klucz_final_jpolski.pdf

(37 KB) Pobierz
Kryteria punktowania- Finał
VIII Dolno ś l ą ski Konkurs Polonistyczny
ETAP FINAŁOWY
„zDdolny Ś l ą zak Gimnazjalista” 2008/2009
Kryteria oceny:
Cz ęść I (25 + 2 pkt. za szczególne walory)
I. ROZWINI Ę CIE TEMATU (12 pkt.)
Uczeń otrzymuje kolejne punkty za:
·
poprawnie sformułowaną tezę/hipotezę,
·
przywołanie logicznych argumentów potwierdzających/negujących tezę (dziennikarz jest
obiektywnym obserwatorem, jest sędzią rzeczywistości, występuje w obu rolach),
·
podanie adekwatnych przykładów,
·
dokonanie analizy przywołanych przykładów,
·
wyraŜenie własnej opinii.
II. KOMPOZYCJA ( 3 pkt.)
1. Wypowiedź niespójna, brakuje wyodrębnienia kolejnych części, typowych
dla rozprawki .
0 pkt.
2. Wypowiedź jest spójna, ale brakuje wyodrębnienia kolejnych części,
typowych dla rozprawki 1 pkt
3. Wypowiedź ma budowę dostosowaną do przyjętej formy, nie zawsze jednak
zachowana jest akapitowa konstrukcja, kolejne akapity są powiązane tylko
formalnie …………………………………………………………………………2 pkt.
4. Wypowiedź ma budowę dostosowaną do przyjętej formy (zawiera tezę/hipotezę –
argumenty/kontrargumenty – zakończenie/sprecyzowanie własnego stanowiska), kolejne
akapity są formalnie i logicznie powiązane ………..3 pkt.
III. STYL ( 2 pkt.)
1.
Brak jakiejkolwiek dbałości o estetykę stylu wypowiedzi 0 pkt.
2.
Styl zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny 1 pkt
3.
Styl Ŝywy, swobodny, zgodny z zasadami rozprawki, słownictwo bogate 2 pkt.
IV. J Ę ZYK ( 6 pkt.)
1. Język nieskładny, nie spełnia funkcji komunikatywnej 0 pkt.
2. Język względnie komunikatywny, poprawna fleksja, w większości
poprawne: składnia, słownictwo i frazeologia 2 pkt.
3. Język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo,
i fleksja 4 pkt.
4. Język w całej pracy komunikatywny, poprawna i urozmaicona składnia,
bogata leksyka, poprawna frazeologia i fleksja 6 pkt.
V. ZAPIS (2 pkt.)
1. Liczne błędy róŜnego stopnia i rodzaju 0 pkt.
2. Poprawna ortografia (nieliczne błędy róŜnego stopnia), na ogół poprawna
interpunkcja 1 pkt
3. Bezbłędna ortografia, poprawna interpunkcja (nieliczne błędy) 2 pkt.
VI. WALORY SZCZEGÓLNE (2 pkt.)
Walory szczególne mogą być przydzielone za kaŜdą ocenianą kategorię, np. za wyjątkową
dojrzałość w argumentowaniu, ciekawe i trafne przykłady, zindywidualizowany styl
wypowiedzi, szczególnie bogate słownictwo itp.
Łącznie
27 pkt.
Cz ęść II (10 pkt.)
I. ROZWINI Ę CIE TEMATU (6 pkt.)
Uczeń zdobywa punkty za informacje:
1. Co? 1 pkt
2. Kto? 1 pkt
3. Gdzie? 1 pkt
4. Kiedy? 1 pkt
5. Jak? 1 pkt
6. Dlaczego, w jakim celu, z jakimi skutkami?( alternatywnie) 1 pkt
II. KOMPOZYCJA 1 pkt
1. Kompozycja chaotyczna, brak logicznych związków między poszczególnymi
informacjami. 0 pkt.
2. Informacja spójna 1 pkt
III. STYL (1 pkt
1. Styl niedostosowany do formy wypowiedzi, niejednorodny 0 pkt.
2. Wypowiedź jednorodna stylistycznie, dostosowana do rodzaju
wypowiedzi 1 pkt
IV. POPRAWNO ŚĆ J Ę ZYKA I ZAPISU (2 pkt.)
1. W pracy pojawiają się liczne błędy językowe róŜnego typu 0 pkt.
2. Praca z reguły poprawna pod względem językowym. Drobne uchybienia (np. jedna
usterka składniowa, jeden błąd ortograficzny II stopnia, błędy interpunkcyjne)
nie zakłócają komunikacji. 1 pkt
3. Praca poprawna pod względem językowym. Dopuszczalne dwie usterki
interpunkcyjne. 2 pkt.
Łącznie
10 pkt.
Karta odpowiedzi do cz ęś ci III (15 pkt.):
1 B
2 A
3 B
4 B
5 D
6 C
7 D
8 B
9 C
10 C
11 C
12 C, D, A, B
13
Ryszard Kapu ś ci ń ski
B
Melchior Wa ń kowicz
D
Bob Woodward, Carl
Bernstein
A
Henryk Sienkiewicz
C
14
szpalta
D
layout
C
prompter
A
deadline
B
15
Gatunki
informacyjne
Gatunki
publicystyczne
A
C
B
F
D
G
E
I
H
J
76600501.001.png 76600501.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin