Grudzień 2008
Ośrodki zainteresowań
I Skarby ziemi – węgiel/ Miły gość w przedszkolu
Zintegrowane zajęcia
edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia
Działalność dowolna
Wspomaganie rozwoju
1. O rozgniewanym węgielku” – zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie węgla w życiu człowieka
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Przybory: woreczki
3. „Powietrze wokół nas” – Zostań przyjacielem natury – dostarczanie dzieciom wiadomości nt zanieczyszczenia powietrza, kształtowanie podstawowych zasad ochrony natury
4. „Praca górników” – rysowanie węglem drzewnym, samodzielne nadawanie tytułu swoim pracom
5. Spotkanie z górnikiem, oglądanie stroju galowego oraz sprzętu przydatnego w pracy górnika: latarka, kilof
6. „List do Św. Mikołaja”- wprowadzenie litery „K,k”
Zapoznanie z wyglądem litery małej,
i wielkiej, drukowanej i pisanej
7. Mikołaj – komponowanie postaci Mikołaja z gotowych elementów, wycinanie potrzebnych elementów, ozdabianie brody, płaszcza
8. Spotkanie z Mikołajem – wprowadzenie baśniowego nastroju, śpiewanie piosenek, czytanie przez Mikołaj fragmentu książki „Pracownia Świętego Mikołaja”
9. „Mikołajki” - wspólne śpiewanie piosenek stwarzanie radosnej i swobodnej atmosfery
- dz. wypowiada się zdaniem rozwiniętym, dokonują analizy i syntezy podanych wyrazów, doskonalą spostrzegawczość wzrokową
- dz. reaguje na polecenia nauczycielki, chwyta i rzuca woreczkiem do celu
- dz. wie, że powietrze potrzebne jest do życia, umie powiedzieć gdzie jest powietrze i je opisać
- wyrażają swoje wiadomości na temat pracy górników w formie plastycznej, potrafią zaplanować swoją pracę
- dz. wiedzą jak wygląda strój górnika, wyrażają swój stosunek do ciężkiej pracy górnika w formie wierszy, piosenek, życzeń
- dz. buduje dłuższe wypowiedzi, dokonuje analizy wzrokowo – słuchowej, układają z rozsypani literowej wyrazy „kot”, budują zdania z podanymi wyrazami
- dz. potrafi wycinać elementy z papieru po linii, umie ozdobić brodę, płaszcz Mikołaja watą
- dz. uważnie słuchają czytanego tekstu, śpiewają przygotowane piosenki i recytują wiersze, są otwarte, śmiałe, dzielą się z gościem swoimi wrażeniami
-dz. potrafi indywidualnie zaśpiewać piosenkę
§ Oglądanie zdjęć kopalni, górników w roboczych
i odświętnych ubraniach, wypowiadanie się na temat oglądanych zdjęć, wyrażanie swoich spostrzeżeń.
§ Poznanie właściwości węgla na podstawie obserwacji i doświadczeń (oglądanie, dotykanie, badanie rozpuszczalności węgla w wodzie), wyciąganie wniosków.
§ Zabawy konstrukcyjne , podejmowanie prac zespołowych.
§ „Szukajcie ukrytych skarbów” – zabawa dydaktyczna - ćwiczenia orientacji przestrzennej.
§ Dobieranie wyrazów do obrazków – czytanie prostych wyrazów.
§ Przygotowanie do pisania litery „k’ – rysowanie po śladzie
§ Rysowanie na temat dowolny
§ Nauka piosenki „Kto to taki”
§ Ozdabianie znakami graficznymi worka Mikołaja
ZABAWY RUCHOWE
„Winda”
„Kucanka” – z El biegu
‘Tańczymy Lambada” – kołowa ze śpiewem
„Praca w kopalni” Naśladowcza
„ Pajacyk” z El podskoku
„Kwoka i kurczęta” – ze śpiewem
„Figurki” – orient - porządkowa
Zestaw ćwiczeń porannych
Ćwiczenia umiejętności wycinania – wycinanie worka na prezenty
II Ulubione zwierzęta domowe /Dbamy o nasze zdrowie
Zintegrowane zajęcia edukacyjne
1. „Moje zwierzątko”- słuchanie wiersza pt. „Zgadywanka- rymowanka”
Zachęcanie dzieci do kilkuzdaniowych wypowiedzi.
2.„Moje zwierzątko”- Wykonanie prac plastycznych. Doskonalenie sprawności manualnych ,poczucia estetyki
3. Małe i duże koty – wypowiedzi na temat wyglądu i życia dużych kotów
w Afryce na podstawie ilustracji.
Zapoznanie literą „y” na podstawie wyrazu koty.
4 Rytmika –zabawy przy muzyce
Nauka piosenki „Życzenia”
5. „Kocia rodzina” – poznawanie zwyczajów i trybu życia kota – rozwijanie odpowiedzialności za własne zwierzęta.
6. Razem ma być pięć- zabawa dydaktyczna wg scenariusza E.Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Rozwiązywanie prostych działań matematycznych z użyciem znaków:
„+”, „=’’.
7.„Czyścioszek” – zajęcia praktyczne w łazience, doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk, układanie obrazka z części” Jak dbam o czystość swojego ciała”, wyrabianie świadomego przestrzegania zasad
8. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych przeprowadzony z elementami gimnastyki twórczej Labana
9.Jak wygląda dzień zajączka – rozumienie znaczenia stałych czynności w rozkładzie dnia dla zdrowego człowieka, układanie działań na dodawanie w zakresie5
10 Wycieczka do Przychodni rejonowej Spotkanie z panią pielęgniarką.
- dz. wie jak opiekować się zwierzętami.
- samodzielnie wymyślają temat pracy i go realizują
- dz. doskonali analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, potrafi ułożyć zdanie z rozsypani literowej „To koty”
-dz. tańczy przy piosence
- dz. zna zwyczaje i tryb życia kotów’
- dz. zna znaczenie oraz sposób odczytywania znaków matematycznych, potrafi ułożyć i odczytać działania matematyczne w zakresie 5
- dz. znają przybory, które służą do higieny osobistej, rozumieją konieczność dbania o higienę całego ciała, potrafią ułożyć obrazek z części i nakleić go na kartce
- dz. dostrzega przestrzeń wokół siebie i potrafią ćwiczyć w określonej przestrzeni
- dz. potrafi zbudować dłuższą wypowiedź na podst. ilustracji, umieją ułożyć działanie na dodawanie w zakresie 5
- dz. wie jak ma się zachowa w przychodni.
§ Oglądanie albumu i czasopism ze zwierzętami
§ Zabawa rytmem – powtarzanie zaprezentowanego rytmu w różnych formach( klaskanie, tupanie, stukanie)
§ Odczytywanie wyrazów z plątaniny i rozwiązywanie rebusów
§ Zabawa dydaktyczna „Znajdź swoją parę” – łączenie w pary litery małej z tą samą wielką
§ Układanie w całość pociętego obrazka tygrysa
§ „Odbijanki” – rysowanie za pomocą kalki technicznej wybranego obrazka, ćw koordynacji wzrokowo – ruchowej
§ Rysowanie kredkami przez chętne dzieci nt „Co najchętniej robię w domu zanim pójdę spać”
§ Co pasyje” – dopasowywanie zdań do odpowiedniego obrazka – ćwiczenia w czytaniu
§ Wycinanie sylab, układanie wyrazów, odczytywanie ich
§ Kubeczki – składanie wg. instrukcji nauczyciela
ZABAWY EUCHOWE
„Po śladach” – z El równowagi
„Kot i mysz” – zabawa kołowa
„Koty” – improwizacja ruchowa
„Manekin” – z partnerem
Ćwiczenia umiejętności zapamiętywania
III Zwyczaje świąteczne
1. „Przy choince” – ustalenie kolejności zdarzeń i opowiadanie historyjki. Czytanie ze zrozumieniem napisów na bombkach. Prowadzenie dyskusji dotyczącej wyboru choinki – choinka sztuczna czy ekologiczna
2.„Choinka – strojnisia” – ubieranie choinki w sali, wieszanie ozdób zwrócenie uwagi na przestrzeganie właściwej kolejności zawieszania kolejnych elementów dekoracyjnych.
3.Zabawy z literami- układanie wyrazów z alfabetu ruchomego,
( elem. metody Majchrzak). Wprowadzenie litery: E,e;
4 Przygotowanie Jasełek do przeglądu w teatrze „Jasełka 2009”.
...
krugra