwozia, a następnie
poluzować nakrętki wspornika wahacza z drugiej
strony samochodu tak, aby możliwe było wysunię­
cie wyjmowanego wahacza z jego zaczepów.
• Wyjąć wahacz, wysuwając go na zewnątrz
samochodu.
WYMONTOWANIE I ZAMONTOWANIE
AMORTYZATORA TYLNEGO
Uwaga. Amortyzatory zawieszenia zawsze nale­
ży wymieniać parami. Zaleca się montowanie
amortyzatorów renomowanych producentów. Od
prawidłowego działania amortyzatorów w zna-
czym stopniu zależy zachowanie się samochodu
podczas jazdy.
Wymontowanie
• W samochodzie stojącym na kołach odkręcić
śrubę dolnego mocowania amortyzatora {patrz
rys. 9.2).
• Podnieść tył samochodu i ustawić na podstaw­
kach.
222
Elementy
zawieszenia
tylnego
Rys. 9.2. Śruby mocowania
amortyzatora zawieszenia tylnego
Rys. 9.1. Elementy tylnego zawieszenia tzw. rurowego
1 — amortyzator, 2 — rura poprzeczna z wahaczem lewym. 3 — rura poprzeczna z wahaczem prawym, 4 — wspornik,
5 — drążek usztywniający, 6 — drążki skrętne, 7 — drążek stabilizatora, 8 — bęben hamulca. 9 — osłona łożyska, 10 — łożysko
piasty koła, 11 — pierścień osadczy. 12 — podkładka, 13 — nakrętka piasty koła, 14 — kołpak
Rys. 9.3. Śruby (1) mocowania drążka stabilizatora do wahacza I nakrętki (2) mocowania wsporników
wahaczy do nadwozia
223
211044504.009.png 211044504.010.png 211044504.011.png 211044504.001.png 211044504.002.png
Zawieszenie tylne rurowe
Zamontowanie
• Sprawdzić stan bieżni i igiełek łożyska waha­
cza.
• Wsunąć koniec rury wymontowanego wahacza
w rurę wahacza pozostałego w samochodzie tak.
aby uzyskać położenie zapewniające, że otwory
mocowania drążka stabilizatora znajdą się na­
przeciw otworów w wahaczu.
• Wkręcić lekko nakrętki mocowania do nad­
wozia wspornika montowanego wahacza, a na­
stępnie dokręcić nakrętki mocowania wspornika
po przeciwnej stronie. Ostatecznie dokręcić wszy­
stkie nakrętki właściwym momentem po ustawie­
niu samochodu na kołach.
• Zamontować drążek stabilizatora (patrz odpo­
wiedni opis).
• Podłączyć elastyczny przewód hydrauliczny do
hamulca tylnego oraz linkę hamulca awaryjnego
do dźwigni dwuramiennej (orczyka).
• Odpowietrzyć układ hydrauliczny hamulców
i wyregulować hamulec awaryjny (patrz opis w p.
11.2.4).
• Przykręcić koła tylne i opuścić samochód.
• Założyć i dokręcić dolną śrubę mocowania
amortyzatora właściwym momentem.
WYMONTOWANIE I ZAMONTOWANIE
DRĄŻKA SKRĘTNEGO
Rys. 9.4. Oznaczenia identyfikacyjne na powierzchni
czołowej drążków skrętnych
I — drążek lewy dwa rowki, 2 — drążek prawy trzy rowki
Wymontowanie
• Podnieść tyl samochodu i ustawić na podstaw­
kach.
• Wymontować z odpowiedniej strony amortyza­
tor tylny (patrz odpowiedni opis).
• Za pomocą ściągacza bezwładnościowego wy­
ciągnąć drążek skrętny na zewnątrz samochodu
(rys. 9.5).
Zamontowanie
Uwaga. Do właściwego ustawienia wahacza,
umożliwiającego prawidłowe zamontowanie drąż­
ka skrętnego jest konieczne użycie specjalnego
przyrządu o wymiarach podanych na rysunku 9.8.
• Ustawić wstępnie odległość osi (X. rys. 9.6)
przyrządu na wartość X = 465 mm dla modelu
hatchback lub X = 457 mm dla modelu Coupe.
• Zamontować przyrząd zamiast zdjętego amor­
tyzatora (rys. 9.7).
• Wypełnić rowki wielowypustu drążka skrętnego
smarem (np. Molykote BR2).
• Wsunąć drążek skrętny w jego łożysko oraz
w otwór wahacza i ostrożnie obracając znaleźć
położenie, w którym daje się on wsunąć bez
naprężania.
• Usunąć przyrząd i zamontować amortyzator
(patrz odpowiedni opis).
• Opuścić samochód.
• Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować
Rys. 9.5. Wymontowanie drążka skrętnego za pomocą
ściągacza
wysokości kontrolne samochodu (patrz odpowie­
dni opis).
• Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować
korektor siły hamowania (patrz opis w p. 11.2.4).
• Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować
ustawienie świateł reflektorów (patrz opis
w.p. 12.2.3).
224
bezwładnościowego
211044504.003.png 211044504.004.png
Elementy zawieszenia tylnego^
Rys. 9.6. Wstępne ustawianie odległości osi (X) przyrządu
specjalnego do zamontowania drążka skrętnego
X = 465 mm dla wersji Hatchback; X = 457 mm dla wersji Coupe
Rys. 9.8. Wymiary (w mm) specjalnego przyrządu do
ustawienia wahacza w położenie umożliwiające
prawidłowe zamontowanie drążka skrętnego
A nakrętka Ø 14, B — nakrętka Ø 12, C — pręt
gwintowany Ø 12 x 660. D — kątownik z płaskownika 30 x 5 t
E — śruba Ø 12 x 20, F — spoiny
Rys. 9.7. Sposób zamontowania zamiast amortyzatora
przyrządu z ustawioną wstępnie odległością osi
SPRAWDZENIE I REGULACJA
WYSOKOŚCI KONTROLNYCH
ZAWIESZENIA SAMOCHODU
• Zamontować specjalny przyrząd (wykorzysty­
wany wcześniej przy wymontowaniu drążka skręt­
nego) w miejscu wymontowanego amortyzatora.
• Wyregulować wstępnie odległość osi specjal­
nego przyrządu stosownie do rodzaju nadwozia
samochodu (patrz rys. 9.6).
• Wysunąć drążek skrętny z jego zaczepów i wy­
jąć go.
• Wyregulować wysokość kontrolną zawieszenia
samochodu wiedząc, że:
— zwiększenie odległości między osiami przy­
rządu o 3 mm zwiększa wysokość o 3 mm;
— zmniejszenie odległości między osiami przy­
rządu o 3 mm zmniejsza wysokość o 3 mm.
• Wsunąć drążek skrętny do wspornika oraz do
wahacza, obracając go nieznacznie w obu kierun­
kach i szukając położenia, w którym daje się on
zamontować bez konieczności napinania.
• Usunąć przyrząd i zamontować amortyzator
tylny.
• Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować
korektor siły hamowania (patrz opis w p. 11.2.4).
• Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować
ustawienie świateł reflektorów (patrz opis
w p. 12.2.3).
Sprawdzenie i regulację przeprowadza się po
ustawieniu nie obciążonego samochodu z pełnym
zbiornikiem paliwa na poziomej i równej nawie­
rzchni.
Sprawdzenie
• Zmierzyć odległości H4 i H5 i obliczyć ich
różnicę (H4 - H5), która powinna odpowiadać war­
tości podanej w rozdz. 9.1.
• W przeciwnym razie wyregulować wysokości
kontrolne zawieszenia samochodu (patrz następ­
ny opis).
Regulacja
Uwaga. Minimalna zmiana wysokości, związana
z przestawieniem drążka skrętnego o jeden „zą­
bek" wynosi 3 mm. W związku z tym wysokości
odniesienia samochodu uzyskiwane przez regula­
cję muszą różnić się o wielokrotność 3 mm.
• Wymontować z odpowiedniej strony amortyza­
tor tylny (patrz odpowiedni opis).
225
211044504.005.png 211044504.006.png 211044504.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin