PRODUKT TURYSTYCZNY
Produkt obszaru turystycznego (regionu, miejscowości) = zestaw lub pakiet obejmujący walory naturalne i antropogeniczne, infrastrukturę i usługi miejsca docelowego oraz jego dostępność, wizerunek oraz cenę płaconą przez konsumenta.
Produkt przedsiębiorstwa turystycznego (touroperatora) = zestaw lub pakiet wielorakich usług, mających zaspokoić potrzeby turystów i będących sprzedawanymi w przedsiębiorstwach turystycznych. Jest to IMPREZA TURYSTYCZNA.
PRODUKT TURYSTYCZNY = zbiór wszelkich użyteczności dotyczących podróży turystycznych, czyli ogół dostępnych na rynku dóbr i usług turystycznych, które umożliwiają planowanie, odbywanie i przeżywanie tych podróży oraz gromadzenie doświadczeń z nimi związanych.
Usługa – dotyczy pojedynczych lub ogółu usług turystycznych – hotelarskich (noclegi i posiłki), gastronomicznych, transportowych (np. tanie linie lotnicze) i przewodnickich.
Rzecz – stanowi dobro materialne, czyli głównie przewodniki i mapy turystyczne (obecnie popularne są multimedialne – na CD lub stronie internetowej), sprzęt turystyczny oraz pamiątki.
Wydarzenie – ma swoiste cechy charakterystyczne:
- dużą spójność tematyczną i organizacyjną
- konkretne umiejscowienie w czasie i przestrzeni
- niecodzienność
- wyjątkowość
- cykliczność (czasami)
Główne przykłady:
- Dymarki Świętokrzyskie
- Misterium Męki Pańskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej
- Jarmark Dominikański w Gdańsku
- wystawy EXPO
- festiwale filmowe i muzyczne
- imprezy sportowe (igrzyska olimpijskie, mistrzostwa świata)
Impreza – stanowi zestaw usług oraz niekiedy także i dóbr materialnych (rzeczy), oferowanych przez organizatorów turystyki (touroperatorów i agentów). Utożsamiana jest z pakietem turystycznym i podróżą zryczałtowaną.
Pakiet turystyczny (package) = kombinacja wielu elementów sprzedawanych jako jeden produkt po zryczałtowanej cenie, w jakiej poszczególne koszty nie są wyodrębniane.
Podróż zryczałtowana (inclusive tour) = pakiet turystyczny, dotyczący podróży i turystyki.
- wycieczki
- wczasy
- rajdy, itd.
Obiekt – stanowi miejsce o charakterze lokalnym, z kartograficznego punktu widzenia, w którym skupiona jest usługa związana z atrakcją turystyczną oraz szereg dodatkowych usług towarzyszących.
- muzea i zabytki
- hale widowiskowo – sportowe
- centra konferencyjne
- jaskinie (Jaskinia Raj w Górach Świętokrzyskich, Niedźwiedzia w Sudetach)
- pomniki przyrody (dąb Bartek w Górach Świętokrzyskich)
Szlak – trasa piesza, wodna lub samochodowa, zwykle oznakowana, łącząca cały ogół miejsc lub też obiektów związanych z nadrzędną ideą, a także infrastrukturę turystyczną.
- Szlak Orlich Gniazd
- Szlak Kopernikański
- Szlak architektury drewnianej
- Szlak twórców ludowych w Puszczy Knyszyńskiej
- Die Glasstrasse (Szlak Szklany) we wschodniej Bawarii
- Europejski Szlak Cysterski
- Europejska Sieć Dróg Rowerowych Eurovelo
Obszar – dany region, powiat, miejscowość, park narodowy, będący geograficznie zdeterminowanym rodzajem produktu turystycznego. Jest to szczególny złożony zbiór elementów charakterystycznych z racji swej konkretnej lokalizacji w przestrzeni i stanowi on zespół danych walorów turystycznych.
- Kraina w kratę (obszar obejmujący gminy: Postomino, Ustka, Słupsk i Smołdzino z licznymi budowlami ryglowymi)
- Tatrzański Park Narodowy
- Latarnie morskie w Chorwacji
emka1