2006_MAJ_OKE_PR_I.pdf

(539 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MKL-R1A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO
I KULTURY ANTYCZNEJ
Arkusz I
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 90 minut
ARKUSZ I
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 8stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
3. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
4. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
5. Podczas egzaminu możesz korzystać ze słownika
łacińsko-polskiego oraz atlasu historycznego.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za napisanie
wypracowania
można otrzymać
30 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający
przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
96688409.001.png 96688409.002.png
2
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
Zadanie 1. ( 30 pkt )
Temat: Na podstawie danych materiałów i wiedzy własnej przedstaw krótko mit
Narcyza, wyjaśnij jego symbolikę oraz pojęcie narcyzmu. Analizując teksty
literackie i ikonograficzne, zwróć uwagę na różnice w przedstawieniu postaci
Narcyza.
MATERIAŁ TEKSTOWY
Publiusz Ovidiusz Naso, Metamorfozy ks. III (fragmenty)
„Narcyz miał lat szesnaście, jeszcze chłopiec, a już wyglądał na młodzieńca. Lgnęli do niego
chłopcy i dziewczęta. Lecz w kształtnym ciele tkwiła jakaś duma dzika, nie dał się dotknąć chłopcu
ni dziewczynie. Gdy raz naganiał w sieci płochliwe jelonki, ujrzała go znienacka Nimfa, ta, co nie
umie zmilczeć, ani odezwać się pierwsza, oddźwięczna nimfa Echo. [...] Junona ją skarała, ponieważ,
gdy mogła przyłapać na wzgórzu nimfy w ramionach Jowisza, ona tak chytrze Junonę zwodziła
rozmową, póki nimfy nie pierzchły. Junona dowiedziała się o tym i rzekła:
– Władza mowy będzie ci odjęta.
Echo tylko jąka się i powtarza usłyszane słowa. Właśnie ujrzała Narcyza błądzącego po lesie
i miłością do niego zapałała. [...] Wybiega z gęstwiny, aby zarzucić chłopcu ręce na szyję. Lecz on
ucieka.
– Weź te ręce – woła – wpierw umrę niż pokocham ciebie! [...]
Tak zrażał sobie Narcyz wszystkie nimfy zewsząd. Tak i chłopców odrzucał. Wreszcie jeden
wzgardzony wzniósł ręce do nieba mówiąc:
– Niech i on kocha, nie będąc kochanym.
Słuszną tę prośbę spełniła Ramnuzja (Nemezis). Było źródło przejrzyste, srebrzące się blaskiem.
[...] Tu chłopiec strudzony polowaniem i skwarem położył się na trawie, podziwiając piękno miejsca
i źródło. Gdy chciał ugasić pragnienie, nagle inne pragnienie w nim się obudziło.”
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie, t. III: U stóp boga Apollona IX, 7–8 (fragmenty)
„W obrębie terytorium tespijskiego jest miejsce zwane Donakon. Tam właśnie znajduje się źródło
Narcyza, w którym – jak głosi legenda – ów miał się przeglądać i nieświadomy, że widzi własne
odbicie, zakochać się w sobie i z tej miłości nad nim właśnie umrzeć. Jest to jednak zgoła
niedorzeczne, by ktoś będąc na tyle dorosły, żeby się zakochać, nie potrafił odróżnić człowieka
od jego odbicia.
Istnieje też o nim inna legenda mniej znana od tamtej, według której Narcyz miał bliźniaczą
siostrę, pod każdym względem bardzo do siebie podobną. Otóż Narcyz zakochał się w siostrze,
a kiedy umarła, chodził nad źródło i choć wiedział, że widzi własne odbicie, to – z powodu swej
miłości – wyobrażał sobie, że ogląda obraz swej siostry”.
Zbigniew Herbert, Król mrówek, Narcyz (fragmenty)
„Wbrew legendzie, która przypisuje mu wielką urodę, Narcyz był pospolitym chłopakiem
o wulgarnych rysach, nieczystej cerze, szerokich barach i długich kończynach. Przypominał
do złudzenia owych głuptasów z elektryczną gitarą lub filmowych bohaterów, poszukujących
daremnie sensu życia na dnie pustej duszy, którzy po idiotycznych perypetiach marnie kończą,
a trzeźwy widz pamięta z tego galimatiasu picia, łóżkowania, bijatyk – tylko markę samochodu, jaki
zawiózł ich dobrotliwie w przepaść. Najbardziej wiarygodny portret Narcyza przekazał nam
Caravaggio. Przedstawia on ulicznika, jednego z tych, którzy zabijają swego dobroczyńcę deską
z płotu. Ulicznik pochyla się nad kałużą.
Z braku innych zainteresowań, Narcyz dedykował swoje życie łamaniu serc. Był brutalny i cyniczny –
argotyczna odmiana człowieczeństwa – był ulubieńcem naiwnych dziewcząt. [...] Jednakże brutalność
i głupota potrzebują spoiwa, trzeciego pierwiastka, by stworzyć trwałą molekułę charakteru. Tym
pierwiastkiem jest najczęściej sentymentalizm.
– Więc i on zakochał się.”
Arkusz I
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
3
MATERIAŁ IKONOGRAFICZNY
Caravaggio, Narcyz przeglądający się w kałuży , olej
Blaise de Vigenère Bourbonnois, 1615, Narcyz , miedzioryt
Arkusz I
96688409.003.png 96688409.004.png
4
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
WYPRACOWANIE
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Arkusz I
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
5
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Arkusz I
Zgłoś jeśli naruszono regulamin