Konspekt lekcji
Temat: Wielkie dni przygotowania do świąt Wielkanocnych.
Założenia : Zastosowanie nowej metody w katechezie: Kett- metody.
Cele:
- operacyjne: Uczeń rozumie znaczenie poszczególnych dni: Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielka Sobota.
- ponadpodstawowe: Zna symbole związane z tymi dniami, umie je wyjaśnić, podejmuje postanowienie udziału w liturgii tych dni.
Zagadnienia wychowawcze:
- Wychowujemy dzieci do odnowy życia chrześcijańskiego.
Formy pracy:
- pogadanka
- praca zespołowa
Metody:
- podająca
- Kett- metoda- metoda rozkładania chust i tworzenia obrazu na podłodze
- Eksponująca
Zasady:
- przystępności
- poglądowości
- systematyczności
- trwałej wiedzy
Środki dydaktyczne:
- okrągła chusta
- Pismo święte
- świeca
- chleb
- dzban
- stuła
- sznurki
- napisy z określeniami dni
- kaseta
- magnetofon
- krople krwi z materiału
- gwoździe
- korona cierniowa
- bicz
- karteczki ze stacjami Drogi Krzyżowej
- kamienie
- koszyczek
Przebieg lekcji:
- Modlitwa na rozpoczęcie lekcji
- Rozłożenie okrągłej chusty ( pytamy dzieci co lub kto mógłby się znaleźć w centrum)
- Stawiamy zapaloną świecę jako symbol Chrystusa
- Podajemy dzieciom owinięty w chustę chleb i pytamy jaki jest przedmiot który dotykają i co to może być
- Uczniowie rozwijają chustę po kawałku i kładą chleb na chuście
- Pytamy o wydarzenie z życia Jezusa gdy on brał chleb
- Gdy uczniowie odpowiedzą że to Ostatnia wieczerza dokładamy dzban
- Przeczytanie fragmentu z Pisma świętego o Ostatniej Wieczerzy
- Rozmowa o wielkim czwartku:
- Ustanowienie Eucharystii – I Msza Święta
- Ustanowienie sakramentu kapłaństwa- kładą stułę
- Kładą na chuście napis określający wielki czwartek
- Dzielą się chlebem podając z rąk do rąk
- Co wydarzyło się po wieczerzy
- Wyjście do ogrodu oliwnego i czekanie na żołnierzy w towarzystwie Judasza
- Śpiew pieśni ,,Nocą ogród oliwny”
- Rozmowa na temat pojmania – Jezus wtrącony do więzienia rozkładają sznurki symbolizujące kraty więzienia
- Przejście do wielkiego piątku
- Przeczytanie fragmentu z Pisma Świętego
- Rozmowa na temat Drogi Krzyżowej Rozłożenie kartek z numerami stacji i dopasowanie do nich odpowiednich stacji
- Rozłożenie symboli związanych z Drogą Krzyżową( korona cierniowa, gwoździe, krople krwi, bicz, krzyż)
- Rozmowa na temat złożenia ciała do grobu- dzieci układają symboliczny grób z kamieni(każde dziecko kładzie symboliczny kamień)
- Przechodzimy do wielkiej soboty ( koszyczek tradycyjne święcenie potraw)
- Podsumowanie
- Uporządkowanie obrazu
- Złożenie
- Modlitwa na zakończenie lekcji
- Jako zadanie domowe dzieci mają zrobić w zeszycie ilustrację do tematu
KATECHEZA_DLA_DZIECI