sterownik silników z portem i2c.pdf

(214 KB) Pobierz
32035536 UNPDF
Sterownik silników z interfejsem I 2 C
P R O J E K T Y
Sterownik silników
z interfejsem I 2 C
AVT−860
Na ³amach Elektroniki
Praktycznej opublikowano
ostatnio wiele uk³adÛw
obs³ugiwanych poprzez
magistralÍ I 2 C, ktÛre
w†za³oøeniu maj¹ pomagaÊ
w†budowie z³oøonych
systemÛw mikroprocesorowych.
PragnÍ dodaÊ swoje trzy
grosze do tego tematu
i†zaproponowaÊ Czytelnikom
EP budowÍ modu³u, ktÛry
moøe stanowiÊ interesuj¹ce
ìprze³oøenieî pomiÍdzy
elektronik¹ a†mechanik¹.
ìnaczyÒ krwionoúnychî syste-
mÛw mikroprocesorowych - ma-
gistralÍ I 2 C.
Proponowany uk³ad, sterowany
z†systemu mikroprocesorowego za
poúrednictwem magistrali I 2 C,
umoøliwia:
1. Sterowanie dwoma dwufazowy-
mi silnikami krokowymi z†moø-
liwoúci¹ zmiany kierunku obro-
tÛw, prÍdkoúci obrotowej, a†tak-
øe pracy w†trybie ìco pÛ³ kro-
kuî.
2. Sterowanie dwoma czterofazo-
wymi silnikami krokowymi
z†moøliwoúciami takimi samy-
mi, jak w†przypadku silnikÛw
dwufazowych.
3. Sterowanie czterema silnikami
pr¹du sta³ego úredniej mocy
z†moøliwoúci¹ zmiany kierunku
obrotÛw i†prÍdkoúci obrotowej
(PWM).
Sterownik silnikÛw moøe zna-
leüÊ wiele zastosowaÒ, pocz¹wszy
od uk³adÛw automatyki, a†na za-
bawkach i†modelach skoÒczyw-
szy. Do systemu moøemy do³¹czyÊ
jednoczeúnie aø 8†identycznych
modu³Ûw, chyba øe w†uk³adzie
wykorzystywane s¹ juø konwerte-
ry typu PCF8574A. Istnieje nawet
moøliwoúÊ dwukrotnego zwiÍksze-
nia liczby zastosowanych modu-
Sterowanie silnikami bezpo-
úrednio z†wyprowadzeÒ proceso-
ra (oczywiúcie za poúrednictwem
odpowiednich buforÛw - wzmac-
niaczy pr¹dowych) jest moøliwe,
ale bardzo ìnÛøkoøerneî. Aby
sterowaÊ silnikiem krokowym
bezpoúrednio z†wyprowadzeÒ
procesora, naleøy uøyÊ aø czte-
rech wyprowadzeÒ, niezaleønie
czy bÍdzie to silnik cztero- czy
dwufazowy. W†dwukierunkowym
sterowaniu silnikiem komutato-
rowym pr¹du sta³ego wykorzys-
tuje siÍ jedynie dwa wyprowa-
dzenia, ale w†przypadku bardziej
skomplikowanych urz¹dzeÒ me-
chanicznych z†wieloma silnika-
mi to nawet ta liczba moøe
okazaÊ siÍ zbyt wielka.
Warto wiÍc chyba pomyúleÊ
o†uk³adzie, ktÛry wykorzystuj¹c
tylko dwa wyprowadzenia pro-
cesora bÍdzie umoøliwiaÊ stero-
wanie wiÍksz¹ liczb¹ silnikÛw.
Na szczÍúcie mamy do dyspo-
zycji jedno z†najdoskonalszych
Elektronika Praktyczna 4/2000
67
32035536.010.png 32035536.011.png
Sterownik silników z interfejsem I 2 C
turze uk³adÛw IC4 i†IC5 pe³ni
funkcjÍ pomocnicz¹ i†wspo-
mnimy o†nim za chwilÍ.
Aby zrozumieÊ zasadÍ dzia-
³ania uk³adu, naleøy spojrzeÊ
takøe na rys. 2 , na ktÛrym
pokazano sposÛb do³¹czenia sil-
nikÛw do naszego modu³u. Za-
³Ûømy, øe†mamy do czynienia
z†silnikiem dwufazowym, do³¹-
czonym do z³¹cza CON1B. By
wprawiÊ ten silnik w†ruch, na-
leøy wykonaÊ nastÍpuj¹ce czyn-
noúci:
tywnione dwa drivery:
A†z†uk³adu IC1 i†G†z†kostki IC2.
Jeøeli popatrzymy teraz na ry-
sunek 2, to zauwaøymy, øe
w†tej sytuacji pr¹d pop³ynie
przez pierwsz¹ cewkÍ silnika
krokowego.
2. UstawiÊ stan wysoki na wyjúciu
D2 IC3, a†stany niskie na po-
zosta³ych wyjúciach PCF8574.
Zasilona zostanie teraz druga
cewka silnika, a†pr¹d bÍdzie
p³yn¹³ w†tym samym kierunku,
co w†pierwszej cewce.
3. Kolejn¹ czynnoúci¹ bÍdzie wy-
muszenie stanu wysokiego na
wyjúciu D1 IC3. Teraz zasilona
zostanie ponownie pierwsza
cewka, ale pr¹d bÍdzie przez
ni¹ p³yn¹³ w†przeciwnym kie-
runku, co uprzednio.
4. Ostatnim zabiegiem w†podsta-
wowym cyklu pracy silnika bÍ-
dzie ustawienie stanu wysokie-
go na wyjúciu D3 IC3. Tym
razem pr¹d pop³ynie przez dru-
g¹ cewkÍ, takøe w†odwrotnym
kierunku, co na pocz¹tku cyklu.
Zaistnienie opisanej sekwencji
wymuszeÒ spowoduje obrÛt wa³u
silnika o†dwa kroki, a†ich cyklicz-
ne powtarzanie zaowocuje sta³ym
obracaniem siÍ silnika w†zadanym
- kolejnoúci¹ w³¹czania cewek -
kierunku.
Znacznie prostsze jest sterowa-
nie silnikiem krokowym czterofa-
zowym, przy ktÛrym nie sto-
sujemy uk³adu drivera IC2. Aby
wprawiÊ silnik w†ruch, wystarczy
po prostu w³¹czaÊ pr¹d w†kolej-
nych jego cewkach. Od kolejnoúci
w³¹czania cewek zaleøy kierunek
obrotu wa³u silnika.
Silniki komutatorowe pr¹du
sta³ego traktujemy po prostu tak,
jakby by³y cewkami silnika kro-
kowego dwufazowego i†w†zwi¹zku
Rys. 1. Schemat elektryczny sterownika.
³Ûw: osiem z†nich naleøy jedynie
wyposaøyÊ w†uk³ady typu
PCF8574P, zastÍpuj¹c nimi kostki
PCF8574A.
1. UstawiÊ stan 1†na wyjúciu D0
IC3, a†stany niskie na pozosta-
³ych wyjúciach tego uk³adu.
W†tym momencie zostan¹ uak-
Opis dzia³ania
Schemat elektryczny modu³u
sterownika silnikÛw zosta³ po-
kazany na rys. 1 . G³Ûwny blok
uk³adu zrealizowany zosta³
z†wykorzystaniem popularnego
konwertera I 2 C - oúmiobitowej
szyny danych (PCF8574)
i†dwÛch driverÛw mocy:
ULN2803 zasilaj¹cego obwody
silnikÛw od strony minusa
i†TD62786 dostarczaj¹cego pr¹-
du do cewek silnikÛw od strony
plusa zasilania. Fragment uk³adu
z†bramkami zawartymi w†struk-
List. 1.
Config Sda = P3.0
‘konfiguracja magistrali I 2 C
Config Scl = P3.1
‘konfiguracja magistrali I 2 C
Declare Sub Delay
‘deklaracja pętli opóźnienia
I2Csend 112 , 0
’wyzerowanie układu
Do
‘początek pętli programowej
I2Csend 112 , 8
’ustawienie “1” na pinie D3 IC3
Gosub Delay
‘opóźnienie konieczne do prawidłowej pracy silnika
I2Csend 112 , 2
’ustawienie “1” na pinie D3 IC3
Gosub Delay
‘ustawienie “1” na pinie D3 IC3
I2Csend 112 , 4
’ustawienie “1” na pinie D3 IC3
Gosub Delay
‘ustawienie “1” na pinie D3 IC3
I2Csend 112 , 1
’ustawienie “1” na pinie D3 IC3
Gosub Delay
‘ustawienie “1” na pinie D3 IC3
Loop
'zamknięcie pętli programowej
Delay:
Waitms 250
‘opóźnienie 1/4 sekundy
End Sub
68
Elektronika Praktyczna 4/2000
32035536.012.png 32035536.013.png 32035536.001.png 32035536.002.png 32035536.003.png 32035536.004.png 32035536.005.png 32035536.006.png 32035536.007.png
Sterownik silników z interfejsem I 2 C
CON1A
CON1A
WYKAZ ELEMENTÓW
Kondensatory
C1: 470
5
5
5
4
4
4
3
3
3
2
2
2
F/25V
1
1
1
F/16V
C2, C4: 100nF
Półprzewodniki
IC1: ULN2803
IC2: TD62786
IC3: PCF8574A
IC4: 4011
IC5: 4012
T1: BUZ10
Różne
CON1A, CON1B: goldpin 10
pinów
CON2: ARK2 (3,5 mm)
CON4: goldpin 4 piny
JP1, JP2, JP3: 2xgoldpin + jumper
CON1B
CON1B
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
1
2
3
4
5
Do³¹czenie do uk³adu dwóch
silników krokowych czterofazowych
CON1A
5
1
2
3
4
3
2
1
CON1B
Do³¹czenie do uk³adu czterech
silników pr¹du sta³ego ma³ej mocy
1
2
3
4
5
1
2
3
4
Do³¹czenie do uk³adu dwóch
silników krokowych dwufazowych
na. Warto natomiast wspomnieÊ
o†narzÍdziach programistycznych,
ktÛre bÍdziemy mogli wykorzystaÊ
do sterowania silnikami. Jak juø
Czytelnicy z†pewnoúci¹ zauwaøy-
li, jestem zagorza³ym fanem rewe-
lacyjnego pakietu BASCOM 8051
s³uø¹cego programowaniu proce-
sorÛw rodziny '51. Dlatego teø na
list. 1 pokazano przyk³adowy pro-
gram obs³uguj¹cy silnik krokowy
czterofazowy, napisany w³aúnie
w†jÍzyku MCS BASIC dla kompi-
latora BASCOM. Ten prosty pro-
gram nie wymaga chyba komen-
tarza i†moøe pos³uøyÊ jako
przyk³ad przy pisaniu bardziej
rozbudowanego oprogramowania.
Zbigniew Raabe, AVT
zbigniew.raabe@ep.com.pl
Rys. 2. Sposób dołączenia silników do sterownika.
z†tym do naszego uk³adu moøemy
do³¹czyÊ aø cztery takie silniki.
Warto jeszcze wspomnieÊ o†ro-
li, jak¹ pe³ni¹ w†naszym uk³adzie
bramki IC4 i†IC5. Zadaniem tych
elementÛw jest zabezpieczenie na-
szego uk³adu przed ca³kowitym
zniszczeniem! Wyobraümy sobie
bowiem, co by siÍ sta³o, gdyby
stan wysoki pojawi³ siÍ jedno-
czeúnie np. na wyjúciach D0 i†D1
IC3? By³aby to ìwspania³a kata-
strofaî, bo z wyjúÊ OH i OG (IC2)
wp³ywa³by pr¹d zwarcia do wyjúÊ
OA i OB (IC1), co mog³oby
spowodowaÊ uszkodzenie drive-
rÛw. Wprawdzie przy poprawnie
napisanym programie wspomnia-
na sytuacja jest nie do pomyúle-
nia, ale... nie wszystkie programy
s¹ od razu napisane poprawnie,
no i†zawsze moøe dojúÊ do zawie-
szenia pracy procesora lub zbyt
d³ugotrwa³ego jego zerowania.
Zadaniem bramek NAND za-
wartych w†strukturze uk³adu IC4
jest wykrywanie zakazanych sta-
nÛw i†sygnalizowanie ich wymu-
szeniem stanu niskiego na jednym
lub kilku wejúciach bramki IC5B.
Stan wysoki powstaj¹cy na
wyjúciu tej bramki zostaje zane-
gowany przez bramkÍ - inwerter
IC5A powoduje natychmiastowe
wy³¹czenie tranzystora T1,
a†w†konsekwencji odciÍcie dop³y-
wu pr¹du do driverÛw.
Za pomoc¹ jumperÛw JP1..JP3
moøemy ustawiÊ jeden z†oúmiu
adresÛw dopuszczalnych dla uk³a-
du PCF8574A. Jeøeli w†systemie
bÍdzie pracowa³o kilka modu³Ûw
sterownikÛw silnikÛw, to kaødy
z†nich musi posiadaÊ w³asny, nie-
powtarzalny adres, nie pokrywa-
j¹cy siÍ takøe z†adresem jakiego-
kolwiek innego uk³adu (np.
PCF8574) pracuj¹cego w†innych
czÍúciach systemu.
Montaø i†uruchomienie
Na rys. 3 pokazano rozmiesz-
czenie elementÛw na p³ytce ob-
wodu drukowanego. Ze wzglÍdu
na znaczn¹ komplikacjÍ po³¹czeÒ
w†uk³adzie, p³ytka ta wykonana
zosta³a na laminacie dwustron-
nym z†metalizacj¹.
Montaø uk³adu wykonujemy ty-
powo, rozpoczynaj¹c od wlutowa-
nia w†p³ytkÍ podstawek pod uk³a-
dy scalone, a†koÒcz¹c na konden-
satorach elektrolitycznych, z³¹-
czach i†tranzystorze T1. Jako
z³¹cze CON1 wykorzystamy szereg
10 goldpinÛw. Rozwi¹zanie takie
jest szczegÛlnie dogodne w†przy-
padku sterowania silnikami kro-
kowymi pochodz¹cymi z†demon-
taøu z³omowego sprzÍtu kompu-
terowego. Silniki te (zw³aszcza
pochodz¹ce ze starych stacji dys-
kÛw 5,25î) niejednokrotnie za-
opatrzone s¹ fabrycznie we wtyki
pasuj¹ce do tak wykonanego z³¹-
cza CON1.
Wzmianka, øe uk³ad wykonany
ze sprawdzonych elementÛw nie
wymaga ani regulacji, ani urucha-
miania jest chyba ca³kowicie zbÍd-
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostÍpne w Internecie
pod adresem: http://www.ep.com.pl/
pcb.html oraz na p³ycie CD-EP04/
2000 w katalogu PCB .
Rys. 3. Rozmieszczenie elementów
na płytce drukowanej.
Elektronika Praktyczna 4/2000
69
C3: 100
4
32035536.008.png 32035536.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin