Rasy.rtf

(61 KB) Pobierz

Poniższy materiał podlega Klauzuli Ogólnego Dostępu (Open Game Content) i jest licencjonowany do publicznego użytku na warunkach Open Game License v1.0a.

Rasy

Ulubiona klasa

Ulubionej klasy nie bierze się pod uwagę, kiedy określa się kary do punktów doświadczenia wynikające z wieloklasowości.

Rasy i ich języki

Wszyscy bohaterowie posługują się wspólnym. Krasnoludy, elfy, gnomy, półelfy, półorkowie oraz niziołki mówią również w odpowiednim języku rasowym. Bystry bohater (taki, który na 1. poziomie posiada premię z Intelektu) posługuje się także kilkoma dodatkowymi językami, jednym na punkt premii z Intelektu posiadanej na początku.

Piśmienność: Wszyscy bohaterowie z wyjątkiem barbarzyńcy potrafią czytać i pisać w każdym języku, którym mówią.

Języki związane z klasą: Czarodzieje, druidzi i kapłani mogą wybrać pewne języki jako premiowe nawet wtedy, gdy nie znajdują się one na liście podanej w opisie rasy. Oto języki związane z klasą.

Czarodziej: smoczy.

Druid: leśny.

Kapłan: niebiański, otchłanny, piekielny.

Ludzie

              Średni rozmiar: Jako istoty rozmiaru średniego, ludzie nie zyskują specjalnych premii i nie podlegają karom wynikającym z rozmiaru.

              Bazowa szybkość naziemna ludzi wynosi 9 metrów.

              Dodatkowy atut na 1. poziomie.

              Cztery dodatkowe punkty umiejętności na 1. poziomie oraz dodatkowy punkt umiejętności na każdym następnym poziomie.

              Ulubiona klasa: dowolna. Ustalając, czy wieloklasowa postać tej rasy podlega karze do punktów doświadczenia, pod uwagę nie należy brać jej klasy o najwyższym poziomie.

Elfy

              +2 Zręczność, –2 Budowa.

              Średni rozmiar: Jako istoty średniego rozmiaru, elfy nie zyskują specjalnych premii i nie podlegają karom wynikającym z rozmiaru.

              Bazowa szybkość naziemna elfów wynosi 9 metrów.

              Niepodatność na magiczne efekty uśpienia oraz premia rasowa +2 do rzutów obronnych na zaklęcia oraz efekty szkoły oczarowań.

              Widzenie w słabym świetle: Elfy widzą na dwa razy większy dystans niż ludzie w świetle gwiazd, księżyca, pochodni i w podobnych warunkach słabego oświetlenia, normalnie rozróżniając kolory i szczegóły.

              Biegłość w broni: Elfy zyskują atut premiowy Biegłość w broni żołnierskiej dotyczący następującego oręża: miecz długi, rapier, łuk długi (wliczając refleksyjny łuk długi) oraz łuk krótki (włączając refleksyjny łuk krótki).

              Premia rasowa +2 do testów Nasłuchiwania, Przeszukiwania oraz Spostrzegawczości. Elf, który minie w odległości 1,5 metra sekretne lub ukryte drzwi, ma prawo do testu Przeszukiwania, jakby ich aktywnie szukał.

              Automatycznie zyskiwane języki: wspólny i elfi. Premiowe języki: gnolli, gnomi, goblini, leśny, orkowy, smoczy.

              Ulubiona klasa: Czarodziej. Ustalając, czy wieloklasowa postać tej rasy podlega karze do punktów doświadczenia, pod uwagę nie należy brać jej klasy czarodzieja.

Gnomy

              +2 Budowa, –2 Siła.

              Mały rozmiar: Gnomy są małego rozmiaru, dzięki czemu zyskują premię z rozmiaru +1 do Klasy Pancerza, premię z rozmiaru +1 do testów ataków, premię z rozmiaru +4 do testów Ukrywanie się; posługują się za to mniejszym orężem niż ludzie, mogą zaś podnieść i przenieść 3/4 ciężaru, z jakim poradziłyby sobie postacie rozmiaru średniego.

              Bazowa szybkość naziemna gnomów wynosi 6 metrów.

              Widzenie w słabym świetle: Gnomy widzą na dwa razy większy dystans niż ludzie w świetle gwiazd, księżyca, pochodni i w podobnych warunkach słabego oświetlenia, normalnie rozróżniając kolory i szczegóły.

              Obeznanie z bronią: Przedstawiciel tej rasy traktuje gnomi młot z hakiem jak broń żołnierską, a nie egzotyczną.

              Premia rasowa +2 do rzutów obronnych na iluzje.

              Skala Trudności wszystkich rzutów obronnych na rzucone przez gnoma czary ze szkoły iluzji zwiększa się o +1. Modyfikator ten kumuluje się z innymi uzyskanymi za sprawą podobnych efektów.

              Premia rasowa +1 do testów ataków wymierzonych w koboldy oraz goblinoidy.

              Premia unikowa +4 do Klasy Pancerza względem potworów zaliczanych do typu gigant. Gdy gnom traci premię ze Zręczności (jeśli takową posiada) do Klasa Pancerza, na przykład jest zaskoczony i nieprzygotowany, traci również tę premię unikową.

              Premia rasowa +2 do testów Nasłuchiwania.

              Premia rasowa +2 do testów Rzemiosła (alchemii).

              Automatycznie zyskiwane języki: wspólny i gnomi. Premiowe języki: elfi, giganci, goblini, krasnoludzki, orkowy i smoczy. Potrafią również rozmawiać ze zwierzętami kopiącymi nory (borsuk, lis, królik itp. – patrz dalej), a jest to ich zdolność wrodzona Patrz również opis czaru rozmawianie ze zwierzętami.

              Zdolności czaropodobne: 1/dzień – rozmawianie ze zwierzętami (tylko ssaki kopiące nory, czas działania 1 minuta). Gnom posiadający Charyzmę wartości co najmniej 10 może również korzystać z następujących zdolności czaropodobnych: 1/dzień – kuglarstwo, tańczące światła, widmowy odgłos. Poziom czarującego: 1; ST rzutu obronnego 10 + modyfikator z Cha gnoma + poziom czaru.

              Ulubiona klasa: Bard. Ustalając, czy wieloklasowa postać tej rasy podlega karze do punktów doświadczenia, pod uwagę nie należy brać jej klasy barda.

Mali bohaterowie

Mały bohater otrzymuje premię z rozmiaru +1 do Klasy Pancerza, premię z rozmiaru +1 do testów ataków oraz premię z rozmiaru +4 do testów Ukrywania się.

Bohaterowie małego rozmiaru mogą unieść 3/4 ciężaru, z jakim radzą sobie średnie postacie.

Bohaterowie małego rozmiaru zwykle poruszają się z 2/3 prędkości średnich postaci.

Bohaterowie małego rozmiaru muszą posługiwać się mniejszą bronią niż średnie postacie.

Krasnoludy

              +2 Budowa, –2 Charyzma.

              Średni rozmiar: Jako istoty rozmiaru średniego, krasnoludy nie zyskują specjalnych premii i nie podlegają karom wynikającym z rozmiaru.

              Bazowa szybkość naziemna krasnoluda wynosi 6 metrów. Ponadto może on poruszać się z tą prędkością, nosząc średni i ciężki pancerz oraz dźwigając średnie lub duże obciążenie.

              Widzenie w ciemnościach: Krasnoludy widzą w mroku na odległość do 18 metrów. Zdolność ta umożliwia widzenie jedynie w czerni i bieli, ale w pozostałych aspektach działa jak normalny wzrok, dzięki czemu przedstawiciele tej rasy bez problemu dają sobie radę bez źródła światła.

              Skalny zmysł: Zdolność ta zapewnia krasnoludowi premię rasową +2 do testów Przeszukiwania wykonywanych po to, by dostrzec nietypowe wykorzystanie kamieniarstwa – przesuwane ściany, kamienne pułapki, nowe elementy konstrukcji (nawet gdy postarano się, by pasowały do starych części budowli), niebezpieczne kamienne podłoża, chwiejne kamienne stropy i tak dalej. Do tej kategorii należy również wszystko, co wykonano nie z kamienia, ale tak, by go przypominało. Krasnolud, który zbliży się na odległość minimum 3 metrów od takiego nietypowego przejawu kamieniarstwa, może wykonać test Przeszukiwania, tak jakby celowo go szukał. Ponadto ma prawo wykorzystywać umiejętność Przeszukiwanie do znajdowania kamiennych pułapek, tak jak robi to łotrzyk. Krasnolud wyczuwa również intuicyjnie szacunkową głębokość w podobny sposób, w jaki człowiek orientuje się, gdzie jest góra, a gdzie dół.

              Obeznanie z bronią: Przedstawiciel tej rasy traktuje krasnoludzki topór bojowy oraz krasnoludzki urgrosh jak broń żołnierską, a nie egzotyczną.

              Stabilność: Zyskują premię +4 do testów atrybutów wykonywanych w celu oparcia się szarży byka oraz próbie przewrócenia, jeśli stoją na ziemi (ale nie gdy się wspinają, lecą, dosiadają wierzchowca lub w inny sposób nie stoją na podłożu).

              Premia rasowa +2 do rzutów obronnych na truciznę.

              Premia rasowa +2 do rzutów obronnych na zaklęcia i zdolności czaropodobne.

              Premia rasowa +1 do testów ataków wymierzonych w orków i goblinoidy.

              Premia unikowa +4 do Klasy Pancerza względem potworów zaliczanych do typu gigant. Gdy krasnolud traci premię ze Zręczności (jeśli ją posiada) do Klasa Pancerza, na przykład jest zaskoczony i nieprzygotowany, traci również tę premię unikową.

              Premia rasowa +2 do testów Szacowania wykonywanych w związku z przedmiotami zrobionymi z kamienia lub metalu.

              Premia rasowa +2 do testów Rzemiosła wykonywanych w związku z kamieniem lub metalem.

              Automatycznie zyskiwane języki: wspólny i krasnoludzki. Premiowe języki: gianci, gnomi, goblini, orkowy, ziemny oraz podwspólny.

              Ulubiona klasa: Wojownik. Ustalając, czy wieloklasowa postać tej rasy podlega karze do punktów doświadczenia, pod uwagę nie należy brać jej klasy wojownika.

Niziołki

              +2 Zręczność, –2 Siła.

              Mały rozmiar: Niziołki są małego rozmiaru, dzięki czemu zyskują premię z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin