krahe- agresja.pdf

(1964 KB) Pobierz
6619818 UNPDF
ROZDZIAL 1
Agresja - gl6wne Poiecia
elem tego rozdzialtjest przedstawieniedwu fundamentalnych kwestii, kt6-
rych poinanie stanowiwarunek koniecznydo zrozumienia badari psychologii
spolecznejnad agresj4, omawianychw nastgpnychrozdzialach.Po pierwsze,zdefi-
nio*ut" musi zostai kluczowe pojgcie ,,agresja", abyprecyzyiniewyodrgbnilziawi-
skawchodz4ce w zakrestegokonstruktu. Wa2ne jest to, by osiEgn46 porozumienie,
codo podstawowychkryteri6w klasyfikowaniadanego zachowania jako agresywne-
go i stworzydtypologig r62nychpostaci agresji,poniewaz mnogosc jej przejaw6w
stanowi powa2nyproblem pojgciowy. Po drugie, om6wienie dominuj4cych metod
badanialgresji jest niezwykle istotne jako podstawakrytycznej oceny zgromadzo-
nej dot4d wiedzy. Psychologowieuwalai4 za banal stwierdzenie, 2e rezultaly ba-
diwcze zale24wznacznymstopniu odnarzgdzipomiaru, zapomoc4 kt6rych je uzy-
skano. Jednak2e w publicznej debacie o agresji wnioski na temat jej przyczyn
i konselcwencji przyjmowanes4zazwyczajbez zv,tracaniaszczeg6lnej uwagi na pod-
stawy metodologiczne.Wagg tej sprawyilustruje kontrowersja wok6l szkodliwych
efeki6w przemocy w mediach - obie strony konfliktu odwotuj4 sig do wybranych
snarzgdzia pomiaru
6619818.002.png
to
AGRESJA
wynik6w badari, 2ebypotwierdzi6 swoje pogl4dy,ignoruj4c fakt, ze r6znice w kon-
kiuzjach wynikaj4 .rgito z r62nicw metodologii. Dlatego te2 wydaje sigwlaSciwe,
aby przegl4dliteratury akademickiej na temat agresji zacz4eod przedstawienia za-
t"ii og.;nitzeft gl6wnychstrategii metodologicznych stosowanych w badaniach'
Definicja agresii
monopolu na opisywanie i wyjasnianie tych
proces6* spolecznych - lest tb integralna czgSifunkcjonowania psychicznego ka2.-
iej osoby. Nie ma wigc nic zaskakuj4cego w tym, 2e i psychologowie spoleczni,
i zwykli tuOzle w codziennym porozumiewaniu sigstosujEczgsto te sameterminy do
opisu zjawisk spolecznyctr. odnosi sig to niew4tpliwie dolerminu agresja, kt6ry
jest r6wnie -ocno o.udrony w jgzyku potocznyml, jak i w fachowym slowniku psy-
tnologOw spolecznych. Niestety, stosowanie tego samego terminu niekoniecznie
ornuJr1 tgodg,co do jego znaizenia- Na przyklad laicy, zapytani o ich rozumienie
agresji, m6wiq czgsto o ldobrei" lub ,,zdrowej" agresji w przeciwieristwie do agre-
sir ,,zlej",natomiist wigkszoSi psycholog6w spolecznychodrztca to rozr6znienie'
W dziedzinieakademicliej obowi4zuje zgodne stanowiskow sprawie definiowania
agresji jako zachowania negatywnego lub antyspolecznego, kt6re ma niewiele
wipOitt" go ze zdrowiem psychicznym i dobrym samopoczucie m'
-bynajmniej
fozitym podstawowym konsensusem istnieje jednak2e pottzebabardziej pre-
cyzyjnego zdefiniowania kryteri6w, kt6re musi spelniad konkretne zachowanie,
uti rorlro zaklasfikowutt" luko ,,agresywne". Klasyczn4definicjg zaproponowal
Buss (1961,s.1),it6ry scharikteryzowal agresjg
'
jako ,,reakcjq dostarczajEc4szko-
amych bodzc6w innemu organizmowi". zwr6cono jednak uwagg,2e takabeha-
wiorystycznadefinicja jest z fednej strony zbyt szeroka, gdy1obejmuje wiele form
zachbwania, kt6re nie powinny by6klasyfikowane jako agresja,a jednoczesniepod
innymi wzglgdami jest zbyt w4ska, nie obejmuje bowiem 2adnych proces6w nie-b-
ehawioralnyih, na przyklid mysli iuczu6. Aby uzyskai definicjg bardziej zr6wno-
wa2on4, uzupelniono propozycjg Bussa o dodatkowe aspekty (wszechstronne
om6wienie - zob.Tedeichi, Felson,1994, rozdz.6). Aby zachowaniedanej osoby
mozna bylo zakwalifikowad jako agresjg, musi ono by6 wykonane z intencj4 wy-
wolanianegatywnych konsekwencji u obiektrt, co z kolei zakladaoczekiwanie,2e
dzialanie dopiowadzi do pewnego szczeg6lnego rezultatu. To sprecyzowanie wy-
kltczazachowania, kt6re powoduj4 niezamierzone szkody lub obrazenia,naptzy-
j
Intuicyjnie wydalesig, 2etentermin
jest mocniej osadzonyw potocznym
iqzyku angielskim
ni2
(przyp.
tfum')
polskim. w tym drugimnale2y,
jak sqdzQ,do slownictvva
inteligenckiego
Jako dyscyplina akademicka, psychologiaspoleczna zajmtje sig wieloma aspekta-
mizyciaspol"crrrego, mySlami,uczuciami i zachowaniami w stosunkudo innych lu-
dzi i oddiiatywaniern owych innych na to, jak my samiczujeml sig, my3limy i dzia-
l,amy. lJczetri ni" maj4
6619818.003.png
- Gr-owNE POJECIA
I NARZED:|A POMIARU
17
AGRESJA
nia ono zachowania maj4ce na celu v,ryrz4dzenie komu6..szkody, kt6re z jakichs
przyclyn,nie doprowaozily oo zamietzonych konsekwencji: strzal, kt6ry chybil ce-
lu, nale2y do aktow agresji, mimo 2e potencjalnej 'ofierze nie spadl wlos z glowy.
Koncentracju nu rurnJ1 i,t'* iiii*y"Ea'enia"szkody nozwa.ll r6wnie2 zaklasyfiko-
wa6 jako agresywny brak dzialania, na przyklad nieudzielenie pomocy osobie
w potrzebie. Dalsze ,r6ci6lenie odnosi sig db cirgciuniknigcia szkodliwego potrak-
towaniaprzejawianejprzezosobgbEg?"aobiektemdzia|ania'Azatemwyl4czone
z tej katego.ii ,a p.zyiudki agresji ski,erowanej na siebie.,w kt6rej rola agresora
i obiektu *rpor*yrt9i;ru - ;" przyklad. samob6jsrwo lub obra2enia powstale
wskutek sadomasochiityt"tyttt praktyk seksualnych'
zwigzl4definicjE, kioru .,*rgtgonia powyZsz e zastrzezenia, przedstawili Baron
iRichardson(1,gg4,s.7).Badaczecizaptoponowali'abyuZywa6terminu"agresja"
do opisania ,,kaidej fJrmy 'a"t'o*ania, t<tOre;celem jest wyrzadzenie szko-
dy lub spowodowanie onruZ.n innej Zywej istbcie, motywowanej do uniknig-
cia takiego potraXtowat'iu"' W tej lsiaZce przyjgto t9 definicjg' It9* "1T91
ciedla minimalny konsensus w badaniach psychologii.spolecznej"i
p"'"t^t1tlll
,ni"jrr" na rozmaits JoOutto*" wymiary charakteryz$,ce t62ne formy agresJl'
przedstawione
w tabeli 1.1'
TABELA 1.t' Wymhry $pologii zachowafi
agresyvnych
:',t4odslno$o
makoii
- brakdzialania
bezpof
toakcii
,8epdrodnio66
.,y,.r*jl
- Po$rodn'ie
rednie
- ukrYto,
niosptowokowane
* s&votowo
.'',l{f$u[onie
t:Ul&runkddanla
nacsl
:::lT}0s*odY
r:,lrwalo$c
- instftmenklns
fizyczna
* dlugotrwaie
iednostki-
konsekweneii
, &an0aiowans
grupy
obiekU
spolecmo
chocia2wigkszosc rozr6Lnieftwymienionych w tabeli 1'1 jest oczywista' jednak
negokomentarza. odwotrr]" ,ig ono do psychologicznej funkcji zachowania agre-
sywnego.Pierwotnymmotywemagres)'\ilnego'u"ho*uttiamoLeby6albochg6wy-
rz[dzenia szkody Ar,tgl"j osob-ie jako"ekspresja -uczu6 negatywnych' jak
* irtypuOf." agresji *rJgi"1, albo zamiar osi4gnigcia okreslonego cebtza pomoca
aktu agresji, jak w prfp"uOi.u agresji instrum"entilnej. Te dwa typy motywacji do
zachowania ugr"ry*n"g'o ;ogE"*p**azie czgstowsp6listnie6,
jednak omawiaj4c
teorie zachowuniu ugt"".y*""!o, p""ko"un'y iig' 2e1chodrgbne traktowanie jest
uzasadnione, poniewa2 -oga * nich uczestniczyi odmienne procesy psychiczne'
kladwskutek wypadku, zaniedbania albo niekompetencji' Jednoczesnie uwzglgd-
werbalna
- fhYczna
dzialanie
.'Jalo$d
jawne
$,mgis
- PsYchiczna
pnsiiciowe
*y"irEUrf"liie agresji wrogiejw irzeciwieristwie do instrumentalnej wymaga pew-
6619818.004.png
18
AGRESJA
jak r6wniezakty samoobronyfi-
zycznej s4to prryklady zachowafi,kt6re spelniaj4 zar6wnokryteria intencji i ocze-
kiwari podmiotu, jak i kryterium pragniefi obiektu, by ich unikn46. Azatempowin-
ny zosta1zakwalifikowane do zachowahagresywnych.Jednak normy spoleczne
zezutalaj4na stosowanietakich metod i takie dzialania,i w zwi4zkuz tym stanowi4
one akceptowaneformy zachowafispolecznych.Taki argumentprzemawia zawl,4-
czeniemdo kategorii zachowafi, agresyrrnychtylko tych dzialafi,kt6re stanowi4na-
ruszenienormy spolecznej.JednakieBerkowitz(1993)zvtr6ciluwagg,ze definio-
wanieagresji jako naruszenianorm lub zachowaniapotgpianego spolecznie pomija
problempolegaj4cy na tym,2enormatywnewarto6ciowaniezachowania
jest czgsto
zr6znicowane,zaleLnieod punktu widzenia zainteresowanych stron. Na przyklad
niekt6rzy ludzie twaiaj4kary fizyczneza dopuszczaln1i skuteczn4praktykg wy-
chowawcz4,podczasgdy inni twaiaj1je za nieakceptowaln4formg agresji.
Podobnieprzedstawiasigproblem rozr62nieniamiE@ agresj4uprawnion4 (/egz-
timate)i nieuprawnionq(illegitimate).NaprzyKadkara Smiercispelniaws4ystkiekry-
teria definicji Barona i Richardsona:dzialaniawykonywanes4z intencj4i oczekiwa-
niem wyrz4dzenia kr4rwdy osobie skazanej, kt6ra motywowana jest do uniknigcia
takiego potraktowania. Jednakzete dzialanias4zgodnez kodeksemkarnymwielu kra-
j6w . Czy zatemwlaSciwe
jest uwazanie ich za agresjg,gdyzalozymyprry tq,2e wsryst-
kie proceduryprawne byly przestrzegane? Wiele os6bodrzucitenpogl4d,leczczgS(sig
znimzgodzi. W sytuacji,gdybrakuje jawnych regulacjiprawnych,problemprawomoc-
no6cistajesig jeszcze trudniejsry.Czy akty pnemocy popelnianeprzezruchyseparaty-
stycznelub zmarginalizowanemniejszoScis4uprawnionymi,czytez nieuprawnionymi
formami agresji?Jestoczywiste,ze odpowiedl,na to pytaniezalezyw znacznymstop-
niu od stanowiskaw sprawie,o kt6r4 walcz4 te grupy. W zwipku ztym, cho1,problemy
naruszanianorm i prawomocnoScis4bardzo istotne, na pr4rklad przy analuie kontak-
t6w migdzygrupowychalbo uzasadnianiuzachowania agresywnego,
jednak trudno je
uwzglgdnii jako cechydystpktywne w podstawowejdefinicji agresji.
Zanimprzejdziemy do narzgdzipomiaru agresji,powinni6mypo3wigci6trochg
uwagi znaczeniu dw6ch pokrewnych termin6w: przymus i przemoc. Tedeschi i
Felson(1994,s. 168)definiuj4 przymus jako ,dzialanie podjgte zintencj4ryrz4-
dzeniaszkodydrugiej osobie lub wymuszenia jej posluszeristwa". Dzial.anieprry-
muszaj4cemoie przybraCformg gr62b,kar lub sily fizycznej.Wedlug cytowanych
autor6wzast4pieniepojgcia ,,agresja" terminem ,,przymus" ma swojedobre stro-
ny: (a) przymusobejmujestosowaniewarunkowychgr62b w celuuzyskaniaposlu-
szefistwa drugiej osoby,czegonie da sig latwo pogodziez minimaln4 definicj4
agresji;(b) dzialaniaprzymuszaj4ce
interpretowanes4 jako forma wplywu spo-
lecznego,co zu\rracauwagg na spoleczn4 naturg tego typu zachowaniai zbli2a je
pojgciowo do proces6wkomunikacjii interakcji,nie branychwczeSniejpod uwa-
gg w kontek6cieagresji;(c) na rzeczpojgcia pr4lmusu przemawia fakt, zejest ono
Dodatkowa cecha,kt6rE moznawzi41 pod uwagg,definiuj4c agresjg,wi42esig
z ocen4normafwn4 omawianegozachowania.Wyst4pily pewne kontrowersje co
do tego,czyw6r6dcechdefinicyjnychagresjinalezyuwzglgdni6naruszenie norm.
Srodki dysryplinarnestosowaneprzez nauczycieli,
6619818.005.png
- Gr-6wNE POJECIA
I NARZED:IAjgMlARU
19
i motywy rodzic6w, UtAn,y stosuj4 dzialania przymtszajEce w celu kontroli lub
zmiany zachowania .*oi.ii ari". i) iasadniczo nie i4 odmienne od dzialania bandy-
ty,kt6rychceuzyskaepo'tuwenstwo.ofiaryilup"(Tedeschi'Felson'\994's'176)'
Do tej interakcjonistyc?nej teorii spolecznej wrbcimy w nastqpnym tozdziale'
W przeciwienst*ie-Oo przymuiu,.ktgV-j"tt pojgciem szerszym od agresji'ter-
min przemo
" ornu"rio"i,t' ugr"rji gq"itir"ia^"y-skrajne.
toTJ agresji
fizycznei'
w celu
lub wlasno66
,ii iur.o'.titi" oOO'iuiy*""11'
"1-9:ob^9
Przemoc
lub kontroli" (Geen' L995's' 669)' Archer i Browne (1989'
s. 11) proponuj4, Zeby zdefiniowa6 przemoc jako "szko^dliwe fizycznie napa6ci'
zniszczenia,ukarania
kt6re nie s4 w zadensposOU spolecznie uprawnione"' Definicja ta obejmuje przy-
p"Oti p-".o"y oroUi.i"l popAnrorrej -przez jednostkowego sprawca l:ub przez
grupg
identyfito*ur.,yJlli"9tt"5t1gicjonain4 typologig przemocv
przedstawi-
sze(6 potencjalnych
tu.nt|j1
r*yn,un,'ctr'in i l-"" (1996),
*"yrtthniaiac
li Mattaini,
lub ucieczka z niei; (2)
przemocy w zachowaniu: (1) zmiana.sytuacji awersyjnej
, to znaczyo.r4gntg"i" konkretnego celu; (3)wyladowanie
wzmocnienie
pozytywne
poU,ror"niu afektywnego] (4) rorwi4zanie.konfliktu; (5) zdobycie
negarywnego
(6) atak na ,Jemlo*un"gl kuiturowo"wroga"' czyli czlonka dewalu-
owanej grupYobcej.
Szczeg6ln4
szacunku;
kt6re p oci4gai4 za sob4szkodli-
wekonsekwen"ie ora'f"*nych grup spolecznych. Przemoc strukturalna uwa2ana
jest zautajon4 cechg system6w
hierarchii
wladzypod wzglgde. piff, pozoslaliaia"a foUi"ty'^1.dT-tto bez ochrony przed
mgskim przymusem
i niesprawieiii*oS"i, na przytiad popruez instytucjonalizacig
ipoi""rny"tr, kt6ra doprowadza do spolecznej nie-
r6wno6ci
.;iJ;i;y.
(zob.t-e| L]uUet<,
miejscach w trakcie analizy dotkniemy te2
tqgs). w tej ksi4zce skupiamy
signa przemo"y o.oUi*il"J"*Lftu
problem6w
przemocy strukturalnej'
Narzgdzia Pomiaru agresii
poniewaz agresjg definiuje sig jako formg zachowania spolecznego,
strate;iif'"-i"ri,, kt6re b9d42r6dleminformacji napoziomie be-
konieczne
jeststosowanie
mo2liwo6ci uzyskiwania
takich informacji
hawioralnym
.Zakresin-"ioOotogirznych
na kazdym etapie
" ";;;i chaJaktei z.achowania
-.;;ry*"
agresywnego:
zawgLaszkodliwy
obowi4zek zapewnienia pelnego bezpieczeristwa
badari na badaczach
i innym o.oUo*. Dane o iachowaniu agresylvnym mozna uzyska1za
pomoc4dw6chogOfnycttpoO"lse'obserwacjiizadawaniapytari(Baron'Ri-
chardson,
uczestnikom
Igg4).R";;iiJ;etody
bardriej siecyficzne, dostgpne w ramach tych
w tabeli 1'2'
J*u poO"lSe
og6lnych, podsumowano
AGRESJA
mniejnasyconewarto6ciaminiZagresja,poniewaZniewystgpujetuproblemupraw-
nienia (usant"io.ro*urriu pru*"it;' Wlgl".g Tedeschiego l :"ltt"" "interakcje
definiuje
formg przemocy okreSlono mianem przemocy strukturalnej'
Ten termin odnosi,ii o'oru.n"t6w spolecznych,
6619818.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin