brail.doc

(73 KB) Pobierz

Poniżej znajduje się tablica znaków alfabetu brajla z uwzględnieniem polskich znaków diakrytycznych.

Znaki zostały opisane w następujący sposób: znak, a obok w nawiasach kwadratowych pozycje punktów wypukłych. Numeracja punktów jest ogólnie przyjęta i należy ją rozumieć w następujący sposób:

  1. punkt w lewym górnym rogu
  2. punkt po lewej w środku
  3. punkt w lewym dolnym rogu
  4. punkt w prawym górnym rogu
  5. punkt po prawej w środku
  6. punkt w prawym dolnym rogu

tabela 1. litery

a

[1]

ą

[1,6]

b

[1,2]

c

[1,4]

ć

[1,4,6]

d

[1,4,5]

e

[1,5]

ę

[1,5,6]

f

[1,2,4]

g

[1,2,4,5]

h

[1,2,4]

i

[2,4]

j

[2,4,5]

k

[1,3]

l

[1,2,3]

ł

[1,2,6]

m

[1,3,4]

n

[1,3,4,5]

ń

[1,4,5,6]

o

[1,3,5]

ó

[3,4,6]

p

[1,2,3,4]

q

[1,2,3,4,5]

r

[1,2,3,5]

s

[2,3,4]

ś

[2,4,6]

t

[2,3,4,5]

u

[1,3,6]

v

[1,2,3,6]

w

[2,4,5,6]

x

[1,3,4,6]

y

[1,3,4,5,6]

z

[1,3,5,6]

ż

[1,2,3,4,6]

ź

[2,3,4,6]

 

 

 

Tabela 2. znaki interpunkcyjne

. (kropka)

[3]

, (przecinek)

[2]

: (dwukropek)

[2,5]

; (średnik)

[2,3]

- (myślnik)

[3,6]

! (wykrzyknik)

[2,3,5]

? (znak zapytania)

[2,6]

( (lewy nawias)

[2,3,5,6]

) (prawy nawias)

[2,3,5,6]

” (cudzysłów otwierający)

[2,3,6]

” (cudzysłów zamykający)

[3,5,6]

[’ (apostrof)

[4]

Normalnie cyfry prefiksuje się znakiem [3,4,5,6] stawianym przed całym zapisem matematycznym - liczbą lub wyrażeniem

 

 

 

 

 

·         KOLEJNOŚĆ WPROWADZANIA LITER BRAJLOWSKICH JEST RÓŻNA OD KOLEJNOŚĆI WPROWADZANIA LITER CZARNODRUKOWYCH U DZIECI WIDZĄCYCH.

Metodyka nauczania brajla powinna być oparta na naukowym ustaleniu kolejności wprowadzania znaków, zarówno w procesie czytania, jak i pisania. Znacznie wcześniej powinny być wprowadzane znaki i pewne połączenia znaków, które są łatwiej percepowane przez czytających.

·         Zasada wprowadzania znaków brajlowskich jest następująca: jako pierwsze wprowadzane są znaki zawierające punkty lewej i górnej części sześciopunktu i równocześnie te, które składają się z jednego, dwóch lub trzech punktów. Jeden z elementarzy dla dzieci niewidomych opracowany przez J. Kamińskę, B. Pierzchałę, B. Regułę "Mój elementarz" Kraków 1996, zgodnie z powyższą zasadą proponuje następującą kolejność wprowadzania liter brajlowskich:

 

później litery: o, u, d, e, s, t, itd. UWAGA! Zarówno u dorosłych osób ociemniałych jak i młodzieży, która rozpoczynając naukę brajla, potrafi czytać i pisać pismem czarnodrukowym, nie jest konieczne stosowanie powyższej kolejności, a jedynie zgodnie z sekwencją alfabetyczną.

·         Zasada stopniowania trudności. Wprowadzając dziecku pojęcie sześciopunktu, a więc zapoznając go z układem punktów w sześciopunkcie brajlowskim (pozycja, numery punktów), warto zacząć od powiększonego sześciopunktu. Doskonale nadają się do tego kostki brajlowskie lub wytłaczanki do jajek z sześcioma wgłębieniami oraz kule, np. z plasteliny. Wprowadzając konkretną literę brajlowską należy unikać powiększonego wzoru litery, ponieważ zmusza się małe palce dziecka do wykonywania dodatkowych ruchów, potrzebnych do identyfikacji wszystkich powiększonych punktów w znaku.

·         Należy zwrócić uwagę na różne umiejętności, których opanowanie pozwoli na biegłe i poprawne czytanie ze zrozumieniem, np.: poziom percepcji dotykowej, sposób pracy rąk i przesuwania palców, pozycja ciała podczas czytania itp. Pomocny w pracy z niewidomym jest "Kwestionariusz oceny umiejętności związanych z czytaniem pisma Braille'a" Witczak - Nowotna J., Paplińska M. Niepełnosprawność i Rehabilitacja nr 3, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2003

·         Dobierając narzędzia do nauki pisania pismem Braille'a należy kierować się indywidualnymi potrzebami i możliwościami początkującego użytkownika brajla. Stosunkowo łatwym narzędziem do nauki pisania brajlem jest maszyna brajlowska i od niej warto zaczynać nauczanie dzieci. Jeśli osoba (dziecko, czy dorosły) nie ma większych trudności w orientacji i rozumieniu pojęć przestrzennych można rozpocząć naukę pisania na tabliczce brajlowskiej, ale po opanowaniu podstawowych zasad zapisu na maszynie. U osób ze zwiększonymi potrzebami i/lub niepełnosprawnością sprzężoną, mechaniczna lub elektroniczna maszyna brajlowska wydaje się być najlepszym narzędziem do pisania brajlem.

·         Brajl nie jest pismem tylko dla niewidomych. Osoby widzące: rodzina i przyjaciele niewidomego mogą w stosunkowo krótkim czasie opanować zasady czytania i pisania pismem Louisa Braille'a. Dla osób widzących, które zazwyczaj korzystają z pamięci wzrokowej, pomocą w uczeniu się brajla jest użycie kontrastowego druku w postaci brajla czarnodrukowego. Ukazanie całego sześciopunktu z zaakcentowaniem punktów aktywnych wspomaga orientowanie się w sześciopunkcie oraz ułatwia identyfikację znaku brajlowskiego z odpowiadającą mu literą lub znakiem interpunkcyjnym. Wypukłe punkty w znaku brajlowskim zostały oznaczane jako duże czarne punkty Nieaktywne punkty w znaku, a więc te, które nie są wypukłe, zaznaczono mniejszymi, czarnymi kropkami.

Brajl czarnodrukowy nie powinien być stosowany jako samodzielna metoda nauki pisma punktowego, a jedynie jako metoda wspierająca.

Gdzie i w jaki sposób nauczyć się brajla:

·         W Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku: Pedagogika Specjalna, specjalność: Tyflopedagogika na studiach dziennych i zaocznych oprócz opanowania Technik brajlowskich i Metodyki nauczania technik brajlowskich, studenci uzyskują wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne niezbędne w pracy z osobami niewidomymi i słabo widzącymi, również z dodatkowymi niesprawnościami.

·         Samodzielnie, korzystając z broszur wydawanych przez Polski Związek Niewidomych.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin