Osiągnięcia doskonałe:
- Uczeń czyta głośno, poprawnie, płynnie nowy tekst uwzględniając zmianę siły i tonu głosu, tempo czytania, pauzy gramatyczne i logiczne,
- Rozumie nowy tekst po jednorazowym przeczytaniu,
- Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich,
- Ustala kolejność zdarzeń i ich wzajemną zależność,
- Odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych,
- Wskazuje postacie główne i drugorzędne,
- Charakteryzuje bohaterów, oceniając ich postępowanie,
- Podaje kilka propozycji opowiadań twórczych związanych z treścią utworu, np. dalsze losy bohatera, komponowanie początku i końca utworu lub ilustracji,
- Śmiało wypowiada swoje myśli w postaci wielozdaniowej, spójnej na różne tematy,
- Posiada bogate słownictwo, używa zdań rozwiniętych,
- Wykazuje się dużą wiedzą na tematy związane z doświadczeniami, przeżyciami i lekturą,
- Samodzielnie układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników na dowolny temat,
- Strona graficzna bardzo poprawna, pismo kształtne, płynne, czytelne
- Właściwie rozmieszcza tekst ciągły na stronicy
- Pisze teksty bezbłędnie z pamięci i ze słuchu,
- Wykazuje się znajomością poznanych zasad pisowni i potrafi zastosować je w praktyce
- Nie popełnia żadnych błędów gramatycznych w mowie i w piśmie,
- Posiada bogate słownictwo,
- W wypowiedziach posługuje się trudnymi wyrazami i związkami frazeologicznymi.
Osiągnięcia bardzo dobre:
- Uczeń płynnie, wyraziście i poprawnie czyta głośno nowe, łatwe teksty,
- Czyta po cichu ze zrozumieniem,
- Potrafi czytać teksty z podziałem na role, zwracając uwagę na znaki interpunkcyjne,
- Ustala w utworze literackim, historyjce obrazkowej, kolejność zdarzeń i dostrzega ich wzajemną zależność,
- Dokonuje oceny bohatera i uzasadnia swój sąd
- Wynajduje w tekście fragmenty na określony przez nauczyciela temat,
- Wykazuje się znajomością literatury dla dzieci, swobodnie wypowiada się na jej temat, potrafi podać nazwiska i tytuły utworów,
- Korzysta z biblioteki klasowej i szkolnej,
- Dzieli się wrażeniami z odbieranych audycji radiowych, programów telewizyjnych, sztuk teatralnych, filmów dla dzieci,
- Wypowiada się w rozwiniętej i uporządkowanej formie na tematy związane z doświadczeniami, przeżyciami i lekturą,
- Samodzielnie układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników na dany przez nauczyciela temat,
- Pismo jest kształtne, płynne i czytelne,
- Właściwie rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,
- Wykazuje się znajomością zasad pisowni i potrafi zastosować je w praktyce,
- Pisze ze słuchu i z pamięci bezbłędnie wyrazy, zdani i krótkie teksty,
- Potrafi prawidłowo stosować znaki interpunkcyjne, bezbłędnie porządkuje wyrazy według pierwszej i drugiej litery alfabetu,
- Ustala związki między wyrazami w zdaniu za pomocą odpowiednich pytań,
- Bezbłędnie rozpoznaje rodzaje zdań w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- Bezbłędnie rozpoznaje części mowy i zna pytania rządzące nimi,
- Bezbłędnie określa formy rzeczownika, czasownika i przymiotnika,
- Stosuje zdania i równoważniki zdań w zależności od potrzeb,
- Posługuje się zdaniami złożonymi z wykorzystaniem wskaźników zespolenia,
- Dobiera wyrazy pokrewne i wyrazy i przeciwnym znaczeniu,
- Poprawnie łączy wyrazy w związki frazeologiczne.
Osiągnięcia dobre:
- Uczeń popełnia drobne błędy w trakcie czytania,
- Czyta wolno,
- Rozumie tekst po jednorazowym przeczytaniu przy ukierunkowaniu przez nauczyciela,
- Ustala kolejność zdarzeń i ich wzajemną zależność przy niewielkiej pomocy nauczyciela,
- Dokonuje oceny bohatera i uzasadnia swój sąd wspomagany pytaniami nauczyciela,
- Wynajduje fragmenty na określony przez nauczyciela temat,
- Wykazuje się niewielką wiedzą z zakresu literatury dla dzieci,
- Wypowiada się w rozwiniętej uporządkowanej formie na tematy podane przez nauczyciela,
- Układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników pod kierunkiem nauczyciela,
- Pisze dość czytelnie i kształtnie wyrazy i zdania,
- Prawidłowo rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,
- Wykazuje się znajomością zasad pisowni i nielicznymi błędami potrafi je zastosować w praktyce,
- Rozumie znaczenie słownictwa czynnego, ale nie zawsze posługuje się nim,
- Poprawnie łączy wyrazy w związki frazeologiczne,
- Potrafi wyjaśnić większość niezrozumiałych wyrazów i związków frazeologicznych oraz zastępować je innymi.
Osiągnięcia słabe:
- Uczeń czyta wolno tekst dzieląc trudniejsze wyrazy na sylaby,
- Ma trudności ze z rozumieniem tekstu po jednorazowym przeczytaniu,
- Wymaga pomocy nauczyciela przy wykonywaniu poleceń,
- Wypowiada się na temat utworu literackiego ubogim słownictwem,
- Ma trudności z ustaleniem kolejności zdarzeń,
- Wymaga drobnych wskazówek nauczyciela przy wypowiadaniu się na określony temat,
- Układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników z dużą pomocą nauczyciela
- Popełnia błędy graficzne w zakresie proporcjonalności, kształtu, łączenia liter,
- Popełnia błędy w prawidłowym rozmieszczaniu tekstu ciągłego na stronicy,
- Wykazuje znajomość zasad pisowni i nie zawsze prawidłowo stosuje je w praktyce,
- Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu wyrazów, zdań, krótkich tekstów,
- Potrafi wykazać się zdobytymi wiadomościami pod kierunkiem nauczyciela,
- Posiada dość ubogie słownictwo,
- Buduje krótkie zdania, nie stosuje porównań, określeń, związków frazeologicznych,
- Ma trudności ze zrozumieniem krótkich wyrazów i związków frazeologicznych i zastępowaniem ich innymi.
Osiągnięcia minimalne:
- Uczeń czyta wolno głoskując i dzieląc wyrazy na zgłoski,
- Nie rozumie tekstu po jednorazowym przeczytaniu,
- Wymaga dużej i stałej pomocy nauczyciela przy wykonywaniu poleceń,
- Ma duże trudności w wypowiadaniu się na temat utworu literackiego,
- Nie potrafi samodzielnie ustalić kolejności wydarzeń, wskazać postaci, wynajdować fragmenty w utworze,
- Wymaga pytań nauczyciela przy wypowiedziach na dany temat,
- Wymaga szczególnej pomocy nauczyciela w postaci np. tekstu z lukami, rozsypanek i innych.
- Pismo mało czytelne, wolne tempo pisania,
- Niepoprawnie rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,
- Wykazuje bardzo słabą znajomość zasad pisowni,
- Popełnia rażące błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu wyrazów i zdań,
- Posiada ubogie słownictwo,
- Na pytania odpowiada wyrazami lub krótkimi zdaniami,
- Ma duże trudności ze zrozumieniem krótkich wyrazów i związków frazeologicznych, nie potrafi zastąpić ich innymi.
Nie osiągnął minimum, jeżeli:
- Nie opanował wiadomości i umiejętności w czytaniu, pracy z tekstem literackim, mówieniu określonym minimum programowym, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego zakresu,
- Pisze niepoprawnie z pamięci i ze słuchu,
- Nie zna żadnej zasady pisowni,
- Posiada bardzo ubogie słownictwo,
- Na pytania odpowiada wyrazami lub monosylabami,
- Nie rozumie trudnych wyrazów i związków frazeologicznych, nie potrafi zastępować ich innymi.
Edukacja matematyczna
- Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 1000,
- Biegle mnoży i dzieli w zakresie 100,
- Samodzielnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe, proponuje różne sposoby rozwiązań,
- Wszystkie zaproponowane przez nauczyciela prace wykonuje szybko i bez błędu, prosi o dodatkowe,
- Wykazuje zainteresowania matematyczne,
- Chętnie uczestniczy i bierze aktywny udział w grach i zabawach typu matematycznego.
- Uczeń opanował bardzo dobrze wiadomości i umiejętności przewidziane w prog. kl. II,
- Zna nazwy: „składnik”, „różnica”, „iloczyn”, „iloraz”, i umie je zastosować w praktyce,
- Stosuje prawidłowo prawo przemienności i łączności dodawania,
- Bezbłędnie zapisuje za pomocą cyfr i odczytuje liczby naturalne od 0 do 1000 oraz porównuje je, wyodrębni...
anusiaja