Kara śmierci.pdf
(
320 KB
)
Pobierz
Kara śmierci
Kara śmierci
Kara śmierci
(kara główna, kara ostateczna) –
kara
polegająca na pozbawieniu życia sprawcy
przestępstwa
stosowana od początków istnienia
prawa
,
różnie w zależności od krajów, systemów
prawnych i epok, najczęściej za czyny uniwersalnie pojmowane jako
zbrodnie
takie jak
zabójstwo
lub
zdrada stanu
,
ale także za drobniejsze przestępstwa, w tym skierowane przeciw mieniu lub nawet
występki obyczajowe, jak
cudzołóstwo
.
Była bądź jest też zapisana w prawach religijnych różnych
wyznań. W
polskim systemie prawnym
nie obowiązuje od
1998
.
Historia kary śmierci
Kara śmierci była stosowana na całym świecie jeszcze za czasów, gdy prawo opierało się na
zwyczajach i regułach kultury (
prawo zwyczajowe
)
. Stosowana w przypadku zabójstwa lub
morderstwa, często była wykonywana przez rodzinę osoby zabitej.
Kara śmierci znajdowała się w obowiązujących prawach ludzkości na przestrzeni całej znanej historii –
dopiero w
XX
wieku zaczęto ją znosić. Prawo
Drakona
(
621 p.n.e.
)
przewidywało karę śmierci za
większość – nawet drobnych – wykroczeń.
W
1977
organizacja
Amnesty International
rozpoczęła kampanię przeciwko karze śmierci. Do końca
XX wieku większość państw demokratycznych zniosła karę śmierci. Obecnie kara śmierci stosowana
jest głównie przez niedemokratyczne
reżimy
oraz
USA
,
Japonię
,
Koreę Południową
,
Singapur
,
Tajwan
,
Malezję
i
Indie
.
Kara śmierci w Europie
Kara śmierci, obok
kar okaleczających
,
była najczęściej stosowaną karą w
średniowieczu
.
Jednak
nawet rozmyślne zabójstwo nie zawsze było karane śmiercią, a na przykład grzywną (w
Polsce
pod
nazwą
główszczyzna
)
, bo kara zależała od pozycji społecznej ofiary i sprawcy, w mniejszym stopniu
od okoliczności zdarzenia. Poza tym kara śmierci orzekana była za szereg innych, drobnych czynów
przestępczych. Głównym powodem tego był fakt, że przy braku
więzień
była ona jedynym sposobem
na usunięcie ze społeczności jednostek w jakikolwiek sposób zagrażających innym. Drugim powodem
była chęć przeciwdziałania przestępczości, i zadaniu temu służyć miało publiczne wykonywanie
egzekucji. Kryterium doboru czynów, za które groziła kara śmierci, zależało jedynie od tego, w jakim
stopniu dany czyn był uciążliwy społecznie i jak bardzo rozpowszechnione było jego popełnianie (np.
w
XVI
w. król
Anglii
Henryk VIII
,
wobec plagi drobnych kradzieży kieszonkowych, wprowadził karę
śmierci za kradzież kwoty większej niż 13
pensów
lub przedmiotów tej wartości).
Kara śmierci wobec osób, które popełniały przestępstwa niezagrażające w sposób istotny państwu,
wykonywana była w sposób, który nie miał zadać im nadmiernego bólu. Wobec osób, których czyny w
sposób istotny zagrażały interesom panującego, wykonanie kary śmierci odbywało się w sposób, który
miał dostarczyć maksimum cierpienia, a publiczny charakter egzekucji miał być przestrogą dla
widzów.
Stopniowo lista czynów zagrożonych egzekucją stawała się krótsza. Początkowo powodami tego były
m.in.
odkrycia geograficzne
,
które umożliwiły pozbywanie się jednostek aspołecznych (w szerokim
rozumieniu tego słowa) w sposób inny, niż ich zabicie, tj. poprzez zesłanie do
kolonii karnej
,
skąd po
odbyciu kary nie było możliwości powrotu. W następnych wiekach, wraz z rozwojem gospodarczym
większe wpływy do skarbca państwowego umożliwiły otwieranie
więzień
,
w których winni drobnych
przestępstw mogli odbywać karę. Równolegle postępował rozwój moralności w kierunku, który
postulował ograniczanie egzekucji tylko do przypadków najcięższych przestępstw.
Na skutek powszechnej tendencji w drugiej połowie XX wieku do rezygnacji z kary śmierci wśród
państw członkowskich
Rady Europy
,
28 kwietnia 1983 w Strasburgu uchwalono protokół nr 6 do
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
z 1950, znoszący wśród sygnatariuszy karę śmierci w czasie
pokoju. Dodatkowo, 3 maja 2002 r. uchwalono w Wilnie protokół nr 13 do tej konwencji, bezwzględnie
znoszący karę śmierci, także podczas wojny (nie został on ratyfikowany przez część członków Rady
Europy).
Kara śmierci a demokracja
Nie można wykazać bezpośredniego związku pomiędzy systemem politycznym państwa a
stosowaniem kary śmierci, aczkolwiek większość państw o rozwiniętym systemie demokratycznym
obecnie nie stosuje kary śmierci, w tym wszystkie państwa
Unii Europejskiej
.
Jakkolwiek w większości
państw niedemokratycznych istnieje kara śmierci, istnieją także takie, które z przyczyn wizerunkowych
zniosły ten rodzaj sankcji (państwem takim była m.in.
Serbia
, pod rządami
Slobodana Miloševicia
– w
1
1995
)
. Podobnie autorytarne reżimy, np.
Turkmenbaszy
w
Turkmenistanie
,
który w
1999
oficjalnie
zniósł karę śmierci, czy wojskowa
junta
w
Birmie
,
gdzie od kilkunastu lat nie wykonuje się egzekucji.
W
Chile
wykonywania kary śmierci zaprzestano w okresie wojskowej dyktatury
Augusto Pinocheta
(ostatnia egzekucja miała miejsce w
1985
)
.
Z drugiej zaś strony, wśród państw stosujących karę śmierci, a uznawanych za demokratyczne i
przestrzegające praw człowieka, są takie, jak
Japonia
,
Indie
czy
Korea Południowa
.
Niejednolita jest
sytuacja
kary śmierci w USA
.
Prawo federalne oraz większości
stanów
zezwala na stosowanie kary
śmierci. Niemniej w 9 stanach nie stosuje się takiej kary, w trzech zawieszono jej wykonywanie w
1976
,
a w dwóch uznano ją za
niekonstytucyjną
, co skutkuje niemożnością wykonania tej kary na ich
terenie, nawet w przypadku wydania wyroku federalnego. W pozostałych stanach kara śmierci jest
orzekana, choć nie we wszystkich wykonywana.
Kara śmierci w systemach religijnych
Kara śmierci w Starym Testamencie
W
Starym Testamencie
wymienione zostały liczne czyny, których popełnienie ma być karane śmiercią,
i tak są nimi m.in. pobicie rodziców (
Wj
21,15), a nawet złorzeczenie im (Wj 21,17),
czary
(Wj 22,17
lub 22,1
8
[1]
),
sodomia
(Wj 22,18 lub 22,1
9
[1]
),
cudzołóstwo
(
Kpł
20,10), nieprzestrzeganie
szabatu
(Wj
35,2) oraz inne.
Jednak jedynie za zabójstwo stosowanie kary śmierci jest nakazane w
Biblii
wielokrotnie; nakaz taki
pojawia się w każdej z ksiąg
Pięcioksiągu
Mojżeszowego
,
co jest rozwinięciem pojawiającej się na
początku
Biblii
zasady, iż:
kto przelewa krew człowieka, przez człowieka zostanie przelana jego
własna krew
(
Rdz
9,6). Jakkolwiek sformułowanie takie nakazuje karanie śmiercią każdego przypadku
zabicia człowieka, w dalszej części
Biblii
pojawia się wyraźne rozróżnienie pomiędzy zabójstwem
nieumyślnym, a umyślnym, i stosownie do tego nakazane są odmienne postępowania. Zabójstwo
nieumyślne miało być także karane śmiercią (aczkolwiek z licznymi wyjątkami, jak np. zabicie złodzieja
kradnącego przed wschodem słońca (Wj 22,2), jednak sprawca zabójstwa nieumyślnego zawsze mógł
uniknąć kary śmierci udając się na określony czas na wygnanie do jednego z kilku wyznaczonych w
tym celu miast, a gdy zdecydował się na taką
banicję
krewni ofiary nie mogli go zabić. W odniesieniu
do rozmyślnego zabójstwa istnieje bezwzględny nakaz pozbawienia sprawcy życia, przy czym
mordercy nie przysługuje nawet prawo azylu świątynnego:
jeśliby kto umyślnie przeciw bliźniemu
swemu zasadziwszy się zdradą zabił go, i od ołtarza mego weźmiesz go i zabijesz!
(Wj 21,14).
Biblia
zakazując stosowania wobec rozmyślnych zabójców kar innych niż kara śmierci zawiera także groźbę
w stosunku do społeczności, która zaniecha obowiązku stosownego ukarania mordercy:
nie wolno
wam plugawić ziemi, w której jesteście; krew bowiem plugawi ziemię, a za ziemię nie można dokonać
przebłagania w związku z krwią, którą na niej przelano, jak tylko krwią tego, który ją przelał.
(
Lb
35,33).
Kara śmierci wykonywana miała być przez krewnych ofiary (w sposób dość dowolny), lub przez całą
społeczność (przez
ukamienowanie
)
, jednak jeszcze w
Biblii
znajdują się fragmenty wskazujące, iż nie
była ona stosowana tak rygorystycznie, jak tego chciała
Biblia
(dotyczyło to zwłaszcza
nieegzekwowania przez królów
Izraela
i
Judy
karania śmiercią za przestępstwa inne niż zabójstwo,
np. za
bałwochwalstwo
)
.
Kara śmierci w judaizmie
Do II w. n.e. kara śmierci na terenie
Palestyny
wykonywana była w różny sposób, w zależności od
rodzaju przestępstwa, za które została orzeczona. Jeżeli nie było nakazane zastosowanie innego
rodzaju kary śmierci skazany był pozbawiany życia przez
uduszenie
.
Kara ta stosowana była za m.in.
cudzołóstwa
i
porwanie
(ale tylko
Żyda
)
.
Ścięcie
było karą za
morderstwo
a także
bałwochwalstwo
,
spalenie
– za większość przestępstw związanych z
kazirodztwem
zaś
ukamienowanie
– m.in. za
sodomię
.
W okresie istnienia państwa żydowskiego częstotliwość orzekania i wykonywania kary śmierci
prawdopodobnie nie odbiegała od przeciętnej w innych krajach. Po zniszczeniu państwowości
żydowskiej sytuacja zaczęła się zmieniać.
Stopniowo nasilała się tendencja do traktowania kary śmierci w sposób wyjątkowy. Uzyskiwano to za
sprawą licznych wymogów proceduralnych, jak np. wymóg zeznań dwu naocznych świadków czynu,
wymóg, by potwierdzono, iż przestępca miał świadomość, iż popełnia zbrodnię, za którą grozi mu kara
śmierci, a także konieczność uzyskania odpowiedniej większości głosów w sądzie. W praktyce
orzeczniczej oznaczało to, że do skazania na śmierć trzeba było popełnić przestępstwo w obecności
co najmniej dwu świadków, zaś sąd musiał udowodnić, iż przestępca przed popełnieniem czynu został
2
ostrzeżony i poinformowany o grożących mu konsekwencjach, co w sposób oczywisty powodowało,
że spełnienie tych wymogów było trudne, a kara śmierci orzekana sporadycznie, wraz z upływem
czasu coraz rzadziej. Od ok. II w. p.n.e., gdy orzekanie kary śmierci rozpoczął
Sanhedryn
,
wyroki
śmierci zapadały początkowo raz na kilka miesięcy, a w okresie późniejszym – co kilka – kilkanaście
lat.
Kara śmierci w chrześcijańskiej Europie
Kara śmierci stosowana była we wszystkich krajach
Europy
starożytnej
,
stąd jej przyjęcie przez
chrystianizujące
się państwa było z jednej strony kontynuacją dawnego prawodawstwa, a z drugiej –
realizacją zasad prawa
biblijnego
(ten aspekt wyrażał się w wyrokach za przestępstwa związane z
religią
)
.
Stanowisko Kościoła katolickiego przed XX w.
Kościół katolicki
w minionych wiekach nie sprzeciwiał się karze śmierci, a od średniowiecza aprobował
ją, i to zarówno za głoszenie poglądów sprzecznych z katolicyzmem (
herezja
)
, czynienie
czarów
,
kontakty
homoseksualne
jak i inne czyny, za które prawo danego kraju przewidywało egzekucję.
Trudno jednoznacznie określić w jakim stopniu dostosowywanie się do litery prawa zawartego w
Biblii
zaważyło o zgodzie na karę śmierci, a w jakim stopniu było to przyjęciem starych norm prawnych
zawartych w prawie rzymskim i prawach plemiennych poprzedzających istnienie prawa krajowego.
Należy jednak podkreślić, że sądy kościelne nie mogły wydawać wyroków śmierci. Prawo to
zastrzeżone było jedynie dla sądów świeckich.
Dla Kościoła śmierć jako wcześniej czy później nieunikniona, a będąca przejściem do innego świata,
nie stanowiła problemu; istotniejsze było, by osoba mająca zostać stracona przed egzekucją
wyspowiadała się i przyjęła sakramenty, co miało jej umożliwić zbawienie. Zapewnienie tego
skazańcowi powodowało, iż Kościół nie był przeciwny egzekucjom nawet za drobne przestępstwa, o
ile prawo przewidywało za nie karę śmierci. Takie podejście znalazło się w pismach
św. Tomasza z
Akwinu
,
który ujmując w ramy naukę Kościoła z owego okresu i uzupełniając ją o własne przemyślenia
(przyjęte przez Kościół) pisał m.in.
(...) jednostka ma się do społeczeństwa tak, jak część do całości:
tej całości służy i jest jej podporządkowana. Jeżeli jednak przez swoje czyny staje się zagrożeniem
dla jej dobra, może być jak organ objęty gangreną – usunięta z grona żyjących
[
potrzebne źródło
]
.
Takie stanowisko Kościoła katolickiego obowiązywało aż do
XVIII
w. W latach następnych, pod
wpływem prądów humanitarnych, jakkolwiek nadal aprobując karę śmierci, kładziono nacisk, by była
ona orzekana tylko za ciężkie przestępstwa, gdyż, jak pisał
św. Tomasz z Akwinu
,
(...) człowiek, który
dopuszcza się ciężkich wykroczeń, pozbawia się swojej godności i jest gorszy od bestii. Takiego
człowieka można pozbawić życia.
[
potrzebne źródło
]
Kolejne wieki to czas dalszego zawężania możliwości stosowania kary śmierci, która, jakkolwiek nadal
dopuszczalna w społecznej nauce Kościoła, traktowana jest jako kara wyjątkowa, możliwa do
stosowania tylko w ostateczności.
Stanowisko takie obowiązuje do dnia dzisiejszego, a jego dokładniejsze omówienie znajduje się w
dalszej części artykułu.
Kara śmierci za przestępstwa określane przez religie
(
Jako kategoria związana z religią została tutaj wyodrębniona grupa przestępstw, obecnie nie
traktowanych jako czyny zabronione, których karalność wynikała z przyjęcia
chrześcijaństwa
jako
religii panującej, m.in.
herezji
czy
czarów
)
Kara śmierci za
herezję
pojawiła się jeszcze w
starożytnym Rzymie
.
Wkrótce po uznaniu
chrześcijaństwa
za
religię
panującą został wprowadzony przepis, skazujący przywódców sekty
manichejczyków
na śmierć na stosie w
387
.
Także w
453
cesarz
Teodozjusz
uznał herezję za
przestępstwo równe zdradzie stanu i przewidział za nie karę śmierci przez spalenie żywcem. Podobne
postanowienia zawierał
kodeks
Justyniana
z
534
(
Corpus Iuris Civilis
)
.
W wiekach następnych wpływ Kościoła, uznającego, iż
heretyków
należy przede wszystkim nawracać
i karać za pomocą kar kościelnych spowodował, iż
herezja
nie była karana śmiercią, zaś zdarzające
się incydentalnie wypadki takich działań ze strony władz świeckich (np. palenie heretyków przez
króla
Francji
Roberta II Pobożnego
w
Orleanie
w
1022
)
spotykały się z potępieniem Kościoła.
Zmiana tego stanowiska nastąpiła na początku
XIII
w., kiedy to jeden z liderów
heretyckiej
sekty
katarów
zamordował kaznodzieję
Piotra de Castelnau
(kanonizowanego i znanego obecnie jako św.
Piotr z Werony
)
. Rozpoczęta wówczas
krucjata
przeciw
katarom
i masowe stosowanie kary śmierci
spotkało się z aprobatą Kościoła.
3
W okresie tym zaczęła działać
Inkwizycja
,
której głównym zadaniem była walka z herezją, jednak
sama
Inkwizycja
nie stosowała kary śmierci, a osądzonego przekazywała do ukarania "ramieniu
świeckiemu". Liczba wyroków śmierci wykonanych z inspiracji inkwizytorów jest trudna do określenia,
zaś liczby wahają się od kilkunastu do kilkuset tysięcy.
W okresie
reformacji
dość powszechne było prześladowanie, a czasem karanie śmiercią wyznawców
innego odłamu chrześcijaństwa, niż dominujący na danym terytorium. Działania takie podejmowały
jednak zawsze władze świeckie, z inspiracji duchownych, i zjawisko to występowało zarówno w
krajach
katolickich
,
jak i
protestanckich
.
Do gorliwego tępienia herezji za pomocą wszelkich dostępnych środków przez władze państwowe,
poza względami religijnymi przyczyniło się traktowanie herezji jako
przestępstwa
zagrażającego
stabilności państwa.
Często pojęcie herezji, używane jako główny zarzut i umożliwiające wydanie wyroku śmierci nie
wiązało się z negowaniem nauki Kościoła, a było wykorzystywane przez władze świeckie do
zapewniania porządku społecznego (stąd karanie za herezję uczestników różnego rodzaju ruchów
kontestujących
feudalny
porządek społeczny). Takie podejście występowało zarówno w krajach
katolickich jak i protestanckich.
Pod zarzutami herezji zostali straceni przez spalenie na stosie m.in.
Joanna d'Arc
,
Jan Hus
i
Giordano
Bruno
.
Galileusz (Galileo Galilei)
został pod groźbą kary śmierci zmuszony do odwołania swoich
twierdzeń i dożywotnio uwięziony.
Kara śmierci w procesach o
czary
wynika z zawartego w
Biblii
nakazu zabijania czarownic. Stosowana
była głównie w krajach
protestanckich
(także poza
Europą
np. w angielskich
koloniach
w
Ameryce
Salem
)
, zaś największe nasilenie egzekucji skazanych za ten czyn wbrew obiegowym opiniom miało
miejsce nie w
średniowieczu
,
a w epoce
nowożytnej
(
XVI
i
XVII
w.). Ostatni wyrok śmierci (przez
spalenie na stosie
,
poprzedzone uduszeniem) wykonano w
Prusach
,
w
1811
(wyrok ten obejmował
karę nie tylko za czary, ale i podpalenie). Ogólna liczba ofiar w procesach o
czary
liczy
prawdopodobnie ponad 140 tysięcy, jednak istnieją bardzo duże rozbieżności w szacunkach tej liczby.
Obecne stanowisko Kościoła katolickiego
Od oficjalnego stanowiska
Kościoła
na karę śmierci należy odróżnić osobiste poglądy poszczególnych
hierarchów, także wysoko postawionych, np.
biskupów
,
czy nawet
papieży
.
Jakkolwiek poglądy te
mogą mieć w przyszłości wpływ na późniejsze zmiany prawa kanonicznego, nie są one obecnie w
żaden sposób wiążące dla katolików.
Obecnie oficjalnie
Kościół katolicki
jest niechętny orzekaniu kary śmierci, choć dopuszcza jej
stosowanie w wyjątkowych przypadkach. W Katechizmie Kościoła katolickiego czytamy:
Uprawniona obrona może być nie tylko prawem, ale poważnym obowiązkiem tego, kto jest
odpowiedzialny za życie drugiej osoby. Obrona dobra wspólnego wymaga, aby
niesprawiedliwy napastnik został pozbawiony możliwości wyrządzania szkody. Z tej racji
prawowita władza ma obowiązek uciec się nawet do broni, aby odeprzeć napadających na
wspólnotę cywilną powierzoną jej odpowiedzialności.
(KKK 2265)
Wysiłek państwa, aby nie dopuścić do rozprzestrzeniania się zachowań, które łamią prawa
człowieka i podstawowe zasady obywatelskiego życia wspólnego, odpowiada wymaganiu
ochrony dobra wspólnego. Prawowita władza publiczna ma prawo i obowiązek wymierzania
kar proporcjonalnych do wagi przestępstwa
(
...
) (KKK 2266)
Kiedy tożsamość i odpowiedzialność winowajcy są w pełni udowodnione, tradycyjne
nauczanie Kościoła nie wyklucza zastosowania kary śmierci, jeśli jest ona jedynym
dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym
napastnikiem.
Jeżeli jednak środki bezkrwawe wystarczą do obrony i zachowania bezpieczeństwa osób
przed napastnikiem, władza powinna ograniczyć się do tych środków, ponieważ są bardziej
zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności
osoby ludzkiej.
Istotnie dzisiaj, biorąc pod uwagę możliwości, jakimi dysponuje państwo, aby skutecznie
ukarać zbrodnię i unieszkodliwić tego, kto ją popełnił, nie odbierając mu ostatecznie
możliwości skruchy, przypadki absolutnej konieczności usunięcia winowajcy "są bardzo
rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale".
(KKK 2267)
[2]
.
Można więc stwierdzić, że Kościół katolicki w przypadkach najwyższej wagi dopuszcza karę śmierci
nakładając na władzę publiczną obowiązek wymierzania kar odpowiednich do ciężaru przestępstwa.
Jednocześnie podkreśla, że tam gdzie to możliwe władza powinna ograniczać się do stosowania
bezkrwawych środków obrony obywateli.
4
W encyklice
"
Evangelium vitae
"
papież Jan Paweł II wyraził stanowisko, że kara śmierci nie powinna
być stosowana poza przypadkami absolutnej konieczności, gdy nie ma innych sposobów obrony
społeczeństwa, które to przypadki są dzisiaj bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale.
Wyraził ponadto, że środki bezkrwawe bardziej odpowiadają godności osoby ludzkiej (punkt 56). W
bożonarodzeniowym orędziu
Urbi et Orbi
w 1998 wyraził się: "Niech dzięki Bożemu Narodzeniu
umocni się na całym świecie poparcie dla stosownych i pilnie potrzebnych działań, które położą kres
produkcji zbrojeniowej i handlowi bronią, pozwolą strzec ludzkiego życia, znieść karę śmierci (...)".
Apelował ponadto o niewykonywanie orzeczonych już wyroków.
Kara śmierci w islamie
Podobnie wyznawcy
islamu
dość szeroko stosowali karę śmierci nie tylko za zbrodnie, ale też za
przestępstwa przeciwko wierze.
Zapłatą dla tych, którzy zwalczają Boga, i Jego Posłańca, i starają się
szerzyć zepsucie na ziemi, będzie tylko to, iż będą oni zabici lub ukrzyżowani albo też obetnie im się
rękę i nogę naprzemianległe, albo też zostaną wypędzeni z kraju
(
Koran
,
sura
5, wers 33).
Zasadniczo w czasach obecnych należy odróżnić 2 kategorie pojęciowe: kara śmierci w islamie i kara
śmierci w krajach islamskich, które pod wpływem wzorców zachodnich orzekają i wykonują takie
wyroki znacznie rzadziej niż nakazuje
koran
.
Śmiercią wg najważniejszych szkół koranicznych (obejmujących ok. 98% muzułmanów) karana jest
też
odstępstwo od wiary
(
ridda
)
, obejmująca zarówno zmianę wyznania, jak też poważne błędy
doktrynalne w wyznawanym islamie (np. kwestionowanie prawdziwości
Koranu
)
. Niegdyś niemal
wszystkie kraje islamskie stosowały się do tej zasady. Obecnie (
2004
)
wyroki śmierci za
apostazję
wydawane są przez państwowe sądy w ośmiu krajach islamskich:
Arabii Saudyjskiej
,
Jemenie
,
Afganistanie
,
Komorach
,
Iranie
,
Mauretanii
,
Pakistanie
i
Sudanie
.
Kara śmierci zgodnie z
Koranem
może też być orzeczona za poważne zbrodnie, jak zabójstwo,
zdrada, itd., jak też za czyny mniej groźne dla społeczności, jak zdrada małżeńska dokonana przez
męża bądź żonę (wg niektórych interpretacji
szariatu
tylko jeśli było na to 4 świadków),
homoseksualizm
czy
czary
(kategoria ta często bywa stosowana do wszelkiej działalności sprzecznej
z polityką władz, np. do działalności związkowej wśród zagranicznych pracowników zatrudnionych w
Arabii Saudyjskiej
)
.
Kara śmierci w innych systemach religijnych i cywilizacyjnych
Jakkolwiek zarówno
buddyzm
,
jak i
hinduizm
zasadniczo zakazują zabijania, to zakaz ten nie był
szczególnie gorliwie przestrzegany, czego wyrazem było m.in. prowadzenie
wojen
,
i skoro zatem
dopuszczono zabijanie wroga, tym bardziej dopuszczalne stało się karanie śmiercią zbrodniarzy. W
hinduistycznych i buddyjskich państwach
Azji
Południowej do wymierzania kary śmierci stosowano
często
słonie
(tzw.
łamanie słoniem
)
, trudno jednak powiedzieć, na ile ich użycie związane było z
niechęcią do zabijania człowieka przez człowieka, a na ile było podyktowane przez wymiar praktyczny:
tak wykonana kara śmierci miała dość widowiskowy przebieg i mogła pełnić funkcję odstraszającą.
Systemy moralno-prawne pozostających pod wpływem
buddyzmu
Japonii
i
Chin
nie miały nic przeciw
egzekucjom.
Na terenach prekolumbijskiej
Ameryki
stosowanie kary śmierci było praktykowane; przykładowo w
państwie
Azteków
było nawet bardzo powszechne i połączone z rytualnym charakterem egzekucji
rozumianej jako ofiara dla bogów takich jak
Tlalok
,
Huitzilopochtli
i
Tezcatlipoca
.
Również w
Afryce
wszędzie tam, gdzie powstawały pierwsze organizmy państwowe kara śmierci była
stosowana (ciekawostką jest fakt, iż
XIX
-
wieczny władca
Zulusów
,
Czaka
,
szafujący karą śmierci z
dużą, nawet jak na afrykańskie warunki, swobodą, był wielce zdziwiony okrucieństwem białych, gdy
dowiedział się o istnieniu więzień; w ówczesnej mentalności mieszkańców tego
kontynentu
pozbawienie człowieka wolności, zamknięcie jak zwierzęcia w klatce było znacznie bardziej nieludzkie,
niż zabicie go).
Kara śmierci na świecie
W
2005
,
wg danych
Amnesty International
,
wykonano na świecie co najmniej 2148 wyroków śmierci w
22 krajach. Najwięcej egzekucji (1770) wykonano w
Chinach
,
następny był
Iran
– 94 wyroki,
Arabia
Saudyjska
– 86 i w
USA
– 60 egzekucji. W niektórych krajach (w
Iranie
,
Arabii Saudyjskiej
,
Chinach
)
egzekucje często wykonywane są publicznie.
5
Plik z chomika:
Strefa_Usmiechu
Inne pliki z tego folderu:
Polską rządzą partacze.pdf
(498 KB)
oznaki kobiecego zainteresowania.doc
(621 KB)
roma gąsiorowska.pdf
(158 KB)
Nigdy nie pracowałam, dziś nie mam nic.pdf
(497 KB)
mam nadzieję, że Donald Tusk nie idzie na wojnę z Kościołem.pdf
(377 KB)
Inne foldery tego chomika:
-- KORONAWIRUS
▶️ 🎅 BOŻE NARODZENIE 🎅
Ćwiczenia na kręgosłup
Dziwne pomniki [dla dorosłych]
E-booki luzem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin