LOGOPEDIA_1(1).DOC

(75 KB) Pobierz

·        MULTIDYSCYPLINARNY CHARAKTER LOGOPEDII

W teorii i praktyce, opiera się na dorobku wielu dziedzin nauki-medycyna, psychologia, pedagogika, lingwistyka, technika, fizyka, muzyka, wychowanie fizyczne,

Między  wymienionymi naukami a logopedią istnieje wiele związków i zależności, właściwe ich zrozumienie pozwoli lepiej poznać problem, wystawić diagnozę i dobrać terapie  

 

·        LOGOPEDIA- DEFINICJA, ZADANIA,

Logopedia-/I. Styczek/- nauka o kształtowaniu mowy, usuwaniu wad, nauczaniu mowy  gdy nie ma

Logopedia-( grec. )- ,,logos,,- słowo,  ,,paideia,,- wychowanie

Polska logopedia rozwija się w oparciu o trzy  koncepcje

-jako dział medyczny- E. Froschels- zaburzenia mowy

-w pedagogice specjalnej -M.E. Chwatcew, M.Sovak, L. Edelsberger – zaburzenia mowy, kształtowanie mowy osób głuchych i niedosłyszących, porozumiewanie się głuchoniewidomych,

-logopedia jako logopedia, L.Kaczmarek- mowa we wszystkich aspektach- embriologicznym, patologicznym, społecznym, artystycznym, proces mówienia i rozumienia, wypowiedzi słowne i pisane 

 

ZADANIA LOGOPEDII-

-kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci od najwcześniejszego momentu, dbanie o właściwą stymulacje w początkach rozwoju mowy, profilaktyka logopedyczna, / uświadamianie rodziców, instytucje dla dzieci/

- usuwanie wad i zaburzeń mowy, diagnozowanie i opracowywanie indywidualnych programów –logoterapia, logopedzi, logoterapeuci,

-dbanie o kulturę słowa-świetlice, domy kultury, uczelnie muzyczne, inne

-kształtowanie mowy u osób z problemami słuchu -surdologopedia, surdologopedzi 

 

·        ZADANIA LOGOPEDII WYCHOWAWCZEJ, KOREKCYJNEJ,  

     I ARTYSTYCZNEJ, SURDOLOGOPEDII,/ por. wyżej/      

Wychowawcza-zapobieganie zaburzeniom mowy i głosu przez odpowiednie kształtowanie mowy u dzieci, związana z  pedagogika opiekuńczo- wychowawczą, przedszkolną i specjalną

Korekcyjna- usuwanie zaburzeń mowy , głosu oraz pisania i czytania, związana z nauczaniem początkowym i pedagogika specjalną

Artystyczna- kształtowanie mowy jako podnoszenie kultury żywego słowa- potocznego, publicystycznego,         i artystycznego, związana z pedagogiką kulturalno- oświatową

Surdologopedia-nauczanie mowy głuchych, niedosłyszących i głuchoniemych- związana głównie z pedagogiką specjalną `

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        PRZEDMOIT LOGOPEDII-MOWA, MODEL MOWY,

     SKŁADNIKI MOWY-JĘZYK, MÓWIENIE, TEKST, ROZUMIENIE, DEFINICJA,

Mowa to akt w procesie językowego porozumiewania się za pomocą słowa, którego istotą jest nadawanie dźwiękowe i odbiór słuchowy informacji, / K.Błachnio /

 

Mowa to dźwiękowe porozumiewanie się ludzi, jest procesem jednolitym , czynności nadawania mowy i czynności  odbioru mowy oraz wytwór mówienia i rozumienia, tzn. tekst. / L. Kaczmarek /

Akt w procesie słownego porozumiewania się, uczestniczą jednocześnie min. 2osoby, nadawca i odbiorca. Osoba mówiąca - nadawca przekazuje informacje słuchaczowi-odbiorcy, który przyjmuje informację i poddaje gruntownej analizie, by zrozumieniu przekazać własna informację na interesujący temat- mowa w aspekcie społecznym

 

 

Akt w procesie porozumiewania się językowego słownego

 

                                      Nà à àO

 

 

Porozumiewanie się językowe- rozmowa

 

                                      Nà ààO

                           ßßß

      Warunki porozumiewania się

Porozumiewanie się jest możliwe gdy rozmówcy znają ten sam język- kod, umieją mówić, odczuwają potrzebę pod jęcia rozmowy, ten sam temat, prawidłowo funkcjonujące narządy mowy,; jeśli brak któregokolwiek z warunków porozumiewanie będzie utrudnione, czasem niemożliwe

 

Mowa w aspekcie indywidualnym-proces charakteryzujący człowieka wchodzącego w układy i zależności społeczne, mowa to budowanie i odbiór wypowiedzi – tekstu na podstawie języka, składniki mowy – mówienie,

                                                                                                                                                                -wypowiedź

                                                                                                                                                                -rozumienie

                                                                                                                                                                -język

Mówienie-czynność wykonywana przez człowieka , powstaje wypowiedź – tekst słowny/ foniczny

                [budowanie tekstu- wypowiedzi ]

Budowanie wypowiedzi to także – pisanie

                                                     - sygnalizowanie informacji

                                                     -myślenie à J.B.de Courtenay àcerebracja, myślenie dla mózgu

Cerebracja- organizowanie informacji w obszarach myślowych mózgu, tzw. myślowa konstrukcja wypowiedzi

Cerebracja zwerbalizowana- komunikatywna- organizowanie w obszarach myślowych mózgu człowieka informacji na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń, informacja powstaje w wyniku właściwego doboru słów, powiązanych zasadami gramatycznymi  

Cerebracja myślowa- akomunikatywna- wiem dla siebie, organizowanie w obszarach myślowych posiadanej wiedzy  i doświadczeń, przy pomocy języka ; w informacje, ale bez zamiaru przekazania tej informacji,

Cerebracja operacyjna-uzewnętrzniona działaniem , organizowanie informacji w obszarach myślowych mózgu na podstawie posiadanej wiedzy doświadczeń , przy pomocy języka z jednoczesnym praktycznym wykorzystaniem tej informacji

 

Tekst, wypowiedź- indywidualny wytwór , posiadający substancję fonicznąàpłaszczyzna suprasegmentalna

                                                                                                                                          Melodia

                                                                                                                                          Akcent

                                                                                                                                          Rytm

                                                                                                                          àpłaszczyzna segmentalna

                                                                                                                                          Głoski

                                                                                                                              (odpowiedni układ głosek                                 

                                                                                                                  pozwala na budowanie sylab i wyrazów)

rozumienia-odbiór wypowiedzi , możliwy gdy słuchacz słyszy naszą wypowiedź i zrozumie jej znaczenie, uświadomienie oparte jest na podstawowych procesach myślowych  -analizie i syntezie słuchowej; rozumienie możliwe gdy rozmówcy znają ten sam kod porozumiewania się.       

Język- wytwór społeczny, system dwuklasowy I-1.symbole samodzielne ( wyrazy i związki frazeologiczne)

                                                                                 2.symbole niesamodzielne (prozodemy, fonemy, morfemy )

                  

                                                                               II-układ zasad i reguł gramatycznych

           Twór abstrakcyjny zmagazynowany w świadomości ludzi , tzw, magazyn wewnętrzny człowieka,   wzbogacany w miarę zdobywania doświadczeń  ,

jest też magazyn zewnętrzny języka –społeczny, tzn. wytwory dorobku kulturalnego

Język jest kodem- zespołem znaków którym posługuje się dana społeczność , musi go znać każdy z członków danej grupy;

jest zamkniętym zbiorem symboli prozodycznych-melodia, akcent, rytm,;  

                                                       fonicznych- głoski, a w pisaniu- litery,

                                                       morficznych-fleksja

                                                       leksykalnych-słowa,

                                                       frazeologicznych-zwroty

                                                       oraz okładem zasad gramatycznych

język jest zjawiskiem społecznym, a czynność mówienia jest kategorią fizjologiczną i psychologiczną    

                                                                                                    

Dokładna analiza wypowiedzi jednostki jest podstawą diagnozy logopedycznej   

 

wg E.M.Minczakiewicz ,,Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia,,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        ROLA JĘZYKOWEGO I POZAJĘZYKOWEGO POROZUMIEWANIA SIĘ            W TERAPII  LOGOPEDYCZNEJ

-językowe    

-pozajęzykowe

    

Nieświadome popełnianie błędów i niewłaściwe odczytywanie, utrudnia a czasem uniemożliwia logopedzie nawiązanie optymalnego kontaktu z podopiecznym.

Kody pozajęzykowe stanowią podstawę kształtowania się mowy u zdrowego dziecka, stąd tez nazwa pierwszego etapu rozwoju mowy nazwany został przez L. Kaczmarka okresem melodii.

Kody pozajęzykowe sprawiają że wypowiedź staje się zrozumiała przez odbiorcę. Nabierają szczególnego znaczenia u osób z zaburzeniami mowy. Są maxymalnie wykorzystywane, i wykształcone- na zasadzie kompensacji.

 

 

 

·        SPOSOBY POROZUMIEWANIA SIĘ 

Kody -elementy językowe, lingwistyczny

          -parajęzykowe-wypowiedzi nie są jednoznaczne, ten sam tekst może być pytaniem, lub stwierdzeniem,

Są bardzo pomocne w prawidłowym odczytywaniu znaczenia wypowiedzi, świadczą o uczuciach nadawców do odbiorcy, w zależności od np.intonacji

             Składniki suprasegmentalne

           prozodyczne; muzyczne-elementy języka realizowane w żywym słowie przez melodie, akcent, rytm.

           -- i paraprozodyczne

          -niejęzykowe

Kod podstawowy

Kody składowe

aspekt

Językowy

Fonologiczny

Morfologiczny

leksykalny

Syntaktyczny

Stylistyczne

 

Społeczny- najważniejszy

Indywidualny

Kulturowy

 

Parajęzykowy

    prozodyczny

 

   

  

   paraprozodyczny

 

Akcent

Intonacja

Rytm

 

Ton głosu

Brzmienie

Tempo mówienia

 

 

Społeczny

Indywidualny

Kulturowy

 

Niejęzykowy 

Mimiczny \ związane z ekspresja                      

Gestowy  /  ruchową

 

Zapachowy \   z odbiorem znaków

Dotykowy   - przekazywanych

Wzrokowy  / przez odbiorcę

 

Fizjologiczny-biologiczne stany organizmu, np. średnica źrenic, pocenie się

 

Aparacyjny-autoprezentacja, ubiór, fryzura,

 

Temporalny-określa czas trwania i synchronizacje aktów behawioralnych, częstość spojrzeń w oczy, strefa intymna, dotykanie osób bliskich i obcych,

 

Kontekstowy- określa jakie zachowania są dozwolone, jakie nie, i jak są odczytywane w różnych sytuacjach

 

Proksemiczny...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin