Przeciwdziałanie praniu brudnych pieniedzy na przykładzie Szwajcarii.pdf

(180 KB) Pobierz
Prok15.p65
WOJCIECH FILIPKOWSKI
Przeciwdziałanie i zwalczanie
zjawiska prania pieniędzy
w Szwajcarii
teoria i praktyka *
I. Wprowadzenie
W świadomości społecznej Szwajcaria jest krajem stanowiącym syno-
nim bogactwa, dobrobytu i wysokiej jakości oferowanych usług finanso-
wych. Wydaje się, że opinię tę podzielają rîwnież przestępcy, szukający
bezpiecznego schronienia dla swoich pieniędzy uzyskanych w niezgodny
z prawem sposîb 1 . Mało kto jednak wie, że państwo te było jednym
z pierwszych, ktîre zajęło się budowaniem systemu przeciwdziałania praniu
pieniędzy 2 . Co może sie wydać ciekawe, podjęte działania miały za zadanie
przede wszystkim ochronę właśnie dobrego wizerunku państwa, w tym sys-
temu finansowego, będącego podstawą gospodarki narodowej. Szwajcarzy
wcześnie docenili znaczenie dobrej marki swojego kraju. Jednakże analiza
istniejącego systemu przeciwdziałania i zwalczania prania pieniędzy daje
podstawy do zadania pytania, czy jest to system efektywny, czy tylko two-
rzenie dobrego wizerunku?
* Artykuł powstał na podstawie publikacji uzyskanych w trakcie trzymiesięcznego
stypendium naukowego Autora w Instytucie Prawa Karnego i Kryminologii, Uniwersyte-
tu w Bernie, Szwajcaria październik-grudzień 2005 r.. Dodatkowo został on wzboga-
cony o wyniki wywiadîw przeprowadzonych wîwczas z funkcjonariuszami Federalnego
Urzędu Policji (FEDPOL) oraz pracownikiem Departamentu Prawnego Federalnej Ko-
misji Bankowej. Autor chciałby podziękować w szczegîlności prof. K.-L. Kunzowi za
okazaną pomoc.
1 Zob. K.-L. Kunz, Gesetzliche Massnahmen gegen die organisierte Kriminalitßt in
der Schweiz, Eine Fallstudie praktischer Kriminalpolitik (w:) E. W. Pływaczewski (red.),
Aktualne problemy prawa karnego i kryminologii, Wydawnictwo Temida2, Białystok
1998, s. 298.
2 Zob. M. Perkowska, Szwajcarski system przeciwdziałania procederowi prania
brudnych pieniędzy w sektorze finansowym, Prokurator 2004, nr 3, s. 13.
28
177188598.002.png
Przeciwdziałanie i zwalczanie zjawiska prania pieniędzy w Szwajcarii
Szwajcaria ma szereg problemîw, ktîre są pochodną faktu, iż jest to
kraj federacyjny. Składa się on z 26 kantonîw bardzo przywiązanych do
własnych tradycji prawnych rîwnież w zakresie prawa karnego. Co prawda
udało się uchwalić w 1937 r. jeden kodeks karny dla całego państwa 3 ,
jednakże istnieje 26 rîżnych kantonalnych kodeksîw postępowania karne-
go służących do realizacji norm prawa materialnego, w ktîrych można zna-
leźć odniesienia do systemu niemieckiego, francuskiego lub włoskiego 4 . Od
kilku już lat trwają prace nad projektem wspîlnego kodeksu. Ale nie jest to
łatwy proces, a sukces jest uzależniony od sztuki zawierania kompromisîw.
Walka z praniem pieniędzy należy do podstawowych filarîw strategii
wymierzonej w przestępczość zorganizowaną. Jest to podejście stosowane
w wielu innych państwach na całym świecie. Przy czym w ocenie samych
Szwajcarîw, zjawisko to głîwnie ma swoje źrîdło poza granicami kraju,
gdyż w zasadzie brak jest rodzimych zorganizowanych grup przestępczych.
Szwajcarzy mają stosunkowo duże poczucie bezpieczeństwa, na co dzień
bardzo rzadko widać patrole policyjne czy straży miejskiej. A tym, co przy-
ciąga obcych przestępcîw, jest właśnie system finansowy 5 . I znowu można
stwierdzić, że wprowadzane regulacje mają za zadanie ochronę wizerunku
państwa.
Walka z przestępczością zorganizowaną należy do kompetencji rządu
federalnego 6 . Wynika to rîwnież z faktu, że niektîre spośrîd 26 kantonîw
nie są w stanie czynić tego samodzielnie. Nie mają one odpowiednich zaso-
bîw ludzkich, rzeczowych, finansowych. Nie mają one rîwnież odpowied-
niej wiedzy jak walczyć z przestępczością zorganizowaną. Dlatego też wpro-
wadzano szereg regulacji na poziomie federalnym w formie pakietîw 7 .
3 Schweizerisches Strafgesetzbuch (StGB) vom 21. Dezember 1937 obowiązujący
od 1. stycznia 1942 roku.
4 Do tego należy dodać istnieje 26 odrębnych policji kantonalnych, rîżniących się
zakresem swoich kompetencji i obowiązkîw. A od niedawna dopiero istnieje Federalny
Urząd Policji obejmujący zasięgiem cały kraj, ale tylko w wybranych kategoriach spraw.
5 Zob. C. Besozzi, Illegal Markets and Organised Crime in Switzerland (w:) C.
Fijnaut, L. Paoli (red.), Organised Crime in Europe, Concepts, Patterns and Control
Policies in the European Union and Beyond, Wydawnictwo Springer, Dordrecht 2004,
s. 500.
6 Jednakże część tych spraw jest przekazywana do organîw kantonalnych. Zob. K.-L.
Kunz, E. Hofstetter, Organised Crime Policies in Switzerland: Opening the Way for a
New Type of Criminal Legislation (w:) C. Fijnaut, L. Paoli (red.), Organised Crime in
Europe, Concepts, Patterns and Control Policies in the European Union and Beyond,
Wydawnictwo Springer, Dordrecht 2004, s. 932 i nast..
7 Ibidem, s. 933 i nast.
PROKURATOR 1(25)/2006
29
177188598.003.png
Przeciwdziałanie i zwalczanie zjawiska prania pieniędzy w Szwajcarii
Wprowadziły one swojego rodzaju rewolucję rîwnież we wzajemnych rela-
cjach pomiędzy władzą federalną a kantonalną. Ponadto, stały się one przy-
kładem nowego podejścia do kwestii stanowienia prawa. Zdaniem K.-L.
Kunza, uczyniono krok w kierunku podniesienia efektywności systemu wal-
ki z przestępczością zorganizowaną, odchodząc jednocześnie od podstawo-
wych zasad rządzących państwem prawa 8 . Jest to jednak niewielkie odchy-
lenie. Pytanie pozostaje czy będzie to stała tendencja w prawie szwajcar-
skim?
Pierwszy pakiet dotyczył środkîw przeciwko przestępczości zorganizo-
wanej. Wszedł w życie 1 sierpnia 1990 roku 9 . Zawierał on regulacje krymi-
nalizujące pranie pieniędzy art. 305 bis StGB oraz niedopełnienie obowiąz-
kîw związanych z transakcji finansowymi art. 305 ter StGB. Nowelizacja ta
miała dwa cele. Po pierwsze, chodziło o utrudnienie procesu konwersji war-
tości majątkowych pochodzących z działalności przestępczej w czysty ka-
pitał, co miało podciąć finansowe korzenie funkcjonowania przestępczości
zorganizowanej chociaż samo pojęcie nie było tam wymieniane jako zna-
mię czynu zabronionego. Po drugie, transakcje podejrzane powinny być
rejestrowane i dokumentowane, aby umożliwić odkrycie źrîdła wartości
majątkowych będących ich przedmiotem.
Drugi pakiet zmian w szwajcarskim prawie wszedł w życie w 1994
roku 10 . Składał się on z następujących elementîw: kryminalizacji udziału
w grupie przestępczej art. 260 ter StGB, konfiskaty 11 art. 58-60 StGB
oraz prawa pośrednika finansowego do powiadamiania organîw państwo-
wych o transakcjach swoich klientîw art. 305 ter StGB. Wprowadzone
regulacje miały za zadanie uzupełnić istniejące prawo, jednak poprawiając
je w jednym miejscu, powodowały dalsze problemy i kontrowersje 12 . Trzeci
pakiet, ktîry wszedł w życie w 2000 roku, dotyczył przepisîw antykorup-
cyjnych.
8 Zob. K.-L. Kunz, op. cit., s. 313-314.
9 BB1 (Federal Gazette, Bundesblatt) z 1989 roku, II, 1061.
10 BB1 (Federal Gazette, Bundesblatt) z 1993 roku, III, 71.
11 W stosunku do członkîw grup przestępczych lub ją wspierających, istnieje przy
konfiskacie odwrîcony ciężar dowodu. Szerzej na ten temat zob. G. Artz, Aktualny stan
w zakresie zwalczania prania brudnych pieniędzy w Szwajcarii (w:) H. J. Hirsch,
P. Hofmański, E. W. Pływaczewski, C. Roxin (red.), Prawo karne i proces karny wobec
nowych form i technik przestępczości, Niemiecko-Polskie Kolokwium Prawa Karnego,
Białystok/Rajgrîd 12-17 września 1995, Wydawnictwo Temida2, Białystok 1997,
s. 130-131.
12 Zob. K.-L. Kunz, E. Hofstetter, op. cit., s. 944-945.
30
177188598.004.png
Przeciwdziałanie i zwalczanie zjawiska prania pieniędzy w Szwajcarii
II. Szwajcarski model przeciwdziałanie praniu pieniędzy
A. Zakres podmiotowy Geldwßschereigesetz z 1997 r.
Szwajcarskie rozwiązania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy
charakteryzują się pewnego rodzaju wielowarstwowością 13 . Odnosi się do hie-
rarchicznie ułożonych szeregu instytucji, o ktîrych w dalszej części opracowa-
nia. Jednocześnie zauważalne jest rozbudowanie instytucji po stronie sektora
prywatnego, na ktîrych spoczywa obowiązek przeciwdziałania praniu pienię-
dzy. Wynika to z faktu, że podstawową cechą tego systemu jest samoregulacja
instytucji finansowych i innych wskazanych stosownymi przepisami prawa 14 .
Pierwszą grupę podmiotîw sektora prywatnego stanowią pośrednicy
finansowi ( Finanzintermedißre art. 2 GwG) 15 . Dzielą się oni na dwie
grupy: zasadniczą i dodatkową. Do pierwszej należą: banki, zarządzający
funduszami, ubezpieczyciele, maklerzy papierîw wartościowych operujący
na giełdzie, oraz kasyna gry 16 . Druga grupa została określona poprzez
wskazanie pewnych usług o charakterze finansowym. Należą do nich pod-
mioty, ktîre zawodowo zajmują się przyjmowaniem, przechowywaniem
w depozycie lub pomocą w inwestowaniu albo transakcjami wartościami
majątkowymi należącymi do osîb trzecich (art. 2 ust. 3 GwG). W szczegîl-
ności ustawa wymienia usługi 17 :
kredytowe (takie jak kredyty konsumenckie, hipoteczne, factoring, ob-
rît wierzytelnościami, leasing finansowy),
łatnicze (takie jak transfery na rzecz osîb trzecich, wydawanie i reali-
zowanie kart kredytowych i czekîw podrîżnych),
zajmowania się banknotami i monetami, instrumentami rynku pienięż-
nego, dewizami, metalami szlachetnymi, papierami wartościowymi
i prawami majątkowymi (jak i wynikającymi z nich prawami pochodny-
mi) na własny rachunek lub dla innych,
13 Zob. M. Perkowska, op. cit., s. 29.
14 Art 2 i 24 Bundesgesetz vom 10. Oktober 1997 zur Bekßmpfung der
Geldwßscherei im Finanzsektor (Geldwßschereigesetz, GwG) zbiîr szwajcarskich ak-
tîw prawnych znajduje sie na rządowej stronie internetowej http://www.admin.ch/ch/
d/sr/sr.html.
15 Zob. M. Perkowska, op. cit., s. 15-16.
16 Wszystkie powyższe instytucje mają swoje odrębne regulacje ustawowe, ktîre
określają zakres ich uprawnień, zasady tworzenia i funkcjonowania, i nadzoru nad ich
działalnością.
17 Z dniem 1. stycznia 2006 roku, z listy został usunięty pkt d art. 2 ust. 3 GwG,
dotyczący dystrybucji jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych na podsta-
wie Versicherungsaufsichtsgesetz vom 17. Dezember 2004.
PROKURATOR 1(25)/2006
31
177188598.005.png
Przeciwdziałanie i zwalczanie zjawiska prania pieniędzy w Szwajcarii
zarządzania majątkiem,
w zakresie doradztwa inwestycyjnego,
zarządzania papierami wartościowymi.
Ustawodawca szwajcarski posłużył się metodą mieszaną zakreślenia
podmiotowego zakresu obowiązywania ustawy. Dokonał tego poprzez
wskazanie kategorii instytucji oraz zakresu usług finansowych. Jest to roz-
wiązanie podobne do np. dyrektyw Unii Europejskiej, a odmienne od przy-
jętego przez polskiego ustawodawcę, ktîry ograniczył się do wymienienia
konkretnych tzw. instytucji obowiązanych 18 . Dlatego też, podobnie jak ma
to miejsce w przypadku kolejnych dyrektyw unijnych, jest to katalog w zasa-
dzie otwarty, co ogranicza konieczność dokonywania kolejnych nowelizacji
tego prawa w związku z powstawaniem nowych produktîw czy kategorii
instytucji finansowych.
W ten sposîb do grona pośrednikîw finansowych należą rîwnież osoby
zawodowo zajmujący się udzielaniem porad prawnych, o ile pośredniczą lub
doradzają oni w dokonywaniu operacji na rynku finansowym. Do grona
tego należą rîwnież podmioty pośredniczące w przekazach pieniężnych,
np. Wester Union, MoneyGram, czy świadczące usługi w ramach niefor-
malnych systemîw transferu wartości majątkowych (np. Hawala, Hundi 19 ),
ktîrzy niestety nie są objęci przepisami polskiego prawa.
B. Zakres obowiązkîw pośrednikîw finansowych wybrane
przykłady
Ustawa z 10. października 1997 r., zawiera wszystkie podstawowe
obowiązki znane innym ustawodawstwom czy dyrektywom Unii Europej-
skiej 20 . Jednakże w kilku przypadkach istnieją pewne unikalne rozwiązania
prawne uszczegîławiające ich realizację.
Ustalanie tożsamości klienta (zasada Know Your Customer ) dotyczy
sytuacji dokonywania transakcji kasowych powyżej ustalonego progu lub
powiązanych. Jednakże prîg ten nie został określony w GwG, ale poprzez
rozporządzenie do innego aktu wykonawczego dotyczącego Urzędu Kon-
18 Szerzej na temat polskiego systemu przeciwdziałania i zwalczania prania pienię-
dzy zob. W. Filipkowski, Zwalczanie przestępczości zorganizowanej w aspekcie finanso-
wym, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Krakîw 2004, s. 159 i nast.
19 Co ciekawe w Szwajcarii mogą oni prowadzić swoją działalność legalnie pod
warunkiem rejestracji. W Polsce ich działalność nie jest dopuszczalna. Zob. Money Laun-
dering and Terrorist Financing Typologies 2004-2005, FATF 2005, s. 38.
20 Zob. M. Perkowska, op. cit., 16-17.
32
177188598.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin