Jak wybrać pompkę rowerową.txt

(4 KB) Pobierz
Do wyboru w dziedzinie pompek rowerowych mamy du�o modeli r�ni�cych si� wygl�dem, budow� i dzia�aniem. Na pocz�tek jednak zanim przyst�pimy do samych pompek kilka informacji. Rozr�nia si� praktycznie 3 rodzaje pompek do rowera czy motocyklu. Pierwsza to pompka r�czna, potem no�na i  mechaniczna. Przed samym wyborem jakiejkolwiek pompki nale�y si� jednak zastanowi� jaki posiadamy wentyl.


Ot� wentyle dziel� si� na rowerowe i samochodowe. Mo�na je �atwo odr�ni� tym i� samochodowy jest sporo grubszy zazwyczaj stosowane w rowerach g�rskich i zawsze motocyklach oraz samochodach. Nast�pnie wa�n� rzecz� zanim kupimy jaki� model pompki jest pytanie gdzie je�dzimy tym rowerem i na jakich dystansach. Odpowiadaj�c na te pytania mo�emy przej�� do sedna sprawy. Nale�y tylko pami�ta� �e pomimo tego �e dzieli si� wentylki na rowerowe i samochodowe zdecydowana wi�kszo�� rower�w posiada te samochodowe. Tutaj dominuje grupa wszelkich rower�w MTB � g�rskich itp. Rowery z wentylami rowerowymi to kolarz�wki, trekingi i szos�wki.

Rodzaje pompek rowerowych

Pompki r�czne � s� to inaczej wi�ksze lub mniejsze owalne t�oki kt�re dzia�aj� na zasadzie wt�aczania powietrza przez si�� nacisku jaki wywieramy r�k� na r�czk� t�oka. Pompki te mo�na kupi� zar�wno o ko�c�wkach tylko rowerowych jak i tylko samochodowych lub zmiennych. Pompki te zazwyczaj daj� si� schowa� do plecaka gdy� s� do�� ma�e.

Sama ich si�a pompowania jest �rednia z uwagi na ma�y t�ok, trzeba te� si� przy nich odrobin� napracowa�. S� one dobrym rozwi�zaniem gdy wozimy z sob� zestaw naprawczy do rowera. Przy kupnie takiej pompki nale�y bacznie zwraca� uwag� na szczelno�� powietrza w t�oku oraz plastik z jakiego jest wykonana. Je�li jest to cienki i twardy plastik zazwyczaj jest i kruchy przez co d�ugo nam nie pos�u�y taki sprz�t. Fajnie mie� z tej dziedziny pompk� na zasadzie stalowego cylindra gdy� s�u�� one  z regu�y latami. Model ten jest odpowiedni do dalekich wyjazd�w po ro�nych nawierzchniach w oddaleniu od cywilizacji.

Pompka no�na. Jest to zazwyczaj cylinder z wska�nikiem ci�nienia w kole. Ostatnio s� popularne podw�jno cylindrowe. Dzia�aj� na zasadzie naciskania peda�u umieszczonego na spr�ynach kt�ry jest d�wigni� t�oku. S� one zazwyczaj z metalu. Fajn� spraw� jest fakt �e szybko pompuj� ko�a i nie s� jeszcze tak ogromne i ci�kie. Na dalsze wyjazdy jednak raczej si� nie nadaj� z powodu jednak troszk� za du�ej wagi i rozmiar�w.

Co wa�ne w tych pompkach w�yki pokryte plecionka lubi� parcie�. To znaczy �e po 2 latach zazwyczaj robi si� nieszczelno�� na w�yku. Oczywi�cie s� modele �e si� nic z�ego nie dzieje ale to zale�y od szcz�liwego trafu jak 1/10. Kolejnym jej ubytkiem jest fakt �e lubi� si� wyrobi� w miejscu dogi od t�oka. Po prostu metal jest za cienki na styku d�wigni a sama si�a nogi jest du�a przez co szybko mo�e dobi� tak� pompk�. Sam ten model wygl�da jak cylinder na baga�niku rowerowym � i jest obecnie najcz�ciej stosowany lecz w domach. Te pompki s� tanie i do�� dobre wi�c cz�sto s� wybierane ale zazwyczaj do trzymania w domu.

Kompresor � jest to pompka elektryczna dzia�aj�ca na zasadzie gromadzenia przez zasys skondensowanego powietrza w cylindrze kt�ry oddaje je na przew�d do rowera. Jest to bardzo szybka pompka w dzia�aniu z licznikiem ci�nienia w kole. Jej wad� jest to �e nawet w wersjach akumulatorowych raczej si� jej nie zabiera na wyprawy rowerowe. Z powodu wagi i rozmiar�w. Najmniejszy jej model jest wielko�ci opisywanej pompki no�nej lecz du�o ci�szy. Co do dzia�ania, ten sprz�t raczej si� nie psuje i ma wtyk na fajk� w samochodzie a cz�sto i dodatkow� wtyczk� do kontaktu. Jednak�e s�u�y on nam do u�ywania domowego lub przy samochodzie.

Opis pompek ju� znacie teraz rada na wyjazdy. Je�li je�dzimy szosami ostatecznie na wyprawach mo�na nie posiada� pompki. Obecnie ilo�� stacji benzynowych z kompresorami jest do�� g�sta a szczeg�lnie dom�w w mijanych miejscowo�ciach. Mo�e si� to wi�za� z marszem kilka kilometrowym co prawda ale na tym polega ko�o fortuny.

Jednak�e realnie patrz�c kompresory na wspomnianych stacjach nie zawsze si� znajduj� a je�li ju� maj� one tylko i wy��cznie wtyki na wentyle samochodowe. Innym rozwi�zaniem ni� sama pompka mo�e by� spray automatycznie �ataj�cy dziuraw� denatk�. Taka puszka specyfiku starcza na 3 razy z�apania kapcia. Cena jego jest r�na ale zaczyna si� od 5 euro. Jest to bez w�tpienia produkt przysz�o�ci. Jednak same jego zastosowanie jest tak szerokie �e warto da� za 3 u�ywki spor� cen� ni� wozi� ze sob� ca�e zestawy naprawcze kt�re poch�aniaj� du�o czasu w obs�udze.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin