Sprzątanie w hotelu-plik od Ani i Olka.rtf

(22 KB) Pobierz

Służba pieter

 

-POKOJOWA,  STARSZA  POKOJOWA,  KORYTARZOWA

Do zakresu obowiązków zatrudnionej na stanowisku Pokojowej, Starszej Pokojowej, Korytarzowej należy w szczególności:

utrzymanie wzorowej czystości i porządku w pokojach hotelowych i pomieszczeniach służbowych,

utrzymywanie w stanie stałej sprawności przydzielonego do pracy sprzętu mechanicznego,

wymiana brudnej bielizny pościelowej na czystą

niezwłoczne meldowanie Kierownikowi Pięter lub Inspektorowi o wszelkich zaistniałych brakach lub uszkodzeniach w pokojach hotelowych,

zgłaszania Kierownikowi Pięter pozostawionych przez gościa rzeczy osobistych,

sprawdzania, czy goście używają grzejników i żelazek elektrycznych, lamp, dodatkowych żarówek i meldowanie o stwierdzonym fakcie,

zgłaszanie Kierownikowi Pięter  lub Inspektorowi wszelkich życzeń lub uwag gościa,

dyskretne obserwowanie i kontrolowanie osób obcych przebywających na korytarzach hotelowych i zawiadamianie Recepcji w przypadkach nasuwających podejrzenia,

staranne i dokładne prowadzenie kontrolki zleceń,

oddawanie bielizny gości do pralni hotelowej oraz przynoszenie wypranej bielizny,

kontrolowanie stanu wyposażenia pokoi bezpośrednio po opuszczeniu pokoi przez gości,

pokojowa, starsza pokojowa, korytarzowa obowiązana jest pełnić służbę zawsze w przepisowym ubraniu służbowym,

pokojowa, starsza pokojowa, korytarzowa ponosi odpowiedzialność za powierzonej jej mienie,

musi ściśle przestrzegać przepisu zabraniającego przebywania pokojowych w pokojach zajętych przez gości poza czasem niezbędnie potrzebnym na sprzątanie oraz poza przypadkami, gdy gość wzywa pokojową dla wydania jej jakiegoś polecenia.

 

1) Każdy gość oczekuje czystego pokoju. I nie tylko dobra wola dyrektora hotelu, ale przede wszystkim przepisy prawa gwarantują spełnienie tych oczekiwań.Czystość w hotelu jest efektem wysiłku ludzi. To nie tylko skuteczne środki chemiczne, nowe urządzenia, pralnia, ale chyba przede wszystkim praca personelu służb pięter, czyli pokojówek. Według standardów europejskich uważana jest ona za pracę „średnio ciężką” i „ciężką” -przeciętne zużycie energii przez tych pracowników wynosi około czterech kalorii na minutę.

Pokojówka czyści 14–16 pokoi w ciągu zmiany. Do jej obowiązków należy:

- zmiana pościeli

- czyszczenie pokoi, m.in. takich miejsc,

jak telewizor, lampki nocne, stoliki

- czyszczenie łazienek – wanny, zlewy,

brodziki, toalety

- czyszczenie podłóg

- odkurzanie.

Posprzątanie jednego pokoju zajmuje pokojówce około 25–30 minut. W przeciągu ośmiu godzin jej ciało wygina się

w około 8 tys. pozycji pracy. Najczęściej pracownice te cierpią na bóle i zwyrodnienia kręgosłupa, ramion, szyi.

 

 

Procedury utrzymania czystości o porządku realizowana przez służbę pięter różnią się zależnie od tego, jakiego typu pomieszczeń oraz jego rodzaju sprzątania dotyczą. Rodzaje sprzątania w hotelach:

 

-sprzątanie okresowe, najczęściej raz w tygodniu

-sprzątanie gruntowe tzw. doczyszczanie, mycie okien, pranie dywanów, odsuwanie woposażenia meblowego

-sprzątanie awaryjne awaria, dewastacja, nagły wypadek.

-sprzątanie okolicznościowe związane z bliskością swiąt połączone ze zmianą wystroju pomieszczeń.

-sprzątanie sezownowe przed rozpoczęciem okresu użytkowania.

 

Wskazówki:

1. Rano każdego dnia kierownik służby pięter odbiera raport o statusie pokoju od recepcjonisty.

2.Status pokoju "na czysto" sprzątanie po zwolnieniu pokoju przez gościa odbywa się w pierwszej kolejności, aby jak najszybciej przekazac do recepcji informacje o wolnym pokoju.

3.Status "przy gościu" sprzątanie jest odbywane w trakcie pobytu gościa.

4.Należy zapukac trzykrotnie w drzwii i powiedziec służba pięter, po upewnieniu się że gościa nie ma w pokoju rozpocząc sprzątanie.

5.Nie należy wchodzic do pokoju jeśli wisi na nim wywieszka nie przeszkadzac.

6. nie nalezy sprzatac w obecnosci goscia chyba ze takie jest zyczenie gościa

7. zdarzenie typu kradzierz, dewastacja, choroba czy smierc goscia pokojowa zglasza natychniast w recepcji.

 

Procedura sprzątania pokoju

 

Pokojowa sprzątająca pokój, w którym znajduje się mini barek zaopatruje go

w odpowiedni asortyment napoi, słodyczy i przekąsek, a także inne artykuły objęte

programem wyposażenia. Jeśli pokój jest zajęty przez gości wtedy musi sprawdzić mini bar

i jest zobowiązana do powiadomienia recepcji o fakcie korzystania z niego przez gości.

Częstość uzupełniania mini barów w pokojach zajmowanych przez gości jest ustalona

w wewnętrznych procedurach hotelu.

Czynności porządkowe w jednostkach mieszkalnych

Postępowanie pokojowej w trakcie wykonywania obowiązków:

 

- Drobne upominki i materiały reklamowe należy wykładać na stałe miejsca, zgodnie

z otrzymanymi instrukcjami. Najłatwiejszym sposobem wykonywania pracy jest

wykonywanie jej dobrze.

- Każdy element umeblowania należy ustawić dokładnie na wyznaczonym miejscu.

Wygląd pokoju zależy od dokładnego rozstawienia wszystkich części umeblowania

w pewnej z góry ustalonej harmonii.

- Należy szczególnie uważać przy takich elementach jak sznury od radia, TV i telefonu

oraz przy teczkach z reklamówkami. Dokładność pracy i systematyczne jej wykonywanie

przyczyniają się do spokojnego oczekiwania na przybycie osoby kontrolującej jakość

wykonywania obowiązków przez pokojową.

- Odkurzanie pokoju należy rozpocząć od drzwi wejściowych. Odkurzać należy idąc wokół

pokoju w kierunku miejsca startu. Postępując w ten sposób można być pewnym, że się

nie pominie żadnego przedmiotu.

- Należy zawsze skontrolować czy materac i ochraniacz materaca nie posiadają plam i czy

nie są uszkodzone.

- Aby spulchnić poduszkę nie należy bić jej rękami, wystarczy lekkie potrząsanie.

Zawartość poduszki – pierze lub puch – są bardzo kosztowne, a zbyt silne uderzenie ręką

może spowodować uszkodzenie poduszki.

- Przy zmianie poszewek należy poduszkę kłaść na łóżko. Przytrzymywanie poduszki pod

brodą jest niehigieniczne, może być przyczyną uszkodzenia poszewki.

- Należy włączyć wszystkie punkty świetlne w celu sprawdzenia, czy któraś z żarówek nie

jest przepalona. Wszystkie instalacje w pokoju winny działać bez zarzutu, a obowiązkiem

pokojowej jest regularnie kontrolować działanie wszystkich urządzeń technicznych.

- Zdjętą pościel należy wytrzepać, aby ewentualnie wytrząsnąć przedmioty należące do

gościa, które mogły się zaplątać.

- O zapomnianych lub znalezionych przedmiotach należy natychmiast powiadomić

komórkę lub osobę wytypowaną przez kierownictwo. Trzeba również upewnić się

u bezpośredniego przełożonego, czy postępowanie było zgodne z otrzymanymi

instrukcjami.

- Należy zawsze pukać do drzwi trzy razy ręką, twardy klucz lub inny przedmiot metalowy

niszczy drzwi, a ponadto zakłóca w rażący sposób ciszę obowiązującą w hotelu.

- Numer pokoju z wywieszką Nie przeszkadzać winna pokojowa odnotować w swoim

wykazie pokoi do sprzątania jako nie sprzątnięty. Zdarza się, ze pokojowa zmuszona jest

wracać do tego pokoju kilkakrotnie. Jeśli gość nie zdejmie wywieszki przed

zakończeniem dyżuru pokojowej, należy o tym powiadomić kierownictwo służby

piętrowej.

- Pokojowa dyskretnie obserwuje ruch gości na piętrze, szczególnie tych z bagażem,

konfrontując zgodność wyjazdów z grafikiem gości wyjeżdżających.

- Pokojowej nie wolno własnym kluczem otwierać pokoju na życzenie gościa. Gdy gość

zgubi klucz lub go nie posiada, a chce wejść do pokoju, to pomoc w tej sprawie może

otrzymać wyłącznie w recepcji hotelu. Wówczas pokojowa na wyraźne polecenie

recepcji lub kierownika pięter może otworzyć drzwi gościowi kluczem zapasowym.

 

Czynności porządkowe w pokoju hotelowym po wyjeździe gości:

– zapukać, odczekać 15 sekund i wejść do pokoju,

– drzwi pozostawić uchylone, ustawić wózek przy ścianie korytarza, aby nie tarasował

przejścia,

– zawiesić wywieszkę na klamce Pokój w takcie sprzątania – maid in room,

– odsłonić firanki, rolety lub żaluzje, wywietrzyć pokój (w pomieszczeniach bez

klimatyzacji otworzyć okna),

– sprawdzić pokój czy nie ma w nim rzeczy pozostawionych przez gości, jeśli znajdzie

rzecz należącą do gości natychmiast zgłosić to kierownikowi służby pięter,

– sprawdzić stan techniczny i funkcjonalny urządzeń i wyposażenia oraz zgłosić

ewentualne uszkodzenia i usterki do kierownika służby pięter,

– opróżnić popielniczki i kosze na śmieci, zebrać naczynia oraz wystawić tace,

– zdjąć bieliznę pościelową, pościel przewietrzyć (nie na podłodze), jednocześnie włożyć

do worka brudną bieliznę pościelową,

– przetrzeć preparatem, a następnie na sucho wszystkie zmywalne powierzchnie

wyposażenia pokoi, takich jak: biurka, stoliki, obudowy, półki, lampki, szafki nocne,

odbiorniki TV, telefony, łóżka itp.; odkurzyć obrazy i lampy (przytrzymywać obrazy

w czasie odkurzania), zwrócić uwagę na pajęczyny, meble nie mogą dotykać ścian,

zszycia abażurów muszą być odwrócone w kierunku ściany,

– uzupełnić lub ewentualnie wymienić materiały informacyjne w teczce hotelowej oraz

potrzebne dla gości przybory i doposażenie zgodnie z wykazem,

-jeśli w pokoju znajduje się mini bar uzupełnić jego wyposażenie,

– posprzątać łazienkę (kolejność czynności znajduje się poniżej),

– posłać łóżko:

– wygładzić ochraniacz na materac (zmienić w razie potrzeby)

– położyć prześcieradła i podwinąć je na kantach

– powlec kołdrę, poduszkę i podgłówek

– nakryć łóżko narzutą

– położyć dywanik na wyznaczonym miejscu,

– odkurzyć wykładziny w pokoju i przedpokoju wraz z usunięciem ewentualnych plam

(pracować od drzwi w kierunku środka pokoju),

– w pokoju klimatyzowanym ustawić odpowiednią temperaturę, a w innych zamknąć okna

po wietrzeniu,

– spojrzeć raz jeszcze na pokój czy wszystko jest na właściwym miejscu, jeśli tak to

zamknąć pokój,

– wypełnić raport pokojowej i zgłosić pokój do kontroli.

Czynności porządkowe węzła sanitarno - higienicznego po wyjeździe gości:

– usunąć resztki kosmetyków łazienkowych,

– pozbierać brudne ręczniki i włożyć je do worka,

– sprawdzenie stanu technicznego i funkcjonalnego wyposażenia łazienki i ustalenie

ewentualnych uszkodzeń,

– opróżnić kosz na odpadki, sprawdzić czy nie ma w nim rzeczy stanowiących własność

gościa, przetrzeć go i założyć nowy worek foliowy,

– włożyć środek czyszczący do muszli klozetowej,

– wyczyścić glazurę, wannę, kabinę prysznicową i bidet w środku i na zewnątrz

odpowiednim płynem, spłukać czystą wodą i wypolerować,

– odkurzyć na sucho punkty oświetleniowe,

– wyczyścić i wypolerować lustro,

– wyczyścić półeczkę na przybory toaletowe,

– wypłukać szklanki do mycia zębów i wypolerować je,

– wyczyścić ubikację przeznaczoną do tego szczotką od wewnątrz oraz gąbką ze środkiem

dezynfekująco - czyszczącym od zewnątrz i następnie wysuszyć ją nie zapominając

o wymyciu i dezynfekcji deski sedesowej od góry i od dołu,

– wyczyścić umywalkę od wewnątrz i od zewnątrz, wszystkie metalowe części

wypolerować,

– uzupełnić ręczniki, papier toaletowy i przybory toaletowe dla gości wg wykazu oraz

instrukcji obowiązujących w hotelu,

– posadzkę wymyć odpowiednimi środkami nie zapominając o kątach.

 

Prace porządkowe w jednostce mieszkalnej zajętej przez gości:

– przed wejściem do pokoju zwrócić uwagę na tabliczkę z prośbą o nie przeszkadzanie,

jeśli wywieszka jest nie wchodzić do pokoju,

– zapukać trzy razy w krótkich odstępach czasu, wypowiadając słowa: „służba pięter”

i po upewnieniu się, że nie ma gościa w pokoju, wejść do środka,

– drzwi pozostawić uchylone, ustawić wózek przy ścianie korytarza, aby nie tarasował

przejścia,

– zawiesić wywieszkę na klamce Pokój w takcie sprzątania – maid in room,

– odsłonić firanki, rolety lub żaluzje, wywietrzyć pokój (w pomieszczeniach bez

klimatyzacji otworzyć okna),

– sprawdzić stan techniczny i funkcjonalny wyposażenia i ustalić ewentualne uszkodzenia,

– opróżnić popielniczki i kosze na śmieci, zebrać naczynia oraz wystawić tace,

– zebrać, poukładać lub powiesić rozrzucone części ubrań gości – czynności te wykonywać

ze szczególną troską,

– ostrożnie odkurzać wyposażenie pomieszczenia oraz prywatne przedmioty gościa, które

następnie położyć na tym samym miejscu, w żadnym wypadku nic nie wyrzucając,

– jeśli w pokoju znajduje się mini barek skontrolować jego wyposażenie i zgłosić recepcji,

uzupełnić braki według procedur obowiązujących w zakładzie hotelarskim,

– pościelić łóżko, ewentualnie zmienić pościel,

– sprzątnąć łazienkę,

– odkurzyć pokój,

– sprawdzić czy gość nie pozostawił rzeczy do prania, jeśli tak to zabrać je (postępować

według schematu znajdującego się w rozdziale 4.2),

– w pokoju klimatyzowanym ustawić odpowiednią temperaturę, a w innych zamknąć okna

po wietrzeniu,

– spojrzeć raz jeszcze na pokój czy wszystko jest na właściwym miejscu, jeśli tak to

zamknąć pokój,

– wypełnić raport pokojowej.

 

Sprzątanie łazienki w jednostce mieszkalnej zajętej przez gości:

– sprzątanie powinno odbywać się tak jak po wyjeździe gościa, należy tylko dodatkowo

zwrócić uwagę, aby półeczkę na przybory toaletowe oczyścić, przy czyszczeniu półeczki

starannie usunąć kosmetyki, po oczyszczeniu ustawić przedmioty na poprzednim

miejscu,

– rzucić ostatnie spojrzenie na pokój i łazienkę, szczególnie zwracając uwagę

na ewentualny nieład w ustawieniu mebli, pokój powinien wyglądać zachęcająco,

wszystko powinno stać na swoim miejscu,

– poinformować recepcję o przygotowaniu pokoju.

 

Postępowanie z przedmiotami pozostawionymi przez gości

Przedmioty pozostawione przez gości pokojowa ma obowiązek oddać kierownikowi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin