pierwsze wrazenie.pdf
(
179 KB
)
Pobierz
Autor: Krystyna Brząkalik
NBPortal.pl
MOC PIERWSZEGO WRAŻENIA
Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne
Źródło: Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Treści
Po zakończonych zajęciach uczeń
Konsultant
nauczania
powinien
informacje
dodatkowe
kreowanie
uzasadnić znaczenie pierwszego wrażenia,
przedstawiciel
własnego
omówić, co składa się na efekt pierwszego
lokalnego biznesu
wizerunku,
wrażenia,
wizażysta,
znaczenie
pierwszego
wyjaśnić związki między pierwszym
wrażeniem a zachowaniem drugich osób oraz
psycholog,
doradca do spraw
wrażenia,
nawiązaniem dobrych relacji
wizerunku,
prezentacja
niewerbalna,
interpersonalnych,
podejmować próby samoobserwacji i refleksji
przedstawiciel
„Szkoły Liderów”,
prezentacja
nad sobą, rozpoznawania oczekiwań innych.
aktor.
werbalna.
Cele:
• kształtowanie umiejętności kreowania własnego wizerunku,
• ćwiczenie umiejętności nawiązywania kontaktów z ludźmi, budowania pozytywnych
relacji,
• uświadomienie znaczenia pierwszego wrażenia, jakie wywieramy na nowo poznanych
osobach.
Pojęcia:
• pierwsze wrażenie,
• prezentacja niewerbalna: mowa ciała, ruchów, gestów, mimiki itd.,
• prezentacja werbalna.
NBPortal.pl
Adresat:
• uczniowie gimnazjum
Oczekiwane rezultaty
Po zajęciach uczeń:
• rozumie znaczenie pierwszego wrażenia,
• wie, jakie są związki między wywartym pierwszym wrażeniem a zachowaniem drugich
osób, nawiązaniem dobrych relacji interpersonalnych,
• podejmuje próby samoobserwacji, rozpoznawania oczekiwań innych, refleksji nad
sobą,
• potrafi kreować swój wizerunek, wie, co się składa na efekt pierwszego wrażenia.
Materiały:
• materiał pomocniczy nr 1 – instrukcje dla uczniów,
• duże arkusze papieru, flamastry, kartki.
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.
Poinformuj uczniów, że celem tych zajęć jest zastanowienie się, w jaki sposób tworzy-
my nasz własny wizerunek, co wpływa na to, jak inni nas postrzegają i jak się do nas
odnoszą.
Rozpocznij od krótkiej rozmowy z uczniami. Zapytaj, na jakich podstawach inni
wyrabiają sobie o nas zdanie, co wpływa na ich myślenie na nasz temat.
Wypowiedzi zapiszcie na tablicy, pogrupujcie w kategorie: gesty, ubiór, postawa, mi-
mika, głos, sposób wypowiedzi, kultura osobista. Zwróćcie uwagę na to, jak wiele tych
uwag dotyczy niewerbalnego przekazu. Podkreśl, że ludzie najpierw odbierają
komunikaty niewerbalne, później treść słów. Dlatego tak ważne jest, aby gesty, mimika,
ton głosu były zgodne ze słowami, jakie wypowiadamy.
2.
Wybierz pięciu uczniów, którzy odegrają scenki – zgodnie z instrukcją w materiale
pomocniczym. Z każdym uczniem omów szczegółowo, jak ma odegrać swoją rolę.
NBPortal.pl
Wytłumacz, że każda rola jest reprezentatywna dla różnych zachowań, postaw, które
prezentują ludzie.
Uczniowie przygotowują się do odegrania swoich ról poza klasą.
Pozostałych podziel na cztery zespoły. Wyjaśnij, że zadaniem każdego z nich będzie
uważna obserwacja, na której podstawie podejmą próbę wyrażenia opinii o
wchodzących osobach, w których rolę wcielą się ich koleżanki czy koledzy.
3.
Uczniowie odgrywają kolejne scenki, każda z nich trwa około 30 sekund. Kieruj czasem,
informuj każdego „aktora” o rozpoczęciu i zakończeniu scenki.
Wyprowadzasz po kolei każdą osobę za drzwi sali, informujesz, żeby policzyła do pięciu
i może rozpocząć granie swojej roli. Zamykasz drzwi, obserwujesz scenkę z boku.
Kończysz scenkę, kiedy usłyszysz wypowiedziane słowa: „Przejdźmy do rzeczy”;
„Ja...yyy... przyszłam porozmawiać”; „Tak więc jestem, co chce Pan wiedzieć?”; „Cieszę
się z naszego spotkania”.
„Aktorów” warto nagrodzić brawami.
Dajesz czas na krótkie omówienie w grupach obejrzanej sytuacji. Nie komentujesz tego,
co uczniowie obserwowali.
Po kilku minutach poproś następną osobę do odegrania scenki.
Po każdej scence uczniowie w zespołach dzielą się spostrzeżeniami i zapisują je: co
myślą o odegranej postaci, jak chcieli się zachować wobec niej? Ważne są pierwsze
myśli, uwagi; czas na pracę zespołów – ok. 3-4 minut.
Po zaprezentowaniu wszystkich scenek podziękuj „aktorom”, nie zapomnij
„odczarować” uczniów z ról, jakie odgrywali.
Pozwól im krótko podzielić się z innymi
uczuciami, jakich doświadczyli, udziel im informacji zwrotnych.
Zaproś zespoły, by przedstawiły swoją pracę, podzieliły się na forum spostrzeżeniami.
Scharakteryzujcie pięciu bohaterów zaprezentowanych scenek.
WAŻNE
Zaznacz, że chociaż uczniowie pracowali w różnych zespołach, mają podobne uwagi,
myśli, spostrzeżenia, opinie. Podkreśl, że już po kilkudziesięciu sekundach, zgodnie ze
swoimi obserwacjami, potrafili ocenić każdego bohatera. Uwzględniali przede wszystkim
NBPortal.pl
sygnały niewerbalne. Wpłynęło to na ich sposób myślenia o każdej z tych osób. Pod
wpływem zachowania się prezentowanych postaci pojawiały się u każdego z nich jakieś
uczucia. Zgodnie z emocjami, jakie pojawiały się podczas kolejnych scenek, mieli różne
odruchy i reakcje wobec postaw poszczególnych bohaterów. (Np.: jeśli poczuli złość,
irytację, to mieli ochotę powiedzieć coś niemiłego tej osobie).
Podczas tego ćwiczenia uczniowie mogą różnie reagować, np. wobec osoby nieśmiałej
jedni doznają współczucia i chcą jej pomóc, a inni czują irytację. Należy akceptować
wszystkie wypowiedzi. Uczniowie powinni uświadomić sobie, że wywoływanie
ambiwalentnych uczuć u rozmówcy nie zawsze sprzyja realizacji celu, w jakim
przyszliśmy do tej osoby, budowaniu pozytywnych relacji i naszej wiarygodności.
W omówieniu tego ćwiczenia zastanówcie się, dlaczego tak ważne jest pierwsze
wrażenie. Dla różnych ludzi inne rzeczy są istotne. Są jednak pewne kanony (wygląd,
postawa ciała, mimika twarzy, zwroty grzecznościowe, ton głosu...), które powinny być
respektowane przez wszystkich. Psychologowie uważają, że pierwsze kilkadziesiąt
sekund spotkania może zaważyć na tym, jak inni będą się do nas odnosić, jak będą do
nas usposobieni, czy pomyślą o nas „to miła osoba” lub też „jaki niesympatyczny, nijaki
człowiek”. Każdy z nas oceniany jest przez otoczenie na podstawie przekazów
niewerbalnych, jakie wysyła. Nie zawsze będziemy mogli wykazać się wiedzą,
umiejętnościami, gdy rozmówca będzie do nas nieprzychylnie nastawiony w wyniku
pierwszego wrażenia, jakie wywarliśmy. Może wcale nie zechce nas wysłuchać lub nie
będzie w stanie skupić się na tym, co do niego mówimy. Jednakże prawdą też jest, że
nie wy-starczy się tylko dobrze zaprezentować (postawa, ton głosu, uśmiech, ubiór),
kiedy nie możemy poprzeć tego wiedzą, umiejętnościami, których oczekuje nasz
rozmówca.
4.
Powiedz, żeby uczniowie dobrali się w pary i opowiedzieli sobie, kiedy oni oceniali kogoś
na podstawie pierwszych kilku chwil kontaktu. Zachęć, aby kilka osób o tym
opowiedziało.
Następnie zapiszcie na tablicy, w jakich sytuacjach pierwsze wrażenie ma zasadnicze
znaczenie.
NBPortal.pl
WAŻNE
Często oceniamy innych na podstawie pierwszego wrażenia. Przy kolejnych
spotkaniach towarzyszą nam wspomnienia z pierwszego kontaktu. Zauważ, że ludzie
często mówią: „Pamiętasz jak X przyszedł tu pierwszy raz ... lub „Od pierwszej chwili
wiedziałam, że z nim będą kłopoty...” albo „Jak ją tylko ujrzałam, poczułam, że ją
polubię...”. Wielu starań potrzeba, żeby zmienić na lepsze myślenie o nas osób drugich.
Słyszymy też nieraz wypowiedzi: „Nie zrobiła na mnie dobrego wrażenia, ale później
zmieniłam o niej zdanie”, gorzej, gdy mówią: „Wydawał się taki miły, ale jak go lepiej
poznałem, okazało się, że to straszny pozer”. Tak więc pierwsze wrażenie, chociaż ma
swoją moc, może być czasami mylne.
5.
Podsumowanie
Istotą pierwszego kontaktu jest właściwe zaprezentowanie siebie. Twoje ciało może
wysyłać informacje o pewności siebie lub jej braku, pozytywnym, negatywnym lub
obojętnym nastawieniu do drugiej osoby, zaniepokojeniu, spokoju czy niepewności.
Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz, a ludzie są podatni na jego działanie.
Na budowanie pozytywnych relacji z innymi także wpływają:
• normy społeczno-obyczajowe: wygląd zewnętrzny (strój, schludność, włosy,
za-pach), sposób zwracania się do osoby, kultura bycia, zwyczaje
środowiskowe,
• mowa ciała – postawa, kontakt wzrokowy, zachowanie odpowiedniego
dystansu, ruchy ciała, sposób poruszania się, gestykulacja, mimika,
• używanie stosownego do sytuacji słownictwa,
• intonacja, dykcja, barwa, natężenie głosu, tempo wypowiedzi,
• uśmiech,
• wyraźne przedstawienie się, zwroty grzecznościowe.
Opracujcie dekalog „Co sprzyja pozytywnemu kreowaniu własnego wizerunku?” W
grupach uczniowie mogą wykonać plakat, mapę myślową, komiks...
Zwróć uwagę, aby uczniowie nie pominęli poniższych zaleceń:
Plik z chomika:
donhorses
Inne pliki z tego folderu:
35typy_klientow.pdf
(175 KB)
klient.doc
(54 KB)
Klientem przypadkowości.docx
(11 KB)
linki na szkolenie.txt
(1 KB)
link.txt
(2 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ale urwał! Bubrowiecki Andrzej
Jak pracując mniej, zarabiać więcej - Wiesław Kluz
spisek bogatych Kiyosaki
Pliki dostępne do 21.01.2024
10 kroków do sukcesu. Poradnik początującego networkera Natalia Samarec audio
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin