Seks dojrzały- Zbigniew Lew- Starowicz.pdf

(835 KB) Pobierz
Seks dojrzały- Zbigniew Lew- Starowicz
tytuł: "Seks dojrzały"
autor: DRN.MED Zbigniew Lew-STAROWICZ
tekst wklepał: dunder@poczta.fm
OPRACOWANIE GRAFICZNE: MAGDALENA WOlniICKA i MICHAŁ MARYNIAK WARSZAWA 1985
PAńSTWOWY ZAKłAD WYDAWNICTW LEKARSKICH
Copyright by Zbigniew Lew-Starowicz, 1985
Opracowanie graficzne
Copyright by Michał Maryniak, 1985
Recenzent prof. dr hab. med. Longin Marianowski
Redaktor mgr Teresa Materłowska
Redaktor techniczny Ewa Ziemczonek
Korektor Maria Wesołowska
ISBN 83-200-0957-X
* * *
WSTęP
Po ukazaniu się "Seksu partnerskiego" spotkałem się z pytaniem, czy nie
naleŜałoby napisać jakby drugiego tomu, adresowanego do bardziej dojrzałej
wiekiem populacji. Zachęciło mnie to do napisania pracy będącej w pewnym sensie
kontynuacja "Seksu partnerskiego". Większość prac popularnonaukowych z zakresu
seksuologii poświęcona jest stosunkowo młodym wiekiem Czytelnikom, natomiast
tylko niektóre z nich poruszają specyficzne problemy wieku dojrzałego.
W wielu krajach tego typu prace adresowane są do róŜnych grup wiekowych. Ma to
swoje uzasadnienie w pewnej inności psycho-seksualnej pokoleń, inności przyczyn
oraz przebiegu zaburzeń seksual-nych oraz problemów partnerskich.
W "Seksie dojrzałym" przedstawiam swoje własne poglądy, opar-te na
doświadczeniach terapeutycznych oraz badaniach naukowych. Podobnie jak w pięciu
poprzednich ksiąŜkach, tak i w tej pragnę podziękować moim pacjentom, ich
partnerom oraz autorom listów kierowanych do redakcji "ITD", "Zwierciadła",
"Magazynu Ro-dzinnego", a takŜe na adres Przychodni Lekarskiej Towarzystwa
Rozwoju Rodziny w Warszawie, za otwarcie się ze swymi problemami, co umoŜliwiło
mi napisanie tej pracy.
Chciałbym równieŜ podziękować wszystkim tym, którzy współpra-cowali ze mną w
badaniach naukowych i programach badawczych za wspieranie mnie Ŝyczliwością i
pomocą w mojej wieloletniej pracy nad tymi problemami.
Mam nadzieję, Ŝe "Seks dojrzały" wielu Czytelnikom ułatwi zro-zumienie trudnych
i tak intymnych problemów Ŝycia partnerskiego oraz skłoni ich do szukania
pomocy, a innym Ś być moŜe Ś umoŜli-wi uniknięcie wielu konfliktów.
Określona objętość pracy narzuciła konieczność selekcji materiału, wybrania
tego, z czym spotykałem się najczęściej oraz przekazania tego, co moŜe okazać
się przydatne. Pominięte zostały całe rejony seksu wieku dojrzałego, np.
zachowania dewiacyjne, przestępczość seksualna (te tematy zostaną opracowane w
odrębnej publikacji), powiązania seksu ze strukturą rodziny, dylematy i
kontrowersje świa-topoglądowe iłd. Pracę tę pisał lekarz i stąd określona
perspektywa seksu dojrzałego.
Czy "Seks partnerski" i "Seks dojrzały" traktuję jako zakończoną całość?
Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Czytelnikom.
* * *
U PROGU SEKSU DOJRZAŁEGO
DOJRZAŁOŚĆ PSYCHICZNA
"Seks dojrzały" dotyczy zarówno dojrzałego wieku, jak i dojrzałości psychicznej
i psychoseksualnej. Zdawałoby się, iŜ są one ze sobą w sposób naturalny
powiązane, ale niekoniecznie tak bywa. Potocznie uwaŜa się, Ŝe wiek dojrzały
następuje po okresie dojrzewania (adolescencji); u męŜczyzn zaczyna się około
22Ś25 roku Ŝycia, a u kobiet około 19Ś22 roku, natomiast jego zakończeniem staje
się jesień Ŝycia, czyli okres po przekwitaniu. Wiek dojrzały obejmuje zatem
średnio 30Ś40 lat Ŝycia człowieka, w którym realizuje on róŜnorodne cele i
zadania Ŝyciowe: zawodowe, małŜeńskie, rodzicielskie, społeczne, osobowościowe.
Istnieje równieŜ potoczne określenie pełni wieku, czyli najlepszych moŜliwości
twórczych, zdrowotnych, aktywności, wiłalności, męskościkobiecości. U kobiet ma
ona obejmować trzydzieste i czterdzieste lata Ŝycia, a u męŜczyzn drugą połowę
lał trzydziestych aŜ do andropauzy (przekwitania). Wiek dojrzały powinien wiązać
się z dojrzałością psychiczną, która obejmuje róŜne cechy: Obiektywna wiedza o
sobie. Poznanie własnego JA, własnych wad i zalet, moŜliwości i ograniczeń jest
procesem długotrwałym, niekiedy bolesnym, człowiek bowiem poznaje równieŜ i
ciemne strony swej natury. Samowiedza czasem bywa przeŜywana dramatycznie, ale
jest to normalny proces wzrostu i wymaga akceptacji siebie. Dzięki temu nasze
kontakty z innymi stają się bardziej autentyczne, tolerancyjne, gdyŜ z postawy
"nad" wobec innych przechodzi się do postawy partnerskiej równości, Osiągnięcie
dystansu wobec własnego JA. Wyrazem zdrowia psychicznego i dojrzałości jest
umiejętność przyjęcia postawy dystansu wobec siebie, pewnej autoironii, humoru.
Ustalenie systemu wartości (celu i sensu Ŝycia, norm i zasad), który stanowi oś
integracji osobowości. Dzięki niemu nasze czyny i zachowania nabierają świadomie
planowanego działania, a potrzeba zachowania wierności temu systemowi wartości
umoŜliwia osiąganie harmonii i ładu we własnym JA. Przechodzenie od
egocenfrycznego JA do postaw alfrui stycznych, umiejętności wczuwania się w
przeŜycia innych ludzi, nawiązywania z nimi przyjaźni, okazywania
zainteresowania, ofiarności. Prawda wobec siebie i obiektywizacja innych. Zdarza
się dość często, iŜ innym ludziom przypisujemy własne uczucia i motywacje, a
niekiedy generalizujemy nasze osobiste doświadczenia. Dojrzałość psychiczna
polega na oddzielaniu własnego świata od świata innych ludzi, na traktowaniu
doświadczeń Ŝyciowych jako jednego z wielu wariantów, a nie powszechnie
obowiązującego prawa. Pełna realizacja swych zainteresowań, moŜliwości
twórczych, zadań Ŝyciowych, partnerskich i przyjmowanie za nią poczucia
odpowiedzialności. Umiejętność rozwiązywania konfliktów przez szukanie ich
źródeł oraz optymalnej strategii ich rozwiązania, dostosowanej do sytuacji i
osób. Stawianie sobie realistycznych zadań oraz ich osiąganie, umiejętność
skutecznego działania, unikanie konformizmu. Tolerancja wobec innych poglądów,
zdolność do miłości, współdziałania z innymi, umiar, umiejętność radowania się
Ŝyciem mimo przeciwności losu. Traktowanie Ŝycia jako w duŜym stopniu zaleŜnego
od siebie, a nie zdeterminowanego przez czynniki zewnętrzne, los, fatum.
Dojrzałość psychiczna jest niezaleŜna od poziomu wykształcenia, jest
równoznaczna z mądrością Ŝyciową, zwłaszcza gdy został zachowany zdrowy rozsądek
i umiejętność wyciągania wniosków z obserwacji i róŜnych doświadczeń Ŝyciowych.
* * *
DOJRZAŁOŚĆ SEKSUALNA
Dojrzałość seksualna wiąŜe się zarówno z dojrzałością biologiczną, jak i
psychiczną oraz partnerską. Dojrzałość biologiczna jest wprawdzie osiągana w
okresie adolescencji, ale jej pełny rozkwit przypada na wiek dojrzały; u kobiet
często osiąga apogeum po porodzie. Dojrzałość psychoseksualna natomiast polega
na osiąganiu pełnej męskościkobiecości, zdolności tworzenia więzi partnerskiej,
trwałego związku uczuciowego, wzajemnie satysfakcjonującego Ŝycia seksualnego,
ars amandi, wzajemnej odpowiedzialności za Ŝycie seksualne oraz jego następstwa.
W Ŝyciu seksualnym dojrzałość polega m.in. na umiejętności sterowania własnymi
reakcjami seksualnymi, znajomości "mapy ciała" (stref erogennych u siebie i
partnera), tworzeniu optymalnej ars amandi dostosowanej do poziomu wzajemnych
potrzeb i oczekiwań, na trosce o uatrakcyjnianie współŜycia oraz własnej
męskościkobiecości, wzajemnym pomaganiu sobie w wypadku pojawienia się problemów
we współŜyciu, traktowaniu seksu z pewnym przymruŜeniem oka, jako strefy Ŝycia
waŜnej, przyjemnej, ale nie najwaŜniejszej. śycie seksualne jest traktowane jako
wyraz miłości, postaw do siebie partnerów, forma tworzenia więzi, radosne bycie
razem, zjednoczenie osobowe. Jego piękno i urok wymaga pielęgnowania i
współpracy partnerów. Istotna jest tu wiedza o prawidłowości seksu w róŜnych
fazach Ŝycia, związku, o specyfice psychoseksualnej płci. Problemom dojrzałości
seksualnej jest w zasadzie poświęcona cała ksiąŜka, tu są sygnalizowane jedynie
pewne idee. Dojrzałość seksualna obejmuje równieŜ istnienie określonej formacji
psychoseksualnej, czyli systemu wartości, postaw, refleksji wiąŜących seks z
celem i sensem Ŝycia. W wieku dojrzałym po przeminięciu okresu ,,burzy i
naporu", róŜnych złudzeń, w wyniku nabycia doświadczeń powstaje swoista
filozofia Ŝycia, w której i sfera seksu ma swoje trwałe, ustalone miejsce. Dla
jednych seks jest przyciąganiem inności, dla drugich podporządkowaniem prawom
natury, dla jeszcze innych źródłem napięcia między naturą a kulturą, wyrazem
miłości, jedną z relacji więzi partnerskiej, etapem osobowościowej ewolucji od
Erosa do Cariłas iłd. We wszystkich systemach światopoglądowych seks zostaje
poddany określonym normom, ideom i w nich równieŜ istnieje koncepcja dojrzałości
seksualnej. Dojrzałość ta jest zatem wynikiem wielu mechanizmów, wpływów, ale
przede wszystkim refleksji i obserwacji Ŝycia, znalezienia swego miejsca w
Ŝyciu. Dojrzałość seksualna nie boi się seksu ani nie wynosi go na piedestał,
nie traktuje go jako jedynie zabawy czy powinności, obowiązku, dostrzega w nim
piękną i dobrą dziedzinę Ŝycia.
* * *
DOJRZAŁOŚĆ WIĘZI PARTNERSKIEJ
Dojrzałość seksualna, psychiczna, znajomość etapów więzi partnerskiej,
rodzicielstwo umoŜliwiają tworzenie dojrzałej więzi partnerskiej. Polega ona na
poznaniu wszystkich zakresów "od" i "do" między partnerami, obszarów
konfliktogennych i radosnych, uszczęśliwiających. Partnerzy kreują określony
styl bycia razem, codzienności, optymalnie dostosowany do ich osobowości i wa-11
runków. Dzięki łemu wzajemnie pomagają sobie w osiąganiu pełni osobowości i
więzi. Więź partnerska obejmuje określone sfery, do których naleŜą: Więź
uczuciowa, miłość Więź psychiczna (intelektualna, charakterologiczna) Więź
seksualna Więź rodzicielska Więź wolnego czasu Więź domu (gospodarstwa domowego)
Więź materialna Więź męskokobieca Byłoby ideałem, gdyby wymienione typy więzi
były udane i na najwyŜszym poziomie wzajemnie odczuwanej satysfakcji. Często się
zdarza, iŜ w danym związku istnieje rozbieŜność w jednym rodzaju więzi, ale
generalna ocena satysfakcji z takiego związku moŜe być pozytywna. Więź uczuciowa
polega na zdolności wczuwania się w przeŜycia, w nastrój drugiej osoby,
współprzeŜywania z partnerem tych stanów, przyjaźni i poczucia bliskości,
miłości. W wieku dojrzałym zapewne mniej jest nastrojowości i sentymentalizmu,
bardziej typowych dla wczesnego etapu związku partnerskiego, ale za to więź
uczuciowa potrafi być bardziej stabilna, trwała, a niekiedy przyjmuje wręcz
charakter telepatyczny, kiedy partner wyczuwa, co się dzieje u jego
współpartnera, porozumiewa się z nim na odległość. W młodszym wieku więź
uczuciowa potrafi być silna w chwili bycia razem lub w marzeniach, tymczasem w
wieku dojrzałym obejmuje i codzienność Ŝycia partnerów, mających jakby poczucie
stałej bliskości drugiej osoby. Więź seksualna w wieku dojrzałym nabiera
stabilizacji, niekiedy rutyny. Dobrze przystosowany seksualnie związek
partnerów, którzy stworzyli własną ars amandi, dostarcza im wiele satysfakcji.
Nie jest prawdą stwierdzenie, iŜ atrakcyjność seksualna nieuchronnie spada, Ŝe
musi nastąpić znudzenie osobą partnera, monotonia. Udana więź seksualna m.in.
polega na tym, Ŝe partnerzy, mimo upływu lat, czują pociąg do siebie, a seks
jest dla nich atrakcyjny w ich własnym wydaniu. Nieraz jestem świadkiem wynurzeń
pełnych zaskoczenia: ,,po tylu latach czuję się jakbym była nadal jego
narzeczoną", "nie dostrzegam upływu wieku". Czasem się mówi, Ŝe obiektywnie
malejąca atrakcyjność ciała drugiej osoby jest powszechnie obowiązującym prawem.
Okazuje się jednak, iŜ w wielu udanych związkach nie odczuwa się Ŝadnego zaniku
atrakcyjności ciała partnera, mimo zmiany jego jędrności, wyglądu. Więź
seksualna w wieku dojrzałym nie we wszystkich udanych związkach jest sielanką,
zdarzają się bowiem okresy róŜnych zaburzeń, spadku libido, pogorszenia spraw-12
ności seksualnej, ujawnia się teŜ i wpływ wieku, odmienności płci. Jednak w
udanym związku nie jest to dramatem, istnieją bowiem na tyle atrakcyjne
pozaseksualne więzi, iŜ niedomagania w tej dziedzinie nie umniejszają poczucia
satysfakcji z bycia razem. Więź psychiczna polega na przystosowaniu
charakterologicznym partnerów, co nie jest jednoznaczne z upodobnianiem się.
Zdarza się wprawdzie, iŜ w udanych związkach partnerzy stają się podobni do
siebie fizycznie i psychicznie, w wielu jednak innych istnieje wyraźna
rozbieŜność w poszczególnych cechach charakterologicznych, ale po pterwsze jest
ona akceptowana, a po drugie - lubiana. W wielu sprawach rozwodowych podkreśla
się jako motyw rozpadu więzi tzw. róŜnicę charakterów. Jest to bardzo względne
pojęcie, poniewaŜ ta róŜnica danych cech dla jednego związku przyjmuje charakter
"od", a dla drugiego "do". Innym elementem więzi psychicznej jest wspólnota
zainteresowań. Bywa, Ŝe partnerzy mają identyczne hobby, pasje, fascynacje
zawodowe, naukowe i odczuwają dzięki temu lepszą wspólnotę psychiczną. Bywa
jednak i tak, iŜ zainteresowania partnerów są odmienne, ale umiejętność
wczuwania się w to, co myśli partner, zbliŜenie się do jego pasji czy hobby jest
równie spajającym czynnikiem co identyczność tych zainteresowań. Stąd jedni wolą
jako partnera osobę o podobnych zawodach, zainteresowaniach, inni partnera
odmiennego w tym względzie, ale ujawniane wzajemnie zaciekawienie światem
psychicznym drugiej osoby stanowi waŜny element integrujący więź psychiczną.
Więź rodzicielska polega na zjednoczeniu zainteresowań i postaw wychowawczych
partnerów wobec dziecka, na przeŜywaniu MY w więzi z dzieckiem, ale w udanym
związku istnieje rozdzielenie więzi partnerskiej jako autonomicznej wobec
rodzicielstwa. Inaczej mówiąc matka nie zatraca się w swym macierzyństwie i nie
przesuwa męŜa na drugi plan w świecie swych zainteresowań i uczuć. W udanym
związku partner dzięki dziecku jest jeszcze bardziej bliski i kochany, a uczucia
rodzicielskie są odrębnym światem. Miłość partnerska i rodzicielska nie stapiają
się w jedno, stanowią odrębne światy. Udana więź rodzicielska polega równieŜ na
tym, iŜ partnerzy przyjmują zgodny system wychowawczy, norm i zasad oraz podział
obowiązków opiekuńczych, wobec dziecka ujawniają postawy zgodne, a nie
rozbieŜne, co mogłoby słuŜyć do manipulowania nimi przez dziecko. Jednocześnie
kobieta zna inność miłości ojcowskiej, a męŜczyzna inność miłości matczynej, o
czym tak pięknie pisał Erich Fromm w "Sztuce miłości". W udanym i dojrzałym
związku partnerskim więź wolnego czasu polega na tym, Ŝe partnerzy pragną
spędzać go razem, choć niekoniecznie identycznie. W jednych związkach wspólne
hobby jednoczy partnerów w formie spędzania wolnego czasu, w innych odmienność
upodobań sprawia, iŜ partnerzy realizują swe pasje, ale przeby-13 wają razem.
Potrzeba wspólnego spędzania wolnego czasu, choćby kaŜde z partnerów zajmowało
się czymś innym, jest wyrazem atrakcyjności więzi między nimi. Nieraz sądzi się,
Ŝe to sprawa rutyny i przyzwyczajenia, ale jeŜeli są one dla partnerów źródłem
satysfakcji, to naleŜy uznać, iŜ spełniają rolę więziotwórczą. Więź materialna i
organizacja Ŝycia codziennego są najczęściej w tych związkach ustabilizowane.
Udana więź partnerska polega na tym, iŜ partnerzy mają harmonijny i akceptowany
wzajemnie podział ról i obowiązków w domu, podobny pogląd co do podziału
budŜetu, a stopniowo pomnaŜany majątek nie stanowi dla nich jedynie wartości
materialnej, ale jest i wspomnieniem wspólnej drogi, przeŜyć, starań, zabiegów,
cząstką ich Ŝycia i znajduje się w nim część ich JA. MoŜe właśnie dlatego nie
chcą pozbywać się wielu rzeczy, a gdy jedno z nich pozostaje samo, np. w wyniku
śmierci współpartnera, pieczołowicie przechowuje wszystkie jego rzeczy, dzięki
czemu odczuwa obecność partnera. Inni robią odwrotnie, niszczą lub pozbywają się
wszystkiego, co przypomina im partnera, ból jest bowiem zbyt duŜy. Więź
męskokobieca polega na tym, iŜ partnerzy utworzyli związek z ulubionym typem
męskościkobiecości, dzięki czemu więź ta jest dla nich atrakcyjna. W udanym i
dojrzałym związku partnerzy niezaleŜnie od wieku czują się wobec siebie Kobietą
i MęŜczyzną, zabiegają o siebie, troszczą się o własną atrakcyjność. Często moim
pacjentom i znajomym proponuję, aby określili razem ze swym partnerem wspomniane
typy więzi partnerskiej ocenami jak w szkole. Jest to dość prosty test
atrakcyjności więzi małŜeńskiej.
* * *
Zgłoś jeśli naruszono regulamin