Scisle tajne Moskwa.txt

(12 KB) Pobierz
Jest to tlumaczenie z jezyka rosyjskiego instrukcji, znalezionej w kancelarii  Boleslawa Bieruta, pierwszego powojennego prezydenta PRL - Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.   

  

  

Z tekstu jasno wynika, ze jest to instrukcja przeznaczona dla placowki KGB w ambasadzie sowieckiej w Warszawie, ktora jakimis drogami dotarla do owczesnych wladz komunistycznych PRL. Byc moze zreszta ze drogi nie byly zbyt krete, przeciez Bierut to przedwojenny agent NKWD.  

  

  

Nie to zreszta jest najwazniejsze. Najwazniejsza jest tresc tej instrukcji pochodzacej z 1947 roku.  

Lektura 45 punktow nakazujacych totalne podporzadkowanie kraju interesom osciennego mocarstwa, zniszczenie gospodarki, samodzielnosci spoleczenstwa i wszelkiej inicjatywy jednostek, budzi groze.  

  

  

Tak jak groze budza dzis u wielu obserwatorow Polski skutki komunistycznych rzadow po 45 latach.  

Publikowany tekst ukazuje wazna przyczyne tego stanu rzeczy.  

  

  

  

Scisle tajne  Moskwa, 2.VI.1947r.   K.AA/OC 113  

  

  

INSTRUKCJA  NK/003/47  

  

  

  

1. W gmachu ambasady nie nale�y przyjmowa� �adnych informator�w terenowych rekrutuj�cych si� z krajowc�w. Spotkanie z tymi lud�mi organizuj� nasze s�u�by specjalne w miejscach publicznych. Informacje przyjmuje ambasada za po�rednictwem naszych s�u�b specjalnych.  
2. Nale�y szczeg�lnie zadba� o to, aby nie by�o �adnych kontakt�w pomi�dzy naszym wojskiem a ludno�ci� cywiln� kraju. Niedopuszczalne jest sk�adanie wizyt w domach krajowc�w przez nasz� kadr� oficersk�, ani nawi�zywanie kontakt�w przez naszych �o�nierzy szeregowych z miejscowymi kobietami, ludno�ci� lub �o�nierzami krajowc�w. 

3. Przyspieszy� likwidacj� krajowc�w zwi�zanych z KPP, PPS, Walterowc�w, KZMP AK i BCh i innych ugrupowa�, kt�re powsta�y bez naszej inspiracji. Wykorzysta� w tym celu fakt istnienia zbrojnej opozycji. 

4. Dopilnowa�, aby do wszystkich akcji bojowych w pierwszej kolejno�ci kierowa� �o�nierzy, kt�rzy przed wst�pieniem do Armii Ko�ciuszkowskiej przebywali na naszym terytorium. Doprowadzi� do ich ca�kowitej likwidacji. 

5. Przy�pieszy� zjednoczenie wszystkich partii w jedn� organizacj� i dopilnowa�, aby wszystkie kluczowe stanowiska obsadzone by�y przez ludzi zatwierdzonych przez nasze s�u�by specjalne. 

6. Doprowadzi� do po��czenia ca�ego ruchu m�odzie�owego w jedn� organizacj�, a stanowiska od szczebla powiatowego wzwy� obsadzi� przez ludzi zatwierdzonych przez nasze s�u�by specjalne. Do czasu zjednoczenia zlikwidowa� znanych przyw�dc�w harcerstwa. 

7. Spowodowa� i dopilnowa�, aby delegaci wyznaczeni na zjazdy partyjne nie zachowali mandat�w na okres kadencji wybranych przez siebie w�adz partyjnych. W �adnym wypadku delegaci nie mog� zwo�ywa� posiedze� mi�dzyzak�adowych. W razie konieczno�ci zwo�ania takiego posiedzenia nale�y wyeliminowa� ludzi, kt�rzy wykazali si� aktywno�ci� w wysuwaniu koncepcji postulat�w. Na ka�dy nast�pny zjazd wybiera� nowych kandydat�w (ruchowo), tylko wytypowanych przez nasze s�u�by specjalne. 

8. Nale�y zwr�ci� baczn� uwag� na ludzi wyr�niaj�cych si� zmys�em organizacyjnym, umiej�cych sobie jedna� popularno��. Ludzi takich nale�y pozyska�, a w razie odmowy nie dopuszcza� do wy�szych stanowisk. 

9. Doprowadzi� do tego, aby pracownicy na stanowiskach pa�stwowych (z wyj�tkiem s�u�b �cigania i pracownik�w przemys�u wydobywczego) otrzymywali niskie pobory. Dotyczy to w szczeg�lno�ci s�u�by zdrowia, wymiaru sprawiedliwo�ci, o�wiaty i kierownik�w r�nych szczebli. 

10. Do wszystkich organ�w w�adzy i wi�kszo�ci zak�ad�w pracy wprowadzi� ludzi wsp�pracuj�cych z naszymi s�u�bami specjalnymi (bez wiedzy w�adz krajowych). 

11. Nale�y zwr�ci� szczeg�ln� uwag�, aby prasa krajowc�w nie podawa�a sumarycznych ilo�ci rodzaj�w towar�w wysy�anych do naszego kraju. Nie mo�na te� r�wnie� nazwa� to handlem. Nale�y dopilnowa�, aby prasa krajowa podkre�la�a ilo�� towar�w wysy�anych przez nas do krajowc�w, ale wspomina�a, �e to w ramach wymiany handlowej. 

12. Wp�yn�� na w�adze krajowc�w, aby nabywcy ziemi, parceli i grunt�w nie otrzymywali akt�w w�asno�ci, a jedynie akty nadania. 

13. Ukierunkowa� polityk� w stosunku do rolnictwa indywidualnego tak, aby prowadzenie gospodarstw sta�o si� nieop�acalne, a wydajno�� jak najmniejsza. W nast�pnej kolejno�ci przyst�pi� do kolektywizacji wsi. W razie wyst�pienia silniejszej opozycji nale�y zmniejszy� dostawy �rodk�w produkcji dla wsi i zwi�kszy� powinno�� wobec pa�stwa. Je�eli to nie pomo�e, spowodowa�, aby rolnictwo nie dawa�o pe�nego pokrycia potrzeb �ywno�ciowych kraju i oprze� wy�ywienie na imporcie. 

14. Spowodowa�, aby wszystkie zarz�dzenia i akty prawne, gospodarcze, organizacyjne (z wyj�tkiem wojskowych) nie by�y precyzyjne. 

15. Spowodowa�, aby dla ka�dej sprawy powo�ywano kilka komisji, urz�d�w, instytucji spo�ecznych, ale �adna z nich nie powinna mie� prawa podejmowania ostatecznej decyzji bez konsultacji z pozosta�ymi (nie dotyczy przemys�u wydobywczego). 

16. Samorz�dy w zak�adach pracy nie mog� mie� �adnego wp�ywu na kierunek dzia�ania przedsi�biorstw. Mog� si� zajmowa� jedynie sposobem wykonywania zleconych zada�. 

17. Zwi�zki zawodowe nie mog� mie� mo�liwo�ci sprzeciwu wobec polece� dyrekcji. Obci��y� zwi�zki inn� prac�, jak organizowanie wczas�w, zaopatrzenia, dzia�alno�ci rozrywkowej i o�wiatowej, wycieczki oraz rozprowadzanie atrakcyjnych towar�w, potwierdzanie opinii i decyzji w�adz politycznych. 

18. Nale�y spowodowa�, aby awansowano tylko tych pracownik�w i kierownik�w, kt�rzy wzorowo wykonuj� przydzielone im zadania i nie wykazuj� sk�onno�ci do analizowania spraw wychodz�cych poza te dzia�ania. 

19. Krajowcom na stanowiskach partyjnych, pa�stwowych i gospodarczych nale�y stworzy� warunki do dzia�a�, kt�re b�d� kompromitowa� ich w oczach podw�adnych i zamyka� im powr�t do �rodowisk, z kt�rych pochodz�. 

20. Kadrze oficerskiej rekrutuj�cej si� z krajowc�w mo�na powierza� odpowiednie stanowiska pod warunkiem, �e s� tam ju� nasze s�u�by specjalne. 

21. Otoczy� szczeg�lnym nadzorem ilo�ci amunicji do wszystkich rodzaj�w broni, z ka�dego arsena�u akcyjnego i �wicze� w ostrym strzelaniu prowadzi� swoiste rozliczenia. 

22. Obj�� szczeg�lnym nadzorem wszelkie laboratoria i instytucje naukowo-badawcze. 

23. Nale�y zwr�ci� szczeg�ln� uwag� na ruch racjonalizatorski i wynalazczy, rozwija� go i popiera�, ale wszystkie odkrycia dok�adnie rejestrowa� i zapisem przekazywa� do centrali. Dopuszcza� do realizacji tylko te wynalazki, kt�re przydatne s� w przemy�le wydobywczym, wst�pnej obr�bki i okre�lone w specjalnej instrukcji. Nie mog� by� realizowane te odkrycia, kt�re mog�yby doprowadzi� do wzrostu produkcji kosztem ograniczenia wydobycia surowc�w lub zaniechania zalecanych dzia�a�. W wypadku g�o�nych odkry� spowodowa� ich sprzedanie za granic�. Nie dopuszcza� do publikacji zawieraj�cych warto�ci i opisy wynalazk�w. 

24. Spowodowa� zak��cenia w punktualno�ci transport�w (z wyj�tkiem transportu okre�lonego w instrukcji NK 552-46). 

25. Inspirowa� zwo�ywanie narad �rodowiskowych i problemowych, zbiera� stawiane tam wnioski i propozycje, rejestrowa� wnioskodawc�w, a realizowa� lini� okre�lon� w instrukcjach. 

26. Spopularyzowa� wywiady z lud�mi pracy na aktualne tematy produkcyjne, w kt�rych zawarta jest krytyka przesz�o�ci lub lokalnego ba�aganu, ale nie doprowadza� do likwidacji przyczyn krytykowanych zjawisk. 

27. Wyst�pienia publiczne w�adz krajowc�w mog� zawiera� akcenty narodowe i historyczne, ale nie mog� prowadzi� do zjednoczenia ducha narodu. 

28. Zwr�ci� baczn� uwag�, czy w odbudowywanych i nowych wi�kszych miastach i osiedlach nie budowano uj�� wodnych niezale�nych od g��wnej sieci wodoci�gowej. Stare uj�cia wodne i studnie uliczne systematycznie likwidowa�. 

29. Przy odbudowie i rozbudowie przemys�u dopilnowa�, aby �cieki przemys�owe sp�ywa�y do rzek mog�cych stanowi� rezerwaty wody pitnej. 

30. Mieszkania w nowych osiedlach i odbudowywanych miastach nie mog� zawiera� dodatkowych pomieszcze� pozwalaj�cych na hodowl� inwentarza lub gromadzenie �ywno�ci na d�u�ej i w wi�kszych ilo�ciach. 

31. Spowodowa�, aby prywatne przedsi�biorstwa i rzemie�lnicy otrzymywali surowce i urz�dzenia nie pozwalaj�ce na produkcj� artyku��w dobrej jako�ci, a ceny tych produkt�w powinny by� wy�sze od podobnych wytwarzanych przez pa�stwo. 

32. Doprowadzi� do maksymalnej rozbudowy administracji biurowej wszystkich stopni. Mo�na dopuszcza� krytyk� dzia�alno�ci administracyjnej, ale nie wolno pozwoli� na jej zmniejszenie ani sprawn� prac�. 

33. Nale�y dopilnowa� wszystkich plan�w produkcyjnych w przemys�ach wydobywczych i w dzia�ach okre�lonych odpowiednimi instrukcjami i nie wolno dopu�ci� do wykonania zaopatrzenia rynku krajowego. 

34. Szczeg�lnej obserwacji podda� Ko�ci� i tak ukierunkowa� dzia�alno�� o�wiatowo-wychowawcz�, aby wzbudzi� powszechny wstr�t do tej instytucji. Obj�� baczn� uwag� i kontrol� ko�cielne drukarnie, biblioteki, archiwa, kazania, kol�dowania, tre�ci nauk religijnych oraz obrz�dy pogrzebowe. 

35. W szkolnictwie podstawowym, zawodowym, a w szczeg�lno�ci w szko�ach �rednich i wy�szych doprowadzi� do usuni�cia nauczycieli ciesz�cych si� powszechnym autorytetem i uznaniem. Na ich miejsce wprowadzi� ludzi mianowanych. Doprowadzi� do zerwania korelacji mi�dzy przedmiotami, do ograniczenia wydawania materia��w �r�d�owych, do usuni�cia ze szk� �rednich �aciny, greki, filozofii og�lnej, logiki i genetyki. W historii nie mo�na podawa�, co kt�ry w�adca chcia� zrobi� lub zrobi� dla kraju, trzeba natomiast ukazywa� tyrani� kr�l�w oraz walki uciemi�onego ludu. W szkolnictwie zawodowym doprowadzi� do w�skich specjalizacji. 

36. Inspirowa� organizowanie imprez pa�stwowych zwi�zanych z walk� krajowc�w z zaborcami (z wyj�tkiem zaboru rosyjskiego), szczeg�lnie z Niemcami i walki o socjalizm. 

37. W publikacjach krajowych nie dopuszcza� opracowa� traktuj�cych o krajowcach przebywaj�cych w naszym pa...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin