sprzętowy symulator procesorów AVR.pdf

(594 KB) Pobierz
Sprzętowy emulator procesorów AVR - AVT-5039
Sprzętowy emulator procesorów AVR
P R O J E K T Y
Sprzętowy emulator
procesorów AVR
AVT−5039
Wzrastaj¹ca z†dnia na
dzieÒ popularnoúÊ procesorÛw
RISC z†rodziny AVR,
produkowanych przez firmÍ
ATMEL, spowodowa³a istn¹
lawinÍ coraz to nowszych
narzÍdzi programowych
i†sprzÍtowych wspomagaj¹cych
opracowywanie programÛw dla
tych procesorÛw. Na ³amach
EP opisaliúmy juø kilka
programatorÛw i†zestawÛw
uruchomieniowych, ale do
pe³ni szczÍúcia brakowa³o†-
jak do tej pory - jedynie
jakiegoú prostego emulatora
sprzÍtowego, umoøliwiaj¹cego
testowanie napisanego
oprogramowania
w†úrodowisku, dla ktÛrego
zosta³o przeznaczone.
Kaødy elektronik wie, jak bar-
dzo dobry emulator sprzÍtowy
moøe u³atwiÊ pracÍ i†przyspieszyÊ
tworzenie nowego oprogramowa-
nia. Jednak skonstruowanie na-
prawdÍ dobrego emulatora jest
zadaniem trudnym, a†uk³ady tego
typu s¹ zazwyczaj doúÊ skompli-
kowane i†kosztowne. Dlatego teø,
pomimo øe zdawa³em sobie spra-
wÍ z†koniecznoúci zaprojektowa-
nia emulatora sprzÍtowego dla
procesorÛw AVR, odwleka³em
doúÊ d³ugo rozpoczÍcie prac nad
takim urz¹dzeniem. Wszystkie
procesory z†rodziny AVR mog¹
byÊ programowane w†systemie ISP
( In System Programming ), co po-
woduje, øe stosowanie emulato-
rÛw jest wprawdzie poø¹dane,
lecz nie absolutnie konieczne.
Kaødy procesor AVR moøna za-
programowaÊ bezpoúrednio w†jego
docelowym úrodowisku bez ko-
niecznoúci wyjmowania z†pod-
stawki, umieszczania w†programa-
torze i†ponownego instalowania
w†systemie. Jeøeli przy tym pra-
cujemy w†dobrze opracowanym
úrodowisku programistycznym, ta-
kim jak BASCOM czy Code Vi-
sionC, to zaprogramowanie proce-
sora i†przygotowanie uk³adu do
przeprowadzenia stosownych tes-
tÛw sprowadza siÍ najczÍúciej do
jednego klikniÍcia myszk¹ lub
naciúniÍcia jednego klawisza. Wy-
nika z†tego, øe emulator sprzÍto-
wy dla procesorÛw AVR, bÍd¹cy
komfortowym, ale nie nieodzow-
nym uzupe³nieniem zestawu na-
rzÍdzi pracy, nie moøe byÊ uk³a-
dem nadmiernie skomplikowanym
ani kosztownym.
Rozwi¹zanie problemu przy-
sz³o nagle i†z†pokor¹ muszÍ przy-
znaÊ, øe bynajmniej nie jest ono
moj¹ zas³ug¹. Program monitora,
umoøliwiaj¹cy emulacje proceso-
rÛw AVR za pomoc¹ procesorÛw
AVR, powsta³ w niezawodnej jak
zwykle firmie MCS Electronics,
zosta³ napisany przez mojego
Przyjaciela, pana Marka Albertsa.
Program ten umoøliwi³ zbudowa-
nie emulatora o†dobrych paramet-
rach, a†do tego niezwykle proste-
go i†³atwego do wykonania.
MogÍ zaproponowaÊ dwie me-
tody przeprowadzania emulacji
sprzÍtowej procesorÛw AVR. Pier-
Elektronika Praktyczna 12/2001
21
32214986.051.png 32214986.056.png
Sprzętowy emulator procesorów AVR
Rys. 1. Schemat elektryczny konwertera napięć RS232/TTL.
AT90S8535, jeden z†najbardziej
rozbudowanych uk³adÛw z†rodzi-
ny AVR. WybÛr procesora zosta³
jednak podyktowany nie przez
chÍÊ skorzystania z†jego rewela-
cyjnych moøliwoúci. Rzeczywis-
tym powodem by³a liczba dostÍp-
nych wyprowadzeÒ, ktÛra umoø-
liwia emulacjÍ praktycznie wszyst-
kich procesorÛw AVR. Na list. 1
pokazano ca³y†program steruj¹cy
prac¹ procesora, wraz z†dyspozy-
cjami konfiguracyjnymi i†komuni-
katami wstÍpnymi, ktÛre mog¹
byÊ wyúwietlone po pod³¹czeniu
uk³adu do monitora z³¹cza RS232.
Program, ktÛrego treúci (nie bÍd¹c
jego autorem) nie komentujÍ, jest
niezwykle prosty i†zajmuje w†pa-
miÍci procesora zaledwie ok. 1kB.
Moøe to sprawiaÊ wraøenie, øe
ogromne moøliwoúci '8535 zosta³y
w†tym uk³adzie wykorzystane
tylko w†niewielkim stopniu. Tak
jest w†istocie, procesor spe³nia tu
bardzo proste funkcje i†moøna
nawet powiedzieÊ, øe siÍ ìmarnu-
jeî. MyúlÍ jednak, øe wartoúÊ
uøytkowa emulatora jest tak duøa,
øe†buduj¹c go moøemy pozwoliÊ
sobie na tak¹ rozrzutnoúÊ i†zasto-
sowaÊ w†nim nawet drogi i†nie
w†pe³ni wykorzystany element.
Ponadto, chcia³bym zaprezento-
waÊ Czytelnikom swÛj sposÛb wi-
dzenia nowoczesnych i†- co bar-
dzo waøne - programowalnych
w†systemie procesorÛw. Przecieø
taki chip moøe pe³niÊ bardzo
uøyteczn¹ funkcjÍ, o†jakiej zapew-
wsza z†nich, nie wymagaj¹ca pra-
wie øadnego dodatkowego sprzÍ-
tu, polega na emulacji pracy
procesora za pomoc¹ procesora
tego samego typu umieszczonego
w†przeznaczonym dla niego úro-
dowisku. Jest to rozwi¹zanie bar-
dzo proste, a†do jego realizacji
bÍdziemy potrzebowaÊ jedynie
prostego uk³adu, ktÛrego zada-
niem bÍdzie konwersja poziomÛw
napiÍÊ wystÍpuj¹cych na ³¹czu
RS232 na poziomy napiÍcia TTL
i†odwrotnie. Taki uk³ad konwersji
najproúciej wykonaÊ z†wykorzys-
taniem popularnego uk³adu
MAX232. Schemat konwertera zo-
sta³ pokazany na rys. 1 . Niestety,
taka metoda realizacji emulacji
sprzÍtowej niesie ze sob¹ jedno,
powaøne ograniczenie: wyprowa-
dzenia TxD i†RxD procesora nie
mog¹ byÊ wykorzystywane do ni-
czego innego, za wyj¹tkiem obs³u-
gi transmisji RS232.
Znacznie doskonalsze rozwi¹-
zanie polega na zbudowaniu uni-
wersalnego sprzÍtowego emulato-
ra procesorÛw AVR. Uk³ad taki
zosta³ przeze mnie skonstruowany
w†oparciu o†jeden z†ìnajwiÍk-
szychî procesorÛw AVR -
AT90S8535. Zastosowanie go po-
zwoli na testowanie uk³adÛw za-
wieraj¹cych taki w³aúnie procesor
lub dowolny inny z†rodziny AVR
posiadaj¹cy rÛwn¹ lub mniejsz¹
liczbÍ wyprowadzeÒ.
Za pomoc¹ tego uk³adu emu-
latora moøemy symulowaÊ pracÍ
nastÍpuj¹cych typÛw procesorÛw
z†rodziny AVR: AT90S2313,
AT90S2343, AT90S8515,
AT90S8535, AT90S4433, AT TI-
NY (wszystkie typy), AT90S2323,
AT MEGA161, AT MEGA16 i†AT
MEGA32. Nie jest natomiast moø-
liwe testowanie uk³adÛw zbudo-
wanych na 64-pinowych proceso-
rach z†serii AT MEGA.
Proponowany uk³ad emulatora
sprzÍtowego jest urz¹dzeniem bar-
dzo prostym, zbudowanym z†wy-
korzystaniem zaledwie dwÛch
uk³adÛw scalonych. Jednak za tÍ
prostotÍ i†niewielki koszt wykona-
nia urz¹dzenia musimy zap³aciÊ
nie najwiÍksz¹ szybkoúci¹ pracy
emulatora. Ta w³aúnie wada unie-
moøliwia symulacjÍ niektÛrych
czynnoúci, wymagaj¹cych bardzo
precyzyjnego timingu (zestawienie
moøliwych do emulowania funk-
cji zamieszczono w† tab. 1 ).
List. 1.
$regfile = “8535def.dat”
$crystal = 11059200
$baud = 115200
Dim Krk As Byte
Dim Adr As Word
Dim Adrl As Byte, Adrh As Byte
Dim Vl As Byte
Print “Emulator sprzętowy procesorów AVR”
Print “***********AVT - 5039**************”
Print “Ustaw szybkość transmisji na 115200 Baud”
Print “Emulacja procesorów następujących typów:”
Print “AT90S2313, AT90S2323, AT90S8515”
Print “AT90S2343, AT90S8535, AT90S4433 “
Print “i pozostałych z rodziny AVR, z wyjątkiem AT MEGA”
Do
Tab. 1.
Funkcja ............................ Możliwość realizacji
Transmisja danych poprzez magistralę I 2 C ......... Tak
Transmisja danych magistralą 1WIRE................. Nie
Zegar czasu rzeczywistego .................................. Nie
Obsługa klawiatury szesnastkowej
(polecenie GETKBD) ............................................ Tak
Odbiór kodu RC5 ................................................. Nie
Operacje na portach i pinach portów .................. Tak
Obsługa wyświetlacza LCD .................................. Tak
Transmisja RS232.............................................. Tak*
Zapis i odczyt z pamięci danych EEPROM .......... Tak
Obsługa przetworników AD ................................. Tak
Obsługa przerwań zewnętrznych ......................... Tak
Multipleksowanie wyświetlaczy LED ................... Tak
* transmisja danych poprzez RS232 jest dodatkowo
symulowana programowo
Opis dzia³ania uk³adu
Schemat elektryczny uk³adu
emulatora pokazano na rys. 2 .
Wygl¹da on pozornie na skompli-
kowany, ale jeøeli przyjrzymy mu
siÍ bliøej, to z†pewnoúci¹ zauwa-
øymy, øe ca³a prawa czÍúÊ sche-
matu to tylko z³¹cza, dla jasnoúci
przedstawione wraz z†opisem wy-
prowadzeÒ obs³ugiwanych przez
nie procesorÛw.
ìSercemî emulatora jest zapro-
gramowany procesor typu
Krk = Inkey()
If Krk = “T” Then
Print Chr(13);
Elseif Krk = “W” Then
Adr = Waitkey()
Vl = Waitkey()
Out Adr, Vl
Print Chr(13);
Elseif Krk = “R” Then
Adr = Waitkey()
Vl = Inp(adr)
Print Chr(vl);
Elseif Krk = “O” Then
Adrl = Waitkey()
Adrh = Waitkey()
Vl = Waitkey()
Adr = Adrh * 256
Adr = Adr + Adrl
Out Adr, Vl
Print Chr(13);
End If
Loop
22
Elektronika Praktyczna 12/2001
32214986.057.png 32214986.058.png
Sprzętowy emulator procesorów AVR
Rys. 2. Schemat elektryczny emulatora.
tak jak podaje producent '8535.
Praktyka jest jednak inna: do-
úwiadczalnie stwierdzono, øe pro-
cesory AVR wytrzymuj¹ ìbez szko-
dy dla zdrowiaî znacznie wiÍksz¹
liczbÍ programowaÒ.
Analizuj¹c schemat pokazany
na rys. 2, wielu CzytelnikÛw
zauwaøy³o juø z†pewnoúci¹ dras-
tyczne odstÍpstwo od regu³ pro-
jektowania uk³adÛw z†procesorem
'8535. Juø po raz drugi wystÍpujÍ
w†roli prowokatora lekkomyúlnie
ne nie myúleli jego twÛrcy z†firmy
ATMEL. Moøe on byÊ czymú
w†rodzaju uniwersalnego, repro-
gramowalnego przyrz¹du laborato-
ryjnego. Programowanie proceso-
rÛw AVR trwa dos³ownie sekun-
dy, a†budowa potrzebnego do tego
celu programatora jest banalnie
prosta (np. programator AVT-871).
Za³Ûømy, øe w†naszej pracy wy-
korzystujemy miernik czÍstotli-
woúci AVT-5034 zbudowany takøe
z†wykorzystaniem procesora '8535.
Jeøeli w†jakimú momencie okaøe
siÍ, øe musimy skorzystaÊ z†emu-
latora sprzÍtowego AVR, to po
prostu przeprogramowujemy pro-
cesor umieszczony w†mierniku
(wykorzystuj¹c wbudowany w†ten
uk³ad interfejs ISP) i†umieszcza-
my go w†emulatorze. Po zakoÒ-
czeniu prac zwi¹zanych z†emula-
cj¹ procesorÛw†AVR umieszczamy
procesor z†powrotem w†mierniku
i†ponownie programujemy go
w³aúciwym dla tego przyrz¹du
programem. Taki cykl przeprogra-
mowywania procesora moøemy
teoretycznie wykonaÊ 1000 razy,
Tab. 2.
Kwarc
1000000Hz 4000000Hz 7372800Hz 8000000Hz 11059200Hz
Baudrate
Zgodność uzyskanej szybkości transmisji z zadaną
2400
0,2%
0,2%
0,0%
0,2%
0,0%
4800
0,2%
0,2%
0,0%
0,2%
0,0%
9600
7,5%
0,2%
0,0%
0,2%
0,0%
14400
7,8%
2,1%
0,0%
0,8%
0,0%
19200
7,8%
0,2%
0,0%
0,2%
0,0%
28800
7,8%
3,7%
0,0%
2,1%
0,0%
38400
22,9%
7,5%
0,0%
0,2%
0,0%
57600
7,8%
7,8%
0,0%
3,7%
0,0%
76800
22,9%
7,8%
0,0%
7,5%
0,0%
115200
84,3%
7,8%
0,0%
7,8%
0,0%
Elektronika Praktyczna 12/2001
23
32214986.001.png 32214986.002.png 32214986.003.png 32214986.004.png 32214986.005.png 32214986.006.png 32214986.007.png 32214986.008.png 32214986.009.png 32214986.010.png 32214986.011.png 32214986.012.png 32214986.013.png 32214986.014.png 32214986.015.png
Sprzętowy emulator procesorów AVR
Z†danych zawartych w†tabeli
wynika niezbicie, øe maksymal-
n¹ szybkoúÊ transmisji wynosz¹-
c¹ 115200bd moøna uzyskaÊ je-
dynie z†rezonatorami kwarcowy-
mi o czÍstotliwoúci 7372800Hz
i†11059200Hz. CzÍstotliwoúÊ
7372800Hz mieúci siÍ w†granicach
dopuszczalnej czÍstotliwoúci pracy
procesora '8535, ale rezonatory
kwarcowe o takiej czÍstotliwoúci
podstawowej s¹ doúÊ trudno osi¹-
galne. Kwarc 11059200Hz bez naj-
mniejszego problemu kupimy
w†kaødym sklepie z†czÍúciami elek-
tronicznymi i†dlatego zdecydowa-
³em siÍ na overclocking procesora.
Zabieg ten nie poci¹gn¹³ za sob¹
øadnych ujemnych skutkÛw. Pod-
czas d³ugotrwa³ych testÛw emula-
tor pracowa³ zawsze poprawnie,
a†jego szybkoúÊ pracy moøna by³o
uznaÊ za zadowalaj¹c¹.
Jeøeli jednak ktoú chcia³by ry-
gorystycznie przestrzegaÊ zasad po-
danych w†kartach katalogowych At-
mela i†posiada³by kwarc o†czÍstot-
liwoúci podstawowej 7372800Hz, to
moøe go bez problemu wykorzystaÊ
w†uk³adzie emulatora. Naleøy jed-
nak pamiÍtaÊ wtedy o (bezwzglÍd-
nie koniecznej) zmianie polecenia
konfiguruj¹cego czÍstotliwoúÊ zega-
ra systemowego. Zamiast:
$crystal = 11059200
piszemy wtedy:
$crystal = 7372800
Oczywiúcie, moøna takøe zasto-
sowaÊ kwarc o†innej czÍstotliwoú-
ci, np. 8MHz. Spowoduje to jed-
nak znaczne zmniejszenie szyb-
koúci pracy emulatora oraz ko-
niecznoúÊ zmiany nie tylko pole-
cenia konfiguruj¹cego czÍstotli-
woúÊ oscylatora, ale takøe okreú-
laj¹cego szybkoúÊ transmisji. Dane
potrzebne do jej okreúlenia zawar-
te s¹ w†tab. 2.
Drugim uk³adem scalonym za-
stosowanym w†emulatorze jest po-
pularny konwerter RS233/TTL,
czyli znany chyba kaødemu elek-
tronikowi MAX232. Za pomoc¹
tego uk³adu, wspieranego przez
sprzÍtowy UART wbudowany
w†strukturÍ procesora AT90S8535,
moøemy nawi¹zaÊ ³¹cznoúÊ z†do-
wolnym komputerem wyposaøo-
nym w†interfejs RS232.
Naleøy jeszcze wspomnieÊ
o†z³¹czu CON8, ktÛrego przezna-
czenie by³o jak dot¹d zagadkowe.
Z³¹cze to nie pe³ni w†uk³adzie
øadnej uøytecznej funkcji i†pier-
WYKAZ ELEMENTÓW
Kondensatory
C1, C2: 27pF
C3...C6: 4,7
F/10V
F/10
C8: 100nF
C9: 1
F/16V
Rezystory
R1: 10k
Półprzewodniki
IC1: AT90S8535
IC2: MAX232
Różne
CON1: 10x2 goldpin
CON2: 14x2 goldpin
CON3, CON4: 4x2 goldpin
CON5, CON6: 20X2 goldpin
Q1: rezonator kwarcowy
11,059MHz
Wtyk emulacyjny 20 pin
Wtyk emulacyjny 40 pin
Wtyk zaciskany 20 pin
Wtyk zaciskany 40 pin
0,5 m przewodu taśmowego 20 żył
0,5 m przewodu taśmowego 40 żył
Rys. 3. Rozmieszczenie elementów
na płytce drukowanej.
lekcewaø¹cego dane zawarte
w†karcie katalogowej opublikowa-
nej przez Atmela. ìStoi tam jak
bykî, øe maksymalna czÍstotli-
woúÊ taktowania tego procesora
wynosi zaledwie 8MHz, a†ja za-
stosowa³em rezonator o†czÍstotli-
woúci podstawowej rÛwnej aø
11059200Hz. Co by³o powodem
tej, byÊ moøe ryzykownej decyzji?
OtÛø, by³¹ ni¹ chÍÊ uzyskanie jak
najwiÍkszej prÍdkoúci transmisji
danych poprzez interfejs RS232,
od ktÛrej w†decyduj¹cy sposÛb
zaleøy takøe szybkoúÊ dzia³ania
emulatora.
Popatrzmy na tab. 2, w†ktÛrej
zawarto dane zaczerpniÍte z†karty
katalogowej procesora '8535.
wotnie mia³o byÊ wykorzystywane
jedynie podczas testowania proto-
typu. Umoøliwia ono do³¹czenie
do uk³adu programatora ISP
i†przeprogramowywanie procesora
bez koniecznoúci wyjmowania go
z†podstawki. Poniewaø jednak to
z³¹cze (ani na schemacie, ani na
p³ytce) w†niczym nie przeszkadza,
postanowi³em, podobnie jak
w†przypadku innych opracowa-
nych przeze mnie uk³adÛw z†pro-
cesorami AVR, nie usuwaÊ go.
Moøe ono okazaÊ siÍ wielce
uøyteczne dla tych uøytkowni-
kÛw, ktÛrzy zechc¹ napisaÊ w³as-
n¹ wersjÍ programu.
Rys. 4. Konfiguracja łącza
szeregowego w BASCOM−ie.
Montaø i†uruchomienie
Na rys. 3 pokazano rozmiesz-
czenie elementÛw na p³ytce dru-
kowanej emulatora. Ze wzglÍdu na
znaczn¹ komplikacjÍ po³¹czeÒ p³yt-
ka zosta³a zaprojektowana na la-
minacie dwustronnym z†metaliza-
cj¹ otworÛw. Montaø uk³adu wy-
konujemy typowo, rozpoczynaj¹c
od wlutowania w†p³ytkÍ dwÛch
podstawek pod uk³ady scalone,
a†koÒcz¹c na kondensatorach elek-
trolitycznych i†z³¹czach do prze-
wodÛw taúmowych. Pomimo pod-
jÍtych staraÒ, nie uda³o†mi siÍ jak
dot¹d ìzlokalizowaÊî wtykÛw emu-
lacyjnych przeznaczonych dla pro-
24
Elektronika Praktyczna 12/2001
C7: 100
32214986.016.png 32214986.017.png 32214986.018.png 32214986.019.png 32214986.020.png 32214986.021.png 32214986.022.png 32214986.023.png 32214986.024.png 32214986.025.png 32214986.026.png 32214986.027.png 32214986.028.png 32214986.029.png 32214986.030.png 32214986.031.png 32214986.032.png 32214986.033.png 32214986.034.png 32214986.035.png 32214986.036.png 32214986.037.png 32214986.038.png 32214986.039.png 32214986.040.png 32214986.041.png 32214986.042.png 32214986.043.png 32214986.044.png 32214986.045.png 32214986.046.png 32214986.047.png 32214986.048.png 32214986.049.png 32214986.050.png 32214986.052.png
Sprzętowy emulator procesorów AVR
wtedy koniecznoúÊ lutowania z³¹-
cza DB25, a†potrzebne nam prze-
wody bÍdziemy mogli zidentyfiko-
waÊ za pomoc¹ omomierza.
Emulator nie posiada w³asnego
uk³adu zasilaj¹cego, a†potrzebne
do jego dzia³ania napiÍcie pobie-
rane jest z†uruchamianego uk³adu
mikroprocesorowego.
ko klawiaturÍ skonfigurowaÊ mo-
nitor do úledzenia wolnego aktu-
alnie portu.
Mamy teraz moøliwoúÊ spraw-
dzenia, czy poprawnie wykonaliú-
my wszystkie po³¹czenia. £¹czymy
port RS232 komputera z†emulato-
rem, a†nastÍpnie otwieramy okien-
ko terminala interfejsu RS232. Mu-
simy teraz wyzerowaÊ emulator
(najlepiej poprzez zwarcie wypro-
wadzeÒ kondensatora C9). Jeøeli
wykonaliúmy poprawnie wszystkie
po³¹czenia i†skonfigurowaliúmy
prawid³owo BASCOM-a, to na ek-
ranie terminala powinien ukazaÊ
siÍ komunikat powitalny ( rys. 5 ).
Od tego momentu emulator jest
gotowy do pracy.
Pos³ugiwanie siÍ emulatorem
jest dziecinnie ³atwe. Do napisa-
nego programu musimy dodaÊ
tylko jedno polecenie konfigura-
cyjne: $SIM umieszczone na po-
cz¹tku kodu ürÛd³owego.
UWAGA: przed kompilacj¹ pro-
gramu przeznaczonego juø do umiesz-
czenia w†procesorze naleøy polecenie
$SIM bezwzglÍdnie usun¹Ê!
NastÍpnie program kompiluje-
my i†naciskamy klawisz F2, co
zaowocuje pojawieniem siÍ na
ekranie okienka pokazanego na
rys. 6 . Naleøy teraz za pomoc¹
przycisku oznaczonego symbolem
uk³adu scalonego uruchomiÊ emu-
lacjÍ sprzÍtow¹, a†nastÍpnie roz-
pocz¹Ê wykonywanie programu
(przycisk oznaczony strza³k¹).
Zbigniew Raabe, AVT
zbigniew.raabe@ep.com.pl
Rys. 5. Komunikat powitalny
wyświetlany w oknie terminala.
Pos³ugiwanie siÍ
emulatorem
Wykonany uk³ad emulatora ³¹-
czymy z†komputerem oraz z†uru-
chamianym uk³adem mikroproce-
sorowym. Jeøeli jeszcze takiego
uk³adu nie posiadamy i†dopiero
mamy zamiar go skonstruowaÊ,
to do przetestowania poprawnoú-
ci dzia³ania emulatora wystar-
czy, w†pierwszym etapie, dopro-
wadziÊ do niego napiÍcie zasi-
lania rÛwne +5VDC. NapiÍcie to
doprowadzamy lutuj¹c przewody
np. do wyprowadzeÒ kondensa-
tora C7.
Kolejn¹ czynnoúci¹ bÍdzie od-
powiednie skonfigurowanie úrodo-
wiska BASCOM-a. Najwaøniejsz¹
spraw¹ bÍdzie ustawienie szyb-
koúci transmisji na 115200bd. Pa-
rametr ten ustawiamy w†okienku
OPTIONS>COMUNICATION>
BAUDRATE, tak jak to zosta³o
pokazane na rys. 4 , a†nastÍpnie
z†submenu TOOLS wybieramy op-
cjÍ TERMINAL EMULATOR. Na-
stÍpnie musimy okreúliÊ, ktÛry
port szeregowy bÍdzie wykorzys-
tywany do obs³ugi emulatora.
WiÍkszoúÊ wspÛ³czeúnie uøytko-
wanych komputerÛw PC posiada
fabrycznie zainstalowane dwa por-
ty szeregowe: COM1 i†COM2. Do
jednego z†nich zazwyczaj jest na
sta³e do³¹czona myszka. Drugi
port pozostaje najczÍúciej niewy-
korzystany i†do niego w³aúnie do-
³¹czymy przewÛd transmi-
tuj¹cy dane do i†z†emulato-
ra. Jednak po uruchomieniu
programu moøe siÍ zdarzyÊ,
øe np. myszka umieszczona
zosta³a w†porcie COM1 i†na
ten sam port zosta³ skon-
figurowany monitor. Taka
sytuacja prowadzi do na-
tychmiastowego zawieszenia
pracy myszy, a†my mamy
wtedy dwa wyjúcia z†sytua-
cji. Moøemy przenieúÊ
myszkÍ do drugiego portu
i†ponownie uruchomiÊ kom-
puter lub wykorzystuj¹c†tyl-
cesorÛw w†obudowach 8-pino-
wych. Nie jest to jednak wiÍkszy
problem, poniewaø do emulacji
tych chipÛw moøna z†powodze-
niem wykorzystywaÊ wtyki 20-
pinowe, z†ktÛrych bÍdziemy wyko-
rzystywaÊ tylko 8†koÒcÛwek.
Z†pewnoúci¹ wtyk 20-pinowy
o†znacznych wymiarach nie za-
wsze zmieúci siÍ na p³ytce pro-
jektowanej dla procesora z†oúmio-
ma wyprowadzeniami, ale i†z†tym
moøemy sobie poradziÊ stosuj¹c
jedn¹ lub kilka po³¹czonych ze
sob¹ podstawek precyzyjnych, ktÛ-
rych zadaniem bÍdzie odsuniÍcie
wtyku emulacyjnego od powierz-
chni p³ytki. Powaøny problem po-
wstanie jedynie podczas przygoto-
wywania wtyku emulacyjnego dla
procesorÛw w†obudowach DIL28.
Wtyki takie nie s¹ (chyba) produ-
kowane, a†zast¹pienie ich elemen-
tami o†innej liczbie pinÛw nie jest
moøliwe. Mam jednak wrÍcz nie-
ograniczone zaufanie do pomys³o-
woúci CzytelnikÛw EP i†mam na-
dziejÍ, øe jakoú poradz¹ sobie
z†tym problemem.
Ostatni¹ czynnoúci¹ bÍdzie wy-
konanie kabla ³¹cz¹cego uk³ad
emulatora z†komputerem. CzynnoúÊ
t¹ moøemy sobie znacznie u³atwiÊ,
jeøeli dysponujemy przewodem od
uszkodzonej (øe nie powiem
ìzdech³ejî) myszki. Odpadnie nam
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostÍpne w Internecie
pod adresem: http://www.ep.com.pl/
?pdf/grudzien01.htm .
Rys. 6. Widok okna sterującego pracą
emulatora.
Elektronika Praktyczna 12/2001
25
32214986.053.png 32214986.054.png 32214986.055.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin