Obrazkowy Kodeks Przedszkolaka - wstęp
Zasady porządkują świat . Są niezbędne w prawidłowo funkcjonującej społeczności. Od najmłodszych lat wpajamy dzieciom co jest dobre, co nie. Najlepiej dając własny przykład, prawdą bowiem są słowa, że dzieci uczą się tego, czego doświadczają. Proces ten jest trudny i długotrwały. Co zrobić aby przyswajanie norm i zasad w przedszkolu było dla dziecka łatwiejsze, co zrobić, jak się zachować aby wszystkim w przedszkolu żyło się dobrze? Tym celom ma służyć poniższa propozycja.
Obrazkowy Kodeks Przedszkolaka to zbiór obrazków ilustrujących konkretne pożądane zachowania. Obrazkowy, ponieważ w przedszkolu działania dziecka muszą być oparte na konkretach. Napisany jest on w większości w formie stwierdzeń pozytywnych np. „W przedszkolu mówimy półgłosem”, lub „Jesteśmy uprzejmi, mówimy grzeczne słowa” , „Jesteśmy przyjaciółmi zwierząt” itp. , co ułatwia przyswajanie jego treści. Zasady dotyczą kontaktów koleżeńskich, nawyków kulturalno – grzecznościowych, porządkowych, kształtowaniu postaw prozdrowotnych i proekologicznych. Treści kodeksu są zgodne z podstawą programową.
Każda z zasad jest wprowadzona poprzez odpowiednie zajęcie , z użyciem literatury na dany temat. Przebieg pozostawiony jest inwencji nauczyciela. Obrazki kodeksu są wyeksponowane w sali aby były stale dostępne dla dzieci oraz by nauczyciel mógł się odwoływać do nich w przypadku niewłaściwego zachowania . Podczas rozmowy z dzieckiem bardzo ważne jest wskazywanie negatywnych skutków łamania zasad oraz rozmowa o uczuciach.
Postacią przewodnią kodeksu jest „Wesołek” – żółta piłeczka. To ona pomaga dzieciom w przyswojeniu treści, ilustruje je i jest rekwizytem podczas zajęć. Ona pomaga dzieciom rozwiązywać problemy zaistniałe w grupie, przypomina o tym, co grupa wspólnie ustaliła: „Wesołek mówi, że…”. Liczba zasad jest dowolna w zależności od potrzeby. Im młodsza grupa tym powinno być ich mniej. Zasady można modyfikować, tworzyć nowe.
Zasady:
ü STARAMY SIĘ NIE SPRAWIAĆ INNYM PRZYKROŚCI
ü UMIEMY ZACHOWAĆ CISZĘ
ü POMAGAMY SOBIE WZAJEMNIE
ü MÓWIMY O TYM, CO NAM SIĘ NIE PODOBA
ü MÓWIMY PÓŁGŁOSEM - HAŁAS PRZESZKADZA
ü NA PLACU ZABAW BAWIMY SIĘ BEZPIECZNIE
ü KSIAŻKI OGLĄDAMY PRZY STOLIKU
ü UWAŻNIE PATRZYMY, WIDZIMY CO SIĘ DZIEJE WOKÓŁ NAS
ü STOP! NIE BIJEMY. TO BOLI
ü POTRAFIMY BYĆ DOBRZY W TYM, CO ROBIMY
ü SŁUCHAMY, KIEDY INNI DO NAS MÓWIĄ
ü MOŻEMY ODPOCZĄĆ, GDY NIE CZUJEMY SIĘ DOBRZE
ü ŚMIEJEMY SIĘ I ŻARTUJEMY - BEZ OBRAŻANIA INNYCH
ü WITAMY SIĘ NA DZIEŃ DOBRY I ŻEGNAMY NA DO WIDZENIA
ü DZIELIMY SIĘ ZABAWKAMI ORAZ TYM, CO MAMY DOBREGO
ü DBAMY O CZYSTOŚC OSOBISTĄ
ü NA ZAJĘCIACH MYŚLIMY I JESTEŚMY AKTYWNI
ü PYTAMY, GDY NIE WIEMY
ü WYBIERAMY ZGODĘ – NIE GNIEWAMY SIĘ DŁUGO
ü STOP ! – PO SALI CHODZIMY!
ü MOŻEMY ZGŁASZAĆ SWOJE POMYSŁY
ü ODPOCZYWAMY W CISZY
ü JESTEŚMY UPRZEJMI, MÓWIMY GRZECZNE SŁOWA
ü DBAMY O PORZĄDEK. ŚMIECI WYRZUCAMY DO KOSZA
ü JESTEŚMY PRZYJACIÓŁMI ZWIERZĄT
ü PRZY STOLE NASZA BUZIA JEST ZAJĘTA JEDZENIEM
ü DBAMY O PRZYRODĘ
ü NA ZAJĘCIACH MÓWIMY POJEDYŃCZO
ü W PRZEDSZKOLU MOŻEMY OBCHODZIĆ SWOJE ŚWIĘTO
ü ZABAWKI ODKŁADAMY NA MIEJSCE
ü CZYTANIA KSIĄZEK SŁUCHAMY W CISZY
ü W PRZEDSZKOLU GRUPA „TRZYMA SIĘ” RAZEM
ü ŚWIĘTUJEMY GDY JEST OKAZJA
ü W PRZEDSZKOLU BAWIMY SIĘ WESOŁO
czarna2623