mat_przyr_ark 2010.pdf

(944 KB) Pobierz
GMPD-arkusz 1_Layout 1
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA
ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
PESEL
dysleksja
PRÓBNY EG ZA MIN GIMNAZJALNY
Z OPERONEM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
In struk cja dla ucznia
1. Sprawdź, czy ze staw eg za mi na cyj ny za wie ra 14 stron (zadania 1–36).
Ewen tu al ny brak stron lub in ne uster ki zgłoś na uczy cie lo wi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i PESEL.
3. Czy taj uważ nie wszyst kie tek sty i za da nia.
4. Roz wią za nia za pi suj długo pi sem lub pió rem z czar nym tu szem/atra -
men tem. Nie używaj ko rek to ra.
5. W zadaniach od 1. do 25. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Od po wia da im na stę pujący układ na kar cie od po wie dzi:
GRUDZIEŃ
2010
A BCD
Czas pracy:
120 minut
Wy bierz tyl ko jedną od po wiedź i za ma luj krat kę z od po wia dają cą jej
literą, np. gdy wybrałeś odpowiedź A:
Liczba punktów
do uzyskania: 50
BCD
6. Sta raj się nie po peł nić błędów przy za zna cza niu od po wie dzi, ale jeśli
się po my lisz, błęd ne za zna cze nie otocz kół kiem i zaznacz inną od po -
wiedź.
BCD
7. Roz wiąza nia za dań od 26. do 36. za pisz czy tel nie i sta ran nie w wy -
zna czo nych miej scach. Po myłki prze kreślaj.
8. Re da gu jąc od po wie dzi do za dań, mo żesz wy ko rzy stać miej sce opa -
trzo ne na pi sem Bud no pis . Za pi sy w brud no pi sie nie bę dą spraw dza -
ne i oce nia ne.
Po wo dze nia!
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadań
przez dyrektorów szkół biorących udział w programie Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM.
403792740.023.png 403792740.024.png 403792740.025.png
Przedmioty matematyczno-przyrodnicze
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Tekst do zadań 1. i 2.
Dzie je płat ka śnie gu za czy na ją się wy so ko w chmu rach, wśród bi lio nów ma leń kich kro pe lek wo dy. Wy -
star czy, że jed na kro pel ka za mar z nie (z po wo du tkwią ce go w niej ziar na za nie czysz cze nia); sta je się wów -
czas za rod kiem krysz ta łu, któ ry szyb ko za czy na ro snąć. Lo do wy za ro dek płat ka śnie gu ro śnie w kształ cie
ide al ne go [pra wi dło we go] gra nia sto słu pa o pod sta wie sze ścio ką ta.
P. Cieśliński, Rozgryźliśmy śnieg? ‚‚Gazeta Wyborcza” 26 lutego 2008.
Za da nie 1. ( 0–1 )
Któ ry z ry sun ków naj le piej ob ra zu je lo do wy „za ro dek” płat ka śnie gu?
A.
B.
C.
D.
Za da nie 2. ( 0–1 )
Tysiąc płatków to jeden gram. Jaka liczba płatków śniegu będzie mieć masę 1 kg?
A. 1 000 000
B. 100 000
C. 10 000
D. 1 000
Za da nie 3. ( 0–1 )
Pod czas wy praw wy so ko gór skich wo dę do pi cia po zy sku je się zwy kle z roz to pio ne go śnie gu. Uczest ni cy
jed nej z ta kich wy praw uży wa li do te go ce lu spe cjal ne go garn ka. Roz to pie nie dwóch garn ków śnie gu
da wa ło 0,5 li tra wo dy. Ile garn ków śnie gu na le ża ło roz to pić, aby otrzy mać 4 li try wo dy?
A. 2
B. 4
C. 8
D. 16
Za da nie 4. ( 0–1 )
W wy ni ku zmia ny tem pe ra tu ry śred ni ca ku li ule pio nej ze śnie gu zmniej szy ła się o . Jak zmie ni ła się
1
3
ob ję tość tej ku li? (Ob ję tość ku li ob li cza my ze wzo ru
4
r 3
, gdzie to promień kuli).
A. Zmniej szy ła się trzy krot nie.
B. Wy no si pier wot nej ob ję to ści.
2
3
8
C. Wy no si
27
pier wot nej ob ję to ści.
D. Zmniej szy ła się o
27
pier wot nej ob ję to ści.
2
r
3
1
403792740.026.png 403792740.001.png 403792740.002.png
Przedmioty matematyczno-przyrodnicze
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Za da nie 5. ( 0–1 )
Ilu stra cja przed sta wia ry su nek po je dyn cze go płat ka śnie gu.
Ile osi symetrii ma płaski obraz płatka śniegu?
A. 2
B. 3
C. 4
D. 6
Za da nie 6. ( 0–1 )
Któ re ze stwier dzeń od no szą cych się do funk cji g okre ślo nej w prze dzia le (–3, 6), przed sta wio nej wy -
kre sem, jest fał szy we?
Y
1
g
0
1
X
A. Naj więk sza war tość funk cji g wy no si 4.
B. Wy kres prze ci na oś OY w punkcie (2, 0).
C. Punkt o współ rzęd nych (5, –3) na le ży do wy kre su funk cji g .
D. g (–2) = 4 i g (4) = –2.
In for ma cja do za dań 7. i 8.
Wykres przed sta wia wy so kość prze bie gu gra ni cy wie lo let nie go (wiecz ne go) śnie gu w róż nych sze ro ko -
ściach geo gra ficz nych na ob sza rach lą do wych.
Gra ni ca wie lo let nie go śnie gu na lą dach
m n.p.m.
m n.p.m.
6000
6000
5000
5000
4000
4000
3000
3000
2000
2000
1000
1000
0
90°N
90°S
Na pod sta wie: Geografia. Vademecum. Egzamin gimnazjalny , Gdynia: Operon 2010, s. 37.
3
403792740.003.png 403792740.004.png 403792740.005.png
 
403792740.006.png 403792740.007.png 403792740.008.png 403792740.009.png 403792740.010.png 403792740.011.png 403792740.012.png 403792740.013.png 403792740.014.png
Przedmioty matematyczno-przyrodnicze
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Za da nie 7. ( 0–1 )
Za znacz odpowiedź, w któ rej po da no prze dział śred niej wy so ko ści gra ni cy wie lo let nie go śnie gu w stre -
fie mię dzy zw rot ni ko wej.
A. 500–600 m n.p.m.
B. 4000–5600 m n.p.m.
C. 5000–6400 m n.p.m.
D. 4500–5500 m n.p.m.
Za da nie 8. ( 0–1 )
Któ ra z pra wi dło wo ści od no si się tyl ko do pół ku li po łu dnio wej?
A. Gra ni ca wie lo let nie go śnie gu osią ga naj wyż szą wy so kość w po bli żu zwrot ni ka.
B. Wy so kość gra ni cy wie lo let nie go śnie gu nie zmie nia się wraz z sze ro ko ścią geo gra ficz ną.
C. Wy so kość gra ni cy wie lo let nie go śnie gu ma le je ze wzro stem sze ro ko ści geo gra ficz nej.
D. W stre fie umiarkowanej gra ni ca wie lo let nie go śnie gu prze bie ga na wy so ko ści 0 m n.p.m.
Za da nie 9. ( 0–1 )
Wy so kość gra ni cy wie lo let nie go śnie gu za le ży
A. tyl ko od tem pe ra tu ry po wie trza.
B. tyl ko od wiel ko ści opa dów śnie gu.
C. od tem pe ra tu ry po wie trza i ilo ści opa dów.
D. od tem pe ra tu ry po wie trza lub ci śnie nia at mos fe rycz ne go.
Tekst do zadań 10. i 11.
Na ku li ziem skiej wy stę pu je se zo no wa po kry wa śnież na oraz „wiecz ne” śnie gi i lo dy. Naj więk sze za śnie -
że nie na sze go glo bu przy pa da na ko niec eu ro pej skiej zi my. Wte dy to aż 19% po wierzch ni sko ru py ziem -
skiej znaj du je się pod śnie go wą koł drą (15,2% przy pa da na pół ku lę pół noc ną, a 3,8% na pół ku lę
po łu dnio wą). Naj mniej sze za śnie że nie wy stę pu je pod ko niec au stra lij skiej zi my. Śnie gi po kry wa ją wów -
czas 8,7% po wierzch ni Zie mi (7% na pół ku li po łu dnio wej, a 1,7% na pół ku li pół noc nej). A za tem na roz -
le głych lą dach pół ku li pół noc nej za le ga wię cej śnie gu se zo no we go – zi mo we go. Na to miast na pół ku li
po łu dnio wej znacz nie więk szą po wierzch nię niż na pół noc nej zaj mu ją „wiecz ne” śnie gi i lo dy.
Na podstawie: J. Jania, Zro zu mieć lo dow ce , Ka to wi ce 1998, s. 61.
Za da nie 10. ( 0–1 )
Po kry wa śnie gów i lo dów w okre sie naj więk sze go za śnie że nia ku li ziem skiej (510 mln km 2 ) zaj mu je po -
wierzch nię oko ło
A.
44 mln km 2
97 mln km 2
78 mln km 2
35 mln km 2
.
B.
.
C.
.
D.
.
Za da nie 11. ( 0–1 )
Ja ki pro cent po wierzch ni Zie mi po kry wa ją śnie gi, gdy na ku li ziem skiej jest naj mniej sze za śnie że nie?
A. 15,2% na pół ku li N, 3,8% na pół ku li S.
B. 19% na pół ku li N, 3,8% na pół ku li S.
C. 3,8% na pół ku li N, 15,2% na pół ku li S.
D. 1,7% na pół ku li N, 7% na pół ku li S.
4
403792740.015.png
Przedmioty matematyczno-przyrodnicze
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Za da nie 12. ( 0–1 )
Wy kres przed sta wia zmia nę temperatury wo dy od czasu (pod nor mal nym ci śnie niem at mos fe rycz nym).
T (°C)
20
10
0
–10
–20
A
B
C
1 2 3 4 5 6 7 8
t (min)
D
Po szcze gól ne od cin ki wy kre su od po wia da ją pro ce som
A. AB – ochła dza nia wo dy, BC – za ma rza nia wo dy, CD – ochła dza nia lo du.
B. AB – ogrze wa nia lo du, BC – top nie nia lo du, CD – ogrze wa nia wo dy.
C. AB – ogrze wa nia lo du, BC – top nie nia, CD – sub li ma cji.
D. AB – ochła dza nia wo dy, BC – top nie nia, CD – re su bli ma cji.
Za da nie 13. ( 0–1 )
Zi mą w cza sie mro zów zbior ni ki wod ne po kry wa ją się war stwą lo du, w któ rym węd ka rze wy ku wa ją otwo -
ry prze wie trza ją ce wo dę, tak zwane prze rę ble. Dzię ki prze rę blom or ga ni zmy ży ją ce pod lo dem otrzy -
mu ją gaz nie zbęd ny do prze pro wa dza nia pro ce sów od de cho wych. Tym ga zem jest
A. tle nek wę gla(IV).
B. tle nek wę gla(II).
C. me tan.
D. tlen.
Za da nie 14. ( 0–1 )
Gę stość śnie gu wy no si
300 m
kg
3
. Ozna cza to, że
A.
300 m 3
m
śniegu ma masę 1 kg.
B.
1
3
śniegu ma masę 300 kg.
C.
1
m
3
śniegu ma ciężar 300 kg.
D.
300 m 3
śniegu ma masę 300 kg.
Za da nie 15. ( 0–1 )
Na jed nym z pła skich da chów o po wierzch ni 100 m 2 za le ga war stwa śnie gu o gru bo ści 10 cm i gę sto ści
oko ło
300 m
kg
3
. Za łóż my, że prze cięt ny sa mo chód ma ma sę 1000 kg. Ilu ta kim sa mo cho dom od po wia da
ma sa war stwy śnie gu le żą ce go na da chu?
A. 1 sa mo cho do wi
B. 2 sa mo cho dom
C. 3 sa mo cho dom
D. 4 sa mo cho dom
5
403792740.016.png 403792740.017.png 403792740.018.png 403792740.019.png 403792740.020.png 403792740.021.png 403792740.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin