HOT6 - prodturyst.doc

(34 KB) Pobierz

PRODUKT TURYSTYCZNY

 

Produkt obszaru turystycznego (regionu, miejscowości) = zestaw lub pakiet obejmujący walory naturalne i antropogeniczne, infrastrukturę i usługi miejsca docelowego oraz jego dostępność, wizerunek oraz cenę płaconą przez konsumenta.

Produkt przedsiębiorstwa turystycznego (touroperatora) = zestaw lub pakiet wielorakich usług, mających zaspokoić potrzeby turystów i będących sprzedawanymi w przedsiębiorstwach turystycznych. Jest to IMPREZA TURYSTYCZNA.

PRODUKT TURYSTYCZNY = zbiór wszelkich użyteczności dotyczących podróży turystycznych, czyli ogół dostępnych na rynku dóbr i usług turystycznych, które umożliwiają planowanie, odbywanie i przeżywanie tych podróży oraz gromadzenie doświadczeń z nimi związanych.

Charakterystyka rodzajów produktu turystycznego

Usługa – dotyczy pojedynczych lub ogółu usług turystycznych – hotelarskich (noclegi i posiłki), gastronomicznych, transportowych (np. tanie linie lotnicze) i przewodnickich.

Rzecz – stanowi dobro materialne, czyli głównie przewodniki i mapy turystyczne (obecnie popularne są multimedialne – na CD lub stronie internetowej), sprzęt turystyczny oraz pamiątki.

Wydarzenie – ma swoiste cechy charakterystyczne:

-          dużą spójność tematyczną i organizacyjną

-          konkretne umiejscowienie w czasie i przestrzeni

-          niecodzienność

-          wyjątkowość

-          cykliczność (czasami)

Główne przykłady:

-          Dymarki Świętokrzyskie

-          Misterium Męki Pańskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej

-          Jarmark Dominikański w Gdańsku

-          wystawy EXPO

-          festiwale filmowe i muzyczne

-          imprezy sportowe (igrzyska olimpijskie, mistrzostwa świata)

Impreza – stanowi zestaw usług oraz niekiedy także i dóbr materialnych (rzeczy), oferowanych przez organizatorów turystyki (touroperatorów i agentów). Utożsamiana jest z pakietem turystycznym i podróżą zryczałtowaną.

Pakiet turystyczny (package) = kombinacja wielu elementów sprzedawanych jako jeden produkt po zryczałtowanej cenie, w jakiej poszczególne koszty nie są wyodrębniane.

Podróż zryczałtowana (inclusive tour) = pakiet turystyczny, dotyczący podróży i turystyki.

Główne przykłady:

-          wycieczki

-          wczasy

-          rajdy, itd.

Obiekt – stanowi miejsce o charakterze lokalnym, z kartograficznego punktu widzenia, w którym skupiona jest usługa związana z atrakcją turystyczną oraz szereg dodatkowych usług towarzyszących.

Główne przykłady:

-          muzea i zabytki

-          hale widowiskowo – sportowe

-          centra konferencyjne

-          jaskinie (Jaskinia Raj w Górach Świętokrzyskich, Niedźwiedzia w Sudetach)

-          pomniki przyrody (dąb Bartek w Górach Świętokrzyskich)

Szlak – trasa piesza, wodna lub samochodowa, zwykle oznakowana, łącząca cały ogół miejsc lub też obiektów związanych z nadrzędną ideą, a także infrastrukturę turystyczną.

Główne przykłady:

-          Szlak Orlich Gniazd

-          Szlak Kopernikański

-          Szlak architektury drewnianej

-          Szlak twórców ludowych w Puszczy Knyszyńskiej

-          Die Glasstrasse (Szlak Szklany) we wschodniej Bawarii

-          Europejski Szlak Cysterski

-          Europejska Sieć Dróg Rowerowych Eurovelo

Obszar – dany region, powiat, miejscowość, park narodowy, będący geograficznie zdeterminowanym rodzajem produktu turystycznego. Jest to szczególny złożony zbiór elementów charakterystycznych z racji swej konkretnej lokalizacji w przestrzeni i stanowi on zespół danych walorów turystycznych.

Główne przykłady:

-          Kraina w kratę (obszar obejmujący gminy: Postomino, Ustka, Słupsk i Smołdzino z licznymi budowlami ryglowymi)

-          Tatrzański Park Narodowy

-          Latarnie morskie w Chorwacji

Zgłoś jeśli naruszono regulamin