Tworzenie-przedmiotow-magicznych.rtf

(293 KB) Pobierz

Poniższy materiał podlega Klauzuli Ogólnego Dostępu (Open Game Content) i jest licencjonowany do publicznego użytku na warunkach Open Game License v1.0a.

Tworzenie przedmiotów magicznych

Osoby rzucające zaklęcia używają specjalnych atutów do tworzenia przedmiotów magicznych. Muszą też poświęcić czas, pieniądze oraz energię życiową (mającą postać punktów doświadczenia).

Zauważ, że w opisie każdego przedmiotu znajduje się informacja o wymaganiach, które twórca musi spełnić, jeśli chce skonstruować daną rzecz. W większości wypadków są to czary, które musi znać, choć może też skorzystać z pomocy innej osoby lub magicznego przedmiotu.

Więcej informacji o kosztach tworzenia przedmiotów znajdziesz dalej. Póki co wystarczy, byś pamiętał, że mają na nie wpływ dwa czynniki: poziom czarującego twórcy oraz poziom zaklęcia lub zaklęć, którymi nasączany jest przedmiot. Bohater może stworzyć przedmiot na niższym poziomie, co najmniej jednak na minimalnym potrzebnym do rzucenia potrzebnych czarów. Twórca może też wykorzystać atuty metamagiczne i nasączyć przedmiot wzmocnionymi zaklęciami na wyższym poziomie.

Koszty stworzenia przedmiotu wynoszą zawsze połowę bazowej ceny w sztukach złota i 1/25 kosztu w PD. W przypadku większości przedmiotów cena rynkowa równa się cenie bazowej.

Pancerze, tarcze, broń oraz przedmioty o wartości niezależnej od magicznie poprawionych właściwości zwiększają cenę rynkową o swój koszt. Koszt wyposażenia nie wpływa na cenę bazową (od której zależy wydatek związany z magicznymi surowcami i liczba poświęcanych punktów doświadczenia), ale zwiększa ostateczną cenę rynkową.

Istnieją jednak przedmioty, które pozwalają rzucać czary lub kopiują ich działanie, wymagające kosztownych komponentów lub poświęcenia PD. W takich przypadkach cena rynkowa równa się cenie bazowej plus cena komponentów materialnych, a każdy PD zwiększa ją jeszcze o 5 sz. Na koszt stworzenia takich przedmiotów składa się zaś cena surowców, bazowy koszt w PD (wysokość obu ustala się w oparciu o bazową cenę) oraz koszt komponentów. W przypadku takich przedmiotów w koszcie stworzenia ujęto całą sumę – nie musisz więc dokonywać obliczeń, gdyż zrobiliśmy je za ciebie.

Twórca potrzebuje także w miarę spokojnego, wygodnego i dobrze oświetlonego miejsca pracy. Każde miejsce odpowiednie do przygotowywania czarów nadaje się także do kreowania przedmiotów. Każde 1000 sz ceny bazowej oznacza dzień pracy (minimum to zawsze jeden dzień). Wyjątek od tej zasady stanowią eliksiry, których warzenie zawsze zajmuje tylko dzień. Na początku całego procesu kreacji śmiałek wydaje złoto oraz PD.

Zakłada się, że twórca pracuje 8 godzin dziennie. Nie może przyspieszyć procesu kreacji, poświęcając na nią więcej czasu. Dni pracy nie muszą jednakże następować po sobie, a wolny czas postać ma prawo wykorzystać, jak sobie tego życzy.

Postać może pracować tylko nad jednym przedmiotem. Jeśli zacznie kreować następny, utraci wszystkie surowce i PD użyte w procesie tworzenia pierwszego.

Jak wspomniano, tajemnice tworzenia artefaktów zaginęły już dawno temu.

 

Wartość przedmiotów magicznych w sztukach złota

Określając cenę nowego przedmiotu magicznego musisz wziąć pod uwagę wiele czynników. Najlepiej porównać go z innym wyposażeniem opisanym i wykorzystać podaną tam cenę jako wskazówkę. Możesz również sięgnąć do Tabeli: Obliczanie wartości przedmiotów magicznych w złocie.

Wiele podobnych zdolności: W przypadku przedmiotów posiadających wiele podobnych zdolności, które na dodatek nie wpływają na limit noszonych przez bohatera przedmiotów, wykorzystaj taką oto zasadę. Oblicz cenę w oparciu o najkosztowniejszą zdolność, następnie dodaj 75% ceny drugiej co do wartości zdolności, a potem 50% trzeciej

Wiele różnych zdolności: Z kolei moce w rodzaju premii do testów ataków czy rzutów obronnych oraz funkcje czaropodobne nie są do siebie zbliżone i określając ich koszt, trzeba po prostu dodać je do siebie. W przypadku wyposażenia, które wpływa na limit posiadanych przedmiotów każda dodatkowa moc nie tylko nie obniża ceny przedmiotu, ale zwiększa ją o 50%.

0-poziomowe zaklęcia: Mnożąc poziomy czarów, aby określić wartość, traktuj 0-poziomowe zaklęcia jak czary o 1/2 poziomu.

Inne czynniki: Kiedy obliczysz już ostateczny koszt przedmiotu, zmniejsz go, jeśli przedmiotu tego dotyczą następujące czynniki.

Użycie przedmiotu wymaga posiadania umiejętności: Użycie niektórych przedmiotów wymaga wykorzystania specyficznych umiejętności. To ograniczenie powinno obniżać koszt o mniej więcej 10%.

Na działanie przedmiotu ma wpływ klasa lub charakter: Ten niezwykle surowy wymóg zmniejsza cenę o około 30%.

Ceny podane w opisach przedmiotów magicznych (wartość w sztukach złota następująca po poziomie czarującego dla wyposażenia) to ich wartość rynkowa, która jest zwykle dwa razy wyższa niż poniesione przez twórcę koszty.

Ponieważ bohaterowie różnych klas uzyskują dostęp do pewnych czarów na innych poziomach, koszt stworzenia tego samego przedmiotu może być inny dla członków odmiennych klas. Przedmiot jest wart tylko dwa razy więcej niż wydatki poniesione przez postać najniższego poziomu zdolną do jego stworzenia. Oblicz zatem cenę rynkową ,biorąc pod uwagę najniższy możliwy poziom czarującego, bez względu na to, kto kreuje dany element wyposażenia.

W przypadku niektórych przedmiotów nie zastosowano przedstawionej wcześniej zasady. Oczywiście istnieją po temu pewne powody. Po pierwsze i najważniejsze, zasady te nie umożliwiają ustalenia prawdziwej różnicy dzielącej niektóre przedmioty. Dlatego też każdy element wyposażenia wyceniono w oparciu o jego rzeczywistą potęgę. Niemniej niniejsze wzory to oczywiście tylko punkt wyjścia. Przy wycenie zwojów przyjęto założenie, że – jeśli to tylko możliwe – tworzyli je czarodziej lub kapłan. Przedstawione tu reguły idealnie sprawdzają się w przypadku różdżek i eliksirów.Przydają się również w odniesieniu do lasek, inne przedmioty wymagają jednak zachowania dystansu.

Specjalne materiały, z których wykonano broń

Każdy z opisanych materiałów ma ewidentny wpływ na rozgrywkę poprzez mechanikę gry. Niektóre stworzenia posiadają redukcję obrażeń zależną od ich typu lub wynikającą z innych założeń. Inne są niepodatne na wszystko poza specjalnym typem ran, takich jak, na przykład, powodowane przez broń o złym charakterze lub zadającą obrażenia miażdżone. Jeszcze inne bywają zaś wrażliwe na oręż wykonany ze specjalnego materiału.

Być może bohaterowie będą nawet dźwigali kilka różnych rodzajów broni, zależnie od typu kampanii i rodzaju istot, które najczęściej w jej trakcie spotykają.

 

Przedmioty mistrzowsko wykonane

Przedmioty mistrzowsko wykonane są wyjątkowo dobrej jakości. Trzeba za nie zapłacić więcej, lecz warto to uczynić z racji ich lepszej jakości. Nie są jednak magiczne. Niemniej tylko mistrzowsko wykonane zbroje oraz takiż oręż można nasączyć czarami i przemienić w zaczarowane. Innego rodzaju przedmioty (czyli nie pancerz i nie broń) nie muszą spełniać tego warunku.

Specjalne materiały

Przedmioty nie stają się magiczne tylko za sprawą czarów. Istnieją surowce, które posiadają niezwykłe właściwości. Jeżeli stworzysz pancerz lub broń z więcej niż jednego z nich, uzyskasz korzyści wynikające z surowca, którego użyłeś najwięcej. Masz natomiast pełne prawo wykonać podwójny oręż, którego „ostrza” będą z odmiennych materiałów.

Adamantyt: To niezwykle twardy surowiec, który wpływa na jakość broni lub pancerza. Oręż wykonany z tego metalu posiada naturalną zdolność przełamywania trwałości, kiedy dochodzi do roztrzaskiwania broni lub atakowania przedmiotu; ignoruje trwałość niższą niż 20. Z kolei adamantytowe zbroje lekkie zapewniają redukcję obrażeń 1/–, średnie – redukcję obrażeń 2/–, a ciężkie – redukcję obrażeń 3/–. Adamantyt jest tak kosztowny, że wykonane zeń broń i zbroje zawsze są mistrzowskie, co wzięto pod uwagę, ustalając podane dalej ceny. A zatem adamantytowy oręż i pociski zapewniają premię z usprawnienia +1 do testów ataków, a kara do testów z pancerza w przypadku zbroi adamantytowej jest o 1 niższa niż u jej zwykłego odpowiednika. Nie da się stworzyć adamantytowego przedmiotu, jeśli dana rzecz nie posiada żadnej metalowej części. Tak więc można wykonać z tego surowca strzałę, ale nie drąg.

Z adamantytu wykonuje się tylko broń, zbroje i tarcze, które normalnie tworzy się z metalu. Jeśli wspomniane elementy uzbrojenia normalnie są stalowe, ich wersje z adamantytu będą miały o 1/3 więcej punktów wytrzymałości niż zwykle. Adamantyt ma 40 punktów wytrzymałości na 2,5 centymetra grubości i trwałość 20.

 

Typ przedmiotu z adamantytu

Modyfikator kosztu przedmiotu

Pocisk

+60 sz

Lekki pancerz

+5000 sz

Średni pancerz

+10 000 sz

Ciężki pancerz

+15 000 sz

Broń

+3000 sz

 

Alchemiczne srebro: W złożonym procesie metalurgiczno-alchemicznym wiąże się srebro ze stalową bronią, dzięki czemu można za jej sprawą przełamać redukcję obrażeń istot w rodzaju likantropów.

Po udanym ataku posrebrzaną bronią władająca nią osoba podlega karze –1 do testu obrażeń (minimum 1 rana). Procesowi alchemicznego posrebrzania nie można poddać niemetalowych przedmiotów, a także wyposażenia wykonanego z rzadkich metali, jak choćby z adamantytu, zimnego żelaza czy mithrilu.

Alchemiczne srebro ma 10 punktów wytrzymałości na 2,5 centymetrów grubości i trwałość 8.

 

Typ przedmiotu z alchemicznego srebra

Modyfikator kosztu przedmiotu

Pocisk

+2 sz

Lekka broń

+20 sz

Jednoręczna broń lub jedno „ostrze” broni podwójnej

+90 sz

Dwuręczna broń lub oba „ostrza” broni podwójnej

+180 sz

Ciemnodrzew: Rzadko spotykane magiczne drzewo o twardości zwykłego drewna, lecz niezwykle lekkie. Każdy drewniany w całości lub w większej części przedmiot (łuk, strzała, włócznia itd.) z ciemnodrzewu należy traktować jak mistrzowsko wykonany. Ponadto waży on o połowę mniej niż jego zwykły odpowiednik. Przedmioty, które nie są wykonywane z drewna lub stanowi ono tylko część ich konstrukcji (choćby topór wojenny lub buzdygan), albo nie mogą być wykonane z ciemnodrzewu, albo materiał ten na nie w ogóle nie wpływa. Kara do testów z pancerza w przypadku tarcz wykonanych z ciemnodrzewu spada o 2 w stosunku do zwykłego uzbrojenia obronnego tego typu. Chcąc określić cenę przedmiotu wykonanego z niniejszego surowca, wykorzystaj jego oryginalny ciężar i dodaj do ceny jego mistrzowskiej wersji 20 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin