Pistis_nr_3.pdf

(919 KB) Pobierz
Spis treści
1658
Piotr Prokopiak
Życie i Myśl Fausta Socyna…………………….…5
Socynianizm – doktryna tolerancji religijnej
i wolności sumienia………………………………10
Monolog ekstatyczny…………………………….22
Historia śmierci Serveta………………………..24
Dziedzictwo Serveta…………...……………….....27
Kalendarium dziejów braci polskich……..32
Abrakadabra cz. 3………………………………..44
Czy możliwe jest odrodzenie(...)...………….51
My socynianie………………………………………55
Wracając do Boga………………………………..65
to było jak młot na czarownice
nagle ojcowskie dęby
zaszumiały trynitarnie
brzozy wdziały dominikańskie habity
ptak wołającego na puszczy ugrzązł
w akademiach skarlałych
słuchaczy Lutra i Kalwina
dojrzał do strząśnięcia z nóg
proch po tumultach polemik
wypluci na powikłane trakty
unoszą nad obce źródła zasuszone
czteroewangeliczne koniczyny
Redakcja numeru
Cyprian Sajna, dr hab. Jerzy Kolarzowski,
Piotr Prokopiak, Rafał Szulc,
Lesław Kawalec, Andrzej Wrotnowski
przypomną czasem pod rakowieckie łąki
ojczyznę wyrodną stępiałą pod
kontrreformacyjnym ogniem i siarką
zaprawdę
lżej będzie ziemi sodomskiej
i gomorejskiej w dzień rozbioru
niż Rzeczpospolitej
Red. Naczelny:
Cyprian Sajna.
Z-ca:
Rafał Szulc.
Wydawca:
Cyprian Sajna.
Projekt okładki & skład:
Cyprian Sajna.
Wszystkich, którzy chcieliby się skontak-
tować z redakcją prosimy o kontakt mai-
lowy na adres:
są mogiły znane tylko Jahwe
gdzie darń tętni psalmami
w przekładzie Szymona Budnego
tam tęsknią do zmartwychwstania wywo-
łani
z szerokiej drogi Bracia Polscy
czulą tabliczki w dłoniach
scio cui credidi
Zachęcamy również do częstego odwie-
dzania strony internetowej czasopisma:
na której znajdziecie wiele ciekawych ar-
tykułów, ogromną bazę wiedzy i inspiracji
duchowej, a także będziecie mogli nawią-
zać braterską społeczność i duchową więź.
***
1 | Strona
916119922.003.png 916119922.004.png 916119922.005.png
 
Od Redakcji
Interesował się nimi [braćmi polskimi, przyp.] cały ówczesny
świat.(...) Jest to wielkim zaniedbaniem nauki polskiej, że
nie wyzyskano dotąd tak ponętnego tematu i nie rewindy-
kowano wkładu polskiego w doniosłą pracę myślową, z któ-
rej wyrosło
europejskie Oświecenie.
- Stanisław Kot
Bracia Polscy (zwani też arianami lub socynianami od nazwiska Fausta Socyna) nale-
żą do jednego z tych ruchów, których wartość jest współcześnie niedoceniana i pamięć któ-
rych starano się zatrzeć. Historia jednak lubi być przewrotna i często ci, którzy niosą
krzyż
pański
by skończyć jako pogrzebani na zawsze, zmartwychwstają. Budzi się z popiołów prze-
szłości duch, który na nowo ogarnia umysły wzniosłymi ideami stymulując jednostki do
przebudzenia. To właśnie
pozostaje tym, co nie ginie razem z cielesnością.
I chociaż od czasu wygnania arian z Polski (1658 rok) próżno na naszych terenach
szukać zborów i kościołów tej kacerskiej wiary (poza dziwacznymi hybrydami), to jednak
mało kto zdaje sobie dzisiaj sprawę, że powszechnie akceptowane w Europie wartości huma-
nistyczne, takie jak
myśl
były
nieodłącznym elementem doktrynalnym tej religijnej grupy. Co więcej, to właśnie prace so-
cynian stymulowały najwybitniejsze umysły ówczesnej Europy. Racjonalizm, priorytet rozu-
mu, będący dzisiaj nieodłączną częścią światopoglądu człowieka Zachodu również stanowi
spuściznę polskich arian. Prace rakowian pod wieloma względami były pionierskie. Na grun-
cie najnowszych badań można bez przesady stwierdzić, że bracia polscy przygotowali fun-
dament pod epokę oświecenia i przysporzyli się w niemałym stopniu do propagowania idei
humanistycznych na świecie.
Dlatego właśnie niniejszy numer czasopisma poświęcamy prawie w całości Braciom
Polskim. To oni stanowić mogą dzisiaj niezwykle silną inspirację duchową dla nas wszystkich.
Tym bardziej, że ten niezwykły ruch wyrósł w tej samej, polskiej tradycji i kulturze, w której
przyszło i nam żyć.
Ufam, że lektura 3. numeru czasopisma Pistis przyniesie nowe wiadomości obezna-
nym już nieco w tym temacie czytelnikom, ale także pozwoli zupełnym laikom zdobyć wy-
starczającą wiedzę na temat tego ruchu, by wyrobić sobie o nim własne zdanie.
wolność sumienia
,
ochrona praw człowieka
,
tolerancja
, czy
pacyfizm
Miłej lektury,
Cyprian Sajna
Redaktor Naczelny
Warto jeszcze wyjaśnić nazewnictwo, które może wprowadzić w kłopot czytelników nieobe-
znanych dobrze w temacie. Ruch religijny, który omawiamy, sam siebie określał mianem
Chrystian
lub współwyznawcy określali siebie po prostu
braćmi
. Ponieważ ruch narodził się
na ziemiach polskich, nazywano ich
(pod taką tez nazwą wydane zostają
ich dzieła na emigracji w Amsterdamie, jako Biblioteka Braci Polskich). Bardzo popularną
nazwą, stosowaną od wieków jest „arianie”. Jest to jednak określenie zastosowane przez ka-
tolików na grupę braci polskich, które miało równać ich ze starożytną herezją wywodzącą się
od Ariusza. Inne nazwy to utarta na zachodzie Europy nazwa „
braćmi polskimi
socynianie
” od nazwiska Fau-
sta Socyna, jednego z przywódców. Można też braci polskich nazywać
, co też
praktykowano, wskazując tym samym na teologiczny pogląd wiary w Boga jednoosobowego.
unitarianami
Bracia Polscy
Wstęp
Jerzy Kolarzowski
Historia ma dwóch bohaterów -
wybitne jednostki i zbiorowości ludzi,
którzy dzięki mądrości i osobistej dro-
dze życiowej stanowią istotny Zbioro-
wy podmiot dziejów. Początek XVII
stulecia znakomicie ilustruje historię
idei tworzoną przez geniusza i elitar-
ną zbiorowość. Po poprzednim stuleciu
pozostał wynalazek druku i religijny
podział Europy. Siedemnasty wiek
otwiera twórca nowożytnego dramatu
ilustrującego relacje świata zewnętrz-
nego do psychiki - Szekspir i działal-
ność Braci Polskich na polu edukacji,
piśmiennictwa, drukarstwa, nauk hu-
manistycznych i ścisłych.
Europejski liberalizm miał wielu
protagonistów: Bracia Polscy byli
ważnym etapem, który przyczynił się
do zjawiska, które możemy nazwać:.
ideą narodzin jednostki u początków
naukowej refleksji nad prawem i poli-
tyką.
uzasadnia podjęcie tematu. Dotychczas
mimo znacznej liczby piśmiennictwa
na temat Braci Polskich (zwłaszcza w
latach 1956 – 1970) taka mono-grafia
nie powstała. Luka w tym względzie
jest tym dotkliwsza, że po wielokroć w
różnorodnych rozprawach i studiach
skupiano się na wewnętrznych i dok-
trynalnych sporach toczonych w śro-
dowisku polskich arian. Prawie w ogó-
le nie zajmowano się kronikarstwem
ariańskim, a już zupełnie pomijany był
stosunek tej grupy do najistotniejszych
zagadnień politycznych w omawianym
okresie. Projekt w sposób istotny włą-
cza historyczną perspektywę idei wol-
nościowych, praw człowieka i pacyfi-
zmu.
2.
Działalność Braci Polskich sta-
nowi istotne ogniwo (pomiędzy dzia-
łalnością P. Włodkowica w pocz. XV
wieku a Oświeceniem) w walce elity
intelektualnej o zakres swobód jed-
nostki i prawa człowieka. Do nie-
wątpliwego wkładu tej grupy w zakre-
sie idei prawa natury i zasad nowożyt-
nego społeczeństwa należy przedsta-
wienie podziału, tego co polityczne na
sfery życia prywatnego i sferę życia
publicznego, jako roz-dzielnych, lecz
wzajemnie się uzupełniających. Ich
zdaniem w sferze publicznej naczel-
nymi wartościami nieodzownymi do
społecznego konsensusu powinny być
racjonalność, wolność i tolerancja. Na-
tomiast sprawiedliwość, demokracja i
samookreślenie religijne mają charak-
ter partykularny i z tych powodów w
poglądach arian zalazły się w sferze
prywatno-prawnej.
3.
1.
Zagadnieniem elitarnej grupy
wyznaniowej Braci Polskich intereso-
wano się w poprzednich latach w spo-
sób selektywny. Ideologią i myślą poli-
tyczną Braci Polskich w latach dwu-
dziestych poprzedniego stulecia zaj-
mował się prof. St. Kot. W ostatnim
piętnastoleciu obiektywne studia nad
językiem i formami piśmiennictwa
różnowierczego podjęli przedstawicie-
le filologii polskiej. Od czasu pracy Sta-
nisława Kota złożony stosunek pol-
skiego arianizmu do Rzeczpospolitej i
porządku prawnego w niej obowiązu-
jącego nie był przedmiotem syntetycz-
nych badań, studiów i analiz. Potrzeba
obiektywizmu oraz bogactwo faktogra-
ficzne związane z udostępnionymi w
minionym okresie nowymi źródłami,
Według najnowszego stanu ba-
dań, można zrekonstruować losy zboru
3 | Strona
916119922.001.png
 
Braci Polskich w I Rzeczypospolitej.
Konfrontując ze sobą główne osie kon-
fliktów wewnętrznych w Rzeczpospoli-
tej drugiej połowy XVI wieku i pierw-
szej połowy XVII stulecia z debatami na
tematy polityczne w obrębie zboru
ukaże się złożony obraz stosunku tej
grupy wyznaniowej do państwa oraz
pełne spektrum ich ewolucji.
Relacje Braci Polskich w odniesieniu
do państwa, jego ustroju - monarchii
elekcyjnej, polityki zagranicznej i sys-
temu prawnego Rzeczpospolitej są zło-
żone i wielokrotnie podlegały wypa-
czającym uproszczeniom. Bez
uwzględnienia tego szerokiego histo-
rycznego tła wydarzeń europejskich i
polskich z drugiej połowy XVI stulecia i
pierwszej XVII nie możliwa jest pełna,
panoramiczna rekonstrukcja losów,
zaplecza ideowego, piśmiennictwa i
dorobku tych oryginalnych przedsta-
wicieli społeczeństwa I Rzeczypospoli-
tej.
relacjach z państwem i kościołami w
obrębie podzielonego jeszcze na stany
społeczeństwa. Utrzymywali silne i
stałe związki z przedstawicielami in-
nych narodów, zwłaszcza z Żydami, z
Niemcami i Rumunami siedmiogrodz-
kimi, stając się zwolennikami i auten-
tycznymi przedstawicielami ówcze-
snego internacjonalizmu. Ponadto sku-
piona wokół Akademii w Rakowie gru-
pa nawiązywała i pielęgnowała kon-
takty z najwybitniejszymi przedstawi-
cielami powstającej od początków
XVII-ego wieku wspólnoty tzw. euro-
pejskiej „republiki uczonych”.
5.
Osobną i tylko częściowo znaną
sprawą jest recepcja poglądów Braci
Polskich przez społeczności pro-
testanckie Europy Zachodniej i Amery-
ki Płn., a także przez wybranych inte-
lektualistów XVII i XVIII stulecia (Sa-
muel Pufendorf, John Locke, Izaak
Newton i Thomas Jefferson). Natomiast
w dziejach i kulturze polskiej Socynia-
nie funkcjonowali najpierw jako grupa
naznaczenia społecznego – „heretycy
winni wszelkiego zła spadającego na
Rzeczpospolitą” a później jako „czarna”
i „biała” legenda w zależności od okre-
su i zapotrzebowania dyktowanego
przez aktualną rzeczywistość.
4.
Problematyka praw jednostki, a
zwłaszcza szeroko pojęta tolerancja
religijna w myśli ariańskiej – to poglą-
dy, które w trakcie debat prowadzo-
nych wewnątrz i na zewnątrz grupy, z
biegiem wydarzeń stały się znamienne
dla tej wspólnoty. Dodatkowo rozpa-
trzone zostaną zagadnienia wzajem-
nych relacji pomiędzy wyznaniami,
koncepcja rozdziału sfery prywatno-
prawnej i publicznoprawnej oraz od-
dzielenie sfery publicznej od kryteriów
i kontrowersji wyznaniowych. Bracia
Polscy w I Rzeczpospolitej po uchwa-
leniu Konfederacji Warszawskiej sta-
nowią unikalne zjawisko w skali świa-
towej. Podejmowana przez nich pro-
blematyka stosunku jednostki wobec
państwa, zakres jej praw podmioto-
wych oraz stopień przyznanych swo-
bód stanowi niepodważalny wkład do
koncepcji, które legły u korzeni nowo-
żytnego liberalizmu. Ich nonkonfor-
mizm przejawiał się w literaturze i
nowoczesnej doktrynie „swobodnego”
sumienia, którą traktowali jako wy-
zwanie i zobowiązanie. Byli orędowni-
kami poszanowania godności ludzkiej
– godności wobec prawa, a także w
Bracia Polscy
Życie i myśl
Fausta Socyna
Opracował: Cyprian Sajna
Faust Socyn urodził się 5 grudnia
1539 roku w Toskanii, w mieście Siena. Po
włosku pisał się Faustino Sozzini. Pocho-
dził z zamożnej rodziny skoligaconej z
wielu świetnymi rodami włoskimi, m.in. z
papieżami: Piusem II i III oraz z Pawłem V.
Stryjem Fausta Socyna był
uznają jedynie Boga Ojca, Jezusa Chrystusa
zaś za człowieka, którego Bóg wywyższył
).
W Koloszwarze ma do spełnienia powie-
rzoną przez Blandratę misję, której celem
jest przekonanie
Franciszka Davida
o
jego błędzie.
(1510-
1579) głosił tzw. nonadorantyzm, czyli
pogląd wg którego nie należy wzywać
Chrystusa w modlitwach, ani wielbić, sko-
ro był tylko człowiekiem. Pogląd niebez-
pieczny dla prężnie rozwijającego się uni-
tarianizmu, z uwagi na to, że władzę w
Siedmiogrodzie przejął Krzysztof Batory,
zagorzały katolik.
Po drodze do Koloszwaru, Faust
Socyn odwiedza po raz pierwszy w życiu
Kraków. Misja przekonania Davida Socy-
nowi się nie udaje. Upomnienia, by
ostrożniej postępował, z uwagi na możliwe
zagrożenie, nie znajdują aprobaty u Fran-
ciszka. Z jeszcze większą żarliwością głosi
do ludu, że wzywanie Chrystusa jest tym
samym co wzywanie Marii i świętych.
Owocuje to skazaniem przez księcia scho-
rowanego już wówczas Davida na doży-
wotnie więzienie i ostatecznie jego śmier-
cią za kratami. Oskarżycielem jest Blandra-
ta. Sprawa Davida wzbudziła powszechne
oburzenie w Siedmiogrodzie i w Polsce. W
kilkanaście lat później (1595) Socyn bę-
dzie musiał jeszcze się bronić przed zarzu-
tami szpiegostwa i zdrady w specjalnym
liście do unitarian w Siedmiogrodzie.
W czerwcu 1579 roku Socyn po-
wraca znowu do Krakowa. Odtąd już nigdy
nie opuści granic Polski, spędzając tutaj 24
lata swego życia. W roku 1580 pisze
czwarty traktat, dopełniający jego doktry-
nę religijną –
Franciszek David
,
humanista, antytrynitarz i myśliciel reli-
gijny, utrzymujący żywe kontakty z Kalwi-
nem, Bullingerem, czy Melanchtonem. On
to zapoznał swojego bratanka ideami re-
formacji. W oparciu o rozmowy i pozostałe
po zmarłym Leliuszu pisma, Faust Socyn
publikuje komentarz do pierwszego roz-
działu Ewangelii Jana.
Początkowa, młodzieńcza fascyna-
cja Faustina ideami ewangelicznymi i teo-
logią, zamiera na dwanaście lat, które spę-
dza jako dworzanin wielkiego księcia To-
skanii Cosimo I. Po latach ocenia ten okres
jako stracony na rzecz próżnowania i leni-
stwa, w czasie którego jedynymi jego po-
ważnymi zajęciami było pisanie sonetów i
korespondencja z przyjaciółmi.
W roku 1574 opuszcza na zawsze
Włochy, by osiąść w Bazylei, która naów-
czas jest punktem zbornym wolnomyśli-
cieli religijnych. W atmosferze swobod-
nych dyskusji powstają dwa ważne trakta-
ty Socyna:
Leliusz Socyn
„O Jezusie Chrystusie Zbawi-
cielu”
(1578) zawierający rdzeń jego dok-
tryny oraz odnoszący się do antropologii
„O stanie pierwszego człowieka przed
upadkiem”
.
Jesienią 1578 r. Socyn na prośbę
Giorgio Blandraty
antytrynitarnego dzia-
łacza reformacyjnego, który działał na te-
renie Polski i Siedmiogrodu
(
) udaje się do
Koloszwaru w Siedmiogrodzie (Węgry) w
którym istniało wówczas silne ugrupowa-
nie unitariańskie (
.
W Krakowie czuł się Socyn swoj-
sko, istniała tutaj liczna kolonia włoska, a
„O autorytecie Pisma św.”
unitarianie za Boga
5 | Strona
916119922.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin