arkusz_powiatowy_przyrodniczy.pdf

(298 KB) Pobierz
5_przyrodniczy_powiat
zDolny Ślązak Gimnazjalista
BLOK PRZYRODNICZY
IX DOLNOŚLĄSKI KONKURS DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH
II ETAP POWIATOWY
26.11.2008 r. , godz. 12 00
Czas trwania 90 minut
TWÓJ KOD
Cz P
A
B
Przepisz tutaj swój kod znajdujący się we wkładce do arkusza
C
Zadania za 1 punkt
Tabela odpowiedzi do części A
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
A A A A A A A A A A A A A A A A A A
B B B B B B B B B B B B B B B B B B
C C C C C C C C C C C C C C C C C C
D D D D D D D D D D D D D D D D D D
Poprawność odpowiedzi. Wypełnia WKK
Tabela odpowiedzi Zakreśl X właściwą odpowiedź.
W kaŜdym zadaniu tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
W razie pomyłki otocz błędnie zaznaczoną odpowiedź
kółkiem i jeszcze raz zaznacz X dobrą odpowiedź.
1. Zadaniem Jacka było zidentyfikowanie
elektrolitów wśród czterech badanych wodnych
roztworów: soli kuchennej, octu, cukru i alkoholu
etylowego. Zbadał przewodnictwo elektryczne
tych roztworów. śarówka zaświeciła się po
zanurzeniu elektrod w dwóch badanych
roztworach. Wybierz poprawnie podaną parę
roztworów.
A. Sól kuchenna i cukier.
B. Cukier i alkohol etylowy.
C. Sól kuchenna i ocet.
D. Ocet i alkohol etylowy.
5. Wybierz poprawne sformułowanie
obserwacji, którą powinien zapisać Jacek
przeprowadzający elektrolizę chlorku miedzi (II).
A. Na katodzie pojawia się warstwa
czerwonobrunatnego metalu, na anodzie
pęcherzyki gazu, chloru.
B. Na anodzie pojawia się warstwa
czerwonobrunatnego metalu, na katodzie
pęcherzyki gazu, chloru.
C. Na elektrodzie dodatniej pojawia się warstwa
czerwonobrunatnego metalu, na anodzie
ujemnej pęcherzyki gazu, chloru.
D. Nie
obserwujemy
widocznych
zmian
2. Wybierz błędną informację.
A. Kwasy tlenowe są mocniejsze od kwasów
beztlenowych.
B. Kwasy reagują nie tylko z wieloma metalami, ale
takŜe z tlenkami metali.
C. Kwasy mogą być cieczami oraz ciałami stałymi.
D. W reakcji kwasów z zasadami powstają sole i
woda.
w roztworze i na elektrodach.
6. W podwyŜszonej temperaturze miedź reaguje
z tlenem w stosunku masowym 4:1. Jaką masę
tlenku miedzi (II) moŜna otrzymać w reakcji
miedzi z 0,3 g tlenu?
A. 1,2 g B. 15 g C. 12 g D. 1,5 g
3. Uczniowie zaproponowali cztery róŜne
metody otrzymywania soli.
I kwas + metal
II tlenek kwasowy + tlenek metalu
III kwas + wodorotlenek
IV metal + niemetal
Którymi z tych metod nie moŜna otrzymać
chlorku miedzi (II)?
A. I i II B. III i IV C. Tylko I D. Tylko II
7. Eutrofizacja to proces
A. naturalnego przekształcania się ubogich jezior
polodowcowych w jeziora bogate w składniki
odŜywcze.
B. uŜyźniania zbiorników wodnych, głównie
związkami azotu i fosforu, prowadzący do
zakwitów fitoplanktonu i w konsekwencji
procesów gnilnych i obumierania Ŝycia.
C. uŜyźniania zbiorników wodnych biogenami,
czego konsekwencją jest rozwój róŜnych form
Ŝycia roślinnego i zwierzęcego.
D. pojawiania się na polach, nawoŜonych duŜymi
dawkami soli mineralnych, roślin o wysokich
wymaganiach pokarmowych.
4. W reakcji dysocjacji elektrolitycznej pięciu
cząsteczek chlorku miedzi (II) powstaje
A. 5 atomów miedzi i 10 atomów chloru.
B. 5 kationów miedzi i 10 atomów chloru.
C. 5 atomów miedzi i 10 anionów chlorkowych.
D. 5 kationów miedzi i 10 anionów chlorkowych.
zDolny Ślązak Gimnazjalista 2008/2009, blok przyrodniczy
Arkusz zatwierdzony przez WKK str. 1
CZĘŚĆ A
37137356.051.png 37137356.062.png 37137356.068.png 37137356.069.png 37137356.001.png 37137356.002.png 37137356.003.png 37137356.004.png 37137356.005.png 37137356.006.png 37137356.007.png 37137356.008.png 37137356.009.png 37137356.010.png 37137356.011.png 37137356.012.png 37137356.013.png 37137356.014.png 37137356.015.png 37137356.016.png 37137356.017.png 37137356.018.png 37137356.019.png 37137356.020.png 37137356.021.png 37137356.022.png 37137356.023.png 37137356.024.png 37137356.025.png 37137356.026.png 37137356.027.png 37137356.028.png 37137356.029.png 37137356.030.png 37137356.031.png 37137356.032.png 37137356.033.png 37137356.034.png 37137356.035.png 37137356.036.png 37137356.037.png 37137356.038.png 37137356.039.png 37137356.040.png
Przepisz tutaj swój kod znajdujący się we wkładce do arkusza
8. W środowisku człowieka występuje wiele
trucizn. Wykres przedstawia sposób działania
hipotetycznej trucizny na organizm. Przeczytaj
podane informacje i wskaŜ tę, która
nieprawidłowo interpretuje dane z wykresu.
A. Wszystkie organizmy identycznie reagują na
takie samo stęŜenie trucizny w środowisku.
B. Niewielka zawartość trucizny w środowisku nie
ma wpływu na stan zdrowia organizmu.
C. LC50 to takie stęŜenie trucizny w środowisku,
przy którym ginie 50% populacji.
D. StęŜenie letalne to takie, przy którym ginie 100%
osobników populacji.
12. Zaznacz błędną odpowiedź. Układ wydalniczy
zapewnia równowagę środowiska wewnętrznego
organizmu, poniewaŜ
A. reguluje ciśnienie krwi.
B. utrzymuje na odpowiednim poziomie stan
zakwaszenia krwi i limfy.
C. reguluje gospodarkę mineralną.
D. uzupełnia zuŜywające się składniki komórek.
13. Która strzałka na zamieszczonej siatce
kartograficznej wyznacza kierunek południowo-
wschodni?
A. 3
B. 2
C. 4
D. 1
9. Kasia skończyła 12 lat i do tej pory nie
chorowała na róŜyczkę, została więc
zaszczepiona. W wyniku szczepienia Kasia
uzyskała odporność
A. nieswoistą, długotrwałą.
B. swoistą, długotrwałą.
C. nieswoistą, krótkotrwałą.
D. swoistą, krótkotrwałą.
14. Pewien obszar przedstawiono na kilku
mapach. W jakiej skali wykonano mapę, na której
ten obszar zajął najmniejszą powierzchnię?
A.
B. 1:20 000
C. 1cm → 2 km
D. 1:2 000 000
15. Przeczytaj uwaŜnie zdania:
I. Płynące wzdłuŜ wybrzeŜy lądów prądy morskie
mają istotny wpływ na roczną sumę opadów
w strefie przybrzeŜnej.
II. Ciepłe prądy morskie zwiększają ilość opadów na
wybrzeŜach, wzdłuŜ których płyną.
III. Zimne prądy morskie obniŜają temperaturę
powietrza w strefie przybrzeŜnej, zwłaszcza
w okresie letnim.
IV. Układ prądów morskich przyczynił się do
powstania pustyń: Atacama i Namib.
Prawdziwe są stwierdzenia zawarte
A. w zdaniach I, II i III.
B. w zdaniach I, II i IV.
C. we wszystkich zdaniach.
D. tylko w zdaniach I i III.
10. Między populacjami w biocenozie występują
róŜnego typu oddziaływania. PoniŜej
przedstawiono wzajemnie na siebie
oddziaływujące pary organizmów. Wybierz
zestaw, w którym odnotowano tylko interakcje
pozytywne.
1. topola i jemioła 2. grab i grzyb koźlarz
3. dąb i huba 4. ropuchy i jaszczurki
5. mszyce i mrówki 6. antylopy i bąkojady
A . 1, 4, 5
B. 2, 5, 6
C. 3, 4, 6
D. 2, 4, 5
11. Lasy w Polsce zajmują obecnie około 28%
powierzchni kraju. Na skład gatunkowy
naturalnych formacji leśnych mają wpływ: rodzaj
gleby, dostępność wody oraz czynniki
klimatyczne. Zaznacz błędnie podaną informację.
A. Buczyny porastają Ŝyzne, wapienne gleby
w południowej Polsce i niektórych rejonach
Pomorza.
B. Olsy porastają gleby bagienne, dominującym
gatunkiem jest tu olcha czarna.
C. Bory to lasy mieszane z dominacją świerka lub
sosny, rosną na bardzo Ŝyznych glebach.
D. W łęgach dominują jesiony, róŜne gatunki wierzb
i topoli, występują w dolinach rzecznych
okresowo zalewanych wodą.
16. Typowa dolina górskiej rzeki ma w przekroju
poprzecznym kształt litery V. Które z podanych
stwierdzeń nie wyjaśnia przyczyny rozwoju tego
typu doliny?
A. Rzeki górskie charakteryzują się znacznym
spadkiem.
B. W górnym biegu rzeki dominuje erozja wgłębna,
a rzeka silnie wcina się w skalne podłoŜe.
C. W korycie rzeki występują procesy erozji
bocznej i akumulacji.
D. Rzeki górskie cechuje duŜa siła transportowa.
zDolny Ślązak Gimnazjalista 2008/2009, blok przyrodniczy
Arkusz zatwierdzony przez WKK str. 2
37137356.041.png 37137356.042.png
Przepisz tutaj swój kod znajdujący się we wkładce do arkusza
17. WskaŜ właściwą chronologię wydarzeń
geologicznych na obszarze Polski.
a. Powstanie wapieni WyŜyny Krakowsko-
Częstochowskiej.
b. Zlodowacenia górskie w Tatrach i Karkonoszach.
c. Powstanie gnejsów budujących Góry Sowie.
d. Powstanie pokładów węgla kamiennego na
WyŜynie Śląskiej.
e. Intensywna działalność wulkaniczna na
Przedgórzu Sudeckim.
Uzupełnij równanie reakcji tego pierwiastka
z wodą:
Wypełnia
WKK
..........
..
+
...
H
2
O
®
..........
..
+
H
2
21. Uzupełnij wzory strukturalne (kreskowe)
cząsteczek
o
wzorach
sumarycznych:
19 P
1
2
Al wpisując w kółka symbole
odpowiednich pierwiastków.
O
,
MgCO
,
HNO
2
3
3
3
20 P
1
2
A. a, b, e, c, d
B. c, e, d, a, b
C. e, c, a, d, b
D. c, d, a, e, b
18. Na diagramie przedstawiono strukturę
produkcji energii elektrycznej
A. w Szwajcarii.
B. w Polsce.
21 P
1
2
C. w Norwegii.
D. we Francji.
22. Ssaki to kręgowce, które osiągnęły
najwyŜszy stopień rozwoju ewolucyjnego.
WskaŜ, które z podanych informacji są
prawdziwe, a które fałszywe umieszczając
w odpowiednim miejscu literę P – prawda lub F –
fałsz.
energetyka
alternatyw na
2%
22 P
1
2
energetyka
jądrow a
40%
energetyka
w odna
58%
Zadania za 2 punkty
Informacje
P/F
CZĘŚĆ B
A Wszystkie ssaki karmią młode mlekiem i są
Ŝyworodne.
Do rozwiązania zadań 19, 20 i 21 moŜesz wykorzystać
informacje zawarte w przedstawionym fragmencie
układu okresowego.
B Torbacze zamieszkują wyłącznie Australię.
C Nawet ssaki morskie wymianę gazową
przeprowadzają przy udziale płuc.
1
2
13
14
15
16
17
18
D Ssaki roślinoŜerne trawią celulozę przy
udziale
organizmów
symbiotycznych
1 H
wodór
1,000
2 He
hel
4,003
protistów i bakterii
1
23. Rysunek przedstawia dwa występujące
w Polsce gatunki zwierząt (bez zachowania skali
wielkości). Ustal ich przynaleŜność
systematyczną (płazy, gady) oraz określ czy
podlegają ochronie prawnej.
2
3 Li
lit
6,94
4 Be
beryl
9,01
5 B
bor
10,81
6 C
węgiel
12,01
7 N
azot
14,01
8 O
tlen
15,99
9 F
fluor
18,99
10 Ne
neon
20,18
23 P
1
2
11 Na
sód
22,99
12 Mg
magnez
24,30
13 Al
glin
26,98
14 Si
krzem
28,09
15 P
fosfor
30,97
16 S
siarka
32,07
17 Cl
chlor
35,45
18 Ar
argon
39,95
3
19. Uzupełnij zdania.
Pierwiastkiem leŜącym w drugim okresie układu
okresowego, którego atom posiada 3 elektrony jest
…………………. Jego tlenek ma wzór sumaryczny
……………………..
A - ……………………………………………………
B - ……………………………………………………
20. Na podstawie podanych poniŜej informacji
zidentyfikuj, jaki to pierwiastek:
A. w reakcji tlenku tego pierwiastka z wodą
powstaje roztwór, w którym papierek
wskaźnikowy uniwersalny barwi się na niebiesko,
B. wartościowość tego pierwiastka równa się liczbie
atomów wodoru w cząsteczce kwasu azotowego
(V),
C. liczba liter w nazwie tego pierwiastka równa się
liczbie elektronów walencyjnych w atomie boru,
D. w nazwie tego pierwiastka występuje litera, która
jest symbolem siarki.
24. W kaŜdej Ŝywej komórce zachodzą procesy
odczytywania informacji genetycznej i na jej
podstawie syntezowania białek niezbędnych do
jej funkcjonowania. Te procesy to transkrypcja i
translacja. Ustal, jakimi cyframi oznaczono
miejsca w komórce, w których zachodzą te
procesy.
24 P
1
2
Transkrypcja – ………………………
Translacja – …………………………
Pierwiastkiem tym jest ………………………
zDolny Ślązak Gimnazjalista 2008/2009, blok przyrodniczy
Arkusz zatwierdzony przez WKK str. 3
37137356.043.png 37137356.044.png 37137356.045.png 37137356.046.png 37137356.047.png 37137356.048.png 37137356.049.png 37137356.050.png 37137356.052.png 37137356.053.png 37137356.054.png 37137356.055.png 37137356.056.png 37137356.057.png 37137356.058.png
Przepisz tutaj swój kod znajdujący się we wkładce do arkusza
25. Wybierz z podanego zestawu po cztery
państwa, które leŜą w Europie i Azji. Wpisz ich
nazwy w wykropkowanych miejscach.
Andora, Bahrajn, Belize, Cypr, DŜibuti, Erytrea,
Katar, Malta, Monako, Salwador, San Marino,
Singapur, Suazi, Surinam
Uzupełnij zdania wpisując odpowiednie
sformułowania (większa niŜ, mniejsza niŜ, taka
sama jak).
Szybkość rozpuszczania
I. w warunkach A ……………………… w B
II. w warunkach A ……………………… w B
III. w warunkach A ……………………… w B
Rozpuszczalność
I. w warunkach A ……………………… w B
II. w warunkach A ……………………… w B
III. w warunkach A ……………………… w B
25 P
1
2
A. Europa: ……………………, ………………………,
………………………, ………………………
B. Azja: ………………………, ………………………,
………………………, ………………………
26 P
1
2
26. Dopisz nazwy formacji roślinnych do
podanych opisów.
A. Formacja trawiasta z przewagą sucholubnych
traw, pomiędzy którymi rosną pojedyncze drzewa lub
ich grupy (na przykład lasy parkowe i lasy galeriowe),
często zrzucające liście w porze suchej:
…………………………………………..
B. Bezleśna formacja o krótkim okresie wegetacji,
z przewagą krzewinek, mchów, porostów i bylin:
………………………………………….
29. Wykorzystując tekst i własną wiedzę
odpowiedz na pytania A, B i C.
Retinol jest cząsteczką, która zlokalizowana
w naszych oczach reaguje na światło. Witamina ta
jest hydrofobowa i dobrze rozpuszcza się
w tłuszczach, jej nadmiar nie jest wydalany
i kumuluje się w otłuszczonych częściach wątroby
(moŜe nawet osiągnąć stęŜenie toksyczne). W XVIII
i XIX wieku marynarze spoŜywali wątroby ryb
i ptaków w celu polepszenia widzenia, zwłaszcza po
zmroku. Retinol zbudowany jest z łańcucha atomów
węgla, które chętnie absorbują fotony światła.
RóŜne warzywa i owoce zawierają karoten
o cząsteczkach dwukrotnie większych od retinolu.
Enzymy występujące w wątrobie rozszczepiają
cząsteczki karotenu na uŜyteczne cząsteczki
retinolu.
A. Podaj powszechnie uŜywaną nazwę
witaminy, o której mowa w tekście:
………………………………………
B. Wymień jeden przykładowy produkt
spoŜywczy zawierający tę witaminę oraz jeden
produkt będący pośrednim jej źródłem
(zawierający prowitaminę).
27 P
1
2
połoŜenie w strefie objętej fałdowaniami
paleozoicznymi i mezozoicznymi
·
występowanie duŜych kompleksów gleb
czarnoziemnych
·
połoŜenie
na
obszarze
Platformy
28 P
1
2
3
Wschodnioeuropejskiej
·
występowanie rozpoznanych złóŜ węgla
brunatnego
·
występowanie form rzeźby młodoglacjalnej
a) Pojezierze Mazurskie, Pojezierze Pomorskie,
Pojezierze Wielkopolskie - wspólną cechą tych krain
jest …………….………………………………………….
……………………………………………………......……
…………………………………………………….
b) Pojezierze Mazurskie, Nizina Podlaska, Polesie
Lubelskie – wspólną cechą tych krain jest
……………………………………………………………
…………………………………………………
29 P
1
2
3
Produkt zawierający witaminę: ………….……………
Produkt zawierający prowitaminę: ……………………
C. Wyjaśnij, w jaki sposób w organizmie
z prowitaminy powstaje witamina.
……………………………………………………………
……………………………………………………………
CZĘŚĆ C
Zadania za 3 punkty
……………………………………………………………
28. Rysunki I, II i III przedstawiają trzy
doświadczenia rozpuszczania 0,5 g soli
przeprowadzane w warunkach A i B opisanych
obok probówek. RozwaŜ szybkość rozpuszczania
i rozpuszczalność dla kaŜdego doświadczenia
uwzględniając warunki A i B.
30. Uzupełnij luki w tekście.
Tuvalu to niewielki kraj połoŜony
w ……………………………… , zajmujący archipelag
wysp pochodzenia ………………………………. .
Niedawno rząd tego państwa zaapelował
o umoŜliwienie w niedalekiej przyszłości
przesiedlenia swoich obywateli. Naukowcy
prognozują bowiem, Ŝe juŜ za kilkadziesiąt lat
Tuvalu moŜe zniknąć z politycznej mapy świata, ze
względu na
....................................................................................
....................................................................................
.................................................................................. .
30 P
1
2
3
W których z przedstawionych warunków A czy B
szybkość rozpuszczania i rozpuszczalność soli
będzie większa, mniejsza, taka sama?
zDolny Ślązak Gimnazjalista 2008/2009, blok przyrodniczy
Arkusz zatwierdzony przez WKK str. 4
27. Dopisz, która z poniŜszych cech jest wspólna
dla wymienionych krain geograficznych.
·
37137356.059.png 37137356.060.png 37137356.061.png 37137356.063.png 37137356.064.png 37137356.065.png 37137356.066.png 37137356.067.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin