PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY CZWARTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Rok szkolny
Szkoła podstawowa nr ….. Nr programu nauczania AZ – 2 – 01/1
S E M E S T R I
I. Poszukiwanie prawdziwego szczęścia i wspólnoty
1. Nr lekcji, temat (dziennik, zeszyt ucznia)
2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe i korelacje z innymi przedmiotami
3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe
4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe
1.Wprowadzanie ucznia w nowe uwarunkowania szkolno-katechetyczne(W klasie czwartej).
Człowiek istota społeczna, grupa i więzi społeczne(wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
Katechizowany:– wymienia nowe uwarunkowania w nowym roku szkolnym;– prosi Boga o błogosławieństwo;
Katechizowany:
– chce być pilnym uczniem i dobrym kolegą; – podejmuje dobre postanowienia
2.Odkrywanie planu Boga wobec człowieka (Plan lekcji i plan Boga).
Poszukiwanie prawdziwego szczęścia (język polski).
Katechizowany:– wie, dlaczego plany są konieczne;– określa, jaki plan tworzy Bóg względem człowieka;
– wylicza przymioty Boga;– wyjaśnia terminy: szczęście, nieszczęście;– dziękuje za Boży plan.
3.Motywowanie udziału we wspólnocie eucharystycznej(We wspólnocie z Jezusem).
Podstawowe zasady życia społecznego (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
Katechizowany:– wie, co to jest wspólnota;– wymienia osoby, które troszczą się o niego;
– wylicza uwarunkowania wspólnoty;– zabiega o szczególną wspólnotę z Bogiem i ludźmi;– wyjaśnia, kiedy tworzy się wspólnota eucharystyczna
4.Rozbudzanie pragnienia biblijnego szczęścia(Czy chcesz być szczęśliwy?).
Szacunek do wszystkich członków rodziny (wychowanie do życia w rodzinie).
Katechizowany – wymienia cechy człowieka szczęśliwego;– wylicza biblijne warunki szczęścia;
– troszczy się o wypełnianie słowa Bożego we własnym życiu;– wie, co jest wrogiem szczęścia człowieka.
5.Odkrywanie szczęścia w przyjaźni z Bogiem i ludźmi(Szukaj przyjaciół).
Bohaterowie poszukujący szczęścia (język polski).
Katechizowany:– wylicza cechy przyjaźni;– wie, od kiedy rozpoczęła się jego przyjaźń z Jezusem; – opowiada treść tekstu J 15, 12-17;– dostrzega swoich przyjaciół;
– zna prawo przyjaźni nakreślone przez Jezusa;
– troszczy się o własną przyjaźń z Bogiem i ludźmi.
6.Rozpoznawanie znaków przyjaznej obecności Boga(Znaki obecności Boga).
Katechizowany:– opowiada tekst Łk 24, 13-32; – rozpoznaje znaki sakramentalne; – oddaje szacunek znakom obecności Boga.
– wie, dlaczego Kościół i sakramenty to szczególne znaki obecności Boga;
7. Formowanie wdzięczności ucznia za dzieło zbawienia(Największy znak przyjaźni Boga).
Katechizowany:– zna tekst J 3, 16-17; – wie, jaki jest największy znak przyjaźni Boga;
– tłumaczy, dlaczego Jezus jest największym znakiem przyjaźni Boga; – dziękuje za zbawienie.
8.Umacnianie relacji z Bogiem i bliźnimi. (Szczęśliwy z innymi)
W poszukiwaniu prawdziwego szczęścia (język polski). Zasady życia w rodzinie i społeczeństwie(wychowanie do życia w rodzinie, patriotyczne i obywatelskie).
Katechizowany: – zna podstawowe teksty biblijne I grupy tematycznej;– okazuje szacunek Bogu, sobie i bliźnim.
– potrafi rozpoznać wartość wspólnoty, szczęścia, przyjaźni;
II Bóg objawia swoją tajemnicę
9.Dostrzeganie Boga w stworzeniu (Szukamy Boga).
Sposoby rozpoznawania wypowiedzi (język polski).
Katechizowany:– wie, że za pośrednictwem stworzenia możemy poznawać Boga; – uwielbia Boga w stworzeniach.
– na wybranym przykładzie stworzenia wyjaśnia wielkość i bliskość Boga;
10.Odkrywanie miejsc spotkania z Bogiem(Miejsca spotkań ludzi z Bogiem).
Wdzięczność wobec najbliższych (wychowanie do życia w rodzinie).
Katechizowany: – wymienia podstawowe miejsca spotkań Boga z ludźmi;
– wyjaśnia, co jest potrzebne ze strony człowieka, by nawiązana została więź z Bogiem; – jest otwarty na spotkanie z Bogiem w znakach.
11. Rozpoznawanie właściwego obrazu Boga(Bóg przyjazny i bliski).
Szacunek dla innych osób (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
Katechizowany: – zna opowiadanie o spotkaniu Boga z Eliaszem; – opowiada, w jaki sposób Bóg objawił się przyjazny Eliaszowi;
– poszukuje właściwego obrazu Boga; – pogłębia relację z Bogiem.
12.Rozeznawanie nadzwyczajności Biblii(Księga ksiąg).
Rozpoznawanie treści wypowiedzi w Biblii (język polski).
Katechizowany: – wyjaśnia terminy: testament, Biblia;– zna podział Pisma Świętego;
– opowiada, w jakim celu powstała Biblia;– wyjaśnia, dlaczego autorów Biblii nazywamy natchnionymi; – zachęca do czytania Biblii.
13.Zdobywanie umiejętności posługiwania się Biblią(Jak korzystać z Pisma Świętego?).
Forma treści Biblii (język polski).
Katechizowany:– wie, co to są sigla biblijne; – potrafi odszukać w Biblii dowolny fragment;
– próbuje modlić się tekstami biblijnymi; – samodzielnie doskonali umiejętność posługiwania się Pismem Świętym.
14....
Juhani