B1 - Mówienie.pdf

(2519 KB) Pobierz
Mówienie 22.02
MÓW I IEN I IE
EGZAMINY CERTYFIKATOWE
Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
39540630.007.png 39540630.008.png 39540630.009.png 39540630.010.png 39540630.001.png 39540630.002.png
M ÓWIENIE
INFORMACJE OGÓLNE
Ogólny opis umiejętności 1
Zdający na poziomie B1 powinni umieć posługiwać się językiem polskim w typowych
sytuacjach komunikacyjnych, w sposób płynny, nie utrudniający komunikacji. Powinni umieć
wyrażać funkcje pragmatyczne przewidziane inwentarzem funkcjonalno-pojęciowym (zob.
Katalog A), w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog
B), stosując odpowiednie struktury gramatyczne (zob. Katalog C).
INTERAKCJA
Zdający powinni umieć rozpoczynać i kończyć rozmowę, a także włączać się do rozmowy
osób trzecich i brać w niej udział, wyrażając własne opinie i wymieniając informacje, gdy
dotyczy ona znanych im tematów lub związanych z ich zainteresowaniami.
Powinni umieć stosować podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
PRODUKCJA (WYPOWIEDŹ MONOLOGOWA)
Zdający powinni tworzyć proste, spójne wypowiedzi na temat własnych zainteresowań,
doświadczeń, marzeń i planów, wyrazić i uzasadnić własne poglądy, a także opisywać
i relacjonować zdarzenia oraz streścić w prosty sposób przeczytany tekst.
STRATEGIE WYPOWIEDZI USTNEJ
Zdający powinni umieć kontrolować przebieg rozmowy, prosząc, gdy zachodzi potrzeba,
o powtórzenie, wyjaśnienie, przeliterowanie itp. oraz umieć upewnić się, czy są właściwie
rozumiani i czy używają odpowiednich słów i form.
JAKOŚĆ WYPOWIEDZI
Zdający powinni umieć operować formami stylu oficjalnego i nieoficjalnego, odpowiednio do
sytuacji. Powinni stosować zasady wymowy i intonacji pozwalające na właściwe zrozumienie
wyrażanych intencji oraz treści wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może
być odczuwalny, ale nie powinien zakłócać zrozumienia wypowiedzi.
Wymagania w zakresie wymowy
Zdający egzamin na poziomie B1 winni stosować odpowiednie (niezbyt wolne) tempo
wypowiedzi i właściwą intonację całych zdań (oznajmujących, pytających
i wykrzyknikowych, np.: Pana tam nie było. Pana tam nie było? Pana tam nie było! ). Zdania
wypowiadane np. jako prośba o pomoc czy radę powinny mieć intonację prośby itp. Ważna
1
2
Na podstawie Standardów wymagań egzaminacyjnych .
39540630.003.png
M ÓWIENIE
jest też odpowiednia wymowa zestrojów akcentowych, tzn. łączenie słów jednosylabowych w
grupy (np. nie wiem, nie mam, ze mną, od nas; jadę na wieś, wychodzę za mąż) albo
przyłączanie słów jednosylabowych do słów akcentowanych (np. ko cham ją, wi dzę go).
Zdający powinni właściwie akcentować wyrazy obce typu ‘gramatyka’ oraz formy czasu
przeszłego i trybu przypuszczającego (np. po szliśmy, zro bi libyśmy). Powinni właściwie
wymawiać samogłoskę y w opozycji do i oraz e , samogłoski ą i ę ; spółgłoski dziąsłowe
szumiące, funkcjonalnie miękkie sz, ż, rz, cz, dż w opozycji do ciszących, miękkich ś, ź ,ć, dź,
(np. wie sz : wie ś ); spółgłoskę r w opozycji do l (np. r ok : l ok) oraz ł
w opozycji do l (np. by ły : by li ) , a także grupy spółgłoskowe (np. Wszyscy przejdą przez
most. ). Błędy zdających w zakresie wymowy i intonacji nie powinny uniemożliwiać
zrozumienia sensu i intencji wypowiedzi.
Rodzaje wypowiedzi
Zdający na poziomie B1 powinien umieć tworzyć następujące rodzaje wypowiedzi
ustnej:
Wypowiedzi monologowe:
·
wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów, marzeń
(zob. Katalog B);
·
streszczenie artykułu prasowego, z krótkim komentarzem;
·
relacja z wydarzenia; proste opowiadanie;
·
opis;
·
charakterystyka;
·
opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B);
Wypowiedzi dialogowe:
·
prosta rozmowa telefoniczna;
·
dialog intencjonalny (np. propozycja, prośba, rada, itp. - zob. Katalog A);
·
dialog tematyczny (np. moja rodzina, moja praca, moje mieszkanie, itp.
- zob. Katalog B);
Polilog:
·
krótka, prosta dyskusja;
3
39540630.004.png
M ÓWIENIE
Budowa części E egzaminu - mówienie
W skład części ustnej egzaminu certyfikatowego wchodzą zestawy zadań obejmujące:
Zadanie A - o p i s i l u s t r a c j i (sytuacji na niej przedstawionej);
Zadanie B - m o n o l o g (wypowiedź na podany temat);
Zadanie C - s y t u a c j ę k o m u n i k a c y j n ą .
Każde z tych zadań wymaga innego przygotowania i uruchomienia różnych strategii.
Szczegółowy opis danej formy wypowiedzi oraz sposoby i techniki pracy zostały
przedstawione poniżej.
Typy zadań – metryczki form wypowiedzi ustnej
O PIS ILUSTRACJI
Opis formy wypowiedzi
Pierwsze zadanie polega na opisie ilustracji/zdjęcia, a w szczególności sytuacji jaką ona
przedstawia. Ich tematyka może być różna, jednak nie może wykraczać poza tematy zawarte
w katalogu tematycznym. W Standardach wymagań egzaminacyjnych został zmieszczony
katalog 9 bloków tematycznych, na temat których każdy zdający powinien umieć się
wypowiedzieć.
Aby opis był kompletny i prawidłowo wykonany należy dobrze się do niego przygotować.
Przystępując do wykonania tego zadania należy uwzględnić trzy elementy:
·
Opis osób widocznych na ilustracji.
·
Opis miejsca, w którym się znajdują.
·
Opis wykonywanych czynności.
Poniżej podano przykładowe wyrażenia pomocne w tworzeniu wypowiedzi.
Opis powinien być uporządkowany (np. omawiamy ilustrację zaczynając „od ogółu”
i dochodząc „do szczegółu”).
Opis osób widocznych na ilustracji:
4 opis wyglądu zewnętrznego i ubioru; np.: wysoki, szczupły, blondyn;
4 opis wyrazu twarzy, stanu emocjonalnego lub charakteru opisywanych osób;
np.: wesoły, zamyślony, nieśmiały;
4 określenie przypuszczalnych relacji między osobami widocznymi na zdjęciu,
np.: członkowie rodziny, przyjaciele;
4
39540630.005.png
M ÓWIENIE
4 określenie ewentualnego zawodu postaci; np.: polityk, nauczyciel, kierowca;
Opis sytuacji i miejsca, w którym się znajdują:
4 określenie położenia elementów względem siebie; np.: na pierwszym planie, na
drugim planie, z prawej strony, w rogu;
4 opis kolorystyki zdjęcia, kolory; np.: biały, czerwony, zielony, jasny, ciemny;
4 opis krajobrazu lub pomieszczeń; np.: na plaży, we wnętrzu pokoju,
4 opis pogody, pory roku, pory dnia; np.: w zimie, w lecie, wieczorem, po południu,
słoneczny dzień;
4 opis nastroju, jaki wywołuje lub wrażenia, jakie robi dany widok; np.: pełen spokoju
i ciepła;
Opis czynności wykonywanych przez osoby na zdjęciu:
np.: kobieta siedzi na krześle, dzieci bawią się na podłodze, mężczyzna stoi przy samochodzie ;
Potrzebne zwroty i wyrażenia
5
39540630.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin