grudzień 08.doc

(128 KB) Pobierz

             

                           Grudzień  2008

 

 

        Ośrodki zainteresowań 

 

   

  1. Skarby ziemi – węgiel/ Miły gość w przedszkolu;
  2. Ulubione zwierzęta domowe / Dbamy o nasze zdrowie;
  3. Zwyczaje świąteczne ;
  4. Święta w moim domu
  5. Zatańczmy wokół choinki

                                                                                                                  

 

 

 

 

I Skarby ziemi – węgiel/ Miły gość w przedszkolu

 

Zintegrowane zajęcia

edukacyjne

 

Przewidywane osiągnięcia

 

Działalność dowolna

 

Wspomaganie rozwoju

                                                                                                                    1. O rozgniewanym węgielku” – zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie węgla w życiu człowieka

 

 

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Przybory: woreczki

 

 

3. „Powietrze wokół nas” – Zostań przyjacielem natury – dostarczanie dzieciom wiadomości nt zanieczyszczenia powietrza, kształtowanie podstawowych zasad ochrony natury

 

4. „Praca górników” – rysowanie węglem drzewnym, samodzielne nadawanie tytułu swoim pracom

 

 

5. Spotkanie z górnikiem, oglądanie stroju galowego oraz sprzętu przydatnego w pracy górnika: latarka, kilof

 

 

 

 

6. „List do Św. Mikołaja”- wprowadzenie litery „K,k”

Zapoznanie z wyglądem litery małej,

i wielkiej, drukowanej i pisanej

 

 

7. Mikołaj – komponowanie postaci Mikołaja z gotowych elementów, wycinanie potrzebnych elementów, ozdabianie brody,  płaszcza

 

8. Spotkanie z Mikołajem – wprowadzenie baśniowego nastroju, śpiewanie piosenek, czytanie przez Mikołaj fragmentu książki „Pracownia Świętego Mikołaja”

 

9. „Mikołajki”  - wspólne śpiewanie piosenek stwarzanie radosnej i swobodnej atmosfery

 

- dz. wypowiada się zdaniem rozwiniętym, dokonują analizy i syntezy podanych wyrazów, doskonalą spostrzegawczość wzrokową

 

- dz. reaguje na polecenia nauczycielki, chwyta i rzuca woreczkiem do celu

 

- dz. wie, że powietrze potrzebne jest do życia, umie powiedzieć gdzie jest powietrze i je opisać

 

 

 

 

- wyrażają swoje wiadomości na temat pracy górników w formie plastycznej, potrafią zaplanować swoją pracę

 

- dz. wiedzą jak wygląda strój górnika, wyrażają swój stosunek do ciężkiej pracy górnika w formie wierszy, piosenek, życzeń

 

 

 

 

- dz. buduje dłuższe wypowiedzi, dokonuje analizy wzrokowo – słuchowej, układają z rozsypani literowej wyrazy „kot”, budują zdania z podanymi wyrazami

 

- dz. potrafi wycinać elementy z papieru po linii, umie ozdobić brodę, płaszcz Mikołaja watą

 

 

- dz. uważnie słuchają czytanego tekstu, śpiewają przygotowane piosenki i recytują wiersze, są otwarte, śmiałe, dzielą się z gościem swoimi wrażeniami

 

-dz. potrafi indywidualnie zaśpiewać piosenkę 

 

 

§  Oglądanie zdjęć kopalni, górników w roboczych

   i odświętnych ubraniach, wypowiadanie się na temat oglądanych zdjęć, wyrażanie swoich spostrzeżeń.

 

§  Poznanie właściwości węgla na podstawie obserwacji i doświadczeń (oglądanie, dotykanie, badanie rozpuszczalności węgla w wodzie), wyciąganie wniosków.

 

§  Zabawy konstrukcyjne , podejmowanie prac zespołowych.

 

§  „Szukajcie ukrytych skarbów” – zabawa dydaktyczna  - ćwiczenia orientacji przestrzennej.

 

§  Dobieranie wyrazów do obrazków – czytanie prostych wyrazów.

 

 

 

§  Przygotowanie do pisania litery „k’ – rysowanie po śladzie

 

§  Rysowanie na temat dowolny

 

§  Nauka piosenki „Kto to taki”

 

§  Ozdabianie znakami graficznymi worka Mikołaja

 

 

 

ZABAWY RUCHOWE

 

„Winda”

„Kucanka” – z El biegu

‘Tańczymy Lambada” – kołowa ze śpiewem

„Praca w kopalni” Naśladowcza

„ Pajacyk” z El podskoku

„Kwoka i kurczęta” – ze śpiewem

„Figurki” – orient - porządkowa

 

Zestaw ćwiczeń porannych

 

 

 

 

Ćwiczenia umiejętności wycinania – wycinanie worka na prezenty

 

 

 

 

 

II Ulubione zwierzęta domowe /Dbamy o nasze zdrowie

 

Zintegrowane zajęcia edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia

Działalność dowolna

Wspomaganie rozwoju

1. „Moje zwierzątko”- słuchanie wiersza pt. „Zgadywanka- rymowanka”

Zachęcanie dzieci do kilkuzdaniowych wypowiedzi.

 

2.„Moje zwierzątko”- Wykonanie prac plastycznych. Doskonalenie sprawności manualnych ,poczucia estetyki

 

3. Małe i duże koty – wypowiedzi na temat wyglądu i życia dużych kotów

w Afryce na podstawie ilustracji.

Zapoznanie literą „y” na podstawie wyrazu koty.

 

4 Rytmika –zabawy przy muzyce

Nauka piosenki „Życzenia”

 

5. „Kocia rodzina” – poznawanie zwyczajów i trybu życia kota – rozwijanie odpowiedzialności za własne zwierzęta.

 

6. Razem ma być pięć- zabawa dydaktyczna wg scenariusza E.Gruszczyk – Kolczyńskiej.

Rozwiązywanie prostych działań matematycznych z użyciem znaków:

„+”, „=’’.

 

 

7.„Czyścioszek” – zajęcia praktyczne w łazience, doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk, układanie obrazka z części” Jak dbam o czystość swojego ciała”, wyrabianie świadomego przestrzegania zasad

 

8. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych przeprowadzony z elementami gimnastyki  twórczej Labana

 

9.Jak wygląda dzień zajączka – rozumienie znaczenia stałych czynności w rozkładzie dnia dla zdrowego człowieka, układanie działań na dodawanie w zakresie5

 

 

10 Wycieczka do Przychodni rejonowej Spotkanie z panią pielęgniarką.

 

- dz. wie jak opiekować się zwierzętami.

 

 

 

- samodzielnie wymyślają temat pracy i go realizują

 

 

- dz. doskonali analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, potrafi ułożyć zdanie z rozsypani literowej „To koty”

 

 

-dz. tańczy przy piosence

 

- dz. zna zwyczaje i tryb życia kotów

 

 

 

- dz. zna znaczenie oraz sposób odczytywania znaków matematycznych, potrafi ułożyć i odczytać działania matematyczne w zakresie 5

 

 

 

- dz. znają przybory, które służą do higieny osobistej, rozumieją konieczność dbania o higienę całego ciała, potrafią ułożyć obrazek z części i nakleić go na kartce

 

- dz. dostrzega przestrzeń wokół siebie i potrafią ćwiczyć w określonej przestrzeni

 

 

- dz. potrafi zbudować dłuższą wypowiedź na podst. ilustracji, umieją ułożyć działanie na dodawanie w zakresie 5

 

 

- dz. wie jak ma się zachowa w przychodni.

 

§     Oglądanie albumu i czasopism ze zwierzętami

 

§     Zabawa rytmem – powtarzanie zaprezentowanego rytmu w różnych formach( klaskanie, tupanie, stukanie)

 

§     Odczytywanie wyrazów z plątaniny i rozwiązywanie rebusów

 

§     Zabawa dydaktyczna „Znajdź swoją parę” – łączenie w pary litery małej z tą samą wielką

§     Układanie w całość pociętego obrazka tygrysa

 

§     „Odbijanki” – rysowanie za pomocą kalki technicznej wybranego obrazka, ćw koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

 

 

 

 

§  Rysowanie kredkami przez chętne dzieci nt „Co najchętniej robię w domu zanim pójdę spać”

 

§  Co pasyje” – dopasowywanie zdań do odpowiedniego obrazka – ćwiczenia w czytaniu

 

§  Wycinanie sylab, układanie wyrazów, odczytywanie ich

 

 

§  Kubeczki – składanie wg. instrukcji nauczyciela

 

ZABAWY EUCHOWE

 

„Po śladach” – z El równowagi

„Kot i mysz” – zabawa kołowa

„Koty” – improwizacja ruchowa

„Manekin” – z partnerem

 

Zestaw ćwiczeń porannych

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia umiejętności zapamiętywania

 

 

 

 

III Zwyczaje świąteczne

 

Zintegrowane zajęcia edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia

Działalność dowolna

Wspomaganie rozwoju

 

1. „Przy choince” – ustalenie kolejności zdarzeń i opowiadanie historyjki. Czytanie ze zrozumieniem napisów na bombkach. Prowadzenie dyskusji dotyczącej wyboru choinki – choinka sztuczna czy ekologiczna

 

2.„Choinka – strojnisia”ubieranie choinki w sali, wieszanie ozdób zwrócenie uwagi na przestrzeganie właściwej kolejności zawieszania kolejnych elementów dekoracyjnych.

 

3.Zabawy z literami- układanie wyrazów  z alfabetu ruchomego,

( elem. metody Majchrzak). Wprowadzenie litery: E,e;

 

4 Przygotowanie Jasełek do przeglądu w teatrze „Jasełka 2009”.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin