Extreme Programming Leksykon kieszonkowy.pdf
(
439 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Extreme Programming.
SPIS TRECI
Leksykon kieszonkowy
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: chromatic
T³umaczenie: Rafa³ Joñca
ISBN: 83-7361-343-9
Tytu³ orygina³
u:
Extreme Programming Pocket Guide
Format: B5, stron: 104
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wydajne programowanie (ang. Extreme Programming, XP) to nowe podejcie
do tworzenia oprogramowania oparte o najlepsze z technik ze szczególnym
uwzglêdnieniem prostoty i pracy zespo³owej. XP to ci¹g³e testowanie i przegl¹danie
kodu oraz znaczne zaanga¿owanie klienta w proces tworzenia aplikacji. Choæ metody
te przemawiaj¹ do programistów, ich praktykowanie wymaga cierpliwoci i jest nie lada
wyzwaniem.
Niniejsza ksi¹¿ka wyjania podstawowe techniki w ujêciu ca³ociowym. Niezale¿nie
od tego, czy jeste programist¹, klientem lub mened¿erem; czy zaczynasz projekt od
pocz¹tku lub chcesz poprawiæ ju¿ istniej¹cy, Extreme Programming z pewnoci¹ mo¿e
Ciê wiele nauczyæ. Warto mieæ satysfakcjê z pisania oprogramowania.
W leksykonie omówiono:
• Techniki XP
• Elementy XP
• Zdarzenia w XP
• Kodowanie w stylu XP
• Wdro¿enie XP
Zamiast zag³êbiaæ siê w setkach stron na temat Extreme Programming, sprawd jak
wiele informacji uda³o siê zmieciæ w tej ma³ej ksi¹¿eczce. Bêdzie Ci ona towarzyszyæ
i s³u¿yæ pomoc¹ w ca³ym procesie tworzenia aplikacji.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Przedmowa.....................................................................................5
Wstp...............................................................................................7
Rozdział 1. Dlaczego extreme programming?......................12
Kto troszczy si o proces? .............................................................................. 13
Równanie XP..................................................................................................... 14
Wartoci XP ....................................................................................................... 18
Komunikacja.............................................................................................. 18
Odpowiedzi na pytania .......................................................................... 19
Prostota ....................................................................................................... 21
Odwaga ...................................................................................................... 22
Zakładanie dostatecznoci rozwi(zania...................................................... 22
Wystarczaj(ca ilo* czasu ....................................................................... 23
Wystarczaj(ca ilo* zasobów ................................................................. 23
Stały koszt zmian...................................................................................... 24
Wydajno* twórcy.................................................................................... 25
Dowolno* eksperymentowania........................................................... 26
Rozdział 2. Techniki XP ...........................................................28
Techniki kodowania ........................................................................................ 29
1. technika kodowania: proste projektowanie i kodowanie............ 29
2. technika kodowania: bezlitosna refaktoryzacja ............................. 32
3. technika kodowania: opracowanie standardów kodowania...... 35
4. technika kodowania: stosowanie wspólnego słownictwa .......... 37
Techniki tworzenia .......................................................................................... 39
1. technika tworzenia: kreowanie z nakierowaniem na testy ......... 39
2. technika tworzenia: programowanie w parach............................. 44
3. technika tworzenia: stosowanie zasady kolektywnej
własnoci kodu.................................................................................. 47
4. technika tworzenia: ci(gła integracja ............................................... 49
Techniki biznesowe ......................................................................................... 51
1. technika biznesowa: klient jest członkiem zespołu....................... 52
2. technika biznesowa: zabawa w planowanie .................................. 54
3. technika biznesowa: regularne wydania......................................... 57
4. technika biznesowa: praca we wzgldnym spokoju .................... 59
Spis treci
3
Rozdział 3. Zdarzenia XP ........................................................62
Planowanie iteracji........................................................................................... 62
Opisy funkcji i zadania............................................................................ 62
Oszacowanie czasu pracy i harmonogramowanie ........................... 63
Pierwsza iteracja ....................................................................................... 66
Iteracja ................................................................................................................ 67
Wydanie ............................................................................................................. 69
Rozdział 4. Elementy XP..........................................................71
Karty funkcji...................................................................................................... 71
Karty zada6 ....................................................................................................... 73
Pokój wojenny .................................................................................................. 74
Rozdział 5. Role w XP..............................................................77
Klient .................................................................................................................. 77
Prawa klienta............................................................................................. 78
Odpowiedzialno* klienta ...................................................................... 79
Programista ....................................................................................................... 80
Prawa programisty .................................................................................. 81
Odpowiedzialno* programisty............................................................ 81
Dodatkowe role ................................................................................................ 82
Organizator................................................................................................ 82
Trener.......................................................................................................... 82
Rozdział 6. Kodowanie, styl XP ............................................84
Wykonanie najprostszej rzeczy, która bdzie działała ............................ 84
Nie bdziemy tego potrzebowali ................................................................. 87
Raz i tylko raz ................................................................................................... 88
Rozdział 7. Dostosowanie do XP ..........................................90
Zanim zaczniemy............................................................................................. 91
Eliminacja strachu i praca razem .................................................................. 91
Uzyskiwanie informacji .................................................................................. 93
Doł(czenie mened<erów i klientów............................................................. 95
Gdy ju< stosujemy techniki............................................................................ 98
Rozdział 8. Dodatkowe zasoby..............................................99
Witryny na temat XP....................................................................................... 99
Skorowidz .............................................................................103
4
Extreme Programming. Leksykon kieszonkowy
Rozdział 5. Role w XP
Kady projekt XP zawiera kilka rónych ról — kada z nich ma
własne prawa i zakres odpowiedzialnoci. XP stara si polepszy
komunikacj midzy klientem a programist", dziki wyra$nemu
rozdzieleniu zada% stoj"cych przed tymi dwoma osobami. Jeli
zadanie ma zosta wykonane właciwe, trzeba rozmawia z drug"
grup".
XP daje programistom autorytet podejmowania decyzji technicz-
nych, gdy dobrze si na nich znaj". Klient ma za zadanie po-
dejmowa decyzje biznesowe. Obydwie dziedziny wpływaj" na
siebie. Dokładne rozdzielenie zada% zwiksza szans odniesie-
nia sukcesu.
Klient
Klient steruje projektem. Definiuje go i okrela jego cele. Im do-
kładniejsza jest jego praca i czstszy udział w zebraniach, tym
wiksze prawdopodobie%stwo odniesienia sukcesu.
Klient podejmuje decyzje biznesowe. Odpowiada za nie, gdy
jest obeznany z tym tematem. Jego celem jest okrelenie celów
projektu (funkcji programu). Musi odpowiedzie na pytania: „Co
powinna robi dana funkcja?”, „W jaki sposób poznamy, i jest
gotowa?”, „Ile czasu moemy nad ni" spdzi?”, „Kiedy naley
j" zaimplementowa?”.
Klient współpracuje z programistami. Pisze karty funkcji, wyja-
niaj"ce zasad działania funkcji, i tworzy harmonogram. Odpo-
wiada na pytanie
co?
. Uczestniczy w planowaniu i wybiera funkcje
wprowadzane w nastpnej iteracji. Odpowiada na pytania
kiedy?
i
ile?
. Tworzy i wykonuje teksty akceptacyjne (przy pomocy pro-
gramisty), aby sprawdzi, czy funkcja jest ju gotowa. Odpowiada
na pytanie
czy gotowe?
.
Rozdział 5. Role w XP
77
Klient reprezentuje uytkownika ko%cowego. W projekcie pro-
wadzonym wewn"trz funkcji moe nawet by ko%cowym uyt-
kownikiem. W innych sytuacjach słuy jako porednik. Odpowiada
za identyfikacj potrzeb z punktu widzenia uytkownika. Pro-
gramici troszcz" si o kwestie techniczne.
Klient odpowiada te za stron finansow" projektu. D"y do mak-
symalizacji zysku. W dowolnym momencie oprogramowanie po-
winno zawiera najbardziej istotne funkcje, które zostały dodane
do harmonogramu zgodnie z posiadan" wiedz".
Klient w technikach XP korzysta z kilku $ródeł informacji. Musi
rozumie zagadnienia biznesowe, dotycz"ce projektu, nawet jeli
te zmieniaj" si wraz z upływem czasu. Czy funkcja jest teraz
mniej lub bardziej wana ni wtedy, gdy była definiowana? Czy
funkcja moe zosta opó$niona, zaniechana lub uproszczona? Klient
musi by w stanie w dowolnym momencie oceni projekt. Które
funkcje s" gotowe? W jakim stopniu spełniaj" one załoenia?
Z drugiej strony klient musi zna techniczne zalenoci, przede
wszystkim ich wpływ na warto i ryzyko wprowadzenia funkcji.
Czy lepiej doda do harmonogramu własn" funkcj, czy moe
skorzysta z propozycji programisty?
XP zawsze traktuje klienta jako jedn" osob. Jeli jest tylko po-
rednikiem z klientami lub przedstawicielem inwestora, musi
mówi jednym głosem. Przyjmuje rol autorytetu, który ponosi
odpowiedzialno za swoje decyzje.
Prawa klienta
XP okrela kilka praw klienta.
•
Maksymalizacja zysków
, aby w harmonogramie znalazły si
zawsze najpotrzebniejsze funkcje (patrz „2. technika bizne-
sowa: zabawa w planowanie” z rozdziału 2.).
78
Extreme Programming. Leksykon kieszonkowy
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin