Rozproszony system plikow.pdf

(157 KB) Pobierz
34780942 UNPDF
Ó Janina Mincer
Systemy Operacyjne
Rozproszony system plik ó w
DFS (ang. Distributed File System) stanowi rozproszon„
implementacjŒ klasycznego modelu systemu plik ó w z
podzia‡em czasu, w kt ó rym wielu u¿ytkownik ó w
wsp ó ‡dzieli pliki i zasoby pamiŒciowe
DFS zarz„dza zbiorami rozproszonych urz„dzeæ pamiŒci
Nazewnictwo i przezroczysto Ͼ
• Nazewnictwo to odwzorowanie miŒdzy obiektami
logicznymi a fizycznymi
• Przezroczysty DFS ukrywa po‡o¿enie pliku w sieci
• W przypadku pliku, kt ó rego kopie znajduj„ siŒ w r ó ¿nych
wŒz‡ach sieci, odwzorowanie tworzy zbi ó r lokalizacji
kopii pliku; przezroczysty DFS ukrywa zar ó wno istnienie
wielu kopii, jak i ich po‡o¿enie
• Przezroczysto œæ po‡o¿enia - nazwa pliku nie daje ¿adnej
wskaz ó wki nt fizycznego po‡o¿enia pliku (np.
/server1/dir1/dir2, ale gdzie jest server1?)
- nazwa pliku oznacza okre œ lony, cho æ ukryty, zbi ó r
blok ó w dyskowych
- mo¿e ujawnia æ zale¿no œæ miŒdzy sk‡adowymi nazwy a
komputerami
- nie jest mo¿liwa automatyczna zmiana po‡o¿enia pliku
• Niezale¿no œæ po‡o¿enia - nazwy pliku nie trzeba zmienia æ
wtedy, gdy plik zmienia swoje fizyczne po‡o¿enie
- lepsza abstrakcja pliku (nazwa okre œ la zawarto œæ , nie
po‡o¿enie)
- oddziela hierarchiŒ nazw od hierarchii urz„dzeæ pamiŒci
Rozproszony system plik ó w
str. 1
34780942.002.png 34780942.003.png
Ó Janina Mincer
Systemy Operacyjne
Schematy tworzenia nazw
1.Nazwa pliku sk‡ada siŒ z nazwy komputera
macierzystego i nazwy lokalnej; gwarantowana
jednoznaczno œæ w ca‡ym systemie
2.Zdalne katalogi s„ montowane w lokalnym katalogu
tworz„c sp ó jne drzewo katalog ó w; dostŒp przezroczysty
jedynie do wcze œ niej zamontowanych katalog ó w (np.
NFS)
3.Pe‡na integracja sk‡adowych system ó w plik ó w
- jedna globalna struktura nazw obejmuje wszystkie pliki
w systemie
- je œ li serwer jest niedostŒpny, to pewien zbi ó r katalog ó w
te¿ staje siŒ niedostŒpny (np. Locus, Sprite, Andrew)
Semantyka wsp ó ‡dzielenia pliku
• Semantyka Unixa - system wymusza porz„dkowanie
wszystkich operacji w czasie i zawsze przekazuje
najbardziej aktualn„ zawarto œæ
• Semantyka sesji - zmiany w otwartym pliku s„
pocz„tkowo widoczne tylko w procesie dokonuj„cym
modyfikacji. Inne procesy zauwa¿„ zmiany dopiero po
zamkniŒciu pliku
• Pliki niemodyfikowalne - nie mo¿na otworzy æ pliku do
zapisu, jedynie do odczytu i do tworzenia (zamiast
modyfikowania pliku, trzeba utworzy æ go od nowa pod t„
sam„ nazw„ - ta operacja jest atomowa)
• Transakcje - wszystkie zmiany maj„ w‡asno œæ „ wszystko
albo nic (np. system bankowy)
Zdalny dostŒp do plik ó w
1.Przechowywanie ostatnio u¿ywanych blok ó w dyskowych
w podrŒcznej pamiŒci buforowej pozwala zmniejszy æ ruch
w sieci
Rozproszony system plik ó w
str. 2
34780942.004.png
Ó Janina Mincer
Systemy Operacyjne
• je œ li potrzebnych danych nie ma w pamiŒci podrŒcznej, to
sprowadza siΠich kopiΠz serwera
• klient korzysta z kopii przechowywanej w pamiŒci podr.
• pliki identyfikuje siŒ z kopi„ g‡ ó wn„ w serwerze, ale w
r ó ¿nych pamiŒciach podrŒcznych w sieci mog„ przebywa æ
2.Problem utrzymania sp ó jno œ ci pamiŒci podrŒcznych, tzn.
zgodno œ ci kopii podrzŒdnych z kopi„ g‡ ó wn„
3.Gdzie przechowywa æ pliki: dysk serwera, pamiŒ æ g‡ ó wna
serwera, dysk klienta, pamiŒ æ g‡ ó wna klienta
4.Zalety dyskowych pamiŒci podrŒcznych
• niezawodno œæ (nie przepadaj„ podczas awarii)
• dane przechowywane w pamiŒci podrŒcznej na dysku
pozostaj„ tam podczas rekonstrukcji systemu po awarii i
nie trzeba ich ponownie sprowadza æ
5.Zalety pamiŒci podrŒcznej w pamiŒci g‡ ó wnej
• umo¿liwiaj„ korzystanie z bezdyskowych stacji roboczych
• kr ó tszy czas dostŒpu do danych
• pamiŒci podrŒczne po stronie serwera s„ w pamiŒci
g‡ ó wnej niezale¿nie od tego, gdzie przechowuje siŒ
pamiŒci podrŒczne klienta; je œ li przechowuje siŒ je w
pamiŒci g‡ ó wnej, to mo¿na zastosowa æ pojedynczy
mechanizm obs‡ugi pamiŒci podrŒcznej po stronie serwera
i klienta
6.Aktualizowanie danych w pamiŒci podrŒcznej
• Natychmiastowe pisanie (ang. write-through) - przesy‡a
siΠdane do serwera natychmiast po umieszczeniu ich w
pamiŒci podrŒcznej. Niezawodne, ale s‡aba wydajno œæ
Rozproszony system plik ó w
str. 3
Ó Janina Mincer
Systemy Operacyjne
• Op óŸ nione pisanie (ang. delayed-write) - modyfikacje
zapisuje siŒ w pamiŒci podrŒcznej i p óŸ niej przesy‡a do
serwera; zawodne
- wariant: przegl„da siŒ pamiŒ æ podrŒczn„ w regularnych
odstŒpach czasu i wysy‡a do serwera bloki modyfikowane
od ostatniego przegl„dania (np. Sprite)
- wariant (ang. write-on-close): dane przesy‡a siŒ do
serwera po zamkniŒciu pliku. Najlepsze w przypadku, gdy
pliki s„ otwarte d‡ugo i czŒsto modyfikowane
7.Weryfikacja aktualno œ ci danych - czy kopia lokalna w
pamiŒci podrŒcznej jest zgodna z kopi„ g‡ ó wn„?
weryfikacjŒ zgodno œ ci mo¿e zainicjowa æ klient lub serwer
Por ó wnanie obs‡ugi zdalnej i pamiŒci podrŒcznej
• PamiŒ æ podrŒczna pozwala obs‡ugiwa æ wiŒkszo œæ ¿„daæ
zdalnego dostŒpu tak szybko jak ¿„dania lokalnego
dostŒpu
• Powoduje, ¿e kontakt z serwerem jest rzadszy:
- mniejsze obci„¿enie serwera i ruch w sieci
- wiŒksza mo¿liwo œæ skalowalno œ ci
• Narzut zwi„zany z komunikacj„ poprzez sie æ jest
mniejszy, gdy przesy‡a siŒ dane du¿ymi porcjami (pamiŒ æ
podrŒczna) zamiast jako szereg odpowiedzi na specjalne
¿„dania (obs‡uga zdalna)
• PamiŒ æ podrŒczna sprawdza siŒ lepiej, gdy ¿„dania pisania
s„ rzadkie (gdy czŒste, du¿y narzut na utrzymanie
zgodno œ ci)
• PamiŒ æ podrŒczna pozwala osi„ga æ korzy œ ci, gdy
wykonanie odbywa siΠna komputerze z lokalnymi
dyskami lub du¿„ pamiŒci„ g‡ ó wn„
Rozproszony system plik ó w
str. 4
34780942.005.png
Ó Janina Mincer
Systemy Operacyjne
• Zdalny dostŒp na komputerach bezdyskowych i z ma‡„
pamiŒci„ g‡ ó wn„ trzeba realizowa æ poprzez zdaln„
obs‡ugŒ
Stanowy (ang. stateful) serwer plik ó w
• Mechanizm:
- Klient otwiera plik
- Serwer odczytuje informacje z dysku, wstawia do
pamiŒci, przekazuje klientowi jednoznaczny identyfikator
- Klient u¿ywa tego identyfikatora podczas kolejnych
dostŒp ó w
- Serwer musi odzyska æ pamiŒ æ u¿ywan„ przez klient ó w,
kt ó rzy przestaj„ by æ aktywni
• ZwiŒkszona wydajno œæ
- Mniej dostŒp ó w dyskowych
- Serwer wie czy plik otwarto do sekwencyjnego dostŒpu i
mo¿e czyta æ z wyprzedzeniem nastŒpne bloki
Bezstanowy (ang. stateless) serwer plik ó w
• Ka¿de ¿„danie jest samowystarczalne, wiŒc nie trzeba
przechowywa æ informacji o stanie
• Ka¿de ¿„danie identyfikuje plik i pozycjŒ w pliku
• Nie trzeba otwiera æ i zamyka æ po‡„czenia (zbŒdne open i
close dla pliku)
• Nie trzeba przeznacza æ miejsca na pamiŒtanie informacji
o stanie
• Nie ma ograniczeæ na liczbŒ otwartych plik ó w
R ó ¿nice miŒdzy serwerem stanowym i bezstanowym
• Rekonstrukcja systemu po awarii
- Serwer stanowy gubi ca‡„ informacjŒ; mo¿e j„ odtworzy æ
prowadz„c dialog z klientem lub zakoæczy æ rozpoczŒte
operacje z b‡Œdem. Serwer musi wiedzie æ , kt ó rzy klienci
Rozproszony system plik ó w
str. 5
34780942.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin