04_Co to za znaczki w nutach.doc

(220 KB) Pobierz
Co jest co - w nutach na fortepian

Co  jest  co  -  w  nutach  na  fortepian

 

Niniejsze  opracowanie  przeznaczone  jest  bardziej  dla  amatorów  niż  uczniów

szkół  muzycznych, gdyż  nie  obejmuje  wszystkich  zagadnień, które  należałoby

omówić  i  nie  podaje  pełnych  wyjasnień. Używając  matematycznego  określenia

jest  to  "pierwsze  przybliżenie"  tematu.

 

Po  czym  poznać, że  nuty  przeznaczone  są  na  fortepian  (lub  podobny  instru-

ment  klawiszowy) ?  Po  tym, że  "pięciolinie"  spięte  są  "klamrą"  po  dwie,

z  których  górna  opatrzona  jest  w  "klucz  wiolinowy"  a  dolna  -  w  "klucz  ba-

sowy". Również  "kreski  taktowe"  przebiegają  przez  obie  pięciolinie.

Patrz  przykłady  poniżej.

 

W  nutach  wyróżnić  można  trzy  grupy  informacji :

 

1  -  informacje  ogólne  niedotyczące  materii  muzycznej :

              tytuł  utworu  i  ewentualnie  inne  dane  (np. nr  dzieła, dedykacja  i tp),

                 które  zwykle  umieszczone  są  u  góry.

              kompozytor  -  po  prawej  stronie  nad  pierwszą  pięciolinią.

              rok  wydania  i  wydawca  -  u  dołu  na  pierwszej  stronie

              (często  te  dwie  ostatnie  informacje  podawane  są  pod  tytułem  utworu).

Patrz  przykład  1.

 

Przykład  1.

 

 

2  -  informacje  ogólne  dotyczące  materii  muzycznej :

              -  "tempo"  i  ewentualnie  inne  ogólne  wskazówki  wykonawcze  -  po  lewej

     stronie  nad  pierwszą  pięciolinią.

              klucze - wiolinowy  i  basowy  -  na  początku  każdej  pięciolinii.

              -  "tonacja" - patrz  na "znaki  przykluczowe" ("krzyżyki", lub  "bemole") - na

     początku  każdej  pięciolinii.

              -  "metrum" - patrz  na  początku  utworu  (tuż za znakami przykluczowymi).

 

Popatrzmy  na  przykład  1 : 

              -  tempo  "largo"  (szeroko, bardzo  powoli)  należy  do  grupy  wolnych ;

   inne  określenia  tempa  w  tej  grupie  to : larghetto, lento, adagio, grave ;

   tempa  umiarkowane :  andante, andantino, moderato, allegretto ;  tempa

   szybkie :  allegro, vivo, vivace, veloce, presto, vivacissimo, prestissomo

   (szczegółowe  znaczenie  poszczególnych  określeń, pochodzących  z  ję-

   zyka  włoskiego, podają  słowniki  i  podręczniki  muzyczne ;

 

   w  wielu  przypadkach  nad  słownym  określeniem  tempa  (a  często  za-

   miast)  podaje  się  ścisłe, metronomiczne,  oznaczenie  czasu  trwania  war-

   tości  rytmicznych  -  jak  w  przykładzie  2 :

 

Przykład  2.

             

   co  oznacza, że  na  metronomie  należy ustawić  cyfrę  114, czyli  tempo

   grania  ćwierćnut  wyniesie  114  na  minutę.

 

Wróćmy  do  przykładu  1 :

-  utwór  jest  w  tonacji  g-moll, co  podano  w  tytule  (gdyby  tej informacji

   nie  było, to  należałoby  sprawdzić, czy  nie  jest  to  przypadkiem  tonacja

   B-dur  -  utwór  zwykle  kończy  się  akordem  tonicznym).

              -  metrum  utworu  to  4/4  (znak  "C"  funkcjonuje  równolegle  z  4/4).

 

3  -  informacje  szczegółowe  dotyczące  materii  muzycznej :

              zmiany  tempa, klucza, tonacji  i  metrum, co  zaznaczane  jest  tuż  za

   kreską  taktową  (zmiana  klucza  spotykana  jest  też  w  trakcie  taktu).

              zmiany  dynamiki  (inaczej - siły  dźwięku, potocznie - głośności), dotyczą-

   ce  zarówno  mniejszych, lub  większych  fragmentów, jak  i  poszczególnych

   dźwięków, co  zaznaczane  jest  odpowiednimi  słowami, literami, lub  zna-

   kami  graficznymi  -  patrz  przykład  3.

Przykład  3  (druga  linia  Ballady  g-moll)

 

 

 

Mamy  tu  zmianę  (zwiększenie)  tempa  na  "Moderato"  (umiarkowanie)

z  równoczesną  zmianą  metrum  na  6/4.

Łącznie  z  przykładem  1  widzimy  zmiany  dynamiki  -  z  początkowego "f"

(forte - głośno), poprzez  "dim"  (diminuendo - ściszanie)  w  drugiej  połowie

3  taktu  (długość  dwóch  schodzących  się  linii  pokazuje  odcinek, na  któ-

rym  winno  nastąpić  wyciszenie), do  "p"  (piano - cicho)  w  4  takcie, na

przełomie  6  i  7  taktu  mamy  lokalne  wzmocnienie  (crescendo), po  zmia-

nie  metrum  (p)  przypomina, że  ogólnie  gramy  piano  (pod  półnutą  c  jest

akcent  -  o  czym  poniżej  -  co  siłą  rzeczy  wypada  nieco  głośniej).

Ponadto  -  stosuje  się  jeszcze  "ff"  (fortissimo  -  bardzo  głosno), "fff"  (for-

tissimo  possibile  -  możliwie  najgłośniej)  oraz  analogicznie  "pp"  (pianis-

simo  -  bardzo  cicho)  i  "ppp"  (pianissimo  possibile  -  możliwie  najciszej).

Zmiana  jakości  brzmienia  za  pomocą  pedału  -  "Ped"  -  naciskamy  pedał,

" * "  -  zwalniamy.

 

              zmiany  artykulacji  (sposobu  wydobywania  i  łączenia), dotyczące  za-

   równo  mniejszych, lub  większych  grup, jak  i  poszczególnych  dźwięków,

   co  zaznaczane  jest  odpowiednimi  słowami, lub  znakami  graficznymi.

Patrz  przykład  4.

 

Przykład  4  (cd  Ballady  g-moll).

 

W  lewej  ręce  mamy  zmiany  klucza  (czego  nie  pokazano  jeszcze  w  do-

tychczasowych  przykładach)  oraz  "przenośnik  oktawowy"  (8''''''''''''| ). Oba

sposoby  pozwalają  uniknąć  stosowania  linii  dodanych - górnych  i  dolnych

(nie  używa  się  więcej  niż  5  linii  dodanych). Przenośnik  oktawowy  nad

nutami  oznacza  przeniesienie  o  oktawę  w  górę, pod  nutami - w  dół.

 

Wracając  do  tematu  artykulacji, widzimy  w  tym  przykładzie :

-  "staccato"  (odrywać)  -  kropka  nad, lub  pod  nutą  (po  przeciwnej  stronie

   ogonka)  -  wartości  nut  są  skrócone, gdyż  po  uderzeniu  w  klawisz  pa-

   lec  winien  być  natychmiast  podniesiony.

-  "spiccato"  (oddzielać)  -  znak  " > "  -  wykonanie  bardziej  energiczne

   i  ostrzejsze  niż  staccato.

-  "legato"  (łączyć)  -  tenże  wyraz, lub  łuk  nad  zespołem  nut  (nie  mylić

   z  długimi  łukami  oznaczającymi  "frazowanie", jak  również  z  krótkimi,

   ale  łączącymi  dwie  nuty  tej  samej  wysokości, co  oznacza  przedłużenie

   nuty  pierwszej  o  wartość  drugiej)  -  wartości  nut  są  dotrzymane, gdyż

   palec z klawisza  odrywamy  dopiero  w  momencie  uderzania  w  następny.

 

Ponadto  -  stosuje  się  jeszcze :

-  "portato"  (przenosić)  -  artykulacja  pośrednia  między  legato  i  staccato  -

   do  kropek  i  łuku  dodana  jest  prostokątna  klamra  z  napisem  portato  -

   skrócenie  wartości  nut  jest  tu  znikome.

-  "glissando"  -  linia  prosta, lub  falista  (t.zw. wężyk)  z  napisem  gliss  po-

   między  nutą  rozpoczynającą  i  kończącą. Jest  to  artykulacja  nietypowa

   dla  fortepianu  -  polega  na  szybkim  przesunięciu  palcem  po  białych,

   lub  czarnych  klawiszach.

-  "tremolo"  (drżenie), "tremolando"  (drżąco)  -  jest  to  właściwie  skrócony

   zapis  szybko  powtarzanego  tego  samego  dźwięku, lub  dwóch  różnych

   dźwięków  (w  tym  współbrzmień).

-  "arpeggio"  (jak  na  harfie, struna  po  strunie)  -  pionowy  wężyk  przed

   akordem  -  polega  na  szybkim  wykonaniu  akordu  dźwięk  po  dźwięku

   poczynając  od  najniższego. Są  tu  dwie  możliwości :  gdy  wężyk  prze-

   biega  przez  obie  pięciolinie  akord  rozpoczyna  się  lewą  ręką  i  kontynu-

   uje  prawą, gdy  mamy  osobne  wężyki  na  każdej  pięciolinii  obie  ręce

   równocześnie  wykonują  swoje  akordy

(są  jeszcze  inne  śposoby  artykulacji, ale  nie  dotyczą  fortepianu).

 

              -  "ozdobniki"  (pojedyncze  dźwięki, lub  ich  grupy, upiększające  linię  me-

   lodyczną), zaznaczane  odpowiednimi  symbolami, lub  znakami  graficzny-

   mi, umieszczanymi  nad  konkretną  nutą  i  wykonywane  w  czasie  trwania

   tejże  nuty, a  mianowicie :

 

-  "przednutka  krótka"  (stosowana  obecnie ; w  muzyce  dawnej  jest  też

   "przednutka  długa")  -  mała  przekreślona  nutka  "ósemka"  połączona  łu-

   kiem  z  nutą  główną  -  szybko  zagrana  nuta  przed  nutą  główną, odbiera

   ona  nieco  wartości  nuty  poprzedniej, jednakże  akcent  pozostaje  przy  nu-

   cie  głównej  (spotyka  się  też  przednutki  złożone  z  kilku  nutek  i  w  tym

   przypadku  nie  są  one  przekreślone).

-  "mordent  nieprzekreślony"  (stosowany  obecnie ; w  muzyce  dawnej  jest

   też  "mordent  przekreślony")  -  "zygzak"  złożony  z  5  ramion  umieszczo-

   ny  nad  nutą  (po  przeciwnej  stronie  ogonka)  -  w  czasie  przeznaczonym

   na  nutę  główną  uderzamy  ten  dźwięk, następnie  gamowłasciwy  dźwięk

   sąsiedni  wyższy  (zwany  sekundą  górną)  i  powtórnie  dźwięk  główny ;

   sekunda  górna  może  być  chromatycznie  zmieniona  i  wtedy  nad, lub

   pod  znakiem  stawia  się  odpowiedni  znak  (krzyżyk, bemol). Można  po-

   wiedzieć, że  mordent  nieprzekreślony  zamienia  nutę  główną  w  3  nuty  -

   zamiast  np. "c"  gramy  "c,d,c".

-  "obiegnik"  -  znak  podobny  do  leżącego  S, umieszczony  nad  nutą, lub

   miedzy  dwiema  nutami  -  wykonanie  polega  na  szybkim  opisaniu  nuty

   głównej  przez  jej  górną  i  dolną  sekundę. Można  powiedzieć, że  obieg-

   nik  zamienia  nutę  główną  w  4  nuty  -  zamiast  np. "c"  gramy  "d,c,h,c".

   W  przypadku  obiegnika  postawionego  miedzy  dwiema  nutami  jego wy-

   konanie  odbywa  się  po  uderzeniu  pierwszej  nuty, ale  odpowiednio  skró-

   conej  (czyli  gramy  np.  c,     d,c,h,c  -  wszystko  w  czasie  przeznaczonym

   na  nutę  "c").

-  "tryl"  -  nad  nutą  figuruje  skrót  tr ;  jeżeli  ozdobnik  dotyczy  wielu  nut,

   lub  wielu  taktów, to  za  skrótem  występuje  linia  falista  (wężyk)  pokazu-

   jąca  odpowiedni  odcinek  wykonywania  ozdobnika  -  w  czasie  przezna-

   czonym  na  nutę  główną  szybko  i  wielokrotnie  uderzamy  ten  dźwięk

   na  zmianę  z  sekundą  górną  (można  powiedzieć, że  tryl  to  jest  przedłu-

   żony  mordent)  -  patrz  przykłady  poniżej.

 

Przykład  5.

 

W  pierwszym  takcie  nad  nutą "a" mamy  znak  ozdobnika  "tryl". Kasownik

nad  nim  oznacza, że  górną  sekundą  ma  być "h" (bo  pierwszą  nutą  w  tak-

cie  jest  his). Cyferki  u  góry  podpowiadają  którymi  palcami  należy  ten

tryl  wykonać  (skoro  mowa  o  cyferkach  -  widać  je  we  wszystkich  przy-

kładach  -  oznaczają  one  "palcowanie"  -  nie  ma  ich  tam  gdzie  użycie

palców  jest  oczywiste). W  ostatnim  takcie  jest  przednutka  krótka, w  lewej

ręce  akord  finalny  ma  być  zagrany  arpeggio. Widzimy  tu  też   znaki "fer-

mata"  (łuk  z  kropką  w  środku), co  oznacza  przedłużenie  wartości  nuty,

lub  pauzy  wg  uznania  wykonawcy.

 

Przykład  6.

Widzimy  tu  nad  nutą "h" symbol  ozdobnika "mordent  nieprzekreślony"

wraz  z  palcowaniem.

 

              -  "frazownie", zaznaczane  łukami  obejmującymi  od  kilku  nut  do  wielu

    taktów, które  wyznaczają  odcinki  tworzące  pewne  całości  wyrazowe.

Patrz  przykłady  1, 3, 4  -  wszystkie  łuki  dotyczą  frazowania. U  nowicju-

sza  mogą  budzić  wątpliwości  krótkie  łuki  w  dwóch  ostatnich  taktach

przykładu  3. Bowiem  zarówno  w  prawej, jak  i  lewej  ręce  łuki  dotyczą

nut  tej  samej  wysokości, co  zwykle  oznacza  przedłużenie  nuty  pierwszej

o  wartość  drugiej. W  tym  jednak  przypadku  bliżej  nut  mamy  kropki,

czyli  staccato, z  czego  wniosek, że  łuki  oznaczają  frazowanie  (nie  jest  to

też  portato, bo  nie  ma  klamry  i  napisu).

 

Wymienione  powyżej  ozdobniki  należą  do  grupy  skrótów  powszechnie  stoso-

wanych  w  zapisie  nut  na  fortepian  i  inne  instrumenty. Dla  nowicjuszy  jest  to

kłopotliwe, bo  trzeba  zapamiętać  wykonanie  każdego  z  nich. Wygodniejszy  był-

by  dokladny  zapis  bez  używania  tych  skrótów  -  ale  cóż  -  tak  się  przyjęło

i  trzeba  się  do  tego  przyzwyczaić  (można  sobie  zrobić "ściągę").

 

              inne  skróty  w  pisowni  nut :

 

              -  pauzy  trwające  kilka  taktów  -  spotykane  sposoby  oznaczeń :

                            -  w  takcie  ze  znakiem  pauzy  cyfra  arabska  nad  pięciolinią  podaje 

                                ilość  taktów  pauzy

                            -  w  miejsce  pauzy  stawia  się  grubą  pionową  kreskę  między  2 i 4

                                linią  (+ cyfra  j.w.)

                            -  w  miejsce  pauzy  stawia  się  2  grube  pionowe  kreski  między  2 i 4

                                linią  (+ cyfra  j.w.)

                            -  w  miejsce  pauzy  stawia  się  grubą  poziomą  kreskę  na  3  linii,

    nieco  krótszą  od  długości  taktu  (+ cyfra  j.w.)

                            -  w  miejsce  pauzy  stawia  się  2  grube  ukośne  kreski  zaczynające

   się  na  2 i 3  linii  a  kończące  się  na  linii  3 i 4, również  nieco  krót-

   sze  od  długości  taktu  (+ cyfra  j.w.)  -  patrz  przykład  7.

Przykład  7.

 

              -  wielokrotne  powtarzanie  dźwięków  tej  samej  wysokości  i  wartości,

                  lub  figur  melodycznych  -  patrz  przykład  8.

 

Przykład  8.

 

 

-  wielokrotne  powtarzanie  figur  melo-rytmicznych  -  patrz  przykład  9.

 

Przykład  9.

 

 

              -  wykonywanie  oktaw  -  cyfra  8  umieszczona  nad, lub  pod  nutą  oznacza

                 zagranie  jej  z  oktawą, odpowiednio  -  górną, lub  dolną. Spotykane  są

                 też  określenia :  col 8va, all 8va, con 8va, coll ottava bassa  (tylko  dla  oktawy

                 dolnej

 

              -  powtórzenie  części  utworu  od  początku  -  jeśli  utwór  ma  np. strukturę

   A, B, A, to  -  zamiast  przepisywać  część  A  -  na  końcu  części  B  pisze-

   my  "Da capo al FINE"  (w  skrócie  D.c.al F, co  czytamy  "da kapo al fine"

   i  znaczy  to "od podzątku  do  napisu  FINE"), zaś  na  końcu  części  A  pi-

   szemy  "FINE"  (koniec).

 

              -  powtórzenie  części  utworu  od  konkretnego  miejsca  -  stawiamy  tam

                 znak  podobny  do  litery "f" z  dodatkowymi  dwiema  kropkami  a  w  miej-

                 scu  po  którym  następuje  powtórzenie  piszemy  "Dal  segno"  (dal senio,

                 w  skrócie  "D.s.", co  znaczy  "od  znaku"). Zwykle  oznacza  to  powtórze-

   nie  aż  do  końca  utworu, chyba  że  napiszemy  "Dal segno al FINE"

                 i  oznaczymy  miejsce  zakończenia  słowem  "FINE".

 

              -  powtórzenie  fragmentu  utworu  - początek  fragmentu  oznaczamy  wspom-

                 nianym  znakiem "f" a  koniec  znakiem  podobnym  do  "elipsy  przekreślo-

   nej  na  krzyż"  (potocznie - "latarnia")  a  w  m...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin